2020-08-03, 08:28
Du är helt enkelt inte så smart som du hoppas om du inte hinner med frågorna. Processorn jobbar långsamt. Du kanske borde satsa på ett fysiskt arbete på en arbetsplats där diskussionerna rör sig runt helgfylla, fitta och travet? Så att du hinner med, menar jag. Samhall kanske vore nånting? Eller någon slags bygg- eller målarfirma?
Citera
2020-08-03, 08:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kalamity
Du är helt enkelt inte så smart som du hoppas om du inte hinner med frågorna. Processorn jobbar långsamt. Du kanske borde satsa på ett fysiskt arbete på en arbetsplats där diskussionerna rör sig runt helgfylla, fitta och travet? Så att du hinner med, menar jag. Samhall kanske vore nånting? Eller någon slags bygg- eller målarfirma?

Hahaha Mja, nu tycker jag att du är allt bra nedlåtande? Och jag jobbar med programmering? Har ganska 0 intresse av att "sadla om", och börja slita fysiskt till någon skitlön? Hehe, "så att jag hinner med" :P wtf.

Och det var 3 tester jag var under medel och 4 över. Om du över huvud taget hade varit seriös, vilkte du ju absolut inte är, du vill bara mobba mig så hade du ju insett att det är ett alldeles för stort spektrum, 77-129, att tolka på något bra sätt.
Citera
2020-08-03, 08:45
Medlem
Om tester frågar om du vill dela ditt resultat efteråt kan du ge dig fasiken på att du alltid blir supersmart. Det är för att du ska skryta om din intelligens på sociala medier och få fler medelmåttor art gå in och klicka på reklamsidan.
Citera
2020-08-03, 09:41
Medlem
Glorfindels avatar
När det gäller tidspress så är det ju säger en del om man kan lösa en uppgift på en minut eller på en kvart.
Mensas test är väl det som känns mest seriöst utav de som du nämner, jag har dock hört rykten om att de snarare skulle ge ett för högt resultat på onlinetesten för att kunna locka personer att göra det riktiga, men har ingen aning om det är sant eller inte. Att du får så olika resultat visar ganska väl på hur oseriösa intelligenstest online är.

När det gäller intelligens så mäter man ju bara vissa saker, medan andra saker som borde vara tillämpliga (exempelvis mäter inte Mensa ordförstående, resonemang eller minnesförmåga), och hur intelligens skall definieras råder det även det olika åsikter om.

Vill du ha det som jag skulle se som bästa resultatet, så gör Mensas riktiga test.

Men egentligen, vad spelar det för roll? Jag har gjort Mensas test, fick 135, så jag är med i en förening där man tillsammans går på AW, spelar brädspel och läser böcker. Men i övrigt, vad spelar det för roll vilken siffra jag sätter på min intelligens? Den intelligens man har, med dess för och nackdelar, den har man ju ändå, oavsett vilket resultat man får på ett mer eller mindre seriöst test.
Citera
2020-08-03, 10:57
Medlem
Goldfinger1964s avatar
The Dunning-Kruger effect

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunnin...3Kruger_effect
Citera
2020-08-03, 10:57
Medlem
Mitt iq är 150 enligt vissa tester
Citera
2020-08-03, 13:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Goldfinger1964
The Dunning-Kruger effect

https://en.wikipedia.org/wiki/Dunnin...3Kruger_effect

Mja Hörre du, jag tror specifikt inte att jag lider av denna "cognitive bias", mot bakgrund utav BLAND ANNAT, vad jag inledningsvis skrev om mig själv:

Citat:
]ag har faktiskt trott i alla år, utan att göra ett enda IQ test, "att om jag gjorde ett, så skulle det inte förvåna mig om jag hamnar strax under medel".

Och om du då inte läst och förstått detta(?), så kan jag ju då annars göra det åt dig: Detta, betyder då alltså, att jag INTE har haft några illusioner om att vara supersmart, eller ens medelsmart. Jag har alltså varit ganska hård emot mig själv.

Jag har känt i hela mitt liv att det är bättre att vara självkritisk än leva med några falsarier om sig själv, då folk med låg självkritik ofta har låg kvalité i det de presterar, medan, hur jag tidigt såg, hur ett uppblåst ego istället lät kan få en att tro att man är så jävla bra, när man i själva verket knappt håller måttet, om ens det.

Så, nej

Och dessutom, från wikipedia sidan du länkat: "The identification derived from the cognitive bias evident in the criminal case of McArthur Wheeler, who, on April 19, 1995, robbed two banks while his face was covered with lemon juice, which he believed would make it invisible to the surveillance cameras. This belief was based on his misunderstanding of the chemical properties of lemon juice as an invisible ink."

