2020-09-29, 21:05
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CelenoII
Jag äger 4 indexfonder.

Av intresse, vilka? Känner att det känns för risky att lägga hela kapitalet i en med fokus på OMXS30 då detta index känns lite smalt.
Citera
2020-09-29, 21:09
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Finans.killen
Om det vore så väl! Gemene man vill bli rik snabbt så att de kan åka utomlands och slå på stort och köpa rolex. Detta tror de att de kommer kunna göra om de går all in i FAANG något som funkar, until it doesnt.

Handlar nog mer om det mänskliga psyket, man överskattar sin egen förmåga. Pratar du runt med folk anser så gott som alla att de är bättre än medianen på att investera, är det rimligt att alla är bättre än medianen när sanningen är att endast hälften är det?

Sedan hjälper det ju en hel del att man hör om den där grannen eller kompisen som köpte i Tesla och drog in storkovan.
Citera
2020-09-29, 21:11
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Av intresse, vilka? Känner att det känns för risky att lägga hela kapitalet i en med fokus på OMXS30 då detta index känns lite smalt.
Ja, det är alldeles för smalt.

Sist jag kollade:
Citat:
Jag har ca 70% Avanza Global, 15% Avanza Zero, 10% Avanza Emerging Markets och 5% LF USA.

Jag ombalanserar sällan eftersom det tar för många dagar att byta fonder. Istället säljer jag av från den fond jag tycker jag har för mycket av, hittills i princip enbart AZ.

Jag ångrar att jag bytte från LF Global indexnära till Avanza Global.

Jag borde ha mer Emerging markets.

Jag kommer på sikt att ombalanserar mer mot tillväxt och USA, samt byta minst halva avanza zero mot tex plus småbolag.
Citera
2020-09-29, 21:17
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja, det är alldeles för smalt.

Sist jag kollade:

Jag kommer på sikt att ombalanserar mer mot tillväxt och USA, samt byta minst halva avanza zero mot tex plus småbolag.

Hur förhåller du dig till kronans köpkraft vid köp av indexfonder? Man vill ju inte att valutaeffekten sabbar den indexföljdsamhet man simulerar i portföljen.
Citera
2020-09-29, 21:33
Medlem
mikaelss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av gaggzi
Vad är detta för trams. Varje fond har ett jämförelseindex. Om en fond slår sitt egna jämförelseindex ÖVER TID så säger man att den slagit index.

Din fond Nordea Kinafond har enligt fondfaktabladet jämförelseindex ”MSCI Golden Dragon NTR (inkl. dividender efter skatt)” och har presterat sämre än detta index 6 av de senaste 10 åren.

Att köpa små SaaS-bolag och jämföra med OMXS30 är helt irrelevant.
Det här är egentligen allt som behöver sägas.
Att ’slå index’ betyder inte att slå OMX30, det betyder att slå det index fonden mäter sig mot.
Att slå något helt annat index har ju inte med saken att göra, det mäter ju helt andra saker.
Jag slår inte index i löpning för att jag hoppar högt.
Index är en referenspunkt, specifik för det områden med mäter, storlek, geografi, inriktning.
Att välja högriskaktier i Kina och jämföra med OMX30 tyder på att man bör göra något annat.
Citera
2020-09-29, 21:33
Medlem
Jag slår inte index de senaste två dagarna...
Jag mer eller mindre atombombar det🙌🎊.
Men jag är endast tacksam och ödmjuk för det känns inte som det är pga skicklighet direkt.
Spoiler: tre av mina största innehav är Abelco TO2, Catena media samt Angler gaming. ☺
Citera
2020-09-29, 22:01
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Hur förhåller du dig till kronans köpkraft vid köp av indexfonder? Man vill ju inte att valutaeffekten sabbar den indexföljdsamhet man simulerar i portföljen.
Inget jag kan påverka och därmed bryr jag mig inte.

Kronan har tappat rejält sedan jag slutade jobba. Surt sa räven.
Citera
2020-09-29, 22:50
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Inget jag kan påverka och därmed bryr jag mig inte.

Kronan har tappat rejält sedan jag slutade jobba. Surt sa räven.

Ok, men du är i grunden lika villig att köpa globalfonder/USA-fonder oavsett valutakurs, just för att detta är utom din kontroll?
Citera
2020-09-29, 23:47
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
Ok, men du är i grunden lika villig att köpa globalfonder/USA-fonder oavsett valutakurs, just för att detta är utom din kontroll?
Ja, det jämnar ut sig. Och eftersom jag spenderar i Euro så kan jag inte gå omkring och bekymra mig.
Citera
2020-09-29, 23:58
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ja, det jämnar ut sig. Och eftersom jag spenderar i Euro så kan jag inte gå omkring och bekymra mig.

När började du spara i indexfonder samt med vilken spridning på den tiden? Har du behov av utdelning? Säljer du av lite så fort du ska spendera?
Citera
2020-09-30, 00:09
Medlem
CelenoIIs avatar
Citat:
När började du spara i indexfonder samt med vilken spridning på den tiden?
Jag sparade mellan typ 2009 och 2017. Kommer inte ihåg när jag gick över till index. 2013 kanske.
Citat:
Har du behov av utdelning? Säljer du av lite så fort du ska spendera?
Nej och ja.
Citera
2020-09-30, 00:22
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Jag sparade mellan typ 2009 och 2017. Kommer inte ihåg när jag gick över till index. 2013 kanske.

Nej och ja.

I vilken ålder är du i livet? Tror du att du hade föredragit att bygga en egen portfölj som speglar index men där du har kontroll över utdelningen vs. att köpa indexfond, om du haft ett behov av utdelning?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in