2020-10-09, 11:38
Medlem
lfhs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Kan du hålla med om att påståendet "Småbolagsfonder har högre risk än OMXS30" faktiskt med 10-20 års historik kan kallas Falskt? Småbolagsfonder har uppenbarligen inte alls högre volatilitet. De har tvärtom stabil värdeökning. Den risk-skala som finns stämmer inte med verkligheten som den sett ut 20 år bakåt. Att mäta volatilitet säger ingenting, i detta fall, om framtida värdeökning. En svensk småbolagsfond är helt enkelt bättre än en storbolagsfond, på alla sätt.

Det som kan fälla dessa argument är att småbolagsfonder kan vara något uppblåsta om det finns fler köpare än aktier. Det kan ju sluta i ett större bubbelsprick än OMXS30. Men sett 20 år bakåt är det inte så.

Volatilitet, mätt i standardavvikelse.

Avanza zero = 16.12%
Didner och Gerge småbolagsfond = 20.54%
Swedbank robur småbolag = 19.05%
Seb Sverigefond småbolag = 19.87%

Håller du med om att småbolagsfonder uppenbarligen visst har en högre volatilitet?
Citera
2020-10-09, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av skogshuggar3n
Man kan argumentera för att volatiliteten sker på längre tidshorisonter än 20 år, men det är ett bisarrt argument. Säkert också på mycket kort sikt, men so what? Jag håller med dig.

Volla mäts ju på kortare tid och indekerar ju hur mycket en kurs rör sig upp eller ned.

Inte för att fonder är min specialitet, men småbolagsfonder har en högre risk på kort sikt.

Men denna risk bör ge en hägre avkastning på längre sikt då riskpremien bör bli högre.

Sparar man med en tidhorisont längre än ensta konjunkturcykler torde småbolagsfonder ge högre avkastning.

Hög volla och låg tillväxt är ovanligt,
Citera
2020-10-09, 16:25
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lfh
Volatilitet, mätt i standardavvikelse.

Avanza zero = 16.12%
Didner och Gerge småbolagsfond = 20.54%
Swedbank robur småbolag = 19.05%
Seb Sverigefond småbolag = 19.87%

Håller du med om att småbolagsfonder uppenbarligen visst har en högre volatilitet?
Småbolagsfonder har högre volatilitet och får därför en högre klass i risk-skalan.

Fattas bara att visa att högre volatilitet faktiskt innebär högre risk. Om du drar upp ett diagram över någon Småbolagsfond Sverige och OMXS30 i 20 år så ser du att inte under någon period har den högre volatiliteten inneburit att kurserna dippat neråt. Volatilitet kan faktiskt betyda att de rör sig uppåt också. Och så verkar det vara.

Eftersom jag gillar att ifrågasätta allt så måste jag säga att Småbolagsfonder har lika låg risk som det som ansetts som allra mest stabilt, bankaktier. Det är tom så att risken med bankaktier de senaste 3 åren radikalt överstigen risken för småbolag. Om man med risk menar risken att förlora sina pengar.
Citera
2020-10-09, 16:28
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Man kan argumentera för att volatiliteten sker på längre tidshorisonter än 20 år, men det är ett bisarrt argument. Säkert också på mycket kort sikt, men so what? Jag håller med dig.
"Volatilitet" och "lång tidshorisont" får jag inte ihop. Volatilitet betyder rimligen "förändring under en kortare period".

Lustigt att man slänger sig med börs-ord som Risk och Volatilitet utan att de egentligen är definierade så att alla fattar dem exakt. Ekonomi är verkligen inte matematik, ett område med exakta sanningar. Ekonomi är i jämförelse närmast mumbo-jumbo.
Citera
2020-10-09, 17:01
Medlem
skogshuggar3ns avatar
Citat:
"Volatilitet" och "lång tidshorisont" får jag inte ihop. Volatilitet betyder rimligen "förändring under en kortare period".

Lustigt att man slänger sig med börs-ord som Risk och Volatilitet utan att de egentligen är definierade så att alla fattar dem exakt. Ekonomi är verkligen inte matematik, ett område med exakta sanningar. Ekonomi är i jämförelse närmast mumbo-jumbo.

Nej volatilitet innebär varians kring en trend. Och kan vara svängningar på både kort och lång sikt. Men sen sa ja ju att det på lång sikt är bisarrt..

Och jag håller med om att risk slängs med lite väl godtyckligt.
Citera
2020-10-10, 11:35
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Nej volatilitet innebär varians kring en trend. Och kan vara svängningar på både kort och lång sikt. Men sen sa ja ju att det på lång sikt är bisarrt..

