2026-05-10, 07:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av KaninHitler
Ett band som jag GENAST tänkte på när jag såg den här tråden var Dia psalma.
De var riktigt framgångsrika på 90 talet med sin trallpunkiga stil.
De var trallpunkens kungar back in the day.

Jag lyssnade lite för några månader sedan av nostalgiska skäl....och det har verkligen inte åldrats bra
Skämskudde av stora mått på texterna. Men det är väl inte så konstigt egentligen....det är/var ju ett utpräglat ungdomsband så det skall man nog inte hålla emot dom. Men nej....det går inte att ta seriöst nuförtiden när man blivit medelålders. Det går inte alls.

Men minnena består, och för det kommer man ändå gilla dom. De gav ju ändå en hel del under tonåren.

Så fort man blivit gammal nog att analysera texterna slutade man ju lyssna på Dia Psalma. Vansinnigt cringe Strebers tidiga material håller fortfarande måttet, däremot!
Citera
2026-05-10, 08:24
Medlem
Anybodykillers avatar
Skulle nog säga hela genren eurodance och liknande musik typ Sash!, Vengaboys, Eiffel 65, Aqua, Culture Beat, Scooter, La Bouche, Basshunter, Corona, Dj Sammy osv.

Jag har svårt för EDM/house/trance som spelas på de flesta hemma-/förfester för associationerna går till dr macdoo eller o-zone.
Citera
2026-05-10, 08:50
Moderator
zanteras avatar
Skulle nog säga att det går i vågor för egen del. När jag var tonåring så var det mycket klassisk 80-tals metal samt det som var populärt då (nu-metal, metalcore, melodeath t.ex.). Sen snöade jag in på progressiv rock/metal och det öppnade egentligen alla möjliga dörrar så man upptäckte massa musikstilar och breddade sitt spektrum rejält. Hade kanske en 5-års period där jag kollade ner på allt jag hade gillat som tonåring med en snobbig attityd, "detta är ju skräp, säger det mesta om jag gillade det som tonåring".

Men sen har mycket kommit tillbaka igen. Vet inte om det är mognad eller att man slutat bry sig om vad andra tycker (var ju viktigt tidigare att ha en viss image eller något) och jag kan ha dagar jag lyssnar på musik jag lyssnade på hela tiden i tonåren, sen andra dagar när man lyssnar på annat. Beror mer på vilket humör man är på.
Citera
2026-05-10, 09:14
Medlem
Duvlorts avatar
Skulle vilja vända på frågan, när börjar man gilla vissa artister?
Jag är själv livrädd att en dag kommer säga: -Fan va bra Bruce Springsteen är!

Får känslan av att det är som när man kristen en dag - Jag hittade Gud.

Men annars tycker jag man ”tappar” artister när de håller på i oändlighet och blir inte bättre eller ändrar stil, typ U2 eller Depeche Mode.
Citera
2026-05-10, 09:32
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Presidenten
Somliga artister "dör".

Artister som jag en gång i tiden gillat oerhört mycket, ja kanske till och med dyrkat, framstår plötsligt som hur ointressanta och intetsägande som helst.

Thåström, till exempel. I mina öron är han senaste soloskivor extremt trista. Jag såg honom på hans senaste turné, ryckte på axlarna och gick hem. Samma Thåström som jag en gång i världen åkte 80 mil för att se.

Känner ni likadant för några artister?
Anita och Televinken tyckte jag var kul en gång i tiden. Jag har inte riktigt samma behållning av dem idag. Det är mer nostalgi än underhållning.
Citera
2026-05-10, 09:44
Medlem
Metallica, som många andra.

incubus efter S.C.I.E.N.C.E.

Det är dom jag kommer på på rak arm.

Metallica var jag väldigt inne i. Ni vet, tischa, affischer m.m. Men efter svarta skivan, när dom släppte Load så tappade dom mig. Efter det så gav jag dom så många chanser men dom kom aldrig tillbaka till sin forna glans.

incubus-plattan ovan gick på repeat och Make Yourself var väl helt okej men sen... ridå. Blev ju mainstream-pop efter att ha varit sjuk bra funk-rock.

Om jag ska vända lite på steken och ta upp band som jag fortfarande gillar så t.ex.:

TOOL - Inget vinner ju över Aenima men dom håller fortfarande.
Maiden - Dom upptäckte jag "sent", kan vara därför jag fortfarande gillar dom.
Nationalteatern - Nåväl inte speciellt aktiva men tokgillar vissa låtar fortfarande.
Citera
2026-05-10, 11:13
Moderator
MondoBizarros avatar
Musik --> Musik: listor, rekommendationer och omröstningar
/Moderator
Citera
2026-05-11, 12:32
Medlem
Infinite Mass
Snook
Movits!
The Sounds
...är några jag kommer på.
Upptäckt andra genre/band
Citera
2026-05-15, 14:45
Medlem
brianmolkos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimbert
Kul för dig. Alla i mim bekantskrets har slutat höra på Herreys för länge sedan. Men den brödratrion hade kanske låtskatter som jag inte kunde uppfatta som goda vid en första genomlyssning.
Nu har en av dem blivit en meningslös moderat politiker för att ytteligare uttrycka sin absoluta meningslöshet.

Ja var det moderat? trodde han var KD
Citera
Igår, 01:21
Medlem
Niskalaukauss avatar
Jag tänker att jag gillar nog den musiken jag alltid gillat o nytt kommer det ju oxå.
Kan inte påstå att jag skulle vuxit ifrån något däremot så är det ju fullt möjligt att man inte gillar ny musik från artister som man gillade när man var ung. Däremot så gillar jag nog fortfarande det som jag gillade från när jag var ung.
Lyssna på lite Hurriganes eller Gasoline är ju aldrig fel.
Jag vet att jag fuskar o tog en Kim Larsen.
Citera
Igår, 10:55
Medlem
När jag var runt 20 lyssnade jag bara på rapp 1 år sen blev det döds-metall & melodisk döds-metall i ca 25 år. Nu som fyllda 45 lyssnar jag mer & hellre på vacker musik & modern piano eller originell musik.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in