2020-08-03, 15:57
Medlem
Mja, jag vill säga, till mitt försvar, att det verkar ju som att jag då:

* Inte är så jävla bra på matriser (mensa kör ju fan inget annat)
* Men desto bättre när man testar min iq mer "overall", som övriga tester gör

Jag har börjat tro, nu, att sanningen varken "ligger någonstans däremellan", i form av ett medel, eller ute på extremerna. Jag har insett, nu, att nog både mensa testet och illustrerad vetenskap testet, är sanna på samma gång. De mäter bara olika styrkor hos min iq

Därav differensen.
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-03 kl. 16:01.
Citera
2020-08-03, 15:57
Medlem
Kosmos.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Hehehe Det var ju ödmjukt sagt, men jag må då säga, att det är ju helt FANTASTISKA RESULTAT!

Hur i absolut f-n lyckades du mannen Typ en tredjedel av frågorna är ju outhärdligt svåra att orka med!

Jag skulle vara MYCKET nöjd om jag vore du!
Bara att ha fokus på att plöja igenom de första 20 så fort det går då de är relativt lätta. Frågorna blir svårare för varje som du märker. För det är de sista ca. 5 man behöver mycket mer betänketid. Alltså bli snabb på de första och sedan ha en bra metod/taktik för att förstå mönster på de sista mer avancerade.
Skulle tro att jag kan träna upp mig att få mycket högre. Men det är som alltid en exponentiell kurva.
Citera
2020-08-03, 16:15
Sanningen är att din intelligens inte är något att skryta med. Mensas gratistest är förvånadsvärt enkelt och får man 77 där då är det bara att acceptera att man inte har alla judar i lägret. Jag försöker inte håna dig, utan bara säga dig sanningen.

Samma sak med utseenden, alla verkar tro att de ser bra ut men sanningen är att de flesta är fula. Det är bara det att folk inte säger det till dem. Acceptera det här och gå vidare. Kompensera din låga iq med en skopa humor så ska du se att det går bra.
Citera
2020-08-03, 16:26
Medlem
Citat:
Mja, jag vill säga, till mitt försvar, att det verkar ju som att jag då:

* Inte är så jävla bra på matriser (mensa kör ju fan inget annat)
* Men desto bättre när man testar min iq mer "overall", som övriga tester gör

Jag har börjat tro, nu, att sanningen varken "ligger någonstans däremellan", i form av ett medel, eller ute på extremerna. Jag har insett, nu, att nog både mensa testet och illustrerad vetenskap testet, är sanna på samma gång. De mäter bara olika styrkor hos min iq

Därav differensen.

Jag skulle säga att de flesta gratis tester online är ganska intetsägande, själv har jag bara testat mensas online test 1 gång, tillsamans med ett gäng ingenjörer på ett tidigare jobb. Vi satt och väntade när vår lokala server gått ner.
Var väl någon gång runt milleniumskiftet. Alla utom en fick ett resultat som gav indikation på att vi kunde söka och klara av det riktiga testet.

Så ta dina resultat med en klackspark, och försök relatera vad du har/kan uträtta i stället.
Alla test är skapade för att mäta en specifik sak är svåra att få till, och oftast kan du "träna upp dig" om du kör liknande test flera ggr.
Sen att du hade svårare för andra språk än ditt modersmål är väl inte konstigt?
Citera
2020-08-03, 16:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WhiterShadeOfPale
Sanningen är att din intelligens inte är något att skryta med. Mensas gratistest är förvånadsvärt enkelt och får man 77 där då är det bara att acceptera att man inte har alla judar i lägret. Jag försöker inte håna dig, utan bara säga dig sanningen.

Samma sak med utseenden, alla verkar tro att de ser bra ut men sanningen är att de flesta är fula. Det är bara det att folk inte säger det till dem. Acceptera det här och gå vidare. Kompensera din låga iq med en skopa humor så ska du se att det går bra.

Ahem Tack för visdomen, och uppriktigheten, men det var alltså inte på MENSAS test jag lyckades få 77, utan något mer outlandish iq test på någon slumpmässig sajt. Jag hade 97 på mensas norgie test, tex. Så atte...
Citera
2020-08-03, 16:36
Citat:
Ahem Tack för visdomen, och uppriktigheten, men det var alltså inte på MENSAS test jag lyckades få 77, utan något mer outlandish iq test på någon slumpmässig sajt. Jag hade 97 på mensas norgie test, tex. Så atte...
Okej, det gläder mig att läsa att du låg på medel och inte på somalie-nivå.
Citera
2020-08-03, 18:40
Medlem
H.G.s avatar
Har själv gjort Illvets IQ-test för något år sedan för skojs skull men nackdelen med detta test är att det bara är vissa delar som går på tid så man kan m.a.o (om man vill köra oärligt) ta all tid i välden på vissa delar för att försöka höja slutresultatet en smula.

