2020-12-13, 14:21
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Återigen.
Det ska givetvis diskuteras i en tråd som avhandlar just hur handeln mellan två länder berörs av Corona, och inte i en tråd som avhandlar medicinska aspekter av Corona, men det förstår tydligen inte du, och det är helt ok med mig.

Du blir varnad, och förstår förhoppningsvis att hålla dig borta från tråden om du inte avser tillföra trådämnet något. Tråden blir bättre och du har fått lite mer livserfarenhet.

Jo, men då får ni ge varning till och ta bort alla inlägg som inte omhandlar medisinska aspekter. Men det gör ni inte, så ditt argument blir bara töntigt.
Nu finns det ju faktiskt medicinska aspekter i att ekonomin påvärkas och människor far illa, men det ligger lite över din bildningsnivå har jag förstått. Helt okej.
Där kom ordet livserfarenhet igen ja..
2020-12-13, 15:17
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kugutt
Jo, men då får ni ge varning till och ta bort alla inlägg som inte omhandlar medisinska aspekter.

Exakt det som sker, vilket inses lätt om man bevärdigar sig att läsa det meddelande som dyker upp när man postar.

Citat:
Men det gör ni inte, så ditt argument blir bara töntigt.

Jo, det är just det som görs. Ser du inlägg du anser vara regelbrott som missas är det bara att RP:a dessa så tas de om hand.

På tal om töntigt: att på nått bisarrt sätt försöka hävda att det är ok att bryta mot regler eftersom andra gör det. Prova gärna det när du åker fast för fortkörning: "Amen konstapeln, jag såg igår en annan som också körde för fort, och han blev inte stoppad".

Citat:
Nu finns det ju faktiskt medicinska aspekter i att ekonomin påvärkas och människor far illa, men det ligger lite över din bildningsnivå har jag förstått. Helt okej.

Du kan vara trygg i förvissningen att min bildningsnivå är betydligt högre än din. Eftersom det är så får jag väl (återigen) förklara att dina långsökta försök till förklaringar för att inkludera ekonomi i tråden som ligger i Medicin & hälsa, inte ens är nära.

Det känns som att frågan måste ställas; vet du om att det finns massor av Coronatrådar förutom den du postade i, varav ca 70 Coronatrådar enbart i avdelningen Ekonomi? Vet du att det finns olika avdelningar med olika delforum utifrån ämnesområden på Flashback?

En bråkdel av Corona-trådarna i Ekonomi:
(FB) Hundratusentals riskerar att förlora jobbet i Corona
(FB) Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?
(FB) Hur funkar den ekonomiska politiken under Corona?
(FB) Hur påverkas livsmedelsimporten av corona?
(FB) Nya köpvanor under och efter Corona
(FB) Vilka skatter kommer höjas / tillkomma under & efter Corona?
(FB) Statsbudgeten och Corona, vad innebär det för räntorna?

Citat:
Där kom ordet livserfarenhet igen ja..

Ja, du verkade ju anse att din livserfarenhet var en viktigt faktor för din förmåga att förstå var du bör posta dina teorier om skatt på tobak och godis, så då är det ju rimligen väldigt bra att du nu alltså fått ny livserfarenhet som kanske hjälper dig fortsättningsvis. Så slipper du dra på din fler varningar för så klockrena OT-inlägg.
2020-12-13, 15:27
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Exakt det som sker, vilket inses lätt om man bevärdigar sig att läsa det meddelande som dyker upp när man postar.

Jo, det är just det som görs. Ser du inlägg du anser vara regelbrott som missas är det bara att RP:a dessa så tas de om hand.

På tal om töntigt: att på nått bisarrt sätt försöka hävda att det är ok att bryta mot regler eftersom andra gör det. Prova gärna det när du åker fast för fortkörning: "Amen konstapeln, jag såg igår en annan som också körde för fort, och han blev inte stoppad".

Du kan vara trygg i förvissningen att min bildningsnivå är betydligt högre än din. Eftersom det är så får jag väl (återigen) förklara att dina långsökta försök till förklaringar för att inkludera ekonomi i tråden som ligger i Medicin & hälsa, inte ens är nära.

