2020-08-02, 15:58
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kalmar2004
Billigaste Vimla nu är 3 GB för 100 kr/månad.

Billigaste Telia nu är 2 GB för 219 kr/månad - är man under 27 år så kostar det 169 kr/månad.

Sen är många sociala medier fria i Telias nät - dvs de drar inte från din surf.

Ett år med telias 2GB kostar 2928:-
Ett år med Vimla 3Gb kostar 1050:-

Själv betalar jag bara 50kr i månaden för mitt 3GB abb så årsavgiften för mig är 600:-
Citera
2020-08-02, 16:55
Medlem
Hamprs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Ett år med telias 2GB kostar 2928:-
Ett år med Vimla 3Gb kostar 1050:-

Själv betalar jag bara 50kr i månaden för mitt 3GB abb så årsavgiften för mig är 600:-

Hallon har 6gb för 99:- per månad via Kundkraft..

Varför har vi dessa extremt begränsade datamängderna? Har vi verkligen så låg kapacitet, eller är operatörerna extremt snåla?
Citera
2020-08-02, 17:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Det skickas flera miljarder sms i Sverige varje år, så riskfritt vet jag inte riktigt vad det hör hemma i detta sammanhang.
Flera miljarder sms blir några hundra sms per person och år.
Men visst, jag gör egentligen inga anspråk på att sitta på sanningen här. Tror dock att betydligt färre når upp i 3000 sms/per månad som var taket på Kompis och Fastpris när jag jobbade på Tele2 kundtjänst för ett antal år sedan. Trots (gissar jag) fler skickade meddelanden. Eftersom Messenger, iMessage, Snapchat, WhatsApp och så vidare finns.
Citera
2020-08-02, 17:07
Medlem
T
Citat:
Ursprungligen postat av datalog
Kika på Fello, de går i Telias nät och erbjuder mycket mer data än Halebop. Just nu har de t.ex. en kampanj där du får 20 GB i månaden för 145:-. Kampanjen gäller så länge du är kund.

Länka gärna.
Citera
2020-08-02, 17:19
Medlem
VincentLels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Hos Halebop får jag 2 gb för 99
Hos Fello får jag 2 gb för 95

De 4 kronorna är inte värt besväret att byta operatör för.

Jag pröjsar 99 kr för 6 GB/månad, fria SMS och samtal. Enda anledning jag ser att vara kvar på dyrare är för supporten. Har kört på billigt i 3-4 år, dock inte behövt kontakta support än men ja det har funkat förvånansvärt bra för att vara rätt billigt.
Citera
2020-08-02, 17:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Många beklagar sig över dålig support. Men vad är det för hjälp ni behöver med era telefoner? Jag kan inte erinra mig att jag någonsin behövt någon hjälp med mitt telefonabonnemang eller med telefonen.

(Däremot har jag haft en router som det var något fel på. Då fick jag ringa ett par gånger till leverantören innan jag fick den utbytt.)
Har behövt hjälp av operatören en gång. Då hade de lagt in fel månadsavgift. En snabb chatt med kundtjänst så var det löst till nästa faktura. För mig är det ingen nackdel att de inte har telefonkundtjänst, snarare tvärtom. Skickar hellre iväg ett meddelande och får svar efter ett tag än ödar tid i en telefonkö.

Hade jag behövt support på mobilen hade jag vänt mig till tillverkare (Samsung/Apple eller vilka det nu är). Operatörerna är inte utbildade på mobiler och kan inte ge mer än den mest basala hjälpen vad gäller dem.
Citera
2020-08-02, 18:14
Medlem
MagisterBisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rritt
Har behövt hjälp av operatören en gång. Då hade de lagt in fel månadsavgift. En snabb chatt med kundtjänst så var det löst till nästa faktura. För mig är det ingen nackdel att de inte har telefonkundtjänst, snarare tvärtom. Skickar hellre iväg ett meddelande och får svar efter ett tag än ödar tid i en telefonkö.

