• 9
  • 10
2020-08-04, 18:02
Medlem
Folk pratar om att man "riskerar" livet. Men hur stor är risken att man blir rånmördad på öppen gata?
Citera
2020-09-19, 08:22
Medlem
Kompisen blev nyligen rånad av tre importerade raketforskare av utseendet att döma, olika härkomst. Mitt på ett välbefolkat torg i en vanlig söderförort i rusningen.

En kommer bakifrån och säger tyst att han har en kniv mot nacken samtidigt som de andra två ställer sig framför och visar upp ett skjutvapen som är riktat mot kompisen. Rånarna säger direkt åt kompisen att vara som vanligt, skrik eller vifta så är du död. Lungt och metodiskt får kompisen lämna över mobil, kläder, plånbok, ringar. De avslutar rånet med att fota av kompisens legitimation, och gör väldigt klart vad för trevliga saker som väntar min kompis om han går till polisen eller spärrar mobilen.

Livrädd som kompisen och hans familj är så ljuger de ihop en snarlik historia till polisen, som omöjligt kan avslöja rånarna i syfte att få försäkringspengar för förlorad egendom men slippa vittna, i rädsla för sin egen säkerhet. De är helt enkelt rädda för att bli utsatt för skjutningar. Jag resonerar en del med familjen om detta då det strider mot allt både jag och dom tror på, men de menar att de med dagens rättssamhälle omöjligt kan vinna detta. De menar att det möjligen kan fån några månaders straff efter alla straffrabatter och är efter det fria att kunna utföra sin hämnd, om inte dom eller andra i deras nätverk redan tagit hand om det.

De är inte som förr i tiden, rädda för hot eller stryk, vilket kanske går att uthärda, utan i dag rädda för att bli skjutna.

Undrar med denna metod rånarna använt sig av ovan, hur många som går till polisen eller spärrar sin telefon, och sedan hur många rånoffer som vittnar? Jag skulle säga att rånare i dag måste vara ett av de mest lukrativa och riskfria sysselsättningar man kan ha.

Denna utveckling går blixtsnabbt och med dagens lagstiftning omöjlig att stoppa och näst intill uppmuntrar beteendet. Undrar hur långt samhället kommer fortsätta i fel riktning innan det vänder, om det vänder. Att Sverige gått från ett av världens tryggaste länder till ett riktigt otryggt land så snabbt är häpnadsväckande. Och nej, jag har Inte röstat hit skiten.

Bästa att göra när man blir utsatt? Med dagens metoder enligt ovan skulle jag säga att man gör som man blir tillsagd. Det är lätt att skriva många balla och tuffa grejer här, men i dessa lägen tror jag inte man är så tuff. Fejkmobil som vissa förslår, vad hjälper det när rånarna i dag testar att du angett rätt kod och nollställer mobilen på plats? De gör sig ingen brådska.
Senast redigerad av Goran-Ekbrandt 2020-09-19 kl. 08:38.
Citera
  • 9
  • 10

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in