2020-09-09, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tufsankatt
Tyckte mig läsa ett uttalande från mamman att det inte var hennes dotter som befann sig på fel plats utan det var GM. Det är sanning... skyttar ska det inte finnas på någon plats.

Men... att en 12-13-åring lyckas ta sig ut vid 3-tiden på natten, då befinner hon sig på fel plats där ingen hade kontroll på henne. Om mamman lämnat över ansvaret till någon som inte lyckats se till att barnet uppehöll sig i sängen vid den tiden är frågan om inte mamman befann sig på fel plats och lämnat över ansvaret till någon som hade noll koll.

Någon som vet var hon sov (skulle sova) på natten? Var hon hemma hos pappan, som bor en bra bit bort som jag förstår det och fick skjuts eller hos någon annan med adress i närheten till BP så hon kunde gå dit själv (ev med hunden, vad hände med den isf)?

Mamman uttrycker att hennes dotter var en fredsmäklare... visste hon att dottern umgicks i fel kretsar eller var hon fredsmäklare med ev syskon/kamrater?

Jag har uppfattat det som så att pappan hade ansvaret över dottern under veckan när mamman var på semester med sin "nya familj". Mamman visste nog att pappan inte var hemma på nätterna och det visste även pappan - och inte minst dottern.

Mamman åtminstone - kanske båda föräldrarna - var medveten/medvetna om att A hade äldre killkompisar (som var halvkriminella). Men de trodde väl att detta inte skulle drabba dottern - fredsmäklaren.

Det rimmar dock illa med det som gudmodern sa på begravningen dvs att föräldrarna skulle ha varit stränga och att A skulle ha varit "hårthållen".

Eller sen är det helt enkelt så att hålla hårt i sin unge i förorterna är något helt annat än vad det är i innestan..

För mig låter det konstigt att föräldrarna "inte skulle ha kunnat skydda henne från vissa kompisar". Klart att de både kan och SKA. En tolvåring bestämmer inte själv vem hon umgås med.
Citera
2020-09-09, 18:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den kompis som messade till Adriana att hon skulle gå hem uttryckte sig:
-Jag visste ju inte att detta skulle hända.

Lite konspiratoriskt kan man ju tänka sig att hon visste att "måltavlorna" fanns där.
Kanske till och med att GM var på väg dit men anade vad som skulle hända.

Konspiratoriskt kan man ju tycka, men varför lägger hon sig i vad Adriana gör eller inte.
Hade det hänt förut? I vilket sammanhang då?

PS: Hur exakt hon uttryckte sig går inte att hitta längre i media.

https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-fredsmaklare/

Jag får intrycket utav att Adriana var där för att träffa dom 2 männen som var tilltänkta offer.
Att hon bara gick dit för att äta finner jag mindre och mindre sannolikt.
Det kan även vara så att GM visste om att Adriana var där med tilltänkta brottsoffer, och därför inte brydde sig nämnvärt om vem som träffades utav skotten då alla 3 ändå var nära vänner.
Citera
2020-09-09, 18:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Jag har uppfattat det som så att pappan hade ansvaret över dottern under veckan när mamman var på semester med sin "nya familj". Mamman visste nog att pappan inte var hemma på nätterna och det visste även pappan - och inte minst dottern.

Mamman åtminstone - kanske båda föräldrarna - var medveten/medvetna om att A hade äldre killkompisar (som var halvkriminella). Men de trodde väl att detta inte skulle drabba dottern - fredsmäklaren.

Det rimmar dock illa med det som gudmodern sa på begravningen dvs att föräldrarna skulle ha varit stränga och att A skulle ha varit "hårthållen".

Eller sen är det helt enkelt så att hålla hårt i sin unge i förorterna är något helt annat än vad det är i innestan..

För mig låter det konstigt att föräldrarna "inte skulle ha kunnat skydda henne från vissa kompisar". Klart att de både kan och SKA. En tolvåring bestämmer inte själv vem hon umgås med.