Hade jag behövt support på mobilen hade jag vänt mig till tillverkare (Samsung/Apple eller vilka det nu är). Operatörerna är inte utbildade på mobiler och kan inte ge mer än den mest basala hjälpen vad gäller dem.
Jag kom på att jag faktiskt kontaktat supporten vid minst ett tillfälle. Men jag har givetvis varit i kontakt med andra supporttjänster i andra sammanhang. Ofta känns det lite som ett lotteri. Man kan komma i kontakt med någon som inte kan någonting, en annan person löser problemet med ett klick.

Men brukar folk i allmänhet söka support på själva telefonen? Alltså typ "hur får jag fram kompassen?" eller "hur byter jag lösenord till mejlen?"
Citera
2020-08-02, 18:38
Medlem
datalogs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meetthefockers
T

Länka gärna.

Sorry, hade inställt på studentpriser såg jag nu. Men ja, 14 GB för 145:- är fortfarande bra mycket bättre än Halebop, och det kan alla skaffa. https://www.fello.se/
Citera
2020-08-02, 18:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av psvinggr94
Tror folk faktiskt är såpass statuskåta och ytliga att man skäms över att ha "Vimla" "Hallon" eller Fimla och Nallon eller något "budgetabonemang" Det ska stå Telia uppe i högra hörnet på sin iPhone som hör och häpna: Många människor i detta land spenderar 10 % av en ÅRSINKOMST på.

Jag har Telia för jag anser att det är bättre täckning. Iaf de gånger jag har varit med bekanta som har comviq, hallon etc ute på vischan.

Sen ligger min kostnad på 1200/mån med 3 anslutningar. 2 till barnen och 1 till paddan. Det blir 14 400/år.

Menar du att gemene man har en inkomst på 144 400/år?!?!
Citera
2020-08-02, 20:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MagisterBister
Jag kom på att jag faktiskt kontaktat supporten vid minst ett tillfälle. Men jag har givetvis varit i kontakt med andra supporttjänster i andra sammanhang. Ofta känns det lite som ett lotteri. Man kan komma i kontakt med någon som inte kan någonting, en annan person löser problemet med ett klick.

Men brukar folk i allmänhet söka support på själva telefonen? Alltså typ "hur får jag fram kompassen?" eller "hur byter jag lösenord till mejlen?"
För många är det svårt att skilja på vad som är abonnemangstjänster, mobilspecifika grejer och vad som kontrolleras av t ex Google.
OT:
Citera
2020-08-02, 21:07
Medlem
TheHmms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av atjautigs
Riktigt så enkelt är det ju inte. Det finns nog absolut INGEN som själv kan fixa den enorma mängd med underliga problem som Telenor inte lyckats fixa ännu med deras Vimla2.0-abonnemang.
Det skulle ju inte ens räcka med en ordentligt bemannad kundtjänst.

Ingen uppsägningstid med dom, funkar det så är det ju bra annars är det väl bara byta?
Citera
2020-08-02, 23:45
Medlem
servalacks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Aldrig haft några problem med Vimla. Men det beror ju så klart vart man bor.
Min ISP är Ownit och dom ägs också av Telenor och aldrig haft några problem med dom.
Hade Telia fiber innan och hade problem åtminstone en gång i kvartalet.
Ownit har även dom nöjdaste kunderna av alla isp i Sverige. Telia får vara glad om dom hittar en nöjd kund. Tror dom flesta av deras kunder är kunder som inte har något annat val.

Om inte vimla funkar bra där du bor varför testar du inte penny som kör på tele2 nät eller fello som använder Telias när? Du behöver inte byta nummer bara för att du byter operatör.

Om du absolut vill bränna ett par hundra mer i månaden än vad du behöver så kan du ju skänka dom pengarna till välgörenhet, betydligt bättre än att skänka dom till Telia.

Då är du en av de få lyckligt lottade som faktiskt har ett Vimla-SIM som fungerar korrekt, eller så ljuger du.

Det handlar ju inte alls om var folk bor, det är ju själva Vimla-systemet som är kass. Kika in på deras forum och se alla stackars lurade kunder som tror att de betalar för något som fungerar.

Samtal, sms, mms som inte kommer fram. Tutar upptaget när det inte är det. Datatrafik som plötsligt lägger av. SIM-kort som inte går att aktivera. osv osv osv

Har du hört talas om någon annan aktör med liknande problem?

Nej Telenor har helt enkelt inte lyckats få igång stabila Vimla-abonnemang.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in