2020-07-27, 06:47
Medlem
Just som man satt och undrade om det blir en krasch när stimulanserna är slut stötte jag på detta. Det blir alltså fortsatt uppåt.

Citat:
Looking back at the GFC, the Fed cut rates 525bps between Sept ‘07 and Dec ’08, and then proceeded to take the balance sheet up by 4.25x relative to GDP over the following 5Y. As for the policy response to the current crisis, the Fed actually started lowering rates and increasing its balance sheet ~1Y ago, well before there were any signs of virus-related trouble. The ensuing rate cuts to 1.75% from 2.5%, and balance sheet increases from 17% to 20% of GDP, over the course of 2019 were tweaks to the Fed’s view for neutral/equilibrium levels. Since March, monetary stimulus has been comprised of 175bps in rate cuts and a 1.7x rise in the balance sheet (from 20% of GDP to about 33% of GDP). In the current crisis, rates have only fallen by about a third and the balance sheet has only expanded by about a sixth of the amounts they did during the GFC. As a result, there will be a lot more nontraditional easing coming down the pike (heavily increased asset purchases, YCC, NIRP, etc.) or we will almost surely find ourselves with a few unpleasant policy mistakes on our hands.
Citera
2020-07-27, 09:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fittbena
Just som man satt och undrade om det blir en krasch när stimulanserna är slut stötte jag på detta. Det blir alltså fortsatt uppåt.

Hur mycket avspeglas det på Stockholmsbörsen vad dom gör i USA?
Citera
2020-07-27, 10:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scaleassets

Har du inte märkt hur lillebror följer storebror? Ta i så fall för vana att se hur svenska börsen rör sig beroende på hur USA-börserna öppnar.
Citera
2020-07-27, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Scaleassets

Nästan 100%
Citera
2020-07-27, 19:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Sälj! Nollavkastning är bättre än att vara med i raset. Och när sedan raset (30 till 40 % på OMX) kommer säger förstå-sig-på-arna att "sitt lugnt i båten" och "aktier alltid bäst på lång sikt" m fl floskler. Och du sitter där med i värsta fall halverat kapital...
Fast jag överlevde det förra raset bra - min mage var fullpackad av is - och jag kom ur raset med många +%. trots att jag saknade likvider när vi låg på botten.

Jag kanske lider av megalomani eller nånting, men jag chansar igen. Har spridit mina risker ordentligt.
Citera
2020-07-27, 19:35
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Tror inte folk förstår hur mycket pengar som faktiskt pumpats in i systemet pga. politiska beslut efter Corona. Det har även skett en form av effektivisering där företagen märkt hur mycket de kan spara på att låta folk arbeta hemifrån, trots att möjligheten funnits länge har någon slags luthersk tanke om att man bara kommer lata sig om man stannar hemma gjort att utvecklingen gått mycket långsamt. Det är egentligen fantastiskt många arbeten som med små investeringar i hårdvara går att utföra alldeles utmärkt hemifrån. Hur många lämnade även innan Corona sitt kontor för att bolla med kollegorna? Om man ändå kommunicerar via telefon/fjärrskrivbord etc kan man lika gärna sitta 20 mil som 20 meter från varandra.
Frågan är hur bra folk mår av att jämt sitta hemma och jobba?

Men den frågan hör väl kanske inte den här tråden till.
Citera
2020-07-28, 15:02
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Nu ska även de arbetslösa avsätta delar av a-kassan till börsen för att elda på bubblan...

"Ellinor" är ett nytillskott;
https://www.aftonbladet.se/minekonom...blev-en-miljon

*suck*

Vad blir nästa desperata pryl? "Samla dina lån hos Lendia - bli börsmiljonär med lånade pengar"
Citera
2020-07-28, 15:04
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LetMomSleep
Tror inte folk förstår hur mycket pengar som faktiskt pumpats in i systemet pga. politiska beslut efter Corona. Det har även skett en form av effektivisering där företagen märkt hur mycket de kan spara på att låta folk arbeta hemifrån, trots att möjligheten funnits länge har någon slags luthersk tanke om att man bara kommer lata sig om man stannar hemma gjort att utvecklingen gått mycket långsamt. Det är egentligen fantastiskt många arbeten som med små investeringar i hårdvara går att utföra alldeles utmärkt hemifrån. Hur många lämnade även innan Corona sitt kontor för att bolla med kollegorna? Om man ändå kommunicerar via telefon/fjärrskrivbord etc kan man lika gärna sitta 20 mil som 20 meter från varandra.

