• 1
  • 2
2020-07-25, 11:15
Medlem
Vi såg extrema rörelser efter Q2-rapporterna i många bolag. eric är bara ett av många exempel.

Börsen är som en förälskad tonåring, helt hejdlös, och det finns uppenbart mycket pengar som vill in... var pengarna kommer från är jag osäker på, men gissar ju på riksbankernas stödåtgärder.

Eller ta Astra efter nyheten om vaccinet. Upp 10% för att vika tillbaka därefter. AstraZeneca är trots allt värt 1000 miljarder totalt, om man lägger ihop värdet på alla börser.

Det är ett ryck i värde med 100 miljarder SEK som skedde där....

Men okej, vi har haft ett lättnadsrally, många ser snabb återhämtning i sin försäljning.

Men nu när vi står på nivåer från pre-corona... menar marknaden att marknadskäget nu är lika bra som i vintras innan detta fördömda virus?

Vad kan fortsätta elda på uppgången?

Jag ser goda möjligheter till börsfall, men uppsidan? Vad är potentialen?
Citera
2020-07-25, 12:05
Medlem
Paatiences avatar
Stora ekonomiska stödpaket, snabbare återhämtningar än vad man tror och man närmar sig ett vaccin. Sedan kommer räntan fortfarande vara väldigt låg och därför kommer alla fortfarande rikta sina blickar mot börsen.
Citera
2020-07-25, 12:17
Medlem
en bubbla kan bli hur stor som helst

så det är möjligt att man fortsätter handla upp börsen fram till usa-valet and beyond

hade väl trott på att bankirerna (och fed) skulle försöka kyla ned det hela lite innan det blir helt galet men fan vet? man är väl livrädda att det ska sätta igång en ny krasch? (typ februari 2018)

https://money.cnn.com/2018/02/28/inv...nes/index.html

augusti-september brukar vara lite småsur ibland men det här året liknar inte något annat
Senast redigerad av klinkerhofen 2020-07-25 kl. 12:21.
Citera
2020-07-25, 12:24
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Det finns en massa pengar som sitter vid sidlinjen. Från stora institutionella spelare till superrika. Man har väntat på det stora fallet och avundsjukt sett retail investerare tjäna enorma summor på rallyt. Nu håller media på att skapa ett narrativ att vi är i en tech bubbla. Man drar en massa paralleller till koncentrationen av börsvärde till ett fåtal bolag som skedde under IT-kraschen. Syftet är att skrämma småsparare att sälja.
Citera
2020-07-25, 12:32
Medlem
morkfromorks avatar
Många företag har också tokslimmat organisationen och kommer göra skapliga vinster så fort pengarna börjar rulla in.

Sedan finns det val tex. amerikanska som kan ge positiva signaler, och förnyade relationer med kina och andra luriga länder.
Citera
2020-07-25, 12:52
Medlem
Min idé är att det som kunde sänka börsen var katastrofala Q2-rapporter. Om bolagen överlever Q2 så blir Q3 lite bättre och sen blir Q4 och 2021 mycket bättre det är ungefär analytikerkonsensus.

Det som driver börsen är det vanliga, tillväxt 2021 och TINA, vi har dessutom QE som grädde på moset. Det som kunde fått börsen att krascha uteblev så planen för mig är att sitta på alla papper lugnt i båten och veta att pengarna rullar in nästa år.

Det enda som oroar är NASDAQ, jag håller inte med JT om att det är media som försöker FUDa utan många bolag ser rejält djävla dyra ut och en smäll där kan dra med sig andra sektorer.
Tesla är sjävla huvudsymbolen för att vissa bolag håller på att spåra ur men det finns flera exempel som jag inte tänker nämna då det kommer skapa stor irritation hos vissa och drar fokus från huvdämnet.
Senast redigerad av Kooomplexen 2020-07-25 kl. 12:55.
Citera
2020-07-25, 13:14
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Det finns en massa pengar som sitter vid sidlinjen. Från stora institutionella spelare till superrika. Man har väntat på det stora fallet och avundsjukt sett retail investerare tjäna enorma summor på rallyt. Nu håller media på att skapa ett narrativ att vi är i en tech bubbla. Man drar en massa paralleller till koncentrationen av börsvärde till ett fåtal bolag som skedde under IT-kraschen. Syftet är att skrämma småsparare att sälja.

Snarare är MSM-narrativet att börsen är en kravlös miljonärmakare, AB kör växelvis den som ligger ute just nu med Oscar;
https://www.aftonbladet.se/minekonom...onar-pa-borsen samt en, minns inte vad hon heter men typ "Tussilussan 25 år och urblåst började med tusen spänn"... ...och de skrivande finans-analytikerna (som själva ofta sitter på korta innehav de haussat upp) gör inget för att stoppa bubblan.