Det känns som att frågan måste ställas; vet du om att det finns massor av Coronatrådar förutom den du postade i, varav ca 70 Coronatrådar enbart i avdelningen Ekonomi? Vet du att det finns olika avdelningar med olika delforum utifrån ämnesområden på Flashback?

En bråkdel av Corona-trådarna i Ekonomi:
(FB) Hundratusentals riskerar att förlora jobbet i Corona
(FB) Halverade bostadspriser och halverad kronkurs inom en nära framtid, efter Corona?
(FB) Hur funkar den ekonomiska politiken under Corona?
(FB) Hur påverkas livsmedelsimporten av corona?
(FB) Nya köpvanor under och efter Corona
(FB) Vilka skatter kommer höjas / tillkomma under & efter Corona?
(FB) Statsbudgeten och Corona, vad innebär det för räntorna?

Ja, du verkade ju anse att din livserfarenhet var en viktigt faktor för din förmåga att förstå var du bör posta dina teorier om skatt på tobak och godis, så då är det ju rimligen väldigt bra att du nu alltså fått ny livserfarenhet som kanske hjälper dig fortsättningsvis. Så slipper du dra på din fler varningar för så klockrena OT-inlägg.

Det var ingen OT, men ett fel av moderator. Sen kom jag inte in i den tråden för att diskutera ekonomi, men skrev en kort liten kommentar som var till en som citerade mig. Det borde moderator förstått, precis som du borde förstått att walls of text är just bara walls of text om man inte fattar kärnan i frågan. Tråden modereras för dårligt och du får mig att fatta varför det blir så.
2020-12-13, 15:37
Medlem
najass avatar
Citat:
Det var ingen OT, men ett fel av moderator. Sen kom jag inte in i den tråden för att diskutera ekonomi, men skrev en kort liten kommentar som var till en som citerade mig. Det borde moderator förstått, precis som du borde förstått att walls of text är just bara walls of text om man inte fattar kärnan i frågan. Tråden modereras för dårligt och du får mig att fatta varför det blir så.

Ditt stora problem är uppenbarligen att du fortfarande inte begriper att: "en kort liten kommentar som var till en som citerade mig" inte är ett rimligt försvar överhuvudtaget för att posta OT i tråden. Menar du på fullt allvar att du trodde det var ok att gå OT eftersom det var en som citerade dig?

Det är detta som är kärnan, posta inte OT! Både det du citerade och ditt eget OT-inlägg raderades givetvis som det klockrena OT det var.

Och detta var alltså för tre dagar sedan du postade detta, när de nya riktlinjerna sedan länge hade implementerats.
2020-12-13, 15:44
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelgeBuk
Jag kan också tala för mig själv. Kom in i avdelningen som "hjälpmod" för ungefär en vecka sen eftersom det behövdes fler, så jag har inte varit med från start och har knappt läst i tråden från mars-april till nu.
Merparten av de inlägg jag varnat för är av typen "Tegnell/Löfven/Tegmark är en sån jävla sopa, hur kan h*n tillåtas vara kvar på sin post" eller "Fy fan vad Sverige är dåligt skött, helt otroligt" eller "Bravo sverige, nu har vi mördat några hundra till gamlingar".

Dom inläggen fullt befogade i en diskussion om epidemin; däremot kanske inläggen inte hör hemma i just medicin-sektionen.

Var finns platsen där inläggen passar? Hänvisa till en sådan plats, istället var att bara strö ut varningar i stor mängd.

Citat:
Det har varit några enstaka som faktiskt nämnt "viruset" i någon form, men då bara i förbifarten, antagligen för att försöka undgå varning.
Jag står helt och hållet bakom alla mina varningar, även om jag kan köpa att ett par stycken blivit sura och tyckt att det varit onödigt hårt.

Problemet med tråden är egentligen bara att det skrivs för mycket i den..

Och det vill ni lösa med att stänga av så många skribenter som möjligt? Grattis, ni har lyckats. Är ni nöjda?

Citat:
Är man för slapphänt då så är det snart 30 inlägg i rad av käftande fram och tillbaks mellan 2-3 användare om nån fråga som bara svagt angränsar till trådens huvudämne. Det kan vara kul för de 2-3 men tråkigt för alla som har ett intresse av, i det här fallet, Covid-19.

