Citat:
Ursprungligen postat av
leffemedluvan
Du tänker dig att så fort avtalsperioden har löpt ut så kan avtalsparterna inte göra gällande ett avtalsbrott längre? Vad föreställer du dig annars att Telias betalningsanspråk skulle grunda sig i?
Här kommer även tiotusenkronorsfrågan: hur vet vi ens att det är "deras utrustning" om inte detta är reglerat i avtalet?
Och jag sa att vad som står i avtalet är det som gäller.
Om Telia lånat ut utrustningen eller avtalat att den skall återlämnas så skall den återlämnas annars blir kund skyldig enligt avtalet att ersätta utrustningen så som den kostade vid avtalets upprättande.
Men bästa vore nog att kunden förklarar som det är och ber snällt om att slippa denna delen av avtalet.
För att göra en analogi...
Jag lånar en tusing av dig år 2010 med avtal att jag skall betala tillbaka denna år 2020.
Ponera nu att kronans värde (vilket så klart är trams men) skulle öka med 1000%, skulle avtalet nu göra gällande att jag kan ge dig 100 kr för det är ju vad det är värt idag?
Eller en annan analogi... Du köper en dator enbart för att kunna låna ut denne till mig. Den kostar 10.000 kr vid inköpstillfället och du bryr dig inte om vad jag använder den till. Men när vi inte längre är vänner 10 år senare så vill du ha tillbaka datorn. Fast nu visar det sig att jag sålde datorn efter en vecka egentligen och när du sedan 10 år senare vill ha tillbaka den så säger jag att den är värd 500 kr i dagens värde och att jag redan slängt den. Men du har fortfarande legat ute med 10 lax och du lånade ut just den datorn som kostat dig 10 lax. Hade jag inte behövt låna en dator av dig hade du aldrig köpt den och satt dom 10 laxarna på banken istället. Men nu är det som det är.
Utöver detta så tog jag ju nytta av avtalet och sålde vidare datorn för t.ex 9 tusen en vecka senare...
Förstå att avtalet gäller för att Telia lagt ut dessa pengarna på utrustningen i fråga och att det därför är irrelevant vad tekniken är värd i dagsläget. Att dom inte kan bruka den utrustningen längre hör inte till saken.
Vill man ha ett avtal där man köper utrustningen av leverantören av tjänsten så betalar man för utrustningen i startavgiften eller så ingår det i månadskostnaden som då blir bunden i 12 eller 24 månader som exempel.
Men i detta fallet låter det alltså som att Telia ligger ute med kostnaden för utrustningen och enligt avtal förväntas få tillbaka utrustningen.