Jag fick ett helt ok resultat på Illvet. Fick där 137 IQ totalt (Språkkunskap 133, prestationsberoende resultat 144, Bilduppgifter 18/20, Språkliga uppgifter 18/20, Minnesuppgifter 19/20, logikuppgifter 18/20, matematiska uppgifter 16/20)

Har en gång gjort MENSAs platstest och där har man 26 frågor på 20 minuter. Jag var lite för optimistisk med tiden på de löjligt enkla frågorna/figurerna så att det blev lite väl stressigt på slutet när hjärngympan började bli påtaglig. Hamnade strax under kravnivån och har inte känt någon press på att göra MENSAs andra test (man ges två provtillfällen med något olika test).

Fick 120 på platstestet. 125+ på Online-testet.

Har även gjort danska MENSAs online-test och där fick jag 140.

Sen har jag gjort en hel del mer tvivelaktiga tester som jag inte ger mycket för. Ett test gav mig 180+ men det var nog inte mer än 15 frågor.

Illvet är ju kul för att den är lite mer mångsidig och inte enbart går ut på att se samband figurer emellan..
Citera
2020-08-03, 18:52
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Gjorde norska mensa testet nu, vilket jag inte gjort innan (gjort det svenska, och engelska)

Fick 97

Oh well. Jag är i alla fall inte efterbliven, enligt mensa.

Jag tillhör då en grupp på endast ‭ca 4 200 000‬ av sveriges ca 10 000 000 svenskar =/ Hur ska jag komma över detta? Jag är i den dumma halvan

50% av befolkningen i ett land där 100 IQ är genomsnittet utgör spannet mellan 90-110 IQ. Ca 70%utgör spannet 85-115 IQ. Sen minskar % successivt rätt kraftigt åt båda håll ju längre bort från genomsnittet man kommer...

Du är m.a.o helt normalbegåvad och bör med lätthet klara av de flesta vanliga arbeten utan större ansträngning.
Senast redigerad av H.G. 2020-08-03 kl. 18:56.
Citera
2020-08-03, 19:06
Medlem
H.G.s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lums
Varför hänger någon upp sig på intelligenstest, gör högskoleprovet istället och satsa på att öka din kunskapsnivå genom studier och arbetslivserfarenhet. Det leder ju i alla fall någonstans, men ett IQ-test har ingen som helst relevans i det verkliga livet, mer än jämförbart kukmäteri.

Hårt arbete slår talang.
https://www.motivation.se/innehall/h...e-slar-talang/

Både högskoleprov samt studier är intränad kunskap som man delvis förlorar med tiden om kunskapen inte aktivt används.

IQ har en sådan relevans att den dels kan ge en fingervisning av hur pass svåra yrken en person kan klara av utan allt för mycket ansträngning och IQ är även av relevans så tillvida att man med högre IQ har betydligt mycket bättre möjligheter att lösa en svårare uppgift. Smarta personer kan således komma till en lösning eller slutsats på kortare tid än andra vilket kan vara ack så viktigt inom många yrken.

Ett bra resultat på ett IQ-test kan vara en väldigt bra självkänsle-höjjare för något som kanske inte haft det så lätt tidigare i livet och kan bli en avgörande faktor för att en person kanske söker sig till högre studier och lyckas få ut mer av livet på sikt.

Dessutom så är IQ en fingervisning på ett samhälles utveckling. Majoriteten av brottslingarna har vanligtvis lägre IQ än snitt och ser vi på Sverige som haft 100 IQ i snitt och gått ner till 98 IQ i snitt så kan vi jämföra det med den ökande kriminaliteten i landet.

IQ är bra till mycket men kanske inte just som grund för att försöka hävda sig...
Citera
2020-08-03, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av H.G.
Har själv gjort Illvets IQ-test för något år sedan för skojs skull men nackdelen med detta test är att det bara är vissa delar som går på tid så man kan m.a.o (om man vill köra oärligt) ta all tid i välden på vissa delar för att försöka höja slutresultatet en smula.

Jag fick ett helt ok resultat på Illvet. Fick där 137 IQ totalt (Språkkunskap 133, prestationsberoende resultat 144, Bilduppgifter 18/20, Språkliga uppgifter 18/20, Minnesuppgifter 19/20, logikuppgifter 18/20, matematiska uppgifter 16/20)

Har en gång gjort MENSAs platstest och där har man 26 frågor på 20 minuter. Jag var lite för optimistisk med tiden på de löjligt enkla frågorna/figurerna så att det blev lite väl stressigt på slutet när hjärngympan började bli påtaglig. Hamnade strax under kravnivån och har inte känt någon press på att göra MENSAs andra test (man ges två provtillfällen med något olika test).