Citat:
Ursprungligen postat av kalleochchokladfabriken
https://www.expressen.se/tv/nyheter/...-fredsmaklare/

Jag får intrycket utav att Adriana var där för att träffa dom 2 männen som var tilltänkta offer.
Att hon bara gick dit för att äta finner jag mindre och mindre sannolikt.
Det kan även vara så att GM visste om att Adriana var där med tilltänkta brottsoffer, och därför inte brydde sig nämnvärt om vem som träffades utav skotten då alla 3 ändå var nära vänner.

Det är väl bara spekulationer? Det finns väl inga bevis för att hon bodde hos/med pappan när mamman var bortrest? Inte heller finns det några bevis för att hon kände de tilltänkta offren. Däremot tycks hon ha varit tillsammans med några kompisar, okänt vilka.
Citera
2020-09-09, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Refraktor
Det är väl bara spekulationer? Det finns väl inga bevis för att hon bodde hos/med pappan när mamman var bortrest? Inte heller finns det några bevis för att hon kände de tilltänkta offren. Däremot tycks hon ha varit tillsammans med några kompisar, okänt vilka.

Ja, det är ju bara spekulationer, och så kommer det nog tyvärr förbli då detta aldrig lär resultera i en fällande dom.

Jag uppfattar det som att kompisarna hon var där med är samma personer som de 2 tilltänkta offren.
Utifrån hennes mammas beskrivning, så får jag alltmer känslan utav en 12 åring som har hamnat i helt fel sällskap, och resultatet är som vi alla vet en katastrof för alla inblandade.
Citera
2020-09-10, 00:30
Medlem
Krimkolls avatar
Intressant att höra hennes mamma och annan familj i intervjuer från begravningen igår. Ger väl ett hyfsat intryck. Väldigt tragiskt såklart och något som aldrig ska få hända i ett civiliserat land att 12-åriga flickor skjuts ihjäl oavsett var det händer. Om det stämmer att mamman och familjen var utomlands när det här hände så får man väl anta att hon gick ut fast hon inte får och gick emot det som bestämts från familj och den som skulle se efter henne om det nu var på det viset.

Oavsett, som sagt för jävligt och oerhört illa att 12-åriga flickor skjuts ihjäl på öppen gata i Sverige och det är egentligen inte förvånande så mycket som det skjuts numer, så mycket makt och mark som dom grovt kriminella invandrargängen har tagit.
Citera
2020-09-10, 06:09
Medlem
Citat:

Nu har jag inte följt tråden slaviskt men ganska mycket.

Fått uppfattning att pappan bodde en bit bort, om det var där hon skulle sova... hur kom hon till BP?
Var det någon/några som hämtade upp henne i bil och som försvann i blixtens fart efter gärningen?
Hade hon haft sällskap med någon/några jämnåriga hade de väl tagit sig en bit bort efter skotten och ringt polisen. Har lite svårt att tro dock att det finns så många 12-åringar som föräldrarna inte har kontroll på så de kan smita ut vid den tiden.

Bodde mamman (kanske hade någon där som skulle se till flickan)/någon släkting närmre BP så hon hade en kort promenadväg till hamburgeriet (var tog hunden vägen om den var med)?

Hon hade sms-kontakt med någon kompis på natten och skrev att hon skulle ta bussen hem vid 03 om jag minns rätt.

Allt verkar skumt och media mörkar nog en del för att inte föräldrarna ska ifrågasättas ang deras uppfostran/brist på densamma.
Citera
2020-09-10, 08:11
Medlem
Citat:

Fått uppfattning att pappan bodde en bit bort, om det var där hon skulle sova... hur kom hon till BP?
Var det någon/några som hämtade upp henne i bil och som försvann i blixtens fart efter gärningen?
Hade hon haft sällskap med någon/några jämnåriga hade de väl tagit sig en bit bort efter skotten och ringt polisen. Har lite svårt att tro dock att det finns så många 12-åringar som föräldrarna inte har kontroll på så de kan smita ut vid den tiden.

