• 1
  • 2
2020-08-01, 02:01
Medlem
Säg att det kommer två invandrare som försöker råna mig.
Är det bäst att direkt lämna ifrån sig värdesakerna och gå ner på knä eller ska man slåss och riskera att bli skadad?
Hur ska jag öva i ett förebyggande syfte? Kan man prata sig ur det eller behövs det vapen?
Citera
2020-08-01, 02:24
Medlem
systems avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SteffeLjung
Är det bäst att direkt lämna ifrån sig värdesakerna och gå ner på knä eller ska man slåss och riskera att bli skadad?
Hur ska jag öva i ett förebyggande syfte? Kan man prata sig ur det eller behövs det vapen?
Prata? Nej, det funkar inte. Invandrarrånare eller andra.

Slå tillbaka hårt eller ge vad de önskar. Andra alternativ vore intressanta.

Beroende an tid och plats skulle jag handla olika. Allt från att ge till att ta.
Citera
2020-08-01, 02:42
Medlem
RudyardKiplings avatar
Man får se dem i ögonen och se vem man har att göra med. Jag tittade in i en 18-20-årings MENAs grumliga ögon för flera år sedan och det var bara dött. Inget liv, ingen glädje, ingen empati, ingen intelligens utan enbart hat och ondska. De var 6-8 stycken och de jag tränade med var 8-10 stycken samt äldre, större och starkare. Jag var inte ett dugg rädd, men hade jag varit ensam så hade jag sannolikt känt annorlunda.
Citera
2020-08-01, 02:57
Medlem
FiniteLifes avatar
Det bästa är att lämna ifrån sig värdersakerna.
Citera
2020-08-01, 03:29
Medlem
Keyzs avatar
Beror på fysiken.
Själv hade jag sprungit och/eller skrikit.
Om detta inte är möjligt så hade jag lämnat över sakerna pga att någon hade dött om jag svarat med våld. Jag har en tendens att "klicka".
Citera
2020-08-01, 03:37
Medlem
Blyatifuls avatar
en polare till mig blev utsatt för rånförsök när han ställt in sin bil i sitt garage.. killarna ville ha bil nycklarna när han kom ut från garaget.. smart som han e kastade han då upp nycklarna på garage-taket. killarna kickade då
Citera
2020-08-01, 05:34
Bannlyst
Använd din rätt till nödvärn. Du har rätt döda kriminella om dom försöker råna dej.
Citera
2020-08-01, 07:30
Medlem
Citat:

Det smidigaste är att köra ner handen i röven och fråga om dom vill lukta på bajset.
Citera
2020-08-01, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vilgo
Det smidigaste är att köra ner handen i röven och fråga om dom vill lukta på bajset.

Dom rånar sinnesslöa femfemmor också. Problemet enligt forskare är att straffet för rån är alldeles för kort i Sverige.
Citera
2020-08-01, 08:35
Medlem
sebnies avatar
1: Undvik värdesaker - Dvs undvik kontanter, guld, smycken och annat som lätt kan anonymt omsättas - Undvik nycklar om det går också - kan du undvika bilnyckel är det ännu bättre - ha bilnyckeln i mobilen istället.
Bästa är att enbart ha en mobil och även ha betalkort och nycklar och biljetter och allt inlagt.
Och vill man vara "streetsmart" här så kan man välja en billigare mobil - se dock till att den har stöd för Samsung Pay eller Google Pay eller Apple Pay - och se till att välja en bank som har stöd för detta.

2: Kör på billiga kläder, typ kläder man kan hitta på ullared. Inga dyra märkesjackor eller märkeskläder.
Om du har lite äldre, slitna kläder med ev fläckar/skador på, kör på dem - men överdriv inte.
Du ska ju inte se ut som en luffare med trasiga kläder, men du ska inte heller se ut som ett rikemansbarn. Lagom är bäst.

3: Undvik "dåliga områden" - välj välbesöka upplysta områden i centrum - gå inte en genväg genom en mörk gränd bara för att spara några minuter på hempromenaden. Undvik också att vara ute på kvällar/nätter utan håll dig till dagtid om möjligt.