Fick 120 på platstestet. 125+ på Online-testet.

Har även gjort danska MENSAs online-test och där fick jag 140.

Sen har jag gjort en hel del mer tvivelaktiga tester som jag inte ger mycket för. Ett test gav mig 180+ men det var nog inte mer än 15 frågor.

Illvet är ju kul för att den är lite mer mångsidig och inte enbart går ut på att se samband figurer emellan..

Ah, där ser man Otroligt intressant för mig, som undrat över validiteten i dessa två tester.... att se att det då alltså skiljer oss båda "endast" (det är rätt mycket ändå, men) 13 poäng på illvet iq testet, medan du har ett REJÄLT försprång på mensas där du alltså lyckats med 125 till otroliga 140(!) beroende på mensa sajt, alltså MASSIVA 28 - 43 poäng mer!

Citat:
50% av befolkningen i ett land där 100 IQ är genomsnittet utgör spannet mellan 90-110 IQ. Ca 70%utgör spannet 85-115 IQ. Sen minskar % successivt rätt kraftigt åt båda håll ju längre bort från genomsnittet man kommer...

Du är m.a.o helt normalbegåvad och bör med lätthet klara av de flesta vanliga arbeten utan större ansträngning.

Hurra, då behöver jag inte sadla om Hehehe.

Citat:
Både högskoleprov samt studier är intränad kunskap som man delvis förlorar med tiden om kunskapen inte aktivt används.

IQ har en sådan relevans att den dels kan ge en fingervisning av hur pass svåra yrken en person kan klara av utan allt för mycket ansträngning och IQ är även av relevans så tillvida att man med högre IQ har betydligt mycket bättre möjligheter att lösa en svårare uppgift. Smarta personer kan således komma till en lösning eller slutsats på kortare tid än andra vilket kan vara ack så viktigt inom många yrken.

Ett bra resultat på ett IQ-test kan vara en väldigt bra självkänsle-höjjare för något som kanske inte haft det så lätt tidigare i livet och kan bli en avgörande faktor för att en person kanske söker sig till högre studier och lyckas få ut mer av livet på sikt.

Dessutom så är IQ en fingervisning på ett samhälles utveckling. Majoriteten av brottslingarna har vanligtvis lägre IQ än snitt och ser vi på Sverige som haft 100 IQ i snitt och gått ner till 98 IQ i snitt så kan vi jämföra det med den ökande kriminaliteten i landet.

IQ är bra till mycket men kanske inte just som grund för att försöka hävda sig...

Du gör många bra poänger, och jag kan ju tillägga, den här MYCKET intressanta bilden till diskussionen:

https://cdn.vox-cdn.com/thumbor/ptOT...jobs.image.jpg

Om man klickar på den, så ser man vilken "iq-range" olika yrken typiskt har. Den är ganska så inkluderande, och bred Det känns ju... demokratiskt? Om det nu är rätt ord, vilket det förmodligen inte är.

Det intressanta är ju, att om vi kollar på de yrken där JAG spontant känner mig oerhört hemma, både historiskt, i skolan och som arbetsplats, samt idag på fritiden som ren hobby, och om vad jag tycker om att "läsa på" bara för att det "är kul"; så är det alltså då de yrken där iq-avrage:et hamnat strax över 100 och ligger på upp till ca 110-115.

Jag känner mig, intressant nog, fullständigt främmande inför de som då ligger på "fel" sida om 100. Jag har 0 med sådana människor att göra överlag också, som vänner.

Men, man ser ju att, även om man skulle följa mitt mer "klenare" mensa resultat, på 97, så är jag alltså ÄNDÅ inkluderad i de yrken jag favoriserar.

MEN, jag är då i en minoritet, på ca 1/3 - 1/5, som arbetar inom dessa yrkeskategorier, om vi alltså går efter mitt SÄMSTA resultat.

Går vi istället efter mitt illvet resultatet så kvalar jag istället in i den andra halvan av dessa människor, och utgör då "toppen" av ca 1/4 hehe.

