2020-08-05, 12:07
Medlem
Terror-Ister-Bands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johan.sthlm
Om polisen kan få bekräftat platser bilen kan ha befunnits tidigare och tömmer de masterna är det nog rätt lätt att börja utesluta vilka som befunnits sig i bilen.

Med 100% säkerhet har minst någon av gärningsmännen besökt donken eller macken en spårbar period innan. Det är bara att börja gallra, tråkigt, tidskränade men nödvändigt.

Hoppas även polisen kollar nattöppna matställen i närheten timmar innan och efter skjutningen och gallra på personer mellan 15-40 med "intressant" bakgrund, de har troligtvis behövt fylla på energi.

Och forhoppningsvis betalat med kort...
Citera
2020-08-05, 12:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Terror-Ister-Band
Upphittandet utav bilen pa en grusplan i Sollentuna, kan platsen spela nagon roll? Deras hemmaplan / naromrade? Vilseleda till annat gang?
kan i inte vara svårt hitta dessa blattegangstrar, de håller till i området garanterat
Citera
2020-08-05, 12:09
Medlem
Pandalina4s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 30Luger
Om man tömmer mobilmasterna runt Donken i Norsborg för den aktuella tidpunkten och sedan jämför med vad en tömning av masterna i närheten av bilen runt ett tidsintervall då bilen borde ha bränts så kanske något användbart kan komma fram.

Kriminella använder generellt becknar lurar. Dvs en äldre model av mobil med nytt kontantkort i. Mobilen slängs efter uppdraget.

Vi kan hoppas att dessa är så dumma att de använt nyare telefoner där BankID eller kartor eller hälso app, dvs platstjänster kan knyta dem.
Citera
2020-08-05, 12:12
Moderator
-Info-s avatar
Verkar väl vara samma bil, eller?:

Fronten på den uppbrunna bilen:
https://static-cdn.sr.se/sida/images...preset=768x432

Fronten på den stulna bilen:
https://x.cdn-expressen.se/images/67...9/original.jpg
https://e.cdn-expressen.se/images/63...6x9/736@40.jpg

Artiklar:
Citera
2020-08-05, 12:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sno
Polisen klassar som "särskilt utsatta områden":

Alby, Botkyrka
Fittja, Botkyrka
Hallunda/Norsborg, Botkyrka

"Ett särskilt utsatt område innebär att det är ett utsatt område där det finns en obenägenhet att delta i rättsprocesser, att det är svårt eller näst intill omöjligt för polisen att fullfölja sitt uppdrag samt att området i viss mån har ”parallella samhällsstrukturer och extremism”."

Men det går bra för en 12åring att rasta hunden halv fyra på en lördagsmorgon. Inget konstigt med det..

Jag uppskattar din ironi. Vad annars kan statens hantlangare göra än att vara förfärade över hur naiva de varit. Ett utsatt barn, i utsatt område går ut med hunden mitt i natten till en trafikplats och hon blir skjuten.

Hur hade tonen varit om det var hunden som blivit skjuten?
Citera
2020-08-05, 12:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Info-
Verkar väl vara samma bil, eller?:

Fronten på den uppbrunna bilen:
https://static-cdn.sr.se/sida/images...preset=768x432

Fronten på den stulna bilen:
https://x.cdn-expressen.se/images/67...9/original.jpg
https://e.cdn-expressen.se/images/63...6x9/736@40.jpg

Artiklar:

Kan de ha sparat grillen och gäller?
Sålt delar?
Väldigt åtråvärda delar på en S4
Citera
2020-08-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
Jag tycker att det verkar som ett misstag från polisens sida att man inte direkt gick ut med vilken bil man letade efter och att tips från allmänheten om bilen tacksamt togs emot. Det verkar ju nämligen utifrån nyhetsrapporteringen i morse som att bilen brändes först i natt vilket innebär att polisen faktiskt har haft chansen att dels stressa de skyldiga att göra sig av med bilen snabbt (=måste vara vid bilen och kan begå misstag när de ska göra sig av med den) och dels faktiskt få tag i bilen innan förövarna hann bränna den. Nu fick förövarna ett par dagar på dig utan att någon annan än just polisen visste vad de skulle hålla utkik efter.

Jag skulle kunna tänka mig följande anledningar till detta:

1. Man ville vara 100% säker på att just denna bilen var inblandad i mordet.
2. Hade man släppt bild på bilen per omgående hade risken varit att förövarna gjort sig av med bilen direkt och flytt och sett till att hålla sig borta. Nu finns fortfarande chansen att bilen kanske hunnit användas fler gånger, stått parkerad utanför någon bostad etc. Vilket ökar möjligheten till vittnesiakttagelser markant.
3. Man vill hinna förhöra alla relevanta vittnen från platsen, innan man går ut med bild på bilen. Detta för att inte vittnenas minnesbilder skall påverkas. (Detta är väl det främsta argumentet)
Citera
2020-08-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bulletproofsoul
Eller hur! Man ber om allmänhetens tjänst med att identifiera en bil och då maskar man registreringsnumret? Hur går sånt till? Jag kan iof förstå att bilen kan vara stulen och det är inte alls säkert att ägaren till bilen är den som också sköt men visa regnumret. Annars kan man tycka att polisen enkelt kan fixa den saken själv när man har regnumret på kamera.

Jovisst, kanske därför man söker bilen man vet inte vem som har den.
Citera
2020-08-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
kan i inte vara svårt hitta dessa blattegangstrar, de håller till i området garanterat

Hitta är en sak, sätta dit dom något helt annat. Senast idag står att läsa, 3 låtsas tuffingar friade efter mord på öppen gata, 2 mordvapen med deras fingeravtryck hittades längst flyktvägen. Någon dömdes för vapenbrott och fick 1 år. Ha ha ha.
Citera
2020-08-05, 12:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MarkofTheBeast
Bilen är ”stulen”
Ägaren är kontaktad enligt en artikel i expressen.
Om du menade den vita de eftersöker

Ok, då är jag med.

Den hittas nog utbränd snart tror jag.
Citera
2020-08-05, 12:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av radbean
Kan de ha sparat grillen och gäller?
Sålt delar?
Väldigt åtråvärda delar på en S4

Vad yrar du om? Grillen och galler(?) sitter ju kvar på den utbrunna bilen?
Citera
2020-08-05, 12:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Jag håller med dig, men för 20 år sedan hade det inte varit några problem för barn/tonåringar att gå ut och rasta hunden på natten under sommarlovet. Det är tyvärr samhällets utveckling som gör att vi måste ha mer koll på våra barn. Jag minns själv hur jag var som ung, sen är 12 lite väl ungt för att ränna ute men allt sker ju i tidigare ålder numera.

Det som framgår i denna diskussion är hur olika liv folk lever i Sverige. Det är en avgrund som delar olika socioekonomiska grupper, där man redan vid 12 års ålder kan göra prognoser för hur det kommer att gå i livet. Jag tycker brådmogna 12 åringar är en katastrof, där viktiga moment utvecklingen går förlorade, och blir ett hinder för att uppnå ett bra framtid som vuxen.

Jag har aldrig känt eller haft beröringspunkter med folk som har barn i 12 års åldern som är ute och dräller med hunden mitt i natten, oavsett hur det ser ut där de är bosatta. Jag har alltid rastat hundar själv när det är sent, och det handlar bara om att låta hunden göra ifrån sig, inga nattliga promenader.

När det handlar om tonåringar har de givetvis mer frihet, men då väljer de inte att hänga i miljöer som den trafikplatsen i Norsborg.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in