2024-10-25, 16:27
Medlem
Mariah Carey var ny drottning i soul-popen när hon kom ut som färsk skiv-artist 1990.

Njöt av rösten/sången; En ny kvinnlig variant av George Michael.

Intresset dog redan två år senare; hon blev succesivt en diva i Whitney Houston-stil, vilket inte tilltalade mig.

Decennier har gått, och jag vill (personligen) minnas Mariah för hennes tidiga år.
Citera
2026-05-08, 20:59
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ojvamysigt
Bröderna Herrey måste jag nog säga att jag inte gillar längre.
Vem lyssnar på Herreys idag. Och deras Soloskivor är oerhört dåliga.
Citera
2026-05-09, 03:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Livingston
Jag var rätt såld på Scooter för en bunt med år sedan
"Call Me Mañana!" - det låter som en parodisk westernfilm-titel, ungefär som "My Name is Nobody". Verkligen ett band med ett daterat sound, men riktigt stora på 90-talet.

The Ark levde inte riktigt upp till sitt rykte med sina sista album, men jag kommer alltid att digga deras tidigare år, debuten var fantastisk.
Citera
2026-05-09, 07:24
Medlem
Mycket av den musik man lyssnar på som barn, när man inte alltid kan välja eller konsumera musik på egen hand, växer man förstås ifrån.

Ett personligt exempel är Thåström, och i synnerhet Imperiet. Fyfan vilken värdelös pretentiös smörja. Helt sämst på alla sätt och vis.
Citera
2026-05-09, 10:20
Medlem
Adelaides avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Adelaide
När jag var yngre älskade jag band som Green Day och My Chemical Romance. Till mitt försvar så var jag i början av tonåren då.

Hammerfall gillade jag i ungefär samma veva. Skickliga musiker, visst, men samtidigt är musiken väldigt cheesy och klyschig. Tyckte det var coolt med drakar och riddarkläder förr men idag skrattar jag åt det.

Även jag har faktiskt haft min glam/80-tals period en gång i tiden, men detta var i tonåren. Då lyssnade jag på Mötley Crue, Bon Jovi, Cinderella (fyfan), sena Aerosmith (tidiga är fortfarande bra), D.A.D. och Alice Cooper. Idag när jag tänker tillbaka så undrar jag vafan jag tänkte när jag lyssnade på denna skiten. Inget band inom denna genre är unikt, alla har likadana mesiga stereotyp-rocklåtar. Fan vad hemskt det är med läderbrallor, leopardmönster, pudelfrisyrer och smink på män, ja åter igen, vafan tänkte jag när jag lyssnade på skiten? (men nån låt av Mötley åker fortfarande på nån gång i halvåret när ingen hör...)

Sen är jag väl inte direkt något fan av death metal längre. Efter att ha snöat in mig på black metal så känns death metal ganska lamt. Men jag har ju nån skiva av Entombed kvar.

Ingen av dessa stilar/artister är representativa för min musiksmak idag. De senaste åren har psykedelisk/acid rock, black metal och indierock varit mina favoritgenrer. Indie har jag dock lyssnat på sen mellanstadiet, så det är något som har följt med.

Får citera mig själv här nu och säga att jag åsyftade på Poison/Hey Stoopid-perioden när jag skrev Alice Cooper.

Har på senare tid upptäckt hans/deras 70-tals skivor, som är mycket mycket bra!
Citera
2026-05-09, 10:43
Medlem
Lloyd.Christmass avatar
Det finns massor av artister jag vuxit ifrån, mest sånt jag lyssnade på som barn/ungdom. T.ex. Abba, Idde Schultz, R.E.M. Nuförtiden lyssnar jag mest på rock, metal och epic music.
Citera
2026-05-09, 16:59
Medlem
Forever Winters avatar
Kiss var mitt första stora band jag lyssnade på. Deras debut album var den första skivan jag köpte för egna pengar. Sedan rullade det bara på. Väggarna tapetserade med affischer, osv. Jag diggade alla plattor fram till Love Gun. Sedan kom Dynasty och jag kände att det blev för slätstruket.
Efter det kom andra hårdrocksband och eventuellt NWOBHM. Då slutade jag lyssna på Kiss.

Det är först för ett tag sedan som jag satte mig och lyssnade igenom de första Kiss-plattorna och jag blev häpen hur besviken jag blev. Taskig produktion. Flamsiga låtar (med undantag förstås). Känner mig nästan lurad.

Nä, Kiss är ett minne blott för mig nu.
Citera
2026-05-09, 17:51
Medlem
Bret-Harts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Vem lyssnar på Herreys idag. Och deras Soloskivor är oerhört dåliga.

Jag diggar Herreys, deras version av "People from Ibiza" slår originalet med hästlängder, men några soloplattor känner jag inte till förutom Rickard som släppte en singel som jag har i min samling
Citera
2026-05-09, 18:18
Medlem
Rimberts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bret-Hart
Jag diggar Herreys, deras version av "People from Ibiza" slår originalet med hästlängder, men några soloplattor känner jag inte till förutom Rickard som släppte en singel som jag har i min samling
Kul för dig. Alla i mim bekantskrets har slutat höra på Herreys för länge sedan. Men den brödratrion hade kanske låtskatter som jag inte kunde uppfatta som goda vid en första genomlyssning.
Nu har en av dem blivit en meningslös moderat politiker för att ytteligare uttrycka sin absoluta meningslöshet.
Senast redigerad av Rimbert 2026-05-09 kl. 18:36.
Citera
2026-05-09, 21:50
Medlem
KaninHitlers avatar
Ett band som jag GENAST tänkte på när jag såg den här tråden var Dia psalma.
De var riktigt framgångsrika på 90 talet med sin trallpunkiga stil.
De var trallpunkens kungar back in the day.

Jag lyssnade lite för några månader sedan av nostalgiska skäl....och det har verkligen inte åldrats bra
Skämskudde av stora mått på texterna. Men det är väl inte så konstigt egentligen....det är/var ju ett utpräglat ungdomsband så det skall man nog inte hålla emot dom. Men nej....det går inte att ta seriöst nuförtiden när man blivit medelålders. Det går inte alls.

Men minnena består, och för det kommer man ändå gilla dom. De gav ju ändå en hel del under tonåren.
Citera
2026-05-09, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Artister som jag en gång i tiden gillat oerhört mycket, ja kanske till och med dyrkat, framstår plötsligt som hur ointressanta och intetsägande som helst.
Det finns väl igen som tar med sig The Doors in i vuxenlivet? En artist som en del av oss lyssnar intensivt på när vi är unga och sedan släpper. Även om jag måste säga att instrumental partierna i LA Woman fortfarande är väldigt tajta.
Citera
2026-05-09, 22:24
Medlem
53....so whats avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungsving
Som tur är så faller jag inte för tuggummipop och dagens smörja. Alla artister som jag någon gång uppskattat kan jag fortfarande uppskatta. Lyssnar mindre på musik nu för tiden. Försöker lära mig spela gitarr. Mer givande.

Precis så här är det!
Alla band har nån bra låt som man kan återkomma till hur många gånger som helst. Men samtidt så kan man tröttna på att höra deras album där det nästan alltid finns massa låtar som helst vill glömma.

Numera samlar jag "låtarna" som jag anser vara speldugliga om och om igen, på hårddisk, fyller på och tar bort för att ligga rätt i tiden. Allt möjligt blandat och spelar random. Helst får det låta bra oxå, d.v.s. bra studiokvalitet. Inte skramliga inspelningar.

...men Bruce Springsteen är inte en av dom. Han har falnat bort totalt.
Rap Och R&B... va e d för skit?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in