2020-07-26, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vi såg extrema rörelser efter Q2-rapporterna i många bolag. eric är bara ett av många exempel.

Börsen är som en förälskad tonåring, helt hejdlös, och det finns uppenbart mycket pengar som vill in... var pengarna kommer från är jag osäker på, men gissar ju på riksbankernas stödåtgärder.

Just Ericssons kurs tycker jag verkar stiga i takt med att konflikten mellan USA(väst) och Kina eskalerar.
Det blir uppenbart att Ericsson och Nokia kommer att få en stor del av kakan i utrullningen av 5G. Jag är förvånad över att inte kursen stigit kraftigare.

OT:
Fan, blir så dyster när jag tänker på motsättningarna mellan USA och Kina. Det känns som att utvecklingen är oundviklig när två sådana bjässar har ambitionen att vara mäktigast.
Hade varit väldigt intressant att få ha besökt Kina innan det blev ett digitalt övervakningssamhälle, men nu har det tåget gått.
Citera
2020-07-26, 11:18
Medlem
Jag har uppmärksammat två saker:

1. När man intervjuar fondförvaltare berättar de alltid vilka aktier de köpte i mars/april. De motiverar det med att de tycker de föll för mycket, var billigt etc. Få säger det nu om några aktier.

2. Kurserna i vissa bolag verkar helt drivas av okunniga småsparare. Se exempelvis Resurs Bank som släppte en enligt mig ok rapport - aktiekursen sjönk. Dagen efter publicerade typ Di eller AFV en köprek och kursen steg då typ 10%. Så de flesta småsparare verkar inte ha någon aning utan följer bara vad media skriver.
Citera
2020-07-26, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Så historiskt har kronan inte stärkts, annat än mot misslyckade valutor som Venezuelas bolívar. Sedan 60-talet ligger vi i en nedåtgående trend. (Fördelarna med att slippa kriget räckte bara dit).
Stämmer inte riktigt. Kollar du ex emot USD som jag inte betraktar som en misslyckad valuta så har det åtminstone sedan slutet av 80 talet flukturerat mellan 5-10 kr per USD. Jämfört med schweiziska valutan har jag ingen koll dock, det låter ju som att deras valuta har stärkts väldigt mycket.
Citera
2020-07-26, 15:30
Medlem
Citat:
Växelkursen är väl ett mått på hur mycket vi producerar relativt hur mycket vi konsumerar, allt jämfört med ett annat land.

För 10 år sedan stog Schweizer-francen i 6,50, idag 9,50. Vi har producerat för dåligt jämfört med Schweizarna.
Sverige och Schweiz var de enda Europeiska länderna som inte var indragna i andra världkriget. På 60-talet fick man betala 1,25 kronor för en franc. Våra valutor var ungefär lika mycket värda.
Se'n tog vi en annan väg, och idag kostar en franc 9,50.

Så historiskt har kronan inte stärkts, annat än mot misslyckade valutor som Venezuelas bolívar. Sedan 60-talet ligger vi i en nedåtgående trend. (Fördelarna med att slippa kriget räckte bara dit).

Tittar man på valutakorgen så ligger vi just nu ungefär som december 1992

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...gen-TCW-index/

Men bilden av att värdet på kronan skvalpar är tydligt. Det är ingen stadig försämring utan en ostadig volatil med sidledes rörelse.
Citera
2020-07-26, 19:16
Medlem
Citat:
Tittar man på valutakorgen så ligger vi just nu ungefär som december 1992

https://www.ekonomifakta.se/Fakta/Ek...gen-TCW-index/

Men bilden av att värdet på kronan skvalpar är tydligt. Det är ingen stadig försämring utan en ostadig volatil med sidledes rörelse.

Och jag pratade om utvecklingen sedan 60-talet, när fördelen av att inte varit med i världskriget upphörde.
( OM man har lyxen att välja valfri punkt på kurvan som utgångspunkt så är det förstås enkelt att bevisa det man vill.)

Kolla gärna kursen mot USD från 1945 - 1980: Kursen varierar mellan 3:90 och 5:20, med en trend som är svagt stigande. Därefter drar det iväg.
Samma sak med tyska marken: Stabilt mellan 1950 (då den infördes) och ca 1970. Sedan tog tysk industri fart och vi halkade efter.
Som jag nämnde tidigare: Schweizer-franc: Ungefär samma värde som svenska kronan efter andra världskriget, men ungefär från 1970 och framåt är det nästan fritt fall för svenska kronan.

Den intresserade kan kolla in växelkursernas förändring från 1913 och framåt här:
http://www.historia.se/VolumeICh7ExchangeRates1913_.xls
Citera
2020-07-26, 19:34
Medlem
Citat:
Och jag pratade om utvecklingen sedan 60-talet, när fördelen av att inte varit med i världskriget upphörde.
( OM man har lyxen att välja valfri punkt på kurvan som utgångspunkt så är det förstås enkelt att bevisa det man vill.)

Kolla gärna kursen mot USD från 1945 - 1980: Kursen varierar mellan 3:90 och 5:20, med en trend som är svagt stigande. Därefter drar det iväg.
Samma sak med tyska marken: Stabilt mellan 1950 (då den infördes) och ca 1970. Sedan tog tysk industri fart och vi halkade efter.
Som jag nämnde tidigare: Schweizer-franc: Ungefär samma värde som svenska kronan efter andra världskriget, men ungefär från 1970 och framåt är det nästan fritt fall för svenska kronan.

Den intresserade kan kolla in växelkursernas förändring från 1913 och framåt här:
http://www.historia.se/VolumeICh7ExchangeRates1913_.xls

Så var det förstås, men finanspolitiken var en helt annan då.