Nu är index tillbaka över pre-corona-nivåer; kan någon seriöst hävda att börsen var undervärderad i vintras? Det kommer ett ras, frågan är bara när. OK - den riskfria realräntan är i bästa fall noll, men folk kommer att inse att det är bättre än att sitta med Svarte Petter när raset väl kommer, och då är inte Svarte Petter bara de amerikanska Tech-bolagen, utan i synnerhet de svenska verkstadsföretagen, bankerna, ja i princip allt.
Citera
2020-07-25, 13:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Snarare är MSM-narrativet att börsen är en kravlös miljonärmakare, AB kör växelvis den som ligger ute just nu med Oscar;
https://www.aftonbladet.se/minekonom...onar-pa-borsen samt en, minns inte vad hon heter men typ "Tussilussan 25 år och urblåst började med tusen spänn"... ...och de skrivande finans-analytikerna (som själva ofta sitter på korta innehav de haussat upp) gör inget för att stoppa bubblan.

Nu är index tillbaka över pre-corona-nivåer; kan någon seriöst hävda att börsen var undervärderad i vintras? Det kommer ett ras, frågan är bara när. OK - den riskfria realräntan är i bästa fall noll, men folk kommer att inse att det är bättre än att sitta med Svarte Petter när raset väl kommer, och då är inte Svarte Petter bara de amerikanska Tech-bolagen, utan i synnerhet de svenska verkstadsföretagen, bankerna, ja i princip allt.

Nu tror jag inte premiärministern avser AB och "MSM" utan snarare finanstidningar som WSJ, economist och kanske DI.

Att AB kör sin påminner ju om när Loket Olsson och TV4 körde sin aktietävling med Löparen och Stig Malm. Det var tider det. Men så har det alltid varit, börs-snack generar många klick nu, och nybörjarna letar i AB efter tips.

Jag tror du bör skilja på allmänna nyhetstidningar och finanstidningar.
Citera
2020-07-25, 13:39
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Det enda som oroar är NASDAQ, jag håller inte med JT om att det är media som försöker FUDa utan många bolag ser rejält djävla dyra ut och en smäll där kan dra med sig andra sektorer.
Tesla är sjävla huvudsymbolen för att vissa bolag håller på att spåra ur men det finns flera exempel som jag inte tänker nämna då det kommer skapa stor irritation hos vissa och drar fokus från huvdämnet.

Top 5 bolagen på SP500 har 22% av börsvärdet och 20% av intäkterna. Det verkar inte speciellt övervärderat. Inte mer än normalt i alla fall. FAANG bolagen har aldrig varit billiga. Man får hålla för skärmen där P/E talet står när man köper dom.
Citera
2020-07-25, 13:42
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Nu tror jag inte premiärministern avser AB och "MSM" utan snarare finanstidningar som WSJ, economist och kanske DI.

Att AB kör sin påminner ju om när Loket Olsson och TV4 körde sin aktietävling med Löparen och Stig Malm. Det var tider det. Men så har det alltid varit, börs-snack generar många klick nu, och nybörjarna letar i AB efter tips.

Jag tror du bör skilja på allmänna nyhetstidningar och finanstidningar.

Vilket jag försökte göra i min post - varken DI, VA eller något annan kör något som bryter av mot "Tussilussan lever på day-trading". När läste du senast en seriös artikel i finanspressen som helt fokuseras på nyckeltalsanalys, P/E etc. Snarare handlar det om gissningar hur flocken kommer att agera, "animal spirits" som Keynes kallade det. Nåväl, kraschen kommer, framtiden får utvisa.
Citera
2020-07-25, 13:49
Medlem
Citat:
Vilket jag försökte göra i min post - varken DI, VA eller något annan kör något som bryter av mot "Tussilussan lever på day-trading". När läste du senast en seriös artikel i finanspressen som helt fokuseras på nyckeltalsanalys, P/E etc. Snarare handlar det om gissningar hur flocken kommer att agera, "animal spirits" som Keynes kallade det. Nåväl, kraschen kommer, framtiden får utvisa.

Nog finns det seriösa artiklar alltid. Men de är bakom betalvägg.

Om de betalar med klick för du ju Loket Olson intervjuarv Löparen om hur man blir rik på aktier.

Om du söker finner du.
Citera
2020-07-25, 13:51
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:

Tänkte främst på de amerikanska finansmedia kanalerna (CNBC etc.) för det är dom som styr narrativ på börsen. Aftonhoran i all ära men den rår nog inte på amerikanska investerare.

Klart att det kommer ras förr eller senare men personligen tror jag de stora rasen kommer när de flesta är investerade. När inga fler kan komma och pumpa upp värderingarna. Det är så bubblor dör. Inte på grund av några objektiva värderingar.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in