2020-08-07, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ProPapa
Du började helt plötsligt att babbla om marginaler, lider du av minnesförlust? Gross margin

Så Amazon jobbar gratis nu igen?
Vad har Amazons gross margin med saken att göra? Amazon är en enorm plattform som omfattar mer än bara försäljningsplattformen, vissa delar går med vinst, vissa delar går med förlust. Amazon är känt för att erbjuda saker och tjänster gratis med ren förlust med mål att ta över marknader.

Så ja, Amazon jobbar gratis kring vissa saker. Men vad det har med saken att göra förstår jag inte.
Senast redigerad av Myztico 2020-08-07 kl. 00:22.
Citera
2020-08-07, 00:41
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av godhetsaposteln
Amazon innebär mer automatisering. Låglönejobb och att vinsterna hamnar utanför sverige. Det är så jobbigt att höra dessa "liberaler" bara upprepa vad andra sagt utan att reflektera.
Din teori har inte stämt sedan 70-talet. Nej, jag står längre till höger än dig men har förmåga att se bristerna med "teoretisk ideologi" och verkligheten.
Nominerar ditt inlägg till "årets bästa för det är sant" priset.
Citera
2020-08-07, 00:42
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bee
det mesta billiga skiten som säljs på amazon är ju importerat ifrån Alibaba , och rebrandat...

gå inte på konsumtions hypen . handla på loppis eller 2nd hand. Konstruera och bygg egna prylar. eran existens blir mer meningsfull då...
Big up!
Citera
2020-08-07, 00:52
Medlem
GoranPongs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sonnenwende
Ohlson levde åtminstone förut på att många ville gå i affären och kolla, dvs man sällan handlar och vill se vad man köper och sen köper man annat som man råkar att se. Jag tror knappast att Ohlson och byggmarknader kommer slås ut av Amazon, deras kunder vill gå och kolla och se vad de köper normalt. Om du inte vet exakt vad du skall ha så köper du inte på nätet. Däremot vet jag att folk börjat klaga på Ohlson pa de tycker att sortiment och kvalitet gått ned.
Men Bonnier kan nog få tuff konkurrens precis som Bokus och Adlibris.Men de både senare har varit i farten i många år, vet inte om Amazon gör den skillnaden.
Det är ju samma med ÖoB att sortimentet har blivit sämre och då finns tyvärr en risk att kunderna försvinner tillslut. Vet att det har varit klagomål på Jula med men jag tycker att dom är mycket bättre än ÖoB och Clas ohlson t.ex. Jag föredrar att gå till psykiska butiker och beställer bara på nätet om det är något som är väldigt svårt att få tag på. Det positiva med Amazon är väl att med mer konkurrens så tvingas många butiker sänka priserna. T.ex. hemelektronik är rätt dyrt numera tycker jag men kläder går att få billigt.
Citera
2020-08-07, 03:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av freddyG
"Amazon letar efter toppchef i Sverige – lansering närmar sig"-artikel DI-digital 31 juli.

Vad kommer hända med befintlig affärsverksamhet när amazon kommer till Sverige?

Finns de cash att hämta som svensk i Amazons etablering? Eller är de bara konsumtion som gäller. Några kr mindre för elektronikprylar?
Citera
2020-08-07, 06:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Priset står ju alltid tydligt på sidan. Du får dessutom en lista på alla säljare med samma produkt och vilka priser/frakt de erbjuder.
Jag har inte köpt nått på amazon på nära 2år, men förut var man iallafall tvungen att nästan köpa prylen för att få totalpriset, det du nämner är ju inte totalpris,
Citera
2020-08-07, 06:54
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av givemeyourmoney
Jag har inte köpt nått på amazon på nära 2år, men förut var man iallafall tvungen att nästan köpa prylen för att få totalpriset, det du nämner är ju inte totalpris,

Vet inte var du handlat men håller du dig inom EU så slipper du tull vilket förmodligen är det du tänker på?

Amazon har sitt "prime"-medlemskap vilket innebär fri frakt för minsta lilla pryl. Eftersom vi ännu inte har amazon här i sverige finns istället vid köp från tyska amazon.de fri frakt till sverige om du köper för minst €39. Då vet du exakt hur mycket köpet kostar.
Citera
2020-08-07, 06:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sucuk
Vet inte var du handlat men håller du dig inom EU så slipper du tull vilket förmodligen är det du tänker på?

Amazon har sitt "prime"-medlemskap vilket innebär fri frakt för minsta lilla pryl. Eftersom vi ännu inte har amazon här i sverige finns istället vid köp från tyska amazon.de fri frakt till sverige om du köper för minst €39. Då vet du exakt hur mycket köpet kostar.
Tull slipper du men momsen kan variera!
Citera
2020-08-07, 06:58
Medlem
sucuks avatar
Citat:
Tull slipper du men momsen kan variera!

Ingenting du som kund behöver tänka på, amazon.de säljer för över miljarden till sverige redan alltså är det svensk moms som läggs på.

Amazon är för övrigt helt sjukt stort, https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Air 50 kärror bara i deras eget flygbolag och det skall växa till över 100 närmaste åren
Citera
2020-08-07, 07:00
Medlem
Citat:
Ingenting du som kund behöver tänka på, amazon.de säljer för över miljarden till sverige redan alltså är det svensk moms som läggs på.

Amazon är för övrigt helt sjukt stort, https://en.wikipedia.org/wiki/Amazon_Air 50 kärror bara i deras eget flygbolag och det skall växa till över 100 närmaste åren
men inte om du köper från 3 part., då kan det variera beroende på hur mycket den försäljare säljer till sverige.
Citera
2020-08-07, 07:02
Medlem
sucuks avatar
Citat:
men inte om du köper från 3 part., då kan det variera beroende på hur mycket den försäljare säljer till sverige.

Fast det är inte ditt huvudbry, det är säljaren som får hålla koll på det.
Citera
2020-08-07, 07:03
Medlem
Citat:
Fast det är inte ditt huvudbry, det är säljaren som får hålla koll på det.
Och där var vår diskussion över, ha en bra dag!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in