Sedan 1990, ligger den anmärkningsvärt stabilt, om än volatilt.

Så hade det kunnat vara bättre om vi på allvar bekymrade oss om vår konkurrenskraft istället för de politiska värden som är centrala idag.
Citera
2020-07-26, 20:18
Medlem
Citat:
Så var det förstås, men finanspolitiken var en helt annan då.

Sedan 1990, ligger den anmärkningsvärt stabilt, om än volatilt.

Så hade det kunnat vara bättre om vi på allvar bekymrade oss om vår konkurrenskraft istället för de politiska värden som är centrala idag.

Ja, lite OT så var ju orsaken till 70- och 80-talens kronkurs-ras Palme-erans politik där man uppmuntrade facket att driva på extrema löneökningar som inte motsvarades av produktivitetsökningar. Detta kombinerades med politiska reformer som finansierades av statlig upplåning. Ungefär som Maduros Venezuela, faktiskt!
Krisen kom ju till slut och därefter har vi haft ett överskottsmål i budgeten.

Men istället för en överbudspolitik där inkomsterna steg för snabbt har man nu bytt taktik: Nu uppmuntrar man en stor ökning av den privata skuldsättningen. Varje yrkesarbetande svensk har i genomsnitt lånat 4-5000:- varje månad, och det har pågått i ca 15 år nu. Istället för statlig upplåning som driver konsumtionen har man vältrat över upplåningen på vanliga, icke ont anande, privatpersoner.

Precis som med den statliga upplåningen måste dessa lån en gång betalas tillbaka; fram till dess gläds bankerna över att en allt större del av folks inkomster kommer gå till räntebetalningar. (Särskilt kännbart blir det förstås om staten tvingas minska på ränteavdraget, en gökunge som kostar lika mycket som hela svenska försvaret).

Det är anmärkningsvärt att vi lever lika mycket över våra tillgångar som vi gjorde på 70- och 80-talen och att folk inte tänker på att skulder en dag skall betalas tillbaka även ifall bostaden plötsligt inte längre ökar i värde.
Citera
2020-07-26, 21:58
Medlem
om sleepy joe vinner valet kommer nog börsen att sura några månader?

räkna även med att extremvänstern kommer att försöka sabotera ännu mer för trump ju närmare valet vi kommer och att det kommer bli ännu mer oroligt

"USA-experten: Statistiskt sett kommer Trump förlora valet
UPPDATERAD IDAG 21:28PUBLICERAD IDAG 19:56
I dag är det 100 dagar kvar till höstens presidentval i USA. Nuvarande presidenten Donald Trump ligger efter Demokraternas Joe Biden i opinionen och kommer behöva kämpa hårt för att hålla sig kvar vid makten.
– Det är ett väldigt svårt läge för Trump just nu, säger USA-experten Frida Stranne."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/1...-laget-just-nu
Citera
2020-07-26, 22:32
Medlem
Tror inte folk förstår hur mycket pengar som faktiskt pumpats in i systemet pga. politiska beslut efter Corona. Det har även skett en form av effektivisering där företagen märkt hur mycket de kan spara på att låta folk arbeta hemifrån, trots att möjligheten funnits länge har någon slags luthersk tanke om att man bara kommer lata sig om man stannar hemma gjort att utvecklingen gått mycket långsamt. Det är egentligen fantastiskt många arbeten som med små investeringar i hårdvara går att utföra alldeles utmärkt hemifrån. Hur många lämnade även innan Corona sitt kontor för att bolla med kollegorna? Om man ändå kommunicerar via telefon/fjärrskrivbord etc kan man lika gärna sitta 20 mil som 20 meter från varandra.
Citera
2020-07-26, 23:12
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nykines
"Så länge som SEK är starkare än guldet"

detta betyder ingenting.

1. "starkare" saknar mening har
2. den enda egentliga meningen ar relativ utveckling jmf mot historiska forhallanden.
3. sek kan aldrig "vara starkare" an guld, daremot kan det tillfalligt vara sa att sek koper fler gram guld

uppenbart att du ar en nolla utan kunskap

Guldpriset i fredags var 524 000 SEK/KG. Den 23 april var priset 564 000 SEK/KG. Fattar du nu eller måste jag rita också?
Citera
2020-07-26, 23:14
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
om sleepy joe vinner valet kommer nog börsen att sura några månader?

räkna även med att extremvänstern kommer att försöka sabotera ännu mer för trump ju närmare valet vi kommer och att det kommer bli ännu mer oroligt

"USA-experten: Statistiskt sett kommer Trump förlora valet
UPPDATERAD IDAG 21:28PUBLICERAD IDAG 19:56
I dag är det 100 dagar kvar till höstens presidentval i USA. Nuvarande presidenten Donald Trump ligger efter Demokraternas Joe Biden i opinionen och kommer behöva kämpa hårt för att hålla sig kvar vid makten.
– Det är ett väldigt svårt läge för Trump just nu, säger USA-experten Frida Stranne."

https://www.svt.se/nyheter/utrikes/1...-laget-just-nu

Vinner Biden och återställer alla Trumps skattesänkningar får vi nog se en korrektion på 15-25% permanent. Höjd bolagsskatt suger hårt för aktieägare och till skillnad mot Corona kommer börsen inte ha något tokrally efter en sådan höjning.
Citera
2020-07-26, 23:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GooksInTheWire
Blir det inte exakt lika mycket pengar vid sidlinjen efter att dessa du nämner har köpt in sig? Någon annan måste ju ha sålt motsvarande och fått mer pengar.

Det är lite mer komplicerat än så. När jag handlade i fredags hade jag inte dom pengarna på något konto. Avanza skapade dom åt mig via lån. Detta är bara ett exempel på hur det kan gå till.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in