2020-08-30, 15:17
Medlem
Maidenmartins avatar
Lyssnade väldigt mycket på Hamerfall när jag var liten. Tyckte det var coolt att lyssna på "riktig" metal och på band som sjöng om riddare, drakar och episka slag. 10-15 år senare och det är svårt att gå tillbaka till dem. Visst är Jocke en jävligt bra sångare men musiken är så oseriös, cheesy och inte-utmanande att jag har svårt att stå ut med dem nu för tiden. Även när jag vill vara nostalgisk och återuppleva gamla minnen har jag svårt att lyssna på dem. Införskaffade deras skivor fram till Infected, efter det har jag knappt hört enda ny låt av dem.

Hade dessutom en period i tonåren där jag började undersöka de stora banden från den glam-aktiga skolan. Lyssnade bl.a. mycket på Guns N Roses, Def Leppard, Aerosmith, Van Halen, Bon Jovi och Kiss. Gav dock upp det spåret snabbt då jag insåg att majoriteten av de banden är värdelösa och att det finns hur många band som helst som är överlägsna dem ur alla avseenden. Det enda bandet från den skolan som jag klarar av att lyssna på nu för tiden är Kiss, men med tanke på vad de sagt och gjort genom åren har jag kommit underfund med att jag inte vill bidra till att ge dem pengar. Jag vägrar därför att lyssna på Kiss nu för tiden även om jag musikaliskt sett skulle klara av det.

De enda banden från min ungdom som fortfarande hänger med och står starka är Iron Maiden, Judas Priest, AC/DC, Metallica och Scorpions. I mindre utsträckning också Accept och Saxon. Utöver dem lyssnar jag bara på band och artister som jag har upptäckt de senaste 5-6 åren.
Citera
2020-09-01, 00:31
Medlem
JojjeMeduzas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Psoglav
Det kan jag instämma i. Deras två sista skivor är helt värdelösa, har jag aldrig tyckt om. De gamla grejerna börjar också bli sämre nu när man blivit äldre. Många låtar känns som ren gaypropaganda och då försvinner det roliga i det hela. Detsamma gäller nyare könsrockband som t.ex. Analrevolt. Uselt.

Håller med om att nyare könsrocksbanden är rätt dåliga. Bara Epileptikerna som är bra av de nyare könsrocksbanden.
Citera
2020-09-01, 01:51
Medlem
Adelaides avatar
När jag var yngre älskade jag band som Green Day och My Chemical Romance. Till mitt försvar så var jag i början av tonåren då.

Hammerfall gillade jag i ungefär samma veva. Skickliga musiker, visst, men samtidigt är musiken väldigt cheesy och klyschig. Tyckte det var coolt med drakar och riddarkläder förr men idag skrattar jag åt det.

Även jag har faktiskt haft min glam/80-tals period en gång i tiden, men detta var i tonåren. Då lyssnade jag på Mötley Crue, Bon Jovi, Cinderella (fyfan), sena Aerosmith (tidiga är fortfarande bra), D.A.D. och Alice Cooper. Idag när jag tänker tillbaka så undrar jag vafan jag tänkte när jag lyssnade på denna skiten. Inget band inom denna genre är unikt, alla har likadana mesiga stereotyp-rocklåtar. Fan vad hemskt det är med läderbrallor, leopardmönster, pudelfrisyrer och smink på män, ja åter igen, vafan tänkte jag när jag lyssnade på skiten? (men nån låt av Mötley åker fortfarande på nån gång i halvåret när ingen hör...)

Sen är jag väl inte direkt något fan av death metal längre. Efter att ha snöat in mig på black metal så känns death metal ganska lamt. Men jag har ju nån skiva av Entombed kvar.

Ingen av dessa stilar/artister är representativa för min musiksmak idag. De senaste åren har psykedelisk/acid rock, black metal och indierock varit mina favoritgenrer. Indie har jag dock lyssnat på sen mellanstadiet, så det är något som har följt med.
Senast redigerad av Adelaide 2020-09-01 kl. 01:54.
Citera
2020-09-01, 06:53
Medlem
Pungsvings avatar
Som tur är så faller jag inte för tuggummipop och dagens smörja. Alla artister som jag någon gång uppskattat kan jag fortfarande uppskatta. Lyssnar mindre på musik nu för tiden. Försöker lära mig spela gitarr. Mer givande.
Citera
2020-09-01, 08:01
Avslutad
Led Zeppelin var jag stort fan av i tonåren och tidiga 20-årsåldern. Se mitt inlägg i Led Zeppelin-tråden för min syn på dem idag.

Queen lyssnade jag på om och om igen när jag gick i mellanstadiet. Hade ett återfall i gymnasiet och köpte på mig fler av deras skivor.

I mellanstadieåldern förekom även lyssnande på synthpop som Erasure och Pet Shop Boys.

Band som jag inte växt ifrån är Beatles och Electric Light Orchestra.
Citera
2020-09-01, 12:20
Avslutad
Kom på några till som för länge sedan (90-tal) gick frekvent i cd-spelaren:

* Toto - Kingdom of Desire
* ZZ Top
* Jimmy Nail - Crocodile Shoes I & II och Big River
* Meatloaf - Bat Out of Hell II: Back Into Hell
* Status Quo

Av dessa är det bara Toto (tidiga album som debuten och Hydra) och ZZ Top (skaffade The Complete Studio Albums 1970-1990) som fungerar för mig fortfarande. Status Quo i viss mån kanske.
Citera
2024-10-23, 19:26
Bannlyst
Lyssnar ingen längre på Mötley Crüe och Guns N Roses?

Herreys har några låtar jag lyssnar på. Carola har några fler. Springsteen är tråkigast men Born in the USA håller efter 40 år.
Citera
2024-10-23, 19:47
Medlem
Bartman777s avatar
Jag hade en period runt 2012-2014 då jag lyssnade på den hardcore och metalcore som kom ut då.
Men jag har märkt med åren nu att jag absolut inte orkar med hardcore/metalcore från den tiden längre. Den musiken är verkligen skitjobbig för mig att lyssna på nu, så jag har fått rensa i mitt musikbibliotek.

Dock älskar jag fortfarande metalcore och hardcore från 1997-2007. Det har verkligen fastnat för mig.
Men den där musiken från 2012-14 var uppenbarligen bara en fluga. Tyvärr kan jag inte nämna några enskilda band nu.
Citera
2024-10-23, 20:02
Medlem
Rebali179s avatar
Gyllene Tider
Aqua - Aquarium
Attack - Rätt stuk skivan
Dr. Bombay....

Bloodhound Gang
Sabrina Salerno (All Of Me & Boys Boys Boys)
Citera
2024-10-24, 10:17
Bannlyst
Michael Jackson är kung på eget område. Bara Prince kunde utmana honom. Men jag pallar själv inte att lyssna vore sig på den ene eller den andra av dem.
Citera
2024-10-24, 14:53
Medlem
Bret-Harts avatar
Vet inte om det gills kanske m en sammantaget det man kunde höra på Thunderdome skivorna, jävlar vilket mög känner jag idag
Citera
2024-10-24, 22:54
Medlem
I princip alla Svenska band jag nånsin lyssnat på.
Det finns vissa saker jag fortfarande kan lyssna litegrann på ibland men ingenting som känns viktigt eller så.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in