Citat:
Ursprungligen postat av
industribrist
Jag har provat IQ-tester flera gånger. Jag får alltid långt över 100 (ibland ända upp på Mensa-nivå) när jag rabblar floskler men under 100 (i vissa fall lågt nog att räknas som lätt utvecklingsstörd, men fick ingen diagnos på det för jag var över 18 år och hade inte problem med inlärning när jag var yngre) när jag tänker kritiskt själv. När jag blandar svaren med att oftast "spela med" men ibland släppa igenom mitt kritiska tänkande, i samma blandning som när jag klarade skolan genom att oftast spela dum för att passa in, då får jag mellan 105 och 110. Har provat att växla i olika proportioner och mönstret är att jag får högre poäng ju mer jag rabblar okritiskt och lägre poäng ju mer jag tänker själv.
Det kanske inte är så konstigt egentligen? Rent objektivt finns det ingen anledning att anta att det bara skulle finnas ett "rätt" geometriskt mönster efter en serie andra geometriska mönster utan olika hypoteser kan förutsäga olika fortsättningar. Den sortens fixerade antaganden om bara en möjlig förklaring som ger höga IQ-poäng är ju inte samma mentalitet som gjorde det möjligt för Johannes Kepler att testa olika hypoteser om planeters rörelser. För övrigt skapades de första civilisationerna (vilket kräver en hel del originella uppfinningar) i Mellanöstern som sägs vara ett låg IQ-område.
Jag tror bestämt att jag har läst ett liknande inlägg av dig i annan tråd, där du utvcklade det ännu mer
Jag gillar din inställning til IQ test, inte bara för att jag fått så blandade svar när jag tagit dem, utan för att jag helt och hållet håller med dig oavsett.
Ren uppfinningsrikedom är då verkligen inget man mäter något vidare bra (alls?) med ett IQ test, eftersom, som du säger, de är så fixerade vid att det skall finnas endast en lösning på alla tänkbara problem.
Så ser det ju oftast inte ut, när det kommer till uppfinngar, t.ex. De är ju ett resultat av experiment och teorier, etc, och för detta krävs ju desto mer av KREATIVET & TID istället. Det finns ju (oftast) MÅNGA olika sätt att lösa ett problem på!
Ta oss programmerare t.ex. Vi är oftast riktigt bra på logiskt tänkande och problemlösning, men, om man tar 100 programmerare och ber dem koda ett program, så kommer du få 100 OFANTLIGT olika uppsättningar programKOD!
Inget, verkligen INGET, program kommer vara det andra likt.
Detta, då precis som du säger, ett problem ofta kan lösas på OFANTLIGT många sätt!
Ibland finns det verkligen bara ett enda rätt "svar"/sätt att lösa ett problem, men oftast finns det en hel jäkla uppsjö sätt att lösa det på.
Folk hittar med sin KREATIVITET på olika teorier som tävlar med varandra, kompletterar varandra, och som fungerar olika bra beroende på hur man zoomar in och ut på ett problem, inom t.ex fysik, sätt folk agerar statistiskt i samhället, osv.
För detta krävs ju just KREATIVITET. Att tro att IQ enbart är den avgörande komponenten för att lyckas UPPFINNA något, är ju då absurd.
Ta en snubbe som Albert Einstein, som jag inte vet vad han hade för IQ, säkert hur högt som hellst, men till och med han, satt ju för bövelen i ÅRATAL med sina antaganden, teorier, osv för att förfina dem, och testa dem, och så vidare.
Han satt då absolut inte under stenhård tidspress, utan tog sig godan ro, att på olika KREATIVA sätt, komma på sina teorier.
Detta kunde han omöjligt ha gjort, om han bara hade haft högt IQ.
Nu kanske det är så, dock, att kreativitet är något som ofta följer med högt iq
Men, som du själv säger, (vilket jag iofs inte visste, så tack) så "skapades de första civilisationerna (vilket kräver en hel del originella uppfinningar) i Mellanöstern som sägs vara ett låg IQ-område.", vilket ju då skulle kraftigt motbevisa detta.
Skulle tro att det är allt bra många fler faktorer än kreativitet som väger in dock, på hur bra man lyckas skapa bra uppfinngar, och bygger samhällen.
Jag vill dock återgå till t.ex programmering. Somlinga kanske skulle hävda att de snabbaste kodarna är de bästa, och mest intelligenta. Särskilt jämtemot dem som kanske inte ens hinner klart på utsatt tid att koda ett program.
Men, man kan ju fråga sig hur pass OPTIMERAD denna kod är, hos de som kodar fortast? Det skuller verkligen inte förvåna mig, om de är de som kodat desto långsammare, som har tagit sig tid och sitta och klura över optimeringen, något som DEFINITIVT tar MER TID i anspråk överlag, som lyckas få till den mest OPTIMERADE koden.
Då har nu då de som snabbast lyckades få fram programvaran, vs de som (förmodligen) kodat långsammare och lyckats optimera den bäst.
Vilka har varit mest "intelligenta" nu? Har NÅGON det? Går det ens att mäta? För det är väl snarare så att man kan VÄRDESÄTTA det ena eller andra istället, men absolut inte mäta eländet.
Om man behöver programmet snabbt som fan för att börja casha in pengar för att företaget annars går i konkurs, så är det ju givet att man behöver de snabbaste kodarna.
Om man däremot planerar att köra koden i ENORM skala som GOOGLE, ja då finns det ju helt OFANTLIGA mängder pengar att spara genom att låta programmerarna ta sin goda tid.
Naturligtvis kan man ju inte vänta hur länge som hellst, men det jag försöker säga är det, att tro att under stark tidspress med superintelligetna människor kommer få den bästa programvaran är jag nog skeptisk till.
Jag menar, om det är tillexempel så illa att det är supersmarta människor, som inte ens KAN programmera ännu, vad duger de då till? Om de inte har något INTRESSE i det?
Skulle tro att just intresse, tid att göra det, ett stabilt liv, disciplin, hur mycket tid man är villig att avsätta från sitt övriga liv, kreativitet åter igen, etc etc, alla är mycket mer avgörande faktorer än ett superhögt IQ.
Och hur mäter man intresse? Disciplin? Hehehe, lycka till med det.
För att inte prata om LOJALITET

Om man plötsligt får för sig "äh, det här jävla skitföretaget", och lämnar. Ja, då kan företaget mycket väl ligga pyrt till, nu när någon annan ska behöva gå in och "avkoda" din kod
Och en supersmart människa, men som råkar ha PSYKOPATISKA eller SOCIOPATA drag? Oj, oj.
Nu kanske jag dock börjat snurra runt lite för mycket, och spårat ur på lite sidospår här från topic, men...
Som sagt, att bra kod blir skriven, uppfinngar gjorda, att bilar rullar på våra vägar, etc, beror nog överlag på helt andra faktorer än enbart högt IQ.
Tack för mig
Edit: det betyder dock inte, att jag inte vill HA högt IQ för det

STATUS mannen, STAAAATUS
Dessutom, så är det nog självklart för alla, att UTAN IQ, överhuvud taget, så ligger man nog väääldigt pyrt till som människa. Så att optimera sig på ALLA områden, INKLUSIVE IQ, är i alla fall något JAG personligen, trots alla argument ovan, eftersträvar
Edit 2: redigerade en massa trams från min sida, så läs om igen, om du inte fattade något, för chansen är stor att jag förtydligat mig.