Citat:
Behöver så klart inte vara en förälder utan lika gärna en faster, kusin eller övrig vän till familjen. Den som är 20-25 och som behöver flytta till en studieort har det inte så lätt att få tag i det kapital som behövs. Väntetiden för en hyresrätt är antagligen många, många år så det är bostadsrätt som man hänvisas till. Att man får hjälp av nära och kära för att få tag på kapital är en förutsättning för att få tag på en bostad. Ja kan kanske stämma, men "en person som är villig" lät inte direkt som att det var päronen skulle stå på lägenheten. Skulle det varit så tänker jag man skriver det rakt ut då det är rätt vanligt och inga konstigheter, i alla fall i Stockholm enligt mäklaren jag hade när jag sålde min etta på kungsholmen.
Affären behöver kännas rätt för båda parter. Den som skjuter till kapital vill ju att bostadsrätten ska avkasta lika som en alternativ placering i ett fastighetsbolag på börsen. Som förälder så är man troligen mer benägen att skjuta in pengar men det måste ju vara lika behandling som mot övriga syskon. En vän till familjen är kanske mindre intresserad av att göra en dålig affär.
För TS är det en stor vinst oavsett hur man löser avtalet. Han har inga pengar och ingen bostad. Genom att folk är snälla så kommer han att kunna få genomföra utbildningen. Alternativet hade varit att helt gå miste om studiemöjligheten.
Pengar är makt och den som skjuter in kapitalet dikterar villkoren...
Uppsala nya tidning skriver:
Citat:
Lägenheter i mer "normala" prislägen har ofta kötider på åtta år eller mer. Men det går att göra "fynd". Ett exempel är en trea i Sala backe på 71 kvadratmeter och med en hyra på 5 500 kronor per månad som gick till en sökande med tre års kötid. Just den lägenheten ser dock ut att vara ett undantag. Likadana lägenheter på samma gata har förmedlats till sökande med kötider på både 7, 8 och 9 år. Den genomsnittliga kötiden för billigare lägenheter i Sala backe är 10–15 år.
För studentlägenheterna är kötiderna generellt något kortare och ligger för många av lägenheterna runt 3–4 år.
För studentlägenheterna är kötiderna generellt något kortare och ligger för många av lägenheterna runt 3–4 år.
https://unt.se/nyheter/uppsala/sa-la...a-4667484.aspx
Senast redigerad av Mynicname 2020-08-28 kl. 18:33.
Senast redigerad av Mynicname 2020-08-28 kl. 18:33.