2020-10-04, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Ok, tror du att du har behov av mer utdelning i framtiden? Tänker om du tex. går i pension tids nog? Ska du sälja av lite per månad när den tiden kommer eller göra på annat sätt?
Han har ju redan gått i ”pension” för flera år sedan, han har ju slutat jobba och lever på att sälja av delar av sin portfölj när han behöver pengar.
Citera
2020-10-04, 10:33
Medlem
Milldues avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stygotius
Haha, bland det dummaste jag läst. Man måste ju jämföra med rätt index...

Och vad menar du är "rätt index" Om jag jämför med ex Avanzas index OMX med utdelningar och mina egna aktiers utdelning så ligger jag i år 23-24% över den kurva som Avanza kallar OMX med utdelning.

Anser du att avanzas index för omx är fel ?
Citera
2020-10-04, 10:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Du bör alltså hålla dig till tråden "Vi som presterar genomsnittligt".

Det finns inget genomsnittligt i min person. Det är alltså där vi skiljer oss.

Exemplet graal visar att fondbolag med medias hjälp kan få en image av att vara ofelbara och lönsamma för vanliga investerare. Det var de inte, sett 10 år senare. Man kan lära sig något av detta även för globala indexfonder, som har övertagit hedgefondernas positiva status.

Noterar att du påstår att graal är ett bevis för att indexfonder är bra. Det är naturligtvis fel. Om HM går dåligt så är det inte ett bevis för att Volvo går bra.
Vem fan e du som tror du bestämma vilka som får skriva i trådarna? Är längesedan jag upptäckte att du är mytoman.
Citera
2020-10-04, 10:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Milldue
Och vad menar du är "rätt index" Om jag jämför med ex Avanzas index OMX med utdelningar och mina egna aktiers utdelning så ligger jag i år 23-24% över den kurva som Avanza kallar OMX med utdelning.

Anser du att avanzas index för omx är fel ?
Rätt index är ju förstås att om du köper usa-aktier så måste du jämföra med en usa indexfond, köper du småbolag så jämför du med en småbolgasfond.. man kan inte köpa småbolag och sedan jämföra sig med en Large Cap fond
Citera
2020-10-04, 10:43
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Rätt index är ju förstås att om du köper usa-aktier så måste du jämföra med en usa indexfond, köper du småbolag så jämför du med en småbolgasfond.. man kan inte köpa småbolag och sedan jämföra sig med en Large Cap fond

Vilket alla fondförvaltare som "slår index" gör. Lätt att plocka det index som gått sämst att jämföra mot, så tror kunderna att man är verkligen slagit index (blir alltid mycket tveksam till förvaltare som marknadsför sig med att de slagit index de senaste 10-20 åren etc.).
Citera
2020-10-04, 10:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Vilket alla fondförvaltare som "slår index" gör. Lätt att plocka det index som gått sämst att jämföra mot, så tror kunderna att man är verkligen slagit index (blir alltid mycket tveksam till förvaltare som marknadsför sig med att de slagit index de senaste 10-20 åren etc.).
Själv är jag nästan bara intresserad av passivt förvaltade
Citera
2020-10-04, 12:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BajsBoo
Om man inte slagit index sedan 2009 fram till idag så är man en jubelidiot.. skall bli kul att se hur det går för er när det blir skakigt på riktigt
Jag vet. Börsen har varit snäll mot mig. Bara lite krusningar som brexit, handelskrig och corona. Nu väntar jag på att nästa finanskris ska lära mig den hårda läxa som alla pratar om. Det ska bli spännande!

I skrivande stund är jag 31,39% upp för året och min genomsnittliga effektiva årsavkastning är 23,23%. Till låg risk och mycket lågfrekvent handel.

Dessutom är jag kvinna. Redan mitt kön ligger mig i fatet enligt flashbacks finansexperter. Vi kvinnor ska ju vara helt värdelösa på det här skrivs det.
Citera
2020-10-04, 12:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag vet. Börsen har varit snäll mot mig. Bara lite krusningar som brexit, handelskrig och corona. Nu väntar jag på att nästa finanskris ska lära mig den hårda läxa som alla pratar om. Det ska bli spännande!

I skrivande stund är jag 31,39% upp för året och min genomsnittliga effektiva årsavkastning är 23,23%. Till låg risk och mycket lågfrekvent handel.

Dessutom är jag kvinna. Redan mitt kön ligger mig i fatet enligt flashbacks finansexperter. Vi kvinnor ska ju vara helt värdelösa på det här skrivs det.
Börsen har varit snäll mot alla i 12 år,, är ingen slump att var varannan numera (taxichaffisar och hisspojkar) är på börsen och dessutom tror de är finansiella genier 😂
Citera
2020-10-04, 12:34
Medlem
Citat:

Tror kvinnor är bättre på långsiktigt tänkande generellt (men iof så finns det ju rätt många fruntimmer på lyxfällan oxå).
Citera
2020-10-04, 12:42
Medlem
Citat:

Haha, nej det finns många artiklar som pekat på att kvinnor lyckas bättre.

Unga killars ogrundade högriskplaceringar drar nog ner rejält i statistiken. Ja, det finns de som killgissar vilt som äldre också.

Finanskrisen kommer ju, men har du is i magen, lång tid kvar till pension, så kan man slå index då också och få en fin skjuts upp när krisen är över.

Är det stock-picking du sysslar med?
Citera
2020-10-04, 12:51
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Haha, nej det finns många artiklar som pekat på att kvinnor lyckas bättre.

Unga killars ogrundade högriskplaceringar drar nog ner rejält i statistiken. Ja, det finns de som killgissar vilt som äldre också.

Finanskrisen kommer ju, men har du is i magen, lång tid kvar till pension, så kan man slå index då också och få en fin skjuts upp när krisen är över.

Är det stock-picking du sysslar med?
Yes. Ligger i ca 40 aktier och swingar när det blir sättningar i nåt papper. Jag går aldrig ur helt utan ligger alltid kvar med en summa för att inte missa den långsiktiga uppgången.
Citera
2020-10-04, 13:04
Medlem
Citat:
Yes. Ligger i ca 40 aktier och swingar när det blir sättningar i nåt papper. Jag går aldrig ur helt utan ligger alltid kvar med en summa för att inte missa den långsiktiga uppgången.

Vår strategi är likartad, men du har lyckats några procent bättre i år. Grattis till det.

Hur ser din portfölj ut i dagsläget?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in