I så fall är småbolagsfonder inte alls särskilt volatila, och därmed inte alls i högre risk-klass än t.ex storbolagsfonder. Det är bara att plotta en kurva och se att de följer varann under 20 år, fast småbolagsfonden avkastar alltid lite mer.
Citera
2020-10-10, 12:44
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:

Nja, standard för att mäta volatilitet är enbart mkt färsk kursfakta, på Avanza beräknas volatiliteten som standardavvikelsen i kursen under så lite som de senaste 30 dagarna. Notera dessutom att fonders definition av volatilitet ofta inte är densamma som standardavvikelsen i kursen (NAV-kursen) utan då istället om standardavvikelsen i avkastningen, vilket är ett helt annat mått. När man tittar på index är det istället standardavvikelsen i kursnivåer (utan utdelning) som mäts, på mkt kort sikt.
Citera
2020-10-10, 12:47
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Småbolagsfonder har högre volatilitet och får därför en högre klass i risk-skalan.

Fattas bara att visa att högre volatilitet faktiskt innebär högre risk. Om du drar upp ett diagram över någon Småbolagsfond Sverige och OMXS30 i 20 år så ser du att inte under någon period har den högre volatiliteten inneburit att kurserna dippat neråt. Volatilitet kan faktiskt betyda att de rör sig uppåt också. Och så verkar det vara.

Eftersom jag gillar att ifrågasätta allt så måste jag säga att Småbolagsfonder har lika låg risk som det som ansetts som allra mest stabilt, bankaktier. Det är tom så att risken med bankaktier de senaste 3 åren radikalt överstigen risken för småbolag. Om man med risk menar risken att förlora sina pengar.

Sedan har man ju en rätt jobbig survivorship bias just för småbolagsfonder/småbolagsindex, då det finns en konkret risk att bolag går i konkurs. Därav inte så konstigt att det alltid ser ut som att småbolag slår OMXS30 över t.ex. några år, när ett antal småbolag hinner gå i konkurs. Om t.ex. en bankaktie tappar rejält under ett par år kan man allt som oftast räkna med att kursen kommer tillbaka om man har rejält tålamod men om det är konkan som gäller är det ju helt kört.
Citera
2020-10-10, 12:50
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pontiac-Garage
Sedan har man ju en rätt jobbig survivorship bias just för småbolagsfonder/småbolagsindex, då det finns en konkret risk att bolag går i konkurs. Därav inte så konstigt att det alltid ser ut som att småbolag slår OMXS30 över t.ex. några år, när ett antal småbolag hinner gå i konkurs. Om t.ex. en bankaktie tappar rejält under ett par år kan man allt som oftast räkna med att kursen kommer tillbaka om man har rejält tålamod men om det är konkan som gäller är det ju helt kört.
Fast de går ju inte i konkurs. Då hade man sett det på kursutvecklingen. De blir uppköpta istället, till högre och högre priser.

USAs tredje största bank gick i konkurs 2008. Där kan man snacka om Risk. För småföretag generellt ser jag noll risk.
Citera
2020-10-10, 12:52
Moderator
Pontiac-Garages avatar
Citat:
Fast de går ju inte i konkurs. Då hade man sett det på kursutvecklingen. De blir uppköpta istället, till högre och högre priser.

USAs tredje största bank gick i konkurs 2008. Där kan man snacka om Risk. För småföretag generellt ser jag noll risk.

Inte nödvändigtvis (tyvärr), fonder tenderar att försköna sin historik.
Citera
2020-10-10, 19:44
Medlem
lfhs avatar
Citat:
I så fall är småbolagsfonder inte alls särskilt volatila, och därmed inte alls i högre risk-klass än t.ex storbolagsfonder. Det är bara att plotta en kurva och se att de följer varann under 20 år, fast småbolagsfonden avkastar alltid lite mer.

Fast om du slutar använda dina matematikerögon för att bedöma varianser och faktiskt räknar ut den med formerna som du lärde dig i gymnasiet så kommer du upptäcka att småbolagen faktiskt har högre varians.

Om man är ok med högre ”risk”/varians för högre avkastning så kan man också köpa indexfonder, fast med hävstång ifrån lånade pengar.
Senast redigerad av lfh 2020-10-10 kl. 19:53.
Citera
2020-10-10, 19:56
Medlem
Vi kan väl även konstatera att småbolagsfonderna knappast innehåller små bolag.

Sist jag kollade var t ex både NIBE och PEAB ofta med. Det krävs ju ett visst BV för att en fonds skall kunna gå in och ut med ett par tre miljoner.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in