2022-10-19, 13:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Nu är sekretessprövningen av förhören klar. Jag lägger upp aktbilagorna nedan.

Södertörns tingsrätt:
RIKTIGT GRYM. tack bästa steffe.
Citera
2022-10-19, 15:26
Medlem
Vad i helskotta är meningen att maska benjamins uppgifter i förhör när det längst upp står hans namn och personnummer men i förhöret står det

F1: Då inleder vi 23:6 förhör med (namn och personnummer)

Eller

HP: hörd person: (skyddad personuppgift)
Citera
2022-10-19, 15:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Vad i helskotta är meningen att maska benjamins uppgifter i förhör när det längst upp står hans namn och personnummer men i förhöret står det

F1: Då inleder vi 23:6 förhör med (namn och personnummer)

Eller

HP: hörd person: (skyddad personuppgift)

Det handlar om slarv och ingenting annat. Jag ser samma slags misstag säkert minst en gång i veckan i olika FUP:ar, så det är långtifrån unikt här.
Citera
2022-10-19, 15:49
Medlem
Vad tror ni, blir de fällda på den bevisning som finns?
Citera
2022-10-19, 15:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Stefan S
Det handlar om slarv och ingenting annat. Jag ser samma slags misstag säkert minst en gång i veckan i olika FUP:ar, så det är långtifrån unikt här.
Det värsta är när man kan markera text bakom svarta censurfärgen
Citera
2022-10-19, 16:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaptenstjärt
Snuten behöll i FUP:en vilka porrsidor en av de åtalade besökt.

Detta måste ju har varit för att jävlas?

Har sett de i flera fupar. De tar med allt personen har googlat/sökt på, hela internethistoriken.
Tror ej de gör de för att jävlas. Men ja, lite onödigt då de har absolut inget att göra med utredningen, de uppfyller inget syfte, just dom sökningarna.
Citera
2022-10-19, 16:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Någon som vet hur det ser ut i anstalterna? Asså stöter inte dessa gäng på varann och det blir grova misshandel eller eventuellt mord med stickvapen osv? Det är ju hur många som helst som torskat o sitter inne som är fiender på utsidan?

Det är klart det blir men det rapporteras sällan om det i medierna förrän något stort händer. Det är brist på fängelseplatser i Sverige och många sitter kvar på häkten och samsittning.

Det nedan ska vara klart till 2027 men då kommer det behövas ännu fler platser. I framtiden kan din fråga få större konsekvenser.

Exempel: tydligen pågick det ganska mycket aktivitet på bunkern i Kumla som nådde allmänheten långt efter i fupen om advokaterna.

Citat:
”Idag finns cirka 2 200 ordinarie häktesplatser och cirka 4 500 anstaltsplatser plus ett antal tillfälliga så kallade beredskapsplatser.”

”Inom en tioårsperiod planerar vi för att utöka antalet ordinarie platser till cirka 10 100, en utökning om totalt cirka 3 400 ordinarie platser, varav cirka 2 500 i anstalt och 900 i häkte. Samtidigt ska ett stort antal beredskapsplatser och tidsbegränsade platser tas fram.”

Fram till dess:

”Kriminalvården befinner sig mitt i ett intensivt arbete med att möta det höga beläggningstrycket på landets anstalter och häkten. För att hantera platsbristen utökar vi på olika sätt och skapar platser både långsiktigt med nya ordinarie platser och kortsiktigt med tillfälliga platser. Vi bygger bland annat till befintliga lokaler, etablerar helt nya anläggningar, uppför tillfälliga byggnader med bostadsrum och förtätar befintliga anläggningar med så kallade beredskapsplatser.”

Finns vidarelänkar i artikeln.

https://www.kriminalvarden.se/fangel...lvarden-vaxer/
Citera
2022-10-19, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hogstedt90
Har sett de i flera fupar. De tar med allt personen har googlat/sökt på, hela internethistoriken.
Tror ej de gör de för att jävlas. Men ja, lite onödigt då de har absolut inget att göra med utredningen, de uppfyller inget syfte, just dom sökningarna.
Jag har tidigare läst sex chattar mellan en misstänkt, och hans flickvän. Hahaha. 😂😂 Vissa snutar har väl inga gränser för vad man väljer att ta med i en FUP.
Citera
2022-10-20, 08:45
Medlem
För intresserade, samtalet till larmcentralen spelas upp i rättegången om hämndmorden.
Citera
2022-10-20, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av minay
Jag har tidigare läst sex chattar mellan en misstänkt, och hans flickvän. Hahaha. 😂😂 Vissa snutar har väl inga gränser för vad man väljer att ta med i en FUP.

Hahahaha jag tror jag vet vilken du menar. Helt onödigt? Vad har det med brottet att göra? Verkligen irrelevant. Bara skämmigt. Men aja, underhållning för oss iaf 😂
Citera
2022-10-20, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Eskortkillen
Någon som vet hur det ser ut i anstalterna? Asså stöter inte dessa gäng på varann och det blir grova misshandel eller eventuellt mord med stickvapen osv? Det är ju hur många som helst som torskat o sitter inne som är fiender på utsidan?

Mycket, mycket sällan! Och mord inne på en svensk anstalt har inte hänt i modern tid.
Kriminalvården har ju både en placeringsenhet och en underrättelsetjänst som arbetar för att placera respektive klient på avdelning/anstalt där man inte kolliderar med ev. fiender.
Citera
2022-10-20, 18:18
Medlem
Kan ju säga att du har fel hänt 2 mord bara på Tidaholms anstalten 1997 och 1998 där även gärningsmannen blivit dömda, har även hänt mord på Kumla på 90 talet vet inte exakt år.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in