Citat:
Ursprungligen postat av
Haddock93
Jag håller med dig, men för 20 år sedan hade det inte varit några problem för barn/tonåringar att gå ut och rasta hunden på natten under sommarlovet. Det är tyvärr samhällets utveckling som gör att vi måste ha mer koll på våra barn. Jag minns själv hur jag var som ung, sen är 12 lite väl ungt för att ränna ute men allt sker ju i tidigare ålder numera.
Det som framgår i denna diskussion är hur olika liv folk lever i Sverige. Det är en avgrund som delar olika socioekonomiska grupper, där man redan vid 12 års ålder kan göra prognoser för hur det kommer att gå i livet. Jag tycker brådmogna 12 åringar är en katastrof, där viktiga moment utvecklingen går förlorade, och blir ett hinder för att uppnå ett bra framtid som vuxen.
Jag har aldrig känt eller haft beröringspunkter med folk som har barn i 12 års åldern som är ute och dräller med hunden mitt i natten, oavsett hur det ser ut där de är bosatta. Jag har alltid rastat hundar själv när det är sent, och det handlar bara om att låta hunden göra ifrån sig, inga nattliga promenader.
När det handlar om tonåringar har de givetvis mer frihet, men då väljer de inte att hänga i miljöer som den trafikplatsen i Norsborg.