Vad är huvudämnet? Vilka är avgränsningarna? Var diskuterar man sådant som faller utanför trådens huvudämne?
2020-12-13, 15:51
Moderator
HelgeBuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Onkel Kostia
(...)
Vad är huvudämnet? Vilka är avgränsningarna? Var diskuterar man sådant som faller utanför trådens huvudämne?

Bra fråga faktiskt. Tråden kanske borde skrotas för att den är så bred att den blir svårhanterad för både moderatorer och skribenter?
2020-12-13, 16:04
Medlem
kugutts avatar
Citat:
Ditt stora problem är uppenbarligen att du fortfarande inte begriper att: "en kort liten kommentar som var till en som citerade mig" inte är ett rimligt försvar överhuvudtaget för att posta OT i tråden. Menar du på fullt allvar att du trodde det var ok att gå OT eftersom det var en som citerade dig?

Det är detta som är kärnan, posta inte OT! Både det du citerade och ditt eget OT-inlägg raderades givetvis som det klockrena OT det var.

Och detta var alltså för tre dagar sedan du postade detta, när de nya riktlinjerna sedan länge hade implementerats.

Nej, det är aldrig ok att gå ot, och jag kan förstå att en pressad moderator kan göra fel och se mitt inlägg som just det. (Även om det inte var det.)Ta bort det liksom, inga problem, men att ge varningar för såna detaljer gör att man tappar respekt för moderator. Ennu värre, det förstör coronatråden, den kanske viktigaste tråden på Flashback någonsin. Om inte i utgångspunkten välmenande människor känner sig bekväma med att kommentera där blir tråden värdelös. Tror egentligen vi båda har samma mål, men tycker olika om strategien för att uppnå det, typ.
Det är som det är, och i grund och botten är jag jätteimponerad över och har djup respekt för vad ni har uppnådd med Flashback. Det här får bli mina sista ord.
2020-12-13, 16:11
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Jo, jag fick en varning för att jag i ett kort litet inlägg kommenterade hur stängda gränser har påverkat skattenivån i ett grannland. Blev varnad för detta och tappade typ all respekt för moderator. Skamligt faktiskt.
Citat:
Det skamliga är väl snarare hur du kan anse att:

Citat:
Vi har sänkt skatterna på snus, godis och alkohol så det går bra.

, är inom ämnet i tråd som handlar om Corona-viruset och ligger delforumet Medicin & hälsa i den vetenskapliga avdelningen av Flashback.

Istället för att förklara att inlägget ligger utanför diskussionsämnet, så kanske du kan hänvisa till en plats där inlägget ligger inom diskussionsämnet.

Citat:
Jo, men grejen är den att även om inlägget jag svarade på var OT, så var inte mitt svar det. Stor skillnad förstår du. Ser ju nu att du har tappat ditt lugn och försöker använda retorik på låg nivå, tror inte vi kommer längre här.

Den sortens usla retorik är normalt för "najas".

Citat:
Ni får ju sköta det här forumet som ni vill själva, knappast mitt problem.

Det skulle vara tråkigt ifall moderatorerna lyckas skrämma iväg ytterligare en skribent.
2020-12-13, 16:43
Medlem
najass avatar
Citat:
Nej, det är aldrig ok att gå ot, och jag kan förstå att en pressad moderator kan göra fel och se mitt inlägg som just det. (Även om det inte var det.)Ta bort det liksom, inga problem, men att ge varningar för såna detaljer gör att man tappar respekt för moderator. Ennu värre, det förstör coronatråden, den kanske viktigaste tråden på Flashback någonsin. Om inte i utgångspunkten välmenande människor känner sig bekväma med att kommentera där blir tråden värdelös. Tror egentligen vi båda har samma mål, men tycker olika om strategien för att uppnå det, typ.
Det är som det är, och i grund och botten är jag jätteimponerad över och har djup respekt för vad ni har uppnådd med Flashback. Det här får bli mina sista ord.

Nej, det förstör inte tråden att ta bort OT från den. Inte heller att varna folk. Hela vitsen med varningar är att få folk att inse att de fallerat och ge dom möjlighet att inte gå OT i fortsättningen.

