2020-08-19, 15:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sgnam
Jag har nu läst igenom hela tråden och ditt ursprungsinlägg en extra gång och jag får fortfarande inte riktigt ihop upplägget ni tänkt er.

Precis som många andra redan varit inne på så är det många fallgropar involverade i en sådan här uppgörelse och det allra bästa är att anlita en oberoende jurist eller likandne för att få rätt i ert avtal sinsemellan. Det är en sak att ha och följa ett avtal när allting går plan-enligt, något helt annat om situationen förändras.

Bara på rak arm kan man ju snabbt komma på lite saker som kan hända under tre år.

Prsiet på lägenheten rasar 25-30%, har ni då möjlighet att lösa detta eller en av er kanske vill behålla tills det vänder.
Någon av er vill köpa ut den andre antingen på resans gån gelelr efter de tre åren.
Du hoppar av studierna och/eller vill flytta
Du träffar en partner som vill flytta in till ett gemensamt boende.
Du vill eller behöver renovera lgh. Vem står för kostanden och arbetet och hur delar ni vinsten
etc etc.

Med detta sagt så går det såklart att reglera allt sådant i ett avtal. hur är din relation till personen det handlar om, nära vän, familj, partner, kollega, okänd investerare?

Att gå in i en investering tillsammans med olika behov, nyttjande och summa pengar är alltid vanskligt och kan leda till att ena eller båda parterna känner sig förfördelade på resan, även om det finns vattentäta kontrakt.

Om ni ändå vil lgå vidare tycker jag bästa upplägget med era förutsättningar är att du går in med 15% kontant och din affärspartner går in med 85%. Jag blir inte klok på om personen faktiskt har dessa pengar eller kommer låna hela/delar av beloppet av en bank?

Sedan bör ni separera mellan boendekostnaden och investeringen.

boendekostnaden är främst avgift, uppvärmning, garage etc och denna skall du stå för 100%

När det gäller investeringen så påverkas den såklart av vad ni går in med monetärt från start, försköning/slitage under ägandet och vad ni får ut vid en försäljning. Grunden med era förutsättningar där ni gr in 15/85 bör vara att det är även så ni splittar vinst/förlust när allting är betalt. Detta baseras dock på att din partner under tiden står för amorteringen av det lån han behöver ta för investeringen. Om du skall amortera skall detta helt riktigt dras av i slutändan.

Vad det gäller räntan så blir det lite struligare eftersom ingen av er har möjlighet att köpa lgh själv. Eftersom det är han som står på lånen bör han även betala den ränta som uppkommer. Å andra sidan så bor du då billagre då du står helt utan lån och med bara 15% risk i investeirngen medan din partner står för 85% och inte ens kan nyttja boendet under tiden. Därför bör ni hitta en lämplig fördelning kring hur mycket av räntekostnaden som du skall stå för. Här finns ju även ränteavdrag att tänka på om det är så att din partner har en inkomst.

Det är inte helt enkelt och jag skulle nog avråda från att ni två tillsammans går in i denna uppgörelse med de knappa förutsättningar ni har. Om du betalar in alla dina pengar i insats och din partner tar fullt lån så känns det inte som ni har möjlighet att hantera en nedgång på 30% och bevara både lugn och er vänskap. De regler som bankerna satt upp finns där av en anledning. De vill inte ta onödiga risker med sina kunder men om du då hittar kryphål måste du inse att utsätter både dig och din partner för en risksituation.

Lycka till!

Självklart kan saker gå fel och även om det är osannolikt (tack vare bra läge i studentstad) att lägenheten skulle förlora 30% i värde så förstår vi båda att det är möjligt. Men den risken hade ju funnits även om jag hade haft fast anställning och kunnat stå på lånet själv.

Det finns i dagsläget inget som gör att den andra personen måste sälja lägenheten om exakt tre år. Är läget dåligt just då och vi inte kan få något bra pris för lägenheten kan vi båda tänka oss att avvakta med försäljningen.

Och ja, den andra personen lånar de 85 procenten medan jag står för kontantinsatsen.

Vår relation tänker jag hålla privat, men jag kan säga att det inte är någon okänd person utan någon som jag har mycket god kontakt med och litar på.

