• 1
  • 2
2020-08-17, 20:39
Medlem
Jag ska köpa en bostadsrätt och har samlat ihop till insatsen, dvs 15%. Jag har dock inte ekonomin för att få lånet beviljat. Jag har dock en person som är villig att ta lånet och köpa lägenheten med hjälp av min kontantinsats. Vi kommer då äga 15 respektive 85 procent av lägenheten.
Planen är att jag ska betala allt runt omkring (hyra, amorteringar etc) och att vi ska sälja lägenheten om 3 år när jag är klar med studierna.
Det vi nu diskuterar är hur vi ska dela upp eventuell vinst vid försäljning. Personen som ska stå på lånet har föreslagit att vi ska dela upp det enligt ägandeandelarna, dvs 15:85.

Vad tycker ni, är det rimligt? Jag tyckte att det gjorde det först men när jag tänker på det känns 15% väldigt lite. Jag har trots allt sparat ihop hela insatsen och kommer stå för alla utgifter under de tre åren. Om lägenheten skulle gå upp 200.000kr i värde till exempel, så blir det 30.000kr till mig och 170.000kr till den andra personen. Lite av poängen med att köpa var trots allt att kunna använda eventuell vinst till ny kontantinsats.
Citera
2020-08-17, 20:42
Medlem
Zer0Shits avatar
Köp något du har råd med istället.

z
Citera
2020-08-17, 21:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Jag ska köpa en bostadsrätt och har samlat ihop till insatsen, dvs 15%. Jag har dock inte ekonomin för att få lånet beviljat. Jag har dock en person som är villig att ta lånet och köpa lägenheten med hjälp av min kontantinsats. Vi kommer då äga 15 respektive 85 procent av lägenheten.
Planen är att jag ska betala allt runt omkring (hyra, amorteringar etc) och att vi ska sälja lägenheten om 3 år när jag är klar med studierna.
Det vi nu diskuterar är hur vi ska dela upp eventuell vinst vid försäljning. Personen som ska stå på lånet har föreslagit att vi ska dela upp det enligt ägandeandelarna, dvs 15:85.

Vad tycker ni, är det rimligt? Jag tyckte att det gjorde det först men när jag tänker på det känns 15% väldigt lite. Jag har trots allt sparat ihop hela insatsen och kommer stå för alla utgifter under de tre åren. Om lägenheten skulle gå upp 200.000kr i värde till exempel, så blir det 30.000kr till mig och 170.000kr till den andra personen. Lite av poängen med att köpa var trots allt att kunna använda eventuell vinst till ny kontantinsats.
Jag tycker att det är fullt rimligt att du får 15%. Däremot, om det är du som betalar amorteringen SKA du ha tillbaka denna vid försäljningen. Däremot får du själv stå för avgift/ränta med mera.

Om lägenheten går med 200 TSEK i förlust är det ju samma fördelning som gäller.
Citera
2020-08-18, 04:36
Medlem
Tolkar det som att du ska bo i lägenheten?

Då betalar du alla kostnader bundna till det lägenheten utom amorteringen. Det är ju en betalning rakt in på personens konto om du gör det.

När det gått 3 år delar ni enligt vad ni satsat, 85/15. Låter fullt rimligt, du står för 15% av satsningen och får därmed en andel på 15% av resultatet. Du får en lägenhet i 3 år och ni spekulerar lite i utfallet av bostadsmarknaden.
Citera
2020-08-18, 08:02
Medlem
Jag tycker att detta låter som en utomordentligt dålig ide för båda parter och ni bör låta bli.
Citera
2020-08-18, 08:04
Medlem
Att stå på ett lån kan väl vem som helst klara av, han ska alltså inte betala en enda krona och ändå äga 85% av bostaden? Dummaste jag hört.
Citera
2020-08-18, 08:25
Medlem
Känns som en ordentligt knepig uppdelning?

Det rimligaste är väl att du "lånar" av personen som står på lånet med en avtalad ränta? Dvs. Han står på lånet och du betalar den personen ett antal % extra i ränta per år han står den risken?

Det mest rimliga Alternativet är väl att personen som satsar 85% tar alla kostnader för lånet, då är det rimligt att ni delarar upp intäckten vid en försälning som ni föreslog.
Citera
2020-08-18, 08:25
Medlem
undrar vem som är största idioten du eller din 85% :s bekant
fy fan vilken dålig ide vad händer om kvarten går ner 50%
får man fråga vad kvarten kostar ?
Senast redigerad av diseledvin 2020-08-18 kl. 08:36.
Citera
2020-08-18, 09:41
Medlem
psylophones avatar
Samägande leder ofta till problem, särskilt om nu en ska äga nästan allt men samtidigt ha alla lån i sitt namn och bara en delägare använder bostaden.

Avtal om att sälja bostaden om 3 år är antagligen inte heller giltigt då jag inte tror man kan avtala om framtida försäljning av bostadsrätt. Vad händer om den andra personen behöver få sitt lån löst i förtid? Eller om du måste plugga några år längre men den andre vill bli av med lånet?
Citera
2020-08-18, 14:19
Medlem
Kaustis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ellus177
Lite av poängen med att köpa var trots allt att kunna använda eventuell vinst till ny kontantinsats.

1. Du har ju inte råd med lägenheten, ändå tycker du att du förtjänar vinsten? Trots att den andra parten tar all risk.

2. Om du vänder på det och tänker dig att priset går och ni gör en förlust på 200 000 kr (eller kanske ännumer). Kan du ens betala den förlusten?
Citera
2020-08-18, 15:18
Medlem
Abletons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kausti
1. Du har ju inte råd med lägenheten, ändå tycker du att du förtjänar vinsten? Trots att den andra parten tar all risk.

2. Om du vänder på det och tänker dig att priset går och ni gör en förlust på 200 000 kr (eller kanske ännumer). Kan du ens betala den förlusten?

Han har ändå en risk, om det blir förlust, hans 15% kan krympa.
Citera
2020-08-18, 15:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av inventerad
Att stå på ett lån kan väl vem som helst klara av, han ska alltså inte betala en enda krona och ändå äga 85% av bostaden? Dummaste jag hört.

Ja det är lite så jag känner också. Men samtidigt innebär det ju såklart en risk för personen.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in