Citat:
Istället för att förklara att inlägget ligger utanför diskussionsämnet, så kanske du kan hänvisa till en plats där inlägget ligger inom diskussionsämnet.

Jag har upprepade gånger hänvisat till Coronatrådar i PI och Ekonomi som exempel på ställen där inlägg om skatter och handel kan passa. Det är dessutom inte upp till dig att skriva den som klagar på näsan vad den borde får för svar.

Citat:

Jo, det kommer ju från rätt käft.

Citat:
Det skulle vara tråkigt ifall moderatorerna lyckas skrämma iväg ytterligare en skribent.

Det skulle vara tråkigt om OT-postarna lyckas skrämma iväg skribenter som faktiskt vill diskutera ämnet för tråden.
2020-12-13, 16:47
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Okej, så det var på tiden att dra fram en smiley och använda ord som skräp.. man skäms faktiskt. Mitt inlägg var inte OT, det kan inte dina infantila försök på härskarteknik ändra på. Coronatråden har blivit för stor för er och ni gör misstag. Helt naturligt, men att försvara det så som du gjör är bara patetiskt.
Citat:
Driver du med mig? Hela den här tråden handlar just om att Corona-tråden blivit för stor.

Jaså? Jag tycker inte att det tydligt har framgått att just trådens storlek är det stora problemet.

Jag har ställt frågan:
Citat:
I egenskap av helt vanlig medlem, så har jag ingen insikt i moderatorernas arbetsbörda. Vad är det som skapar arbetsbörda? Är det i första hand trådarnas storlek? Eller handlar det mer om vilken sorts inlägg som görs?

Men jag fick inget svar. Eftersom du inte ens har brytt dig om att svara, så kan du hålla tyst om att hela den här tråden handlar om Corona-trådens storlek.

Citat:
Bra fråga faktiskt. Tråden kanske borde skrotas för att den är så bred att den blir svårhanterad för både moderatorer och skribenter?

Nej. Tråden bör inte skrotas. Jag har förespråkat att den ska flyttas till en plats där huvuddelen av inläggen är "on-topic". Moderatorerna ratade idén att flytta tråden. Därför har jag förespråkat att en ny tråd ska skapas, där en bredare diskussion kan föras. När en sådan tråd har skapats, så kan vetenskaps-debattörerna få ha sin avdelning ifred, för rent vetenskapliga diskussioner.

Är det någon skribent som har klagat på att tråden är för stor? Är det någon moderator som har klagat på att den är för stor? Vad jag har kunnat se, så har diskussionen inte handlat så mycket om trådens storlek, utan vad som ska rymmas inom trådens diskussions-ämne.
2020-12-13, 17:27
Medlem
najass avatar
Citat:
Jaså? Jag tycker inte att det tydligt har framgått att just trådens storlek är det stora problemet.

Jag har ställt frågan:

Men jag fick inget svar. Eftersom du inte ens har brytt dig om att svara, så kan du hålla tyst om att hela den här tråden handlar om Corona-trådens storlek...

Det spelar sällan någon roll om man svarar dig och dina gelikar eller inte. Ni har som uppenbart system att ignorera svaren ni får, eller om det inte är möjligt så feltolka dom så mycket det går. Eller nu senast som vi såg exempel på några inlägg upp i denna tråden när en gök blev upphetsad så han nästan kissade i byxorna när han lyckats feltolka en mening i ett inlägg, och spenderade ett gäng inlägg på att bygga sina luftslott och kritisera att jag letat upp ett urgammalt inlägg att varna för utifrån de nya riktlinjerna. När byxorna då ånyo drogs ner på denne och det visade med all önskvärd tydlighet att han hade helt fel igen, på alla plan, så ignoreras det helt och hållet, och man bara växlar in på nästa spår man hakat upp sig på eller feltolkat. Lustigt nog blir det heller aldrig då tal om att be om ursäkt för de falska anklagelserna, trots att ni verkar så fixerade vid att det ska bes om ursäkt till er varje gång ni upplever er kränkta. Konstigt det där, ursäkter är tydligen bara relevant när ni upplever er kränkta, inte när ni själva kommer med falska anklagelser.

