2020-08-02, 11:58
Medlem
Nimars avatar
Enda anledningen är nog att folk måste ha senaste mobilen men dom har inte råd med den så dom tar den på avbetalning.
Själv kör jag på vimla för 50kr i månaden kollade en gång vad telia ville ha för samma abb och det var runt 350kr
Citera
2020-08-02, 12:43
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dimpen
För MIG så är det täckning, mängden surf, kringtjänster, utlandssamtal, support, bemötande och problemlösning i butik, skräddarsytt abonnemang etc.... alltså det som passar MIG bäst. Helhetslösning för MIG och där är Telia ÖVERLÄGSET oslagbara. Ljusår från övriga operatörer. Det har inget med DINA behov att göra. Så - vad passar DIG bäst?
Men då har du gjort en täckande marknadsanalys och funnit vad som passar dig bäst. Det är ju precis så man ska göra.

Jag har inte varit lika duktig. Jag hade ärligt talat inte hört talas om flera av de här lågprisabonnemangen innan jag läste om dem i den här tråden.

Fast jag är rätt nöjd ändå med det abonnemang jag har. Jag kan ringa och skicka SMS, både i Sverige och utomlands så mycket jag vill, datamängden räcker och blir över, täckning har jag överallt utom på ETT ställe när jag åker tåg, jag har ringt till supporten EN gång och då löste de problemet (det var något fel på SIM-kortet så de skickade ett nytt), jag skulle aldrig komma på tanken att gå in i någon telefonbutik, kringtjänster vet jag inte ens vad det skulle vara, jag vet inte vad jag skulle vilja ändra i abonnemangen för att skräddarsy det, detta för en kostnad som jag finner helt acceptabel. Så jag har kanske haft oförtjänt tur när jag med en minimal marknadsundersökning (jag jämförde kanske tre bolag) valde mitt abonnemang.
Citera
2020-08-02, 12:47
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Enda anledningen är nog att folk måste ha senaste mobilen men dom har inte råd med den så dom tar den på avbetalning.
Själv kör jag på vimla för 50kr i månaden kollade en gång vad telia ville ha för samma abb och det var runt 350kr

Att jämför Telenors katastrofabonnemang med Telias stabila funktioner, verkar inte särskilt meningsfullt.
Hellre betala lite mer hos Telia än betala för skräp hos Telenor/Vimla.
Citera
2020-08-02, 13:44
Medlem
Skadans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GodMode
Fel fel och fel. Det handlar om lathet. Svensken kör på det som de alltid har gjort.
Håller helt med, iallafall i mitt fall. Körde med det jag hade för att jag trodde det var det bästa man kunde få (vilket förmodligen stämde 2013). Nyligen kollade jag runt och insåg vad blåst man blivit på pengar i alla dessa år. Kör fello nu, vilket ska vara en del av telia
Citera
2020-08-02, 14:09
Medlem
SvartaBjorns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Ni som säger support, vad för support behöver ni till ett mobilabonnemang?
Den enda kontakt jag har haft med kundtjänst under mina över 20 år som abonnemangskund hos flertalet operatörer är tidigare när byre av tjänst och operatör var tvungen att tas den vägen.
Nu pratar jag om marknaden mot privatkunder inte större företagsabonnemang.
[...]
Bland annat för att försöka få återbetalning av felaktiga belopp som dragits från mitt kort (ordinarie pris och ej kampanj) och dessutom fyra gånger samma dag (den dag abonnemanget startades)

Tid för att komma fram till chatten 2-3 timmar (om man inte blir bortkopplad och får börja köa på nytt) där de ej kan lösa problemet utan senast tyckte de att jag skulle avvakta nästa dragning. Kontakt via deras kontaktformulär för två veckor sedan och ännu ingen respons. Ingen annan kontaktväg finns.

"Glada" överraskningen kom igår då de återigen drog fullt pris.

Så för två månaders mobilt bredband har jag hittills betalat 1 495 kr istället för 298 kr. Billigt "på pappret" men inte i verkligheten.

Ovanstående gäller Hallon.
Citera
2020-08-02, 14:19
Medlem
avcs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Men vad är det du får? Vad är det som blir bättre i de dyrare abonnemangen?
Jag har flyttat runt mitt nummer hos i stort sett alla operatörer (Telia, Comviq, Parlino, Vimla, Hallon, Mobil2 och nu åter Hallon) och undrar lite samma sak. Nu har jag visserligen aldrig köpt en telefon på avbetalning, men kan anta följande:

1. Innehåll per krona (surfmängd, familjeabonnemang, telefonmodell)
2. Lyxfällanaktig oförståelse för totalkostnaden (299 kr/mån i 24 mån istället för 499 kr/mån i 12 mån)
3. iGnorans (man orkar inte ens jämföra, utan låter hellre sig själv bli scammad)
4. Den seglivade myten att man bara har täckning med Felia/Haleflop i Norrland.

Jag kör på #1, innehåll per krona. Hallon 99 kr/mån för 4GB räcker utmärkt. Hade i vintras Telia obegränsad för 589 kr/mån, pga arbete på plats utan stabilt internet. Det var ju okej. Bytte dock snabbt som fan tillbaka när arbetsperioden var över, eftersom Telia inte har i närheten av konkurrerande priser (över dubbla priset för samma innehåll gentemot Comviq, Vimla och Hallon).