Menar du på ful(l)aste allvar att du tror att jag är på denna människas nivå i uppfattning om min "kompetens kapacitet", och i min faktiska kompetens?!

Citat:
"In short, those who are incompetent, for lack of a better term, should have little insight into their incompetence—an assertion that has come to be known as the Dunning–Kruger effect

Vi snackar alltså inte om något, ur-sin-kontext-draget citat från sidan du länkar till, utan ett riktigt TRÄFFSÄKERT exempel på vad du avser med Dunning-Kruger effekten!

Oookej. Ja. Absolut. Det finns en teoretisk möjlighet.

Inte.

Jag gick t.ex inte på särskolan, utan i normal grundskola, och hade övervägande MVG:N och VG:N (från den tid det begav sig, och dessa betygsystem var aktuella.)

Visst, det krävdes ju att jag verkligen pluggade för att komma upp i MVG i somliga ämnen, medan det i andra var otroligt lätt, då jag redan var självutbildad i t.ex datakunskap, webdesign, engelska, osv.

Det var dock OERHÖRT lätt för mig att komma upp i MINST VG, utan mycket ansträgning från min sida, då allt man i princip behövde göra var att vara DÄR på lektionstid i de flesta ämnena, för att absorbera den kunskap som krävdes för dessa ämnens prov.

Jag, som helst inte pluggade alls på den tiden, då jag tyckte skolan var allt bra tråkig och meningslös grej som inte ens gav en pengar för ens slit, pluggade alltså ganska så sällan, och dessutom så var jag mobbad för mitt utseende, då jag var, är, och förblir, en inbiten datanörd, så även på denna front så brast motivationen.

Ändå lyckades jag som sagt gå ut gymnasiet med G i endast ett enda ämne, och det var mattematik Och inte ett enda IG. Och MVG:na var många fler än VG:na (jag minns faktiskt inte mitt snittbetyg dock).

OM jag nu skulle ha varit så GRAVT inkompetent som i exemplen du länkar till... hur i HELSIKE skulle jag lyckats med detta, då, menar du? Inte för att du kunnat veta detta, förrän nu, I admit.

Citat:
Ursprungligen postat av Glorfindel
När det gäller tidspress så är det ju säger en del om man kan lösa en uppgift på en minut eller på en kvart.
Mensas test är väl det som känns mest seriöst utav de som du nämner, jag har dock hört rykten om att de snarare skulle ge ett för högt resultat på onlinetesten för att kunna locka personer att göra det riktiga, men har ingen aning om det är sant eller inte. Att du får så olika resultat visar ganska väl på hur oseriösa intelligenstest online är.

När det gäller intelligens så mäter man ju bara vissa saker, medan andra saker som borde vara tillämpliga (exempelvis mäter inte Mensa ordförstående, resonemang eller minnesförmåga), och hur intelligens skall definieras råder det även det olika åsikter om.

Vill du ha det som jag skulle se som bästa resultatet, så gör Mensas riktiga test.

Men egentligen, vad spelar det för roll? Jag har gjort Mensas test, fick 135, så jag är med i en förening där man tillsammans går på AW, spelar brädspel och läser böcker. Men i övrigt, vad spelar det för roll vilken siffra jag sätter på min intelligens? Den intelligens man har, med dess för och nackdelar, den har man ju ändå, oavsett vilket resultat man får på ett mer eller mindre seriöst test.

Du gör såklart flera valida poänger Och du är allt bra ödmjuk som säger som du gör.

Men det känns hårt att, om det är som du hört eventuellt stämmer, att de "riggat" testet att till och med vara enklare för att få folk att ta sig ann det riktiga testet, ja, då ligger jag ju ännu mer pyrt till då alltså =/

Och du har helt rätt i att det är stor skillnad på att klara en fråga på 1 minut eller en kvart... men om jag hade haft åtminstone 20 minuter istället för ynkliga 10 Jag menar, herre gud, på 25 sekunder ska jag alltså lista ut vad som är rätt alternativ, när det tar mig en ca 5 sek bara att få mig en första seriösa ÖVERBLICK av problemet, inkl svarsalternativen. Jesus Christ vad pressad jag kände mig under detta test. Aldrig varit med om något liknande.

Detta ger mig då ca 20 sek att verkligen börja lösa problemet per matris. Jag menar, visst, vissa var skrattretande enkla, men somliga...