Det var väl lite "Carola Häggkvist 1991" över den här tjejen. Ingenting kunde hindra henne. Dock tycker jag det är jävligt osmakligt att media släpper fram mamman som i sitt töcken yrar om att flickan drömde om att bli politiker som ville förändra samhället och att vi nu behöver en "Lex Adriana" med kronvittnen och hela faderullan. Börjar lukta Pavel Morozov om den här historien. Vad tror ni, kommer vi få läsa sagor om Adriana när vi sitter i ett Gulag om 10 år?
Senast redigerad av oshin.cantwell 2020-09-10 kl. 08:15.
Citera
2020-09-10, 10:15
Medlem
Citat:

Bodde mamman (kanske hade någon där som skulle se till flickan)/någon släkting närmre BP så hon hade en kort promenadväg till hamburgeriet (var tog hunden vägen om den var med)?

Hon hade sms-kontakt med någon kompis på natten och skrev att hon skulle ta bussen hem vid 03 om jag minns rätt.

Allt verkar skumt och media mörkar nog en del för att inte föräldrarna ska ifrågasättas ang deras uppfostran/brist på densamma.

Min uppfattning är att hon fick skjuts av dessa äldre, halvkriminella kompisarna och att hon skulle ha övernattat hos pappan.

Vem som helst fattar dock att de inte är killar som stannar kvar för att ”ge första hjälpen” eller ens för att ringa efter en ambulans. De är killar som först och främst är oroliga för sin egen säkerhet. Även i dagsläget.

Den moralen som någon här efterfrågar existerar inte i de kretsarna och med de aktiviteterna som de håller på med.

Det är ju även därför man ska hålla sig borta från sådana människor så gott det går. Istället för att aktivt söka sig till dessa kretsar.

Men A kanske tyckte att de var häftiga killar och blev smickrad över att få umgås med sådana i hennes ålder?

Sen tror jag att det faktum att mamman var väldigt ung (19) när hon fick A och att det utvecklades någon sorts ”kompisrelation” istället för mor-dotter – relation spelade in och A fick bestämma väldigt mycket över sitt liv. För mycket. För hon var för liten för att fatta kloka beslut.

Media mörkar som vanligt och snackar om hundpromenader och hunger mitt i natten..
Citera
2020-09-10, 10:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PeterNoster
Den kompis som messade till Adriana att hon skulle gå hem uttryckte sig:
-Jag visste ju inte att detta skulle hända.

Lite konspiratoriskt kan man ju tänka sig att hon visste att "måltavlorna" fanns där.
Kanske till och med att GM var på väg dit men anade vad som skulle hända.

Konspiratoriskt kan man ju tycka, men varför lägger hon sig i vad Adriana gör eller inte.
Hade det hänt förut? I vilket sammanhang då?

PS: Hur exakt hon uttryckte sig går inte att hitta längre i media.

Snälla rara du. Tjejer, flickor och kvinnor i alla åldrar, i alla tider säger till varandra att vara försiktiga, inte gå ut sent osv. Även killar och män säger till tjejer och kvinnor de bryr sig om att ta det försiktigt. Så har det alltid varit. Kallas omtanke om de man bryr sig om.
Citera
2020-09-10, 10:53
Medlem
Citat:
Min uppfattning är att hon fick skjuts av dessa äldre, halvkriminella kompisarna och att hon skulle ha övernattat hos pappan.

Vem som helst fattar dock att de inte är killar som stannar kvar för att ”ge första hjälpen” eller ens för att ringa efter en ambulans. De är killar som först och främst är oroliga för sin egen säkerhet. Även i dagsläget.

Den moralen som någon här efterfrågar existerar inte i de kretsarna och med de aktiviteterna som de håller på med.

Det är ju även därför man ska hålla sig borta från sådana människor så gott det går. Istället för att aktivt söka sig till dessa kretsar.

Men A kanske tyckte att de var häftiga killar och blev smickrad över att få umgås med sådana i hennes ålder?

Sen tror jag att det faktum att mamman var väldigt ung (19) när hon fick A och att det utvecklades någon sorts ”kompisrelation” istället för mor-dotter – relation spelade in och A fick bestämma väldigt mycket över sitt liv. För mycket. För hon var för liten för att fatta kloka beslut.

Media mörkar som vanligt och snackar om hundpromenader och hunger mitt i natten..

Jag tror du har kommit sannings nära. Det var ett inslag på TV med hennes kompis. En jämnårig flicka som såg mycket äldre ut än sin ålder. Jag tror det rör sig om brådmogna tjejer med fokus på killar.