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Bland annat för att försöka få återbetalning av felaktiga belopp som dragits från mitt kort (ordinarie pris och ej kampanj) och dessutom fyra gånger samma dag (den dag abonnemanget startades)

Tid för att komma fram till chatten 2-3 timmar (om man inte blir bortkopplad och får börja köa på nytt) där de ej kan lösa problemet utan senast tyckte de att jag skulle avvakta nästa dragning. Kontakt via deras kontaktformulär för två veckor sedan och ännu ingen respons. Ingen annan kontaktväg finns.

"Glada" överraskningen kom igår då de återigen drog fullt pris.

Så för två månaders mobilt bredband har jag hittills betalat 1 495 kr istället för 298 kr. Billigt "på pappret" men inte i verkligheten.

Ovanstående gäller Hallon.
Aj, det där låter ju riktigt åt helvete. Nu är ju Hallon en liten operatör men vafan, jag fick ett halvårs gratis abonnemang och ett ursäktande mail när de råkat blanda ihop mitt sim-kort med andras, utan att ens fråga. Verkar ju jättekonstigt att de ska göra så där?
Senast redigerad av avc 2020-08-02 kl. 14:32.
Citera
2020-08-02, 14:25
Medlem
TheHmms avatar
Skillnaden är täckning, bor du nedanför Gävle så spelar det typ ingen roll utom i vissa sällsynta händelser (typ lokaltåget mellan värnamo och jönköping så får du titta upp från telefonen i 15 min av 60)

och kundtjänst såklart, du och Agda 89 kan ringa kundtjänst och klaga/fixa saker medans Vilma tycker du ska mejla/fixa det själv i appen.
Citera
2020-08-02, 14:39
Medlem
Många som har en automatisk övertygelse att just deras val är rätt. Och bekräftar sig själv, lyssnar inte på andra och väljer det som är enligt dom lättast bäst
Citera
2020-08-02, 14:54
Medlem
atjautigss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
och kundtjänst såklart, du och Agda 89 kan ringa kundtjänst och klaga/fixa saker medans Vilma tycker du ska mejla/fixa det själv i appen.

Riktigt så enkelt är det ju inte. Det finns nog absolut INGEN som själv kan fixa den enorma mängd med underliga problem som Telenor inte lyckats fixa ännu med deras Vimla2.0-abonnemang.
Det skulle ju inte ens räcka med en ordentligt bemannad kundtjänst.
Citera
2020-08-02, 14:57
Medlem
JohnnyDungeons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mastodontish
Ni som säger support, vad för support behöver ni till ett mobilabonnemang?
Den enda kontakt jag har haft med kundtjänst under mina över 20 år som abonnemangskund hos flertalet operatörer är tidigare när byre av tjänst och operatör var tvungen att tas den vägen.

Och de som säger sig vara behov av fysisk support i butik dessutom?! Det enda fysiska ingrepp som en operatör kräver av användaren är väl att sätta in sim-kortet i telefonen?

Citat:
Ursprungligen postat av SvartaBjorn
Bland annat för att försöka få återbetalning av felaktiga belopp som dragits från mitt kort (ordinarie pris och ej kampanj) och dessutom fyra gånger samma dag (den dag abonnemanget startades).

Jag känner igen det där. Enda gångerna jag behövt kontakt en operatörs kundtjänst är vid faktureringsstrul. Och då spelar det ingen roll vilken det gäller - alla är lika hopplösa. Vänta, Telia är nog extra jävliga. Och löser de ett problem är det tydligen policy att man samtidigt måste skapa ett nytt. Det ska krediteras fram och tillbaka och jag sitter och glor på obegripliga fakturor fem A4-sidor långa där inga siffror stämmer varenda månad i ett halvår, men blir försäkrad från kundtjänst att allt ska balansera till slut. Det här gäller alltså som företagskund, privat har jag aldrig kontaktat kundtjänst annat än vid operatörsbyten.
Citera
2020-08-02, 15:13
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atjautigs
Att jämför Telenors katastrofabonnemang med Telias stabila funktioner, verkar inte särskilt meningsfullt.
Hellre betala lite mer hos Telia än betala för skräp hos Telenor/Vimla.

Aldrig haft några problem med Vimla. Men det beror ju så klart vart man bor.
Min ISP är Ownit och dom ägs också av Telenor och aldrig haft några problem med dom.
Hade Telia fiber innan och hade problem åtminstone en gång i kvartalet.
Ownit har även dom nöjdaste kunderna av alla isp i Sverige. Telia får vara glad om dom hittar en nöjd kund. Tror dom flesta av deras kunder är kunder som inte har något annat val.

Om inte vimla funkar bra där du bor varför testar du inte penny som kör på tele2 nät eller fello som använder Telias när? Du behöver inte byta nummer bara för att du byter operatör.

Om du absolut vill bränna ett par hundra mer i månaden än vad du behöver så kan du ju skänka dom pengarna till välgörenhet, betydligt bättre än att skänka dom till Telia.
Citera
2020-08-02, 15:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar

Billigaste Vimla nu är 3 GB för 100 kr/månad.

Billigaste Telia nu är 2 GB för 219 kr/månad - är man under 27 år så kostar det 169 kr/månad.

Sen är många sociala medier fria i Telias nät - dvs de drar inte från din surf.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in