Sedan satt jag i 2-4 sek och "tvekade" trots att jag visste att det var rätt svar, bara för att dubbelkolla, och trippelkolla. Lägger man ihop denna tid, per matris, på detta oerhört snabba iq test, så blir det ca 2-4 matriser till jag kunnat lösa, om jag inte gjort det =/ I'm a fool.

Sedan visste jag inte att det gick att "hoppa över" frågor, UTAN ATT FÖRLORA POÄNG för dem, då man faktiskt kunde gå tillbaka till dem senare, något som INTE var fallet i andra IQ test jag provat.

Så jag hade verkligen en dålig strategi =/

Detta är så klart bara rena ursäkter från min sida Folk som snubblar in på den där sidan möts ju av samma osäkerhet, och jag lärde mig inte heller av mina misstag andra gången jag gjorde testet på englands hemsida.

Jag måste dock fråga dig; är mensas riktiga test också matriser om och om igen, eller är det mer varierat?
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-03 kl. 14:12.
Citera
2020-08-03, 14:55
Medlem
Gjorde norska mensa testet nu, vilket jag inte gjort innan (gjort det svenska, och engelska)

Fick 97

Oh well. Jag är i alla fall inte efterbliven, enligt mensa.

Jag tillhör då en grupp på endast ‭ca 4 200 000‬ av sveriges ca 10 000 000 svenskar =/ Hur ska jag komma över detta? Jag är i den dumma halvan
Senast redigerad av KristusKorus 2020-08-03 kl. 15:05.
Citera
2020-08-03, 15:23
Avstängd
Redoxreaktions avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KristusKorus
Ja, de är alla då gjorda online Vilket så klart inte är optimalt, då dessa test ju ska göras IRL, men i alla fall.

(Jag minns inte vilka sajter det var, men jag kanske orkar gå igenom min historik i morgon, när jag sovit ut, och postar en update, om någon nu skulle vara särskilt intresserad av vilka tester som gav mig vilket resultat.)

Men i alla fall... Då jag inte direkt ser mig själv som dum i huvudet, så har jag heller aldrig trott att jag på IQ området varit särskilt intelligent. Jag har faktiskt trott i alla år, utan att göra ett enda IQ test, "att om jag gjorde ett, så skulle det inte förvåna mig om jag hamnar strax under medel".

Så, jag gjorde det första testet.

Detta test tyckte jag överlag var oväntat lätt, även om somliga frågor jag bara inte orkade med, och en handfull för mig var fullständigt obegripliga. Jag valde, ärlig som jag är, att inte ens CHANSA på vissa frågor, utan tryckte "I don't know".

Det var utan tidspress, och gav mig "OTROLIGA" 129!

Jag var mycket stolt... och förvånad. Tänk om jag var hyfsat smart ändå? Men jag blev misstänksam, och bestämde mig för att göra minst ett till för att få något hum om saken.

Nästa gav mig 109 =/ Jag tänkte: "Jaha, det här är säkert närmare sanningen, då". Jag var dock tacksam över att i alla fall vara något över medel.

Nästa gav mig 104 Hehehe. Jag började se en NEDÅTGÅENDE TREND

Nästa gav mig otroligt låga 77 (!) Om detta är sant, så kan jag t.ex inte ens utföra de enklaste av sysslor, inom t.ex den amerikanska armén! Jag duger alltså inte ens till att LAGA MAT åt grabbarna!

För då är jag alltså BORDERLINE RETARDED!

Jag är då FULLSTÄNDIGT ODUGLIG, och kan ej rekryteras över huvud taget, då jag har ett IQ under 83, som jag har för mig är spärren för att gå med! Tänk om detta är SANNINGEN?!

Men, under alla dessa år har jag ju förvisso då lyckats laga min egen mat, städa mitt hem rent, och till och med arbetat som programmerare. Så jag tänker att detta test KANSKE är NÅGOT missvisande Förhoppningsvis.

Jag började att tänka: "Okej. Men vart kan man då vända sig för ett mer TILLFÖRLITLIGT och SERIÖST test, som är vida ansett?".

Självklart vände jag mig då till MENSA

Detta var då det STENHÅRT SVÅRASTE IQ testet hittils på min lista! Detta då tidspressen ju var ENORM! På 10 minuter skall man lyckas svara på 24 frågor. Det betyder ju för bövelen att vi pratar om 25 sekunder (!) per test sida!

Jag blev väldigt irriterad på mensa testet, då det ju inte alltid var SÅ svåra problem att lösa, men att jag helt enkelt inte hann med!

Jag blir också arg på mig sjäv, i efterhand, att jag slösade så stor tid på somliga bildrutor, istället för att bara skippa de svåra, och lösa alla som jag såg var hysaft lätta att lösa.

