Citat:
Jag såg det du såg.
Utåtagerande klädsel i så ung ålder kan bli mycket farligt. Det triggar igång saker flickorna inte har kontroll över eller ens har en aning om. Jag undrar ofta när jag ser en del unga flickors klädsel, varför föräldrarna tillåter detta. Det handlar om utmanande kläder, mycket bar hud som sexualiserar flickorna i en alldeles för tidig ålder. När flickorna är ute sent kan allt hemskt hända. Det talas om barn, som inte ser ut som barn.
Det handlar om att sända ut fel signaler där fel personer svarar. Man hör ofta att män inte inser att flickan var ett barn, och det belyses av hur klädsel kan vilseleda. Det blir fel sorts killar som plockar upp dem. De bra pojkarna sover halv fyra på morgonen.
Utåtagerande klädsel i så ung ålder kan bli mycket farligt. Det triggar igång saker flickorna inte har kontroll över eller ens har en aning om. Jag undrar ofta när jag ser en del unga flickors klädsel, varför föräldrarna tillåter detta. Det handlar om utmanande kläder, mycket bar hud som sexualiserar flickorna i en alldeles för tidig ålder. När flickorna är ute sent kan allt hemskt hända. Det talas om barn, som inte ser ut som barn.
Det handlar om att sända ut fel signaler där fel personer svarar. Man hör ofta att män inte inser att flickan var ett barn, och det belyses av hur klädsel kan vilseleda. Det blir fel sorts killar som plockar upp dem. De bra pojkarna sover halv fyra på morgonen.
Gudmodern skriver i sitt tal att A fick växa upp där både mamman och gudmodern själv hade vuxit upp. Att mamman hade ”visat A alla kullar hon hade klättrat på, små gångar i buskarna hon hade krupit i och lärt A allt hon kunde”.
Just med tanke på detta borde flickan ha varit hårthållen. Mamman visste ju vilken sorts bostadsområde det handlade om.
Och utöver detta hade mamman själv blivit gravid som tonåring..
Gudmodern skriver att mamman var en ”hönsmamma”. Det slår mig att det gudmodern beskriver är ytterst normalt och har inget med överbeskyddandet att göra.
”Du fick aldrig åka ensam med kompisar för att bada på sommaren.”
”Du fick aldrig äta när du var ensam hemma.”
”Du fick aldrig vara ute sent, även om ”alla andra kompisar får det”.”
Jag tror att uppfattningen om vad som är normalt föräldraskap är helt annorlunda i dessa förorter än om man jämför med andra ställen. I förorterna får man ”växa upp fort”. Men barnens hjärnor utvecklas ändå i samma takt som resten av befolkningens. Dessa barn inte mer kapabla att fatta kloka beslut än barn på välbärgade områden.