Media resonerar utifrån en fantasibild om ett Sverige som är förlorat. Den sanna bilden är barn utom all kontroll som inte skulle ha haft den framtid det babblas om när de är döda. Ond bråd död som inträffar efter att ha hamnat i korselden när gäng gör upp sinsemellan. Dessa flickebarn har en livsstil som i bästa fall leder till oönskade graviditeter vid ung ålder och ett livslångt beroende av olika mer eller mindre vidriga män.

Jag tror också hon blev hämtad i bil. Om hon inte var måltavlan kan någon i hennes sällskap vara det.
Citera
2020-09-10, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror du har kommit sannings nära. Det var ett inslag på TV med hennes kompis. En jämnårig flicka som såg mycket äldre ut än sin ålder. Jag tror det rör sig om brådmogna tjejer med fokus på killar.

Media resonerar utifrån en fantasibild om ett Sverige som är förlorat. Den sanna bilden är barn utom all kontroll som inte skulle ha haft den framtid det babblas om när de är döda. Ond bråd död som inträffar efter att ha hamnat i korselden när gäng gör upp sinsemellan. Dessa flickebarn har en livsstil som i bästa fall leder till oönskade graviditeter vid ung ålder och ett livslångt beroende av olika mer eller mindre vidriga män.

Jag tror också hon blev hämtad i bil. Om hon inte var måltavlan kan någon i hennes sällskap vara det.

Jag såg också inslaget där kompisen rappade i enl mitt tycke väldigt olämplig klädsel med fadern (?) sittandes bredvid.

Jag är ingen taliban som anser att kvinnor/flickor ska gå i burka, men det var störande att fokus tycktes vara på hennes halvt bara tonårsbröst.. när inslaget handlar om hennes döda kompis :-o

Också när hon fick frågan vad A skulle säga nu om hon såg detta så svarade denna kompis ngt om att hon skulle säga att väninnan hade blivit en kändis – och sen lite skratt efter det.

Visst. Även i detta fall handlar det om ett barn, men just därför ska barn ha föräldrar som talar om för dem vilken sorts klädsel passar till vilken sorts tillställning och vad som är lämpligt att säga vid ett visst tillfälle.

Det här var inte ett tillfälle att promota väninnans rappkarriär eller visa sig ”sexy” utan sörja en kompis och eventuellt prata om hur andra unga flickor ska tänka för att slippa dela A:s öde.
Citera
2020-09-10, 11:46
Medlem
Citat:
Jag såg också inslaget där kompisen rappade i enl mitt tycke väldigt olämplig klädsel med fadern (?) sittandes bredvid.

Jag är ingen taliban som anser att kvinnor/flickor ska gå i burka, men det var störande att fokus tycktes vara på hennes halvt bara tonårsbröst.. när inslaget handlar om hennes döda kompis :-o

Också när hon fick frågan vad A skulle säga nu om hon såg detta så svarade denna kompis ngt om att hon skulle säga att väninnan hade blivit en kändis – och sen lite skratt efter det.

Visst. Även i detta fall handlar det om ett barn, men just därför ska barn ha föräldrar som talar om för dem vilken sorts klädsel passar till vilken sorts tillställning och vad som är lämpligt att säga vid ett visst tillfälle.

Det här var inte ett tillfälle att promota väninnans rappkarriär eller visa sig ”sexy” utan sörja en kompis och eventuellt prata om hur andra unga flickor ska tänka för att slippa dela A:s öde.

Jag såg det du såg.

Utåtagerande klädsel i så ung ålder kan bli mycket farligt. Det triggar igång saker flickorna inte har kontroll över eller ens har en aning om. Jag undrar ofta när jag ser en del unga flickors klädsel, varför föräldrarna tillåter detta. Det handlar om utmanande kläder, mycket bar hud som sexualiserar flickorna i en alldeles för tidig ålder. När flickorna är ute sent kan allt hemskt hända. Det talas om barn, som inte ser ut som barn.

Det handlar om att sända ut fel signaler där fel personer svarar. Man hör ofta att män inte inser att flickan var ett barn, och det belyses av hur klädsel kan vilseleda. Det blir fel sorts killar som plockar upp dem. De bra pojkarna sover halv fyra på morgonen.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in