Själv tycker jag bara det är milt roande att beskåda hur ni konstant fallerar i all form av argumentation, och om inte informationen går in så upprepar jag det en gång till eller två, men därefter lämnar jag er helt frankt därhän.

Frågan är ju inte komplicerad, tråden är för stor avseende ämnet, ni tycker allt som har med Corona ska få diskuteras och ni ska få sitta ett gäng med era dagliga mysstunder och chatta om ditten och datten. Det är alltså inte aktuellt vilket har förklarats massor av gånger, och tråden modereras hårdare sedan en tid tillbaka, (för övrigt enligt denna trådstarts intentioner). Ni håller inte med om detta, och det är helt ok. Dock är ni helt värdelösa på att komma med argumentation för er sak. Ni hemfaller alltid åt sånt som du nu försöker med, att få en metadiskussion om det är storleken avseende antal inlägg som är problemen eller vad det nu är du försöker få det till. Avsiktlig feltolkning eller ren okunskap.

Det är helt ok med mig, den låga nivå ni är på gör ju att det går utmärkt att svara utan att lägga någon direkt energi på det eftersom ni är så banala, och dessutom hela tiden själva gör ert bästa för att dra diskussionen OT även här. Det gynnar ju så klart inte er sak, men om ni inte begriper det själva så är det ert problem.
2020-12-13, 18:38
Medlem
Onkel Kostias avatar
Citat:
Okej, så det var på tiden att dra fram en smiley och använda ord som skräp.. man skäms faktiskt.

"najas" älskar att hånskratta åt andra. Men det kommer att dyka upp tlllfällen då "najas" gör bort sig, och andra kan hånskratta åt "najas".

Citat:
Du blir varnad, och förstår förhoppningsvis att hålla dig borta från tråden om du inte avser tillföra trådämnet något. Tråden blir bättre och du har fått lite mer livserfarenhet.

Det är inte alla som anser att tråden har blivit bättre av alla varningar och avstängningar.

Citat:
Jo, men då får ni ge varning till och ta bort alla inlägg som inte omhandlar medisinska aspekter. Men det gör ni inte, så ditt argument blir bara töntigt.
Citat:
Du kan vara trygg i förvissningen att min bildningsnivå är betydligt högre än din.

Jag tvivlar. Det du presterar, är skällsord och trams.

Citat:
Ennu värre, det förstör coronatråden, den kanske viktigaste tråden på Flashback någonsin. Om inte i utgångspunkten välmenande människor känner sig bekväma med att kommentera där blir tråden värdelös.

Bra beskrivning av Flashbacks stora problem.

Citat:
Det här får bli mina sista ord.

Nej. Försvinn inte från Flashback. Jag uppskattar din närvaro och dina inlägg.

Citat:
Citat:
Jag har upprepade gånger hänvisat till Coronatrådar i PI och Ekonomi som exempel på ställen där inlägg om skatter och handel kan passa.

Ja, det finns många olika Corona-trådar. Men det behövs en bred samlingstråd för aspekter som är svåra att placera i dom befintliga trådarna. Eftersom en sådan tråd saknas, så har all möjlig diskussion samlats i medicin-sektionens tråd.

Citat:
Det är dessutom inte upp till dig att skriva den som klagar på näsan vad den borde får för svar.

Du beter dig som en mobbare. Du går runt och är elak mot andra. Men ifall någon protesterar mot ditt beteende, så börjar du gråta, och du säger att andra inte ska lägga sig i vad du gör.

Ditt beteende äcklar mig.

Citat:
Citat:
Jo, det kommer ju från rätt käft.

Ja, det kommer från helt rätt "käft". Jag är mycket mer vältalig än du. Men jag anser att det kan vara befogat att använda hårda ord mot en sådan som du.

Citat:
Det skulle vara tråkigt om OT-postarna lyckas skrämma iväg skribenter som faktiskt vill diskutera ämnet för tråden.

Instämmer. Det är just därför som jag har efterfrågat en lämplig plats för diskussioner som inte passar in i medicin-sektionens Corona-tråd. Såvida du inte har märkt det, så har jag tjatat om en tråd där man kan föra diskussioner som inte passar in i medicin-sektionens stora tråd.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in