Jag fick givetvis INTE något bra reslutat på mensa testet Skrämmande låga 91!

Jag beslutade mig för att ta ett annat mensa test på ett annat språk än det svenska, jag har för mig att jag tog englands mensa test.

Då fick jag självklart ÄNNU lägre; 89

Jag började "inse" att jag nog fan inte är något vidare intelligent.

Men, så gick jag in på flashback, där naturligtvis "alla" hade 125+, typ, på mensa testet. Men någon nämnde där i tråden, att det mest tillförlitliga testet tydligen ska vara ett så kallat WAIS test.

Det visade sig att Illustrerad Vetenskap hade ett test "baserat" på WAIS-III, och de skriver:

"Vårt intelligenstest är baserat på ett amerikanskt online-test, som vid kontroll har visat sig ge resultat som ligger inom 4 % från resultaten vid det så kallade WAIS-III (Wechsler Adult Intelligence Scale III). WAIS-testet är sannolikt det närmaste man kommer ett allmänt erkänt IQ-test, och den senaste versionen används i dag av professionella psykologer över hela världen."

Detta kändes ju seriöst Så jag tog det. Och det var ju OERHÖRT mycket lättare än mensas jävla super tidspressade test!

Och BOOM! Jag fick "strålande" 124!

Nu är det givetvis inte så mycket att skryta om, men nu undrar jag ju så klart:

Skall jag nu ANSE att jag har, i alla fall ÖVER MEDEL i IQ, eller ska jag tro stenhårt på MENSA testet istället där jag är klart under medel?

Vilket anser ni är mest seriöst? Mot bakgrund av vad Illustrerad vetenskap skriver, så har jag ju alltså då tagit ett test som ligger nära ett seröst och "erkänt" test, men jag menar, wtf, mensa borde väl ha koll de med?

Jag är minst sagt mycket splittrad.

Enligt Illustrerad Vetenskap är jag då:

121 - 131 Begåvad <-----------
111 - 120 Över det normala
90 - 110 Genomsnitt

Här är i alla fall mina delresultat från Illustrerad vetenskap testet:

Poäng totalt:
Du fick högre poäng än 94.52% av befolkningen.
124

Språkresultat
Du fick högre poäng än 85.69% av befolkningen.
116

Prestationsberoende resultat (for oppgaver løst på tid)
Du fick högre poäng än 99.32% av befolkningen.
137

Så frågan lyder alltså, återigen... vad SJUTTON ska jag tro att jag har i IQ?!
Samt: Vad anser NI är det mest tillförlitliga online iq testet?

Tacksam för era svar.

Om det är så viktigt för dig så lägg lite pengar på det och gör det hos en psykolog. Jag har fått 20 på ett test online för att jag inte förstod något engelskt uttryck. I något test har jag fått 145. Med professionella tester brukade jag få runt 135.
Citera
2020-08-03, 15:38
Medlem
Kosmos.s avatar
Jag blev bättre för varje gång jag gjorde testet. Provade tre gånger. Mensas gratistest. Har inte provat på 10 år minst.

128, 139, och sista 145.

Jag vet inte men jag ställer mig tveksam till att jag tillhör den tusende percentilen av de smartaste

edit: kanske om man mäter sig mot resten av världen men är definitivt inte tusende percentil av alla svenskar. Känns som ett BS test för att mensa är en organisation som vill ha betalande medlemmar. Folk gillar att stryka sina egon och betalar gärna för det.
Senast redigerad av Kosmos. 2020-08-03 kl. 15:42.
Citera
2020-08-03, 15:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kosmos.
Jag blev bättre för varje gång jag gjorde testet. Provade tre gånger. Mensas gratistest. Har inte provat på 10 år minst.

128, 139, och sista 145.

Jag vet inte men jag ställer mig tveksam till att jag tillhör den tusende percentilen av de smartaste

Hehehe Det var ju ödmjukt sagt, men jag må då säga, att det är ju helt FANTASTISKA RESULTAT!

Hur i absolut f-n lyckades du mannen Typ en tredjedel av frågorna är ju outhärdligt svåra att orka med!

Jag skulle vara MYCKET nöjd om jag vore du!
Citera
2020-08-03, 15:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Redoxreaktion
Om det är så viktigt för dig så lägg lite pengar på det och gör det hos en psykolog. Jag har fått 20 på ett test online för att jag inte förstod något engelskt uttryck. I något test har jag fått 145. Med professionella tester brukade jag få runt 135.

Ah, någon i min sits, nice. Mjo, det borde jag verkligen... det här håller inte alltså.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in