Hur förrvirrande detta än må vara, så betyder det alltså att jag inte behöver bryta ihop

Desto mer intressant, för er ANDRA, är:

Det jag spontant då undrar; vad kan man tänka sig att dessa personers PRESTATIONER är, under en livstid, på sitt arbete? ÄR det så, som jag misstänker, att det statistiskt sett är de med högst iq per yrkeskategori, som också sitter på de bästa resultaten, uppfinningarna, och lönekuverten? Är detta "go to" människorna på jobbet? Chefens favoriter? Blir de delägare osv i större utsträckning? Är de dessa som "bryter sig loss", och startar egna företag?

Skulle vara allt bra intressant att veta Naturligtvis lär det väl finnas en och annan individ som går "starkt mot strömmen", åt båda hållen, men rent statistiskt?

Jag vill på absolut inget sätt skryta, men jag har då överlag VERKLIGEN inte befunnit mig i botten, eller ens mitten, när det gäller programmering eller ens några som helst andra ämnen i skolan, förutom i mattematik och gymnastik då , eller på olika arbetsplatser, genom mitt liv.

Edit: I skolan skulle jag säga att jag tillhörde nån form av top 20%, men absolut inte det absoluta toppskiktet.

Edit 2: På ARBETSPLATSER;

... Har det stundtals funnits "rejäla hackers" och "linuxhajar" och andra "elitmänniskor" som kan koda i fucking assembler, känner linuxprompten ut och in, etc, något jag absolut aldrig orkat med att bemöda lära mig, då jag inte ser vinsten i förhållandet till arbetet, och som nördar loss LJUSÅR före mig, men om vi bortser från denna oerhört lilla skara människor, som utgjort ca 0 - 3 pers genom mitt liv, så har jag legat på fullständig topp vad gäller alla andra.

Så jag är benägen att tro liiite mer på sanningshalten i t.ex illvet testet, men vi får väl se, det är väl som sagt dags att göra ett "riktigt" test hos en psykolog

Men visst. "Realisten" i mig säger att jag hör hemma på 97!

Edit 3: Då folk jämt snackar om att IQ är något ganska så statiskt, något man föds med, är genetiskt (och jag säger inte att de har helt fel), så visar samtidigt forskningen att man kan ÄTA sig till ett högre IQ

Från:
https://sahlgrenska.gu.se/forskning/...prov.cid872716

Citat:
Forskarteamet fann bland annat att:

58 procent av pojkarna som deltog i studien åt fisk minst en gång i veckan och ytterligare 20 procent åt fisk mer än en gång i veckan.

När tonårspojkar åt fisk mer än en gång i veckan var deras sammantagna intelligenspoäng i medeltal tolv procent högre än de, som åt fisk mindre än en gång i veckan. De som åt fisk en gång i veckan fick ett sju procent högre värde.

Den verbala förmågan hos de som åt fisk mer än en gång i veckan, uppmättes till i medeltal nio procent högre än de som åt fisk mindre än en gång i veckan. De som åt fisk en gång i veckan uppvisade ett fyra procent högre värde.

Samma mönster kunde ses i testvärden, som uppmättes för spatial uppfattningsförmåga hos tonåringar, som åt fisk mer än en gång i veckan - i medeltal elva procent högre än de som åt fisk mindre än en gång i veckan. De som åt fisk en gång i veckan uppvisade sju procent högre värde.

Då jag själv inte är någon större fisk konsument, äter nog inte fisk ens en gång i veckan on avrage, så betyder ju detta att det alltså eventuellt finns spelrum för just ca 12% förbättring.

Det skulle då höja mitt iq till ca 108 - 138. Minst sagt intressant.

Dags att se över inköpsvanorna på ica grabbar?
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-03 kl. 20:46.
Citera
2020-08-03, 20:40
Medlem
Tarstans avatar
IQ testet på Illvets sida är likt WAIS. TS prova det det är ganska bra test.

Ett riktigt WAIS test ska göras hos psykolog och det kostar en slant men är du intresserad så gör det.
IQ testet på svenska mensas hemsida går bara upp till 126+ och det är lika svårt/enkelt att få 126 på mensas riktiga test.
Mensas riktiga test mäter högre dock till 135+, 130 krävs för medlemskap, så det är inte säkert du kan gå med mensa bara för att du klara online testet.

Jag har gjort allt av ovanstående och mäter ganska lika på testen.

TILLÄGG: Kom på en sak till en del test använder stanine skalan istället som kan krångla till det lite.
https://sv.wikipedia.org/wiki/Staninepo%C3%A4ng
9 (som är max på denna skala) motsvarar 126+ just om jag minns rätt.
Senast redigerad av Tarstan 2020-08-03 kl. 20:50.
Citera
2020-08-04, 13:57
Medlem
Du gör ett test och får 140. Du börjar studera teknisk fysik... Senare visar ett annat test 65. Du flyttar till ett särskilt boende...
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in