Citat:
Ursprungligen postat av
Goldfinger1964
Mja

Hörre du, jag tror specifikt inte att jag lider av denna "cognitive bias", mot bakgrund utav BLAND ANNAT, vad jag inledningsvis skrev om mig själv:
Citat:
]ag har faktiskt trott i alla år, utan att göra ett enda IQ test, "att om jag gjorde ett, så skulle det inte förvåna mig om jag hamnar strax under medel".
Och om du då inte läst och förstått detta(?), så kan jag ju då annars göra det åt dig:

Detta, betyder då alltså, att jag INTE har haft några illusioner om att vara supersmart, eller ens medelsmart. Jag har alltså varit ganska hård emot mig själv.
Jag har känt i hela mitt liv att det är bättre att vara självkritisk än leva med några falsarier om sig själv, då folk med låg självkritik ofta har låg kvalité i det de presterar, medan, hur jag tidigt såg, hur ett uppblåst ego istället lät kan få en att tro att man är så jävla bra, när man i själva verket knappt håller måttet, om ens det.
Så, nej
Och dessutom, från wikipedia sidan du länkat: "The identification derived from the cognitive bias evident in the criminal case of McArthur Wheeler, who, on April 19, 1995,
robbed two banks while his face was covered with lemon juice, which he believed would make it invisible to the surveillance cameras. This belief was based on his misunderstanding of the chemical properties of lemon juice as an invisible ink."
Menar du på ful(l)aste allvar att du tror att jag är på denna människas nivå i uppfattning om min "kompetens kapacitet", och i min faktiska kompetens?!
Citat:
"In short, those who are incompetent, for lack of a better term, should have little insight into their incompetence—an assertion that has come to be known as the Dunning–Kruger effect
Vi snackar alltså inte om något, ur-sin-kontext-draget citat från sidan du länkar till, utan ett riktigt TRÄFFSÄKERT exempel på vad du avser med Dunning-Kruger effekten!
Oookej. Ja. Absolut. Det finns en teoretisk möjlighet.
Inte.
Jag gick t.ex inte på särskolan, utan i normal grundskola, och hade övervägande MVG:N och VG:N (från den tid det begav sig, och dessa betygsystem var aktuella.)
Visst, det krävdes ju att jag verkligen pluggade för att komma upp i MVG i somliga ämnen, medan det i andra var otroligt lätt, då jag redan var självutbildad i t.ex datakunskap, webdesign, engelska, osv.
Det var dock OERHÖRT lätt för mig att komma upp i MINST VG, utan mycket ansträgning från min sida, då allt man i princip behövde göra var att vara DÄR på lektionstid i de flesta ämnena, för att absorbera den kunskap som krävdes för dessa ämnens prov.
Jag, som helst inte pluggade alls på den tiden, då jag tyckte skolan var allt bra tråkig och meningslös grej som inte ens gav en pengar för ens slit, pluggade alltså ganska så sällan, och dessutom så var jag mobbad för mitt utseende, då jag var, är, och förblir, en inbiten datanörd, så även på denna front så brast motivationen.
Ändå lyckades jag som sagt gå ut gymnasiet med G i endast ett enda ämne, och det var mattematik

Och inte ett enda IG. Och MVG:na var många fler än VG:na (jag minns faktiskt inte mitt snittbetyg dock).
OM jag nu skulle ha varit så GRAVT inkompetent som i exemplen du länkar till... hur i HELSIKE skulle jag lyckats med detta, då, menar du? Inte för att du kunnat veta detta, förrän nu, I admit.
Citat:
Ursprungligen postat av
Glorfindel
När det gäller tidspress så är det ju säger en del om man kan lösa en uppgift på en minut eller på en kvart.
Mensas test är väl det som känns mest seriöst utav de som du nämner, jag har dock hört rykten om att de snarare skulle ge ett för högt resultat på onlinetesten för att kunna locka personer att göra det riktiga, men har ingen aning om det är sant eller inte. Att du får så olika resultat visar ganska väl på hur oseriösa intelligenstest online är.
När det gäller intelligens så mäter man ju bara vissa saker, medan andra saker som borde vara tillämpliga (exempelvis mäter inte Mensa ordförstående, resonemang eller minnesförmåga), och hur intelligens skall definieras råder det även det olika åsikter om.
Vill du ha det som jag skulle se som bästa resultatet, så gör Mensas riktiga test.
Men egentligen, vad spelar det för roll? Jag har gjort Mensas test, fick 135, så jag är med i en förening där man tillsammans går på AW, spelar brädspel och läser böcker. Men i övrigt, vad spelar det för roll vilken siffra jag sätter på min intelligens? Den intelligens man har, med dess för och nackdelar, den har man ju ändå, oavsett vilket resultat man får på ett mer eller mindre seriöst test.
Du gör såklart flera valida poänger

Och du är allt bra ödmjuk som säger som du gör.
Men det känns hårt att, om det är som du hört eventuellt stämmer, att de "riggat" testet att till och med vara enklare för att få folk att ta sig ann det riktiga testet, ja, då ligger jag ju ännu mer pyrt till då alltså =/
Och du har helt rätt i att det är stor skillnad på att klara en fråga på 1 minut eller en kvart... men om jag hade haft åtminstone 20 minuter istället för ynkliga 10

Jag menar, herre gud, på 25 sekunder ska jag alltså lista ut vad som är rätt alternativ, när det tar mig en ca 5 sek bara att få mig en första seriösa ÖVERBLICK av problemet, inkl svarsalternativen. Jesus Christ vad pressad jag kände mig under detta test. Aldrig varit med om något liknande.
Detta ger mig då ca 20 sek att verkligen börja lösa problemet per matris. Jag menar, visst, vissa var skrattretande enkla, men somliga...
Sedan satt jag i 2-4 sek och "tvekade" trots att jag visste att det var rätt svar, bara för att dubbelkolla, och trippelkolla. Lägger man ihop denna tid, per matris, på detta oerhört snabba iq test, så blir det ca 2-4 matriser till jag kunnat lösa, om jag inte gjort det =/ I'm a fool.
Sedan visste jag inte att det gick att "hoppa över" frågor, UTAN ATT FÖRLORA POÄNG för dem, då man faktiskt kunde gå tillbaka till dem senare, något som INTE var fallet i andra IQ test jag provat.
Så jag hade verkligen en dålig strategi =/
Detta är så klart bara rena ursäkter från min sida

Folk som snubblar in på den där sidan möts ju av samma osäkerhet, och jag lärde mig inte heller av mina misstag andra gången jag gjorde testet på englands hemsida.
Jag måste dock fråga dig; är mensas riktiga test också matriser om och om igen, eller är det mer varierat?