Citat:
Ursprungligen postat av
zeridox
Ja men vad är en assymetrisk chock?

Det som verkar gå förbi helt är att du tror att arbetslöshetsgraden är kraft som inte kan tyglas, utan den sker naturligt. Kanske därför du skriver jämnviktsarbetslöshet som är ett slarvigt uttryck för något som budgetunderlag beskriver som ett mål snarare än något man tar på allvar.
3-6% är något du har googlat fram.
Du verkar inte ens kunna greppa att dessa procent manipuleras relativt lätt beroende på vilket excellark man väljer att titta på eller vilken politisk läggning man har.
Det är klart som tusan låtsasjobb skapas för att slipa till siffrorna. Är du helt dum eller?
Nej jag är inte helt dum eller

(denna tråd är kul).
Har jag någonsin sagt att arbetslöshetssiffror
inte kan manipuleras? När skulle jag ha sagt det? Själva siffrorna kan manipuleras genom diverse skönmålning. Sen kan man även trycka ner siffrorna genom ekonomiska stimula (ökade statliga budgetunderskott, eller sänka räntor), ungefär som Hitler gjorde i Tyskland på 30-talet, eller som faktiskt Trump gör i USA i detta nu.
Men lämnar du allt till sig själv, och framför allt
inte inför tullar, regleringar och andra dumheter (minns ni Stålverk 80?), så lär man landa på ca 3-6%. Detta är det som naturligt behövs för jobb-byten och de som aldrig kan anpassa sig.