2020-08-08, 22:53
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av VitruvianskeMannen
"Chock"

Det är något som kommer in "från sidan" och stör ett system. Sverige och de flesta liberala länder har en jämnviktsarbetslöshet runt 3-6%. Men nu ligger Sverige högre på grund av ett stort inflöde av väldigt dåligt matchade personer till vår arbetsmarknad. Det är vad det handlar om.

Ja men vad är en assymetrisk chock?
Det som verkar gå förbi helt är att du tror att arbetslöshetsgraden är kraft som inte kan tyglas, utan den sker naturligt. Kanske därför du skriver jämnviktsarbetslöshet som är ett slarvigt uttryck för något som budgetunderlag beskriver som ett mål snarare än något man tar på allvar.

3-6% är något du har googlat fram.
Du verkar inte ens kunna greppa att dessa procent manipuleras relativt lätt beroende på vilket excellark man väljer att titta på eller vilken politisk läggning man har.
Det är klart som tusan låtsasjobb skapas för att slipa till siffrorna. Är du helt dum eller?
Citera
2020-08-08, 22:57
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Någon mer som tycker att amazons hemsida ser ut att vara från 2014?
Verkligen, helt hopplös sida att filtrera samt att samma produkt kommer upp 200ggr och man måste scrolla igenom detta. Jag tror Amazons utmaning i Sverige blir att göra en mer användarvänlig sida
Citera
2020-08-08, 23:00
Medlem
VitruvianskeMannens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av zeridox
Ja men vad är en assymetrisk chock?
Det som verkar gå förbi helt är att du tror att arbetslöshetsgraden är kraft som inte kan tyglas, utan den sker naturligt. Kanske därför du skriver jämnviktsarbetslöshet som är ett slarvigt uttryck för något som budgetunderlag beskriver som ett mål snarare än något man tar på allvar.

3-6% är något du har googlat fram.
Du verkar inte ens kunna greppa att dessa procent manipuleras relativt lätt beroende på vilket excellark man väljer att titta på eller vilken politisk läggning man har.
Det är klart som tusan låtsasjobb skapas för att slipa till siffrorna. Är du helt dum eller?

Nej jag är inte helt dum eller (denna tråd är kul).

Har jag någonsin sagt att arbetslöshetssiffror inte kan manipuleras? När skulle jag ha sagt det? Själva siffrorna kan manipuleras genom diverse skönmålning. Sen kan man även trycka ner siffrorna genom ekonomiska stimula (ökade statliga budgetunderskott, eller sänka räntor), ungefär som Hitler gjorde i Tyskland på 30-talet, eller som faktiskt Trump gör i USA i detta nu.

Men lämnar du allt till sig själv, och framför allt inte inför tullar, regleringar och andra dumheter (minns ni Stålverk 80?), så lär man landa på ca 3-6%. Detta är det som naturligt behövs för jobb-byten och de som aldrig kan anpassa sig.
Citera
2020-08-08, 23:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av E-pluribus-unum
Sjukt hur okunnig du är. 1850-1980 dog ungefär 100 000 000 män i diverse krig i västvärlden. Det är krig som har hållit arbetslösheten på låg nivå din dumme fan.

Det fetade är helt fantastiskt signaturmaterial. Jag måste fråga, tror du på detta själv? Detta är en kontrollfråga bara, för att veta var jag har dig.

Hundra miljoner män kan ha dött. OK. Under denna tidsrymd, hur många har levt? Menar du på fullt allvar att "krig har hållit arbetslösheten på låg nivå din dumme fan" ? Jag måste få veta, för det kan (med all respekt sagt) vara det mest korkade dummaste jag någonsin hört på Flashback. Nästan värt en egen tråd.
Citera
2020-08-08, 23:05
Medlem
Helge.Palmcrantzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skitpadig
Kommer Alexa lära sig svenska när amazon kommer till Sverige?

Haha, det här var det bästa inlägget i hela tråden.

Det värsta är att hon tids nog kommer att göra det.
Citera
2020-08-08, 23:05
Medlem
Citat:
Det fetade är helt fantastiskt signaturmaterial. Jag måste fråga, tror du på detta själv? Detta är en kontrollfråga bara, för att veta var jag har dig.