4: Viktigast av allt: Skippa alkoholen HELT!. Kör alkoholfritt. När man är påverkad ökar risken att utsättas för rån, och framför allt kommer du inte få ersättning från varken bank eller försäkringsbolag för eventuella bedrägerier eller stölder som är ett resultat av rånet om det visar sig att du har den minsta lilla droppe alkohol i kroppen vid skadetillfället.

Citat:
Ursprungligen postat av 31G350125
Du har rätt döda kriminella om dom försöker råna dej.

Fel. Motvåld ska vara proportionerligt till det som skyddas genom nödvärnet ("Det angripnas värde" som det står i lagen). Det betyder att för ett vanligt rån kan du aldrig få rätt att döda rånarna, utan då ska du lämna iväg värdesakerna. Inte ens om någon försöker råna dig på din bil så har du rätt att döda angriparna.

Däremot om de försöker angripa dig som person t.ex. om de vill "tysta dig som vittne" efter att du överlämnat värdesakerna - då har du rätt till nödvärn för angrepp på person.
Senast redigerad av sebnie 2020-08-01 kl. 08:39.
Citera
2020-08-01, 08:53
Medlem
Citat:

Ha stenar stora som pingisbollar i fickorna.
En 4-5 stycken räcker.
Börja kasta dessa mot huvudet på rånarna så hårt du kan.
När stenarna är slut så går du all in mot deras knän o sparkar sönder dem.

Lämna sedan platsen fort som fan.

Man skall alltid göra motstånd och direkt.
Slåss för att överleva och håll inte igen på slagen.
Citera
2020-08-01, 09:16
Medlem
arcsins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sebnie
1: Undvik värdesaker - Dvs undvik kontanter, guld, smycken och annat som lätt kan anonymt omsättas - Undvik nycklar om det går också - kan du undvika bilnyckel är det ännu bättre - ha bilnyckeln i mobilen istället.
Bästa är att enbart ha en mobil och även ha betalkort och nycklar och biljetter och allt inlagt.
Och vill man vara "streetsmart" här så kan man välja en billigare mobil - se dock till att den har stöd för Samsung Pay eller Google Pay eller Apple Pay - och se till att välja en bank som har stöd för detta.

2: Kör på billiga kläder, typ kläder man kan hitta på ullared. Inga dyra märkesjackor eller märkeskläder.
Om du har lite äldre, slitna kläder med ev fläckar/skador på, kör på dem - men överdriv inte.
Du ska ju inte se ut som en luffare med trasiga kläder, men du ska inte heller se ut som ett rikemansbarn. Lagom är bäst.

3: Undvik "dåliga områden" - välj välbesöka upplysta områden i centrum - gå inte en genväg genom en mörk gränd bara för att spara några minuter på hempromenaden. Undvik också att vara ute på kvällar/nätter utan håll dig till dagtid om möjligt.

4: Viktigast av allt: Skippa alkoholen HELT!. Kör alkoholfritt. När man är påverkad ökar risken att utsättas för rån, och framför allt kommer du inte få ersättning från varken bank eller försäkringsbolag för eventuella bedrägerier eller stölder som är ett resultat av rånet om det visar sig att du har den minsta lilla droppe alkohol i kroppen vid skadetillfället.

Fel. Motvåld ska vara proportionerligt till det som skyddas genom nödvärnet ("Det angripnas värde" som det står i lagen). Det betyder att för ett vanligt rån kan du aldrig få rätt att döda rånarna, utan då ska du lämna iväg värdesakerna. Inte ens om någon försöker råna dig på din bil så har du rätt att döda angriparna.

Däremot om de försöker angripa dig som person t.ex. om de vill "tysta dig som vittne" efter att du överlämnat värdesakerna - då har du rätt till nödvärn för angrepp på person.
Vad är detta för larv? Menar du att man går försäkringslös om man är alkoholpåverkad?
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in