2020-08-26, 22:42
Medlem
Hej

Jag sade upp mitt ADSL hos Telia och slängde efter en månad routern. Sedan fick jag ett brev där Telia kräver att jag returnerar routern eller så kommer jag få betala 1200:- för en 10 år gammal router....

Jag förstår att Telia har rätt att kräva tillbaka en router de lånat ut men deras ersättningskrav på 1200:- finner jag helt absurt, de kräver dessutom originalförpackning! Jag har googlat lite och för två år sedan var deras ersättningskrav 400:- ! Så det känns rätt uppenbart att detta är något Telia insett de kan tjäna pengar på.. Jäkligt fult och jag förstår om folk tvivlar men det är så här det är tyvärr.

Vad har jag för möjligheter?
Citera
2020-08-26, 22:51
Medlem
Jasper.Newtons avatar
Jag ser verkligen inte problemet. Tvärtom, hade någon tappat bort eller slängt mina tillhörigheter så kommer man inte undan för 2k.
Citera
2020-08-26, 22:53
Medlem
xposures avatar
Låter väldigt märkligt.
Jag ringde och klagade på mina pärons router som tappade uppkopplingen.
"Oj, den har du haft i några år, den har nog gjort sitt! Bara att slänga så skickar jag en ny!"
Citera
2020-08-26, 23:01
Medlem
Hitta en likadan på nån loppis och skicka tillbaka den.

Eller gör en efterlysning på facebook om modellen. Nån har säkert skräpet hemma. Köp den för en 10:a och skicka den.
Citera
2020-08-26, 23:03
Medlem
TonyFlygares avatar
Ring dem och förklara att routern var tio år gammal och att du därför slängde den. Om de tjafsar så kan du be att få prata med närmsta chef. Om det ändå blir tjafs så säg att du kommer att kontakta Aftonbladet och Expressen. Om det ändå blir tjafs, bestrid fakturan. Om det ändå blir tjafs, skjut dig själv i huvudet för att du valt att bo i Sverige.
Citera
2020-08-26, 23:04
Medlem
franges avatar
Har du alltså haft den här routern i tio år, under tiden? Jag antar att du inte har det - men det skulle underlätta att se vad som står i avtalet du förmodligen godkände när du tecknade abonnemanget och således fick routern - om det står någonting om att de skall kunna återkräva sagda router (eller ett specifikt värde) vid uppsägning.
Citera
2020-08-26, 23:20
Medlem
Jonas1968s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Jag ser verkligen inte problemet. Tvärtom, hade någon tappat bort eller slängt mina tillhörigheter så kommer man inte undan för 2k.
Du kan ju knappast kräva 2000 spänn om inte sakerna är värda så mycket. Tvivlar starkt på att en tio år gammal router är värd 1200 kronor.
Telia skickar väl dessutom inte ut en 10 år gammal router till en ny kund utan skickar väl den ända bara till återvinningscentralen? Nytecknas väl över huvud taget inte speciellt många nya ADSL-abonnemang idag?
Senast redigerad av Jonas1968 2020-08-26 kl. 23:53.
Citera
2020-08-26, 23:38
Medlem
Zoologens avatar
Jag hade också Telia ADSL för längesedan. Av någon anledning bytte jag till Bahnhof, men det var aldrig tal om att skicka tillbaka den gamla routern. Det låter som om du har råkat ut för någon som vaknat på fel sida.
Citera
2020-08-27, 00:16
Medlem
psykoshippiens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Jasper.Newton
Du är inte ett företag, du kan inte skriva av tillgångar och strunta i att skatta på dem.
Citat:
Ursprungligen postat av spoonmaster
Hej

Jag sade upp mitt ADSL hos Telia och slängde efter en månad routern. Sedan fick jag ett brev där Telia kräver att jag returnerar routern eller så kommer jag få betala 1200:- för en 10 år gammal router....

Jag förstår att Telia har rätt att kräva tillbaka en router de lånat ut men deras ersättningskrav på 1200:- finner jag helt absurt, de kräver dessutom originalförpackning! Jag har googlat lite och för två år sedan var deras ersättningskrav 400:- ! Så det känns rätt uppenbart att detta är något Telia insett de kan tjäna pengar på.. Jäkligt fult och jag förstår om folk tvivlar men det är så här det är tyvärr.

Vad har jag för möjligheter?
Börja med att ringa ARN för konsultation om det är ett rimligt pris, eller vilken nivå det bör sättas, har du svart på vitt att det var 400 innan (för den router) så kan du hävda ocker rakt upp och ner.
Citera
2020-08-27, 00:17
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Zoologen
Jag hade också Telia ADSL för längesedan. Av någon anledning bytte jag till Bahnhof, men det var aldrig tal om att skicka tillbaka den gamla routern. Det låter som om du har råkat ut för någon som vaknat på fel sida.

Yes, samma här, men låter som att det är andra tider nu hos Telia, mer konkurrens och allt fler säger upp de gamla fasta telefonabonnemangen, och för varje år som går så dör fler gamlingar av, de gamla trogna fasta kunderna försvinner. Tycker även att det har blivit allt färre Teliabutiker, konkurrenter poppar upp istället, så de börjar väl med sådant här trams för att dra in cashen.
Citera
2020-08-27, 00:25
Medlem
Det väsentliga är vad som står i ts' avtal, vad den kostat tidigare är av föga intresse.
Citera
2020-08-27, 00:37
Medlem
FrozenFears avatar
Jag sa upp mitt abonnemang med bredband ifrån Com hem nu innan sommaren, frågade ifall dom skulle ha tillbaka routern jag fick när jag startade abonnemanget och fick nej som svar.

En vecka efter dom stängt av internet kommer en fraktsedel där dom krävde tillbaka routern....
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in