Vad gäller ränta och amorteringar så vill personen inte ha dessa månadsutgifter. Hen föreslår nu att jag betalar ränta och amorteringar och att när vi säljer så har jag rätt till en andel av vinsten som motsvarar min ägandeandel, dvs 15% + det jag har amorterat.
Citera
2020-08-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av token
Jag tror man behöver dra gränsen någonstans. 10% ansågs väl skäligt, för att möjliggöra lösningar likt ovan eller fall där ungdomar köper sig in med hjälp av de ofta mer köpstarka föräldrarna.

En andrahandshyresgäst (som inte har något ansvar till föreningen) gagnar inte en bostadsrättsföreningen. Som ägare av sin lägenhet i en gemensam förening värnar man också om fastigheten, de gemensamma utrymmena och allmänna trivseln. Det höjer värdet på fastigheten och lägenheterna.

Då är det väl snarare medlemskapsansökan som ska vägras.
Citera
2020-08-19, 16:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Att stå på ett lån kan väl vem som helst klara av, han ska alltså inte betala en enda krona och ändå äga 85% av bostaden? Dummaste jag hört.

Han tar ju dock en risk. Inget säger att det blir vinst. Det kan ju även bli förlust och då finns lånet kvar. Dessutom om han lånar till detta så försvinner ju låneutrymme som skulle kunna användas till annat. Det bör man ju få betalt för.
Citera
2020-08-19, 16:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Jag ska köpa en bostadsrätt och har samlat ihop till insatsen, dvs 15%. Jag har dock inte ekonomin för att få lånet beviljat. Jag har dock en person som är villig att ta lånet och köpa lägenheten med hjälp av min kontantinsats. Vi kommer då äga 15 respektive 85 procent av lägenheten.
Planen är att jag ska betala allt runt omkring (hyra, amorteringar etc) och att vi ska sälja lägenheten om 3 år när jag är klar med studierna.
Det vi nu diskuterar är hur vi ska dela upp eventuell vinst vid försäljning. Personen som ska stå på lånet har föreslagit att vi ska dela upp det enligt ägandeandelarna, dvs 15:85.

Vad tycker ni, är det rimligt? Jag tyckte att det gjorde det först men när jag tänker på det känns 15% väldigt lite. Jag har trots allt sparat ihop hela insatsen och kommer stå för alla utgifter under de tre åren. Om lägenheten skulle gå upp 200.000kr i värde till exempel, så blir det 30.000kr till mig och 170.000kr till den andra personen. Lite av poängen med att köpa var trots allt att kunna använda eventuell vinst till ny kontantinsats.

Diskutera även hur en eventuell förlust skall betalas. Dessutom blir det klurigt om du betalar amorteringen då det inte är ditt lån.

Jag skulle aldrig göra detta själv. Tänk exempelvis på vad som händer om du vill köpa nya hushållsmaskiner under tiden? Skall ni betala dem enligt 85:15 också? Eller om något går sönder och måste renoveras? Det är klurigt att få det rättvisst.

Oavsett om det är eget eller lånat kapital så är ju faktum att den andra personen går in med den största insatsen. Klart att man förväntar sig större delen av vinsten då? Men skriv ett bra kontrakt som även täcker vad som händer om det krävs reparationer i lägenheten, Sådant händer. Fick betala 26kkr senast för en liten vattenläcka som orsakat träbalkar att murkna på min uteplats. Syntes inget innan det var för sent. Sådant händer.
Citera
2020-08-19, 16:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Vi var nu (som någon annan i tråden också föreslog) kommit fram till att vi ju måste justera vinst-/förlustuppdelningen efter ägandeandelarna när lägenheten säljs. Tanken är då att jag amorterar, men om det innebär att jag har ökat min ägandeandel med exempelvis 4 procentenheter när lägenheten säljs så ska jag också ha rätt till 15+4% av eventuell vinst.

Tycker ni att det löser problemet? Blir det en rättvis uppdelning?
Jag skulle aldrig någonsin ge mig in i denna lösningen. Ju mer jag tänker på det kommer det bara upp fler och fler problem som kan uppstå, medan ytterst få fördelar kommer fram. Som gjort för att båda kommer känna sig missnöjda och "blåsta" i slutändan.