Sant. Blir inte så många "jättenödvändiga" säljträffar för mellanchefer där högsta hönsets kreditkort hamnar på rätt sida baren...
Citera
2020-07-29, 09:33
Medlem
Citat:
Nu ska även de arbetslösa avsätta delar av a-kassan till börsen för att elda på bubblan...

"Ellinor" är ett nytillskott;
https://www.aftonbladet.se/minekonom...blev-en-miljon

*suck*

Vad blir nästa desperata pryl? "Samla dina lån hos Lendia - bli börsmiljonär med lånade pengar"

5 000 till 1 miljon

inte i klass med den här mannen som lyckades få 82:- att växa till 2,3 miljoner!

https://om.svenskaspel.se/nyheter-tu...-miljonregnet/
Citera
2020-07-29, 10:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
en bubbla kan bli hur stor som helst

så det är möjligt att man fortsätter handla upp börsen fram till usa-valet and beyond

hade väl trott på att bankirerna (och fed) skulle försöka kyla ned det hela lite innan det blir helt galet men fan vet? man är väl livrädda att det ska sätta igång en ny krasch? (typ februari 2018)

https://money.cnn.com/2018/02/28/inv...nes/index.html

augusti-september brukar vara lite småsur ibland men det här året liknar inte något annat

ska powell prata upp usd?

https://www.cnbc.com/2020/07/28/us-t...ting-july.html

" August typically sees a rebound mid-summer for the US Dollar."

"S&P 500 typically has worst performance of year in August."

https://www.dailyfx.com/forex/fundam...SD_srepCV.html

(2016)

"August is a bearish month for the S&P 500, from a seasonality perspective, as it constitutes the worst month of the year. Even though the index has only fallen 45% of the time in August, its losses have been significantly greater than the gains, averaging -15.5-points over the last 20 years. In other words, positive months tend to produce small gains, and negative months tend to produce large losses. Recently, the S&P 500 has alternated between gains and losses since 2010, but last year produced the second worst August at any point in the past 20 years."
Citera
2020-07-29, 10:46
Medlem
JustinTrudeaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klinkerhofen
ska powell prata upp usd?

https://www.cnbc.com/2020/07/28/us-t...ting-july.html

" August typically sees a rebound mid-summer for the US Dollar."

"S&P 500 typically has worst performance of year in August."

https://www.dailyfx.com/forex/fundam...SD_srepCV.html

(2016)

Knappast. Han vill nog snarare prata ned den. Vill han stärka dollarn kan han göra det på ett ögonblick.
Citera
2020-07-30, 12:26
Medlem
Citat:

I något sorts allvar, ja. Detta kommer fortgå i ett par år till. Alla jagar avkastning, pengarna måste ta vägen någonstans.

Det som rent systematiskt behövs för att återgå till ett sorts normalt läge är att inflationen (som som den mäts) drar iväg kraftigt och centralbankerna tvingas höjda rätan. Då får vi världens största credit crunch och fall på aktier/fastigheter.

Så hur mycket stimulanser krävs för att inflationen faktiskt ska sticka iväg? The million dollar question. Att ha pengar på ett bankkonto är hur som helst det sämsta som finns. Aktier & guld för småsparare. Sedan hur du fördelar det, vad du tror om framtiden osv. är ju okvalificerade gissningar. Jag tror att en portfölj med 50/50 guld+aktier kommer att prestera mycket bra de kommande 5 åren. Sedan har jag personligen mer aktier än guld då en hjärndöd metall inte bidrar till något men företag gör det, but anyway.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in