Citat:
Ursprungligen postat av
ellus177
Jag ska köpa en bostadsrätt och har samlat ihop till insatsen, dvs 15%. Jag har dock inte ekonomin för att få lånet beviljat. Jag har dock en person som är villig att ta lånet och köpa lägenheten med hjälp av min kontantinsats. Vi kommer då äga 15 respektive 85 procent av lägenheten.
Planen är att jag ska betala allt runt omkring (hyra, amorteringar etc) och att vi ska sälja lägenheten om 3 år när jag är klar med studierna.
Det vi nu diskuterar är hur vi ska dela upp eventuell vinst vid försäljning. Personen som ska stå på lånet har föreslagit att vi ska dela upp det enligt ägandeandelarna, dvs 15:85.
Vad tycker ni, är det rimligt? Jag tyckte att det gjorde det först men när jag tänker på det känns 15% väldigt lite. Jag har trots allt sparat ihop hela insatsen och kommer stå för alla utgifter under de tre åren. Om lägenheten skulle gå upp 200.000kr i värde till exempel, så blir det 30.000kr till mig och 170.000kr till den andra personen. Lite av poängen med att köpa var trots allt att kunna använda eventuell vinst till ny kontantinsats.
Jag tycker att det är fullt rimligt att du får 15%. Däremot, om det är du som betalar amorteringen SKA du ha tillbaka denna vid försäljningen. Däremot får du själv stå för avgift/ränta med mera.
Om lägenheten går med 200 TSEK i förlust är det ju samma fördelning som gäller.