Men men, det är er business...

Iaf, till vilken "pris" kommer dina amorteringar räknas mot?

Om du tex amorterar 2000 kr i månaden, köper du då andelar till er köpeskilling eller kommer det räknas mot försäljningsvärdet sedan?

Dåligt förklarat kanske, men låt säga ni köper lgh för 1000 tkr, säljer för 1600 tkr. Kommer dina amorteringar ge ägarandelar 2tkr/1000tkr eller 2tkr/1600 tkr varje månad?
Citera
2020-08-22, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Iaf, till vilken "pris" kommer dina amorteringar räknas mot?

Om du tex amorterar 2000 kr i månaden, köper du då andelar till er köpeskilling eller kommer det räknas mot försäljningsvärdet sedan?

Dåligt förklarat kanske, men låt säga ni köper lgh för 1000 tkr, säljer för 1600 tkr. Kommer dina amorteringar ge ägarandelar 2tkr/1000tkr eller 2tkr/1600 tkr varje månad?

Bra poäng! Det har jag inte tänkt på. Tack.
Citera
2020-08-22, 12:45
Medlem
Det enklaste och för mig mest korrekta är att vinsten fördelas enligt registrerade ägarandelar. Ska man”köpa” vinstandelar genom amortering eller bidrag till driften så bäddar det för problem vid försäljningen. Osäkert även om Skatteverket godtar avvikelse från registrerade andelar.
Citera
2020-08-22, 15:43
Tycker inte du ska köpa saker du uppenbarligen inte har råd med.

Skaffa dig en billigare lägenhet som du faktiskt kan finansiera själv (nåja, mer hjälp av banken).
Citera
2020-08-22, 16:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av dissidentx
Tycker inte du ska köpa saker du uppenbarligen inte har råd med.

Skaffa dig en billigare lägenhet som du faktiskt kan finansiera själv (nåja, mer hjälp av banken).
Misstänker att TS är 20 år och behöver en lägenhet i Uppsala för att plugga på Universitetet. Föräldrarna går in och tänker 85 % av lägenheten med sparade pengar och kanske lite lån.

Troligen ingen större ekonomisk risk för familjen även om inte TS har de ekonomiska musklerna just nu. Att hitta en hyresrätt kan vara svårt så BR är att föredra om man kan lösa det inom familjen. Viktigt dock att det blir rättvist mellan syskon.
Citera
2020-08-22, 16:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Det enklaste och för mig mest korrekta är att vinsten fördelas enligt registrerade ägarandelar. Ska man”köpa” vinstandelar genom amortering eller bidrag till driften så bäddar det för problem vid försäljningen. Osäkert även om Skatteverket godtar avvikelse från registrerade andelar.

Nej, Skatteverket godkänner inte en avvikelse. Men det är ju inget hinder att de löser en annan fördelning privatekonomiskt mellan sig.
Citera
2020-08-22, 18:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Nej, Skatteverket godkänner inte en avvikelse. Men det är ju inget hinder att de löser en annan fördelning privatekonomiskt mellan sig.

Absolut. Det svåra är väl att värdera hur t ex en ny diskmaskin som tillförts lägenheten av ena parten har påverkat resultatet vid en försäljning.
En amortering däremot som en part gör av en annan parts lån ger ju ingen resultatpåverkan över huvud taget.
Citera
2020-08-28, 16:23
Citat:
Ursprungligen postat av Mynicname
Misstänker att TS är 20 år och behöver en lägenhet i Uppsala för att plugga på Universitetet. Föräldrarna går in och tänker 85 % av lägenheten med sparade pengar och kanske lite lån.

Troligen ingen större ekonomisk risk för familjen även om inte TS har de ekonomiska musklerna just nu. Att hitta en hyresrätt kan vara svårt så BR är att föredra om man kan lösa det inom familjen. Viktigt dock att det blir rättvist mellan syskon.
Ja kan kanske stämma, men "en person som är villig" lät inte direkt som att det var päronen skulle stå på lägenheten. Skulle det varit så tänker jag man skriver det rakt ut då det är rätt vanligt och inga konstigheter, i alla fall i Stockholm enligt mäklaren jag hade när jag sålde min etta på kungsholmen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in