Citat:
Ursprungligen postat av
Finans.killen
Folk som har köpt FAANG nu tror att de är genier för att de har slagit index.
Jättelätt att slå index bara att köpa index man vill slå med hävstång.
Riskjusterad avkastning är det enda som spelar roll.
Ja, det sharpe också beskriver är det sammansatta av både uppgångar och nedgångar. Däremot anser jag att man bör gå något längre och slå ett öga på all data om man tänk sig utveckla någon typ av system, strategi, för olika Entry respektive Exit på marknaden.
Vanligt här på FB är att man stirrar sig bind på uppgångarna men ser nedgångarna som något som hände förr.
Jag anser snarare att man först bör titta på nedgångarna och sedan titta på uppgångarna, men jag är ganska tråkig på så vis.
Sen detta med index ...
Det beror givetvis på vad för index man jämför med.
Generellt skulle
jag säga att att den typiska Flashback-portföljen med fonder (Sverige, Tillväxtmarknader, Global + "Något roligt") bör jämföras med global index.
För de som
medvetet tar en något högre risk kan man sedan jämföra med bredare svenska index (OMXSPI), men då har man också gjort det något svårt för sig då detta index är mycket svårt att slå på lång sikt. Man kan slå detta index, men det kräver också att man kontinuerligt gör ett uns mer aktiva val men framförallt att man gör dessa val
konsekvent under
väldigt lång tid; inte bara idag utan väldigt många år framåt.
Det sista kan man tänka sig är det som gör att de flesta trots allt inte slår index trots att de sitter med tillgångar (eller system) som defakto slagit ett jämförelseindex under lång tid. Det är en sak att prata om saker, att skissa upp saker osv, något helt annat att leva med det i ett decennium eller längre.
Man måste också kunna klara av att acceptera att det, hör och häpna, inte alltid går särskilt bra. Något skitår här och där då man alltså inte slår index eller ens är i närheten av det. Om man inte står ut med det finns egentligen bara ett rationellt alternativ och det är att följa index. Att följa index är dock inte heller att betrakta som helt oproblematiskt. Idén om att det finns något som alltid är enkelt ... Festligt, men svårt att hitta någon sanning i det.
Som någon annan skrev slår man annars index med ett bättre index. Alltså ett index som på lång sikt haft högre sharpe och avkastning. Här i Sverige har vi AMF Småbolag som trots att den är 'aktiv' följer index väldigt väl (dold indexfond). Den tråkiga fonden har slagit både OMXSPI och OMX Small Cap GI både i år och på 20 år.
Samma sak med PLUS Småbolag, vill man slå bredare OMXSPI och vägrar dolda indexfonder som AMF Småbolag finns givetvis den som alternativ. Man kommer dock givetvis inte slå t ex OMX Small Cap med PLUS Småbolag då det ena är ett rent index och det andra en fond med avgifter av en drös olika slag som gör att den aldrig kan slå sitt jämförelseindex.
Man kan dock också ställa sig frågan om det är primärt att ha en kurva som liknar någon annan eller går över denna andra eller om det finns en drös andra värden att ta höjd för också som på sikt kan vara viktiga. De flesta som faktiskt tänker på saken har högst förmodligen ett par fler värden än 'slå index' som de går efter.