Hundra miljoner män kan ha dött. OK. Under denna tidsrymd, hur många har levt? Menar du på fullt allvar att "krig har hållit arbetslösheten på låg nivå din dumme fan" ? Jag måste få veta, för det kan (med all respekt sagt) vara det mest korkade dummaste jag någonsin hört på Flashback. Nästan värt en egen tråd.

Lägg till massemigrationen i Sverige i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet.

Tror du Sveriges arbetslöshetssiffror förbättras eller försämras när 1 miljon svenskar emigrerar?
Citera
2020-08-08, 23:10
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Nej jag är inte helt dum eller (denna tråd är kul).

Har jag någonsin sagt att arbetslöshetssiffror inte kan manipuleras? När skulle jag ha sagt det? Själva siffrorna kan manipuleras genom diverse skönmålning. Sen kan man även trycka ner siffrorna genom ekonomiska stimula (ökade statliga budgetunderskott, eller sänka räntor), ungefär som Hitler gjorde i Tyskland på 30-talet, eller som faktiskt Trump gör i USA i detta nu.

Men lämnar du allt till sig själv, och framför allt inte inför tullar, regleringar och andra dumheter (minns ni Stålverk 80?), så lär man landa på ca 3-6%. Detta är det som naturligt behövs för jobb-byten och de som aldrig kan anpassa sig.

Inte riktigt.
Man kan ge arbetsgivare bättre förutsättningar att anställa eller behålla mer människor genom ovan nämnda åtgärder.
Lite långt gånget att jämföra sänkta räntor med Nazityskland men det får stå för dig

För att justera arbetslöshetssiffror så skapar man aktiviteter "låtsasjobb" från ingenstans, åt ej önskvärda människor på arbetsmarknaden.
Det är så världen fungerar, jag tror du är naiv och tror saker fungerar på ett sätt som stämmer överens med din världsbild.
Anpassa dig till verkligheten, för det är såhär det fungerar lilla vän
Citera
2020-08-08, 23:12
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:

Fast krig är ju raka motsattsen, det är ju staten som massanställer befolkningen för att delta i kriget.
Krigsapparaten är ett fantastiskt motmedel mot hög arbetslöshet.
Citera
2020-08-08, 23:13
Medlem
Citat:
Lägg till massemigrationen i Sverige i slutet av 1800-talet/början av 1900-talet.

Tror du Sveriges arbetslöshetssiffror förbättras eller försämras när 1 miljon svenskar emigrerar?

De lär ha försämrats kraftigt då 1850-1920 när den pågick. Det var ofta de mest driftiga som emigrerade och det lär bli en negativ spiral i ekononomin som följd.

Men nu 100-150 år senare (4-6 generationer) så tror jag det har föga betydelse
Citera
2020-08-08, 23:13
Medlem
Citat:
Fast krig är ju raka motsattsen, det är ju staten som massanställer befolkningen för att delta i kriget.
Krigsapparaten är ett fantastiskt motmedel mot hög arbetslöshet.

Han har låg IQ i kombination med låg historisk förståelse för saker och ting.
Citera
2020-08-08, 23:16
Medlem
zeridoxs avatar
Citat:
Han har låg IQ i kombination med låg historisk förståelse för saker och ting.

För länge sen så mötte man dessa personer på nätet och visste att de trollade.
Nu börjar man förstå att vissa med förståndshandikapp har lärt sig använda internet.
Citera
2020-08-08, 23:17
Medlem
Citat:
Inte riktigt.
Man kan ge arbetsgivare bättre förutsättningar att anställa eller behålla mer människor genom ovan nämnda åtgärder.
Lite långt gånget att jämföra sänkta räntor med Nazityskland men det får stå för dig

För att justera arbetslöshetssiffror så skapar man aktiviteter "låtsasjobb" från ingenstans, åt ej önskvärda människor på arbetsmarknaden.
Det är så världen fungerar, jag tror du är naiv och tror saker fungerar på ett sätt som stämmer överens med din världsbild.
Anpassa dig till verkligheten, för det är såhär det fungerar lilla vän

Jag argumenterar nog ungefär for hur verkligheten har fungerat sedan industrialiseringen, och jag verkar rätt välanpassad och "i takt med tiden" när jag tittar mig omkring.

Intressant hur ni båda måste använda uttryck som "lilla vän" och full och allt vad det kan vara, du vet säkert att detta har en benämning på Latin som ofta innebär att den som säger det har slut på sin argumentation.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in