2020-08-05, 20:33
Medlem
BullensPilsners avatar
Jag ger detta max fem år, sedan har Amazon insett att Sverige är ett för litet land för att tjäna pengar på.
Citera
2020-08-05, 20:35
Medlem
Pengabingens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blobben!!!
Kommer dumpa svensk handel omgående tills de skärpt sig. Köper redan mycket från Amazon av den enkla anledningen att de lokala butikerna är ren skit.

Är det bättre att köpa från inhemska skattesmitare så som Biltema som skattar i Schweiz? Samma butiker köper från Alibaba och sätter eget märke på skräpet. Hur mycket stöttar det inhemsk industri? Inte ett skvatt! Bara överpriser för samma kinaskräp!

Nu kan i alla fall små svenska producenter sälja sina produkter någonstans. Utmärkt!

Välkommen till Sverige, Amazon!

Ett mycket bra inlägg.
Citera
2020-08-05, 20:41
Medlem
Hur stor provision tar Amazon av företag som säljer på deras plattform?
Citera
2020-08-05, 20:43
Medlem
Kunderna nere i Europa och i övriga världen kan troligen köpa en och annan svensk produkt via Amazon som sagt. Så det är inte inte bara negativt att Amazon expanderar.

Amazonkunden i exempelvis Tyskland kan i teorin klicka ned 10 st olika varumärken från 10 st separata webshopar i ett och samma köp/varukorg varvid t.ex. hälften av produkterna levereras från små obskyra webbutiker i Sverige och resten från övriga Europa.

Jag förstår inte vad nackdelen med detta är för oss svenskar. Borde innebära fördelar för svenska prylshoppar på nätet och små svenska tillverkare om de är anslutna till Amazons sökfunktion.
Citera
2020-08-05, 20:44
Medlem
Haubits77Bs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hank1338
Och vad är det som beskattas? Jo inkomster! Det är alltså ingen sedelpress som du verkar tro i ditt första svar.

?
ALLT beskattas.
Absolut ALLT.

Ge ett exempel på något som inte beskattas???!
Citera
2020-08-05, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sam.Boyd
För typ 15 år sedan drog min käresta in mig på en bokhandel i kulturhuset i Stockholm o propsade på att hon ville ha ett antal tjocka bilderböcker. Jag tyckte de var förfärligt dyra så jag skrev upp ISBN o tittel. Köpte dem via Amazon o fick dem hemskickade för halva priset till Stockholm.
Det är så det många gånger funkar med Amazon.

Det hela är inget nytt. På 80-talet fanns en kamerabutik i NY. De sades vara billigaste i världen. När det var din tur att beställa så var det bara tillverkare, modell o kvantitet som gällde. Hade du frågor så fick du svaret att fråga din lokala handlare.

Så länge det finns lokala handlare så kommer de få ta en stor del av kostnaden.

När det kommit till reklamationer så har amazon o dess partners skött det bättre än Net on Net enligt mina egna erfarenheter.

Och hur länge tror du en lokal handlare kommer att ge dig den servicen om han inte överlever?
Citera
2020-08-05, 20:52
Citat:
Ursprungligen postat av HeltKlart
Se den så slipper du gissa.

Kan dock hålla med om att vissa påståenden i den är värda att ifrågasätta. Exempelvis att Bezos skulle vara världens rikaste man. Tvivlar på det. Men på det stora hela tycker jag ändå man får en hyfsad uppfattning om hur det går till inom Amazon.

Bezos är världens rikaste man, det är allmän kännedom. Kunskapsnivån på vanliga svenskar är dock förkastligt låg, så det förvånar inte att du inte känner till det. Föreslår en enkel googling fortsättningsvis så slipper du framstå som dum.
Citera
2020-08-05, 20:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av zapohd
Om du idag köper från amazon.de så betalar man svensk moms. De har även fri frakt till Sverige om man köper för mer än 39€

Jag har för mig att reglerna säger att om man säljer för minst 100000€ till ett land så måste man betala momsen i mottagarlandet.
Gränsen går vis 300000 SEK. Kommer man över den summan i försäljning till ett enskilt EU -land så måste man momsregistrera sig i det landet. Vad som gäller i länder utanför EU vet jag inte.
Citera
2020-08-05, 21:01
Medlem
Problemet som många inte verkar förstå är... kommuner drar in skattepengar som utvecklar kommunen etc. Tror ni verkligen att kommunerna får Bezos att betala samma mynt? Knappast! Butiker kommer att falla som träd faller i värsta stormen. Men ni kunde iallafall handla billigt eller hur! Ni kommer att märka av försämringen i framtiden då inget finns kvar och inga resurser finns kvar för att utveckla samhället.. Vilken osis, ” tänkte inte på det”😂❗️Skulle ni själva vilja jobba gratis, eller går ni på soc.?
Citera
2020-08-05, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Trollpungen
Problemet som många inte verkar förstå är... kommuner drar in skattepengar som utvecklar kommunen etc. Tror ni verkligen att kommunerna får Bezos att betala samma mynt? Knappast! Butiker kommer att falla som träd faller i värsta stormen. Men ni kunde iallafall handla billigt eller hur! Ni kommer att märka av försämringen i framtiden då inget finns kvar och inga resurser finns kvar för att utveckla samhället.. Vilken osis, ” tänkte inte på det”😂❗️Skulle ni själva vilja jobba gratis, eller går ni på soc.?
Finns väl många jobb utanför handeln som ger kommunerna skatteintäkter. Om butikerna försvinner lär det dyka upp nya verksamheter i städerna som drar besökare. En sådan nisch som troligen kommer att växa är att sälja unika produkter. Se bara på alla mikrobryggerier och kvartersbagerier som uppstått det senaste decenniet. Vem trodde det på 80-90-talet när bagerier blev till kedjor och bryggerier slogs ihop...
Citera
2020-08-05, 21:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Precis min tanke med, såg ju den här dokumentären om amazon i England och USA, var någon kvinna som berättade att hon inte behövde besöka 8 klädbutiker för att hitta dotterns önskeklänning.
Sedan var det ju dom som kör ut paketen och jobbar deltid (studenter), samt lager jobbarna, bägge hade inte bra arbetsmiljö och omsättningen var hård på folk. Sverige har ju hårdare arbetsmiljö lagar och kollektivavtal så det bör ju inte bli likadant men vem vet.

Trist om butiks döden brer ut sig ännu mera , ser jävligt öde ut redan nu på många ställen.

Frågan är hur Mall of scandinavia och Emporia i malmö kommer klara sig.

showroom måste ju ändå finnas kan man tycka..
Köpcentra är överetablerat sen länge. Stadskärnorna har MP med sina tillskyndare i övriga partier sett till att göra omöjliga för normal kommers.
Citera
2020-08-05, 21:27
Medlem
Skulle tro att inte minst Clas O och Kjell & Co kommer att drabbas hårt, deras Alibaba skräp är extremt överprisat.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in