2020-07-25, 15:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av JustinTrudeau
Top 5 bolagen på SP500 har 22% av börsvärdet och 20% av intäkterna. Det verkar inte speciellt övervärderat. Inte mer än normalt i alla fall. FAANG bolagen har aldrig varit billiga. Man får hålla för skärmen där P/E talet står när man köper dom.

Mitt huvudproblem är snarare med Large / Mid Cap bolag som inte är en del av FAANG.
Många ser väldigt dyra ut och det är lite oklart hur de ska motivera värderingen.
Jag är tjur på FAANG men inte på tekniksektorn som helhet.
Citera
2020-07-25, 15:11
Medlem
Citat:
Nu har i praktiken alla i Sverige sina pengar och konton i SEK. Så länge som SEK är starkare än guldet är det mycket bättre att ha sina pengar i svenska aktier eller obligationer. Dessutom har många guldaktier slaktats så nu kanske det kommer en korrektion. Det kan bli en extra stark sådan om guldet går ned mot dollarn och SEK går upp dollarn.

"Så länge som SEK är starkare än guldet"

detta betyder ingenting.

1. "starkare" saknar mening har
2. den enda egentliga meningen ar relativ utveckling jmf mot historiska forhallanden.
3. sek kan aldrig "vara starkare" an guld, daremot kan det tillfalligt vara sa att sek koper fler gram guld

uppenbart att du ar en nolla utan kunskap
Citera
2020-07-25, 15:18
Medlem
De enorma mängd pengar som söker sig till börsen härrör inte från arbetarnas lönekonton. Det finns tre huvudsakliga källor:
1) Nytryckta pengar från riksbankerna.
2) Pengar från råvarustinna länder som tjänat mycket när efterfrågan hela tiden ökat.
Och så den kanske minsta, men intressantaste:
3) Pengar från företag och privatpersoner som varit de stora vinnarna i de senaste 15 årens digitaliserings- och IT-boom. Pengar som inte rimligen kan återinvesteras men som söker avkastning.
4) ja, och så en liten rännil från pensionfonder etc, men det är bara lika mycket som alltid. Det är inte vad som driver börserna

Kategorierna 2), 3) och 4) är investeringar som driver börsuppgång och som ökar i värde när börsen går upp men som också får sin beskärda del av nedgångar när dessa kommer.

Den stora frågan är vad som kommer hända med 1).
Expansionen har varit så stor och våldsam så det är nästan svårt att begripa. Om man en dag skall återföra pengarna så blir det nästan omöjligt att inte starta en ond spiral. Man måste ju ta tillbaka pengar från marknaden. Visserligen har man vältrat över en del av problemen på privatpersoner (genom till exempel bostadslån) och därmed spridit riskerna en del, men därmed har man också gjort det svårare att använda räntan som styrmedel; höjd ränta är också en risk för recession eftersom det påverkar konsumtionen i en allt högre grad allteftersom skuldberget växer.

Själv börjar jag luta åt att dessa pengar aldrig kommer att dras tillbaka och att statsskulderna aldrig kommer att regleras. Dom har helt enkelt vuxit sig för stora.

Samtidigt kommer det en dag då tillgången på gratis lån är slut; när långivarna börjar begära ränta på pengarna. Det kommer även att drabba riksbankerna och statsbudgetarna och i förlängningen också konsumtionen.
Det skulle kunna gå riktigt illa. En global depression. Men jag är säker på att finansgenier och nationalekonomer just nu grubblar på sätt att eliminera QE och statsskulder; jag kan bara inte komma på hur dom skulle göra.
Kom gärna med förslag.

(Det jag redan räknat ut är att den lille mannen kommer bli lidande; fast det behöver man ju inte vara ekonom för att förstå).
Citera
2020-07-25, 15:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kooomplexen
Mitt huvudproblem är snarare med Large / Mid Cap bolag som inte är en del av FAANG.
Många ser väldigt dyra ut och det är lite oklart hur de ska motivera värderingen.
Jag är tjur på FAANG men inte på tekniksektorn som helhet.

Vilka tänker du där?

Typ Garo sitter jag och blir hänförd av... va falls!

Varför inte Nilsson Elektriska också som tech stock, haha

Men jag håller med, man måste vara selektiv.
Citera
2020-07-25, 16:00
Medlem
ReedMes avatar
Jag sitter kvar på mina svenska teknikaktier och räknar kallt med uppgång.
Citera
2020-07-25, 17:17
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Det där var en riktig bubbla. Jag gick i gymnasiet och var med i en aktieklubb. Bara det visar hur bubblig marknaden var när det begav sig. TV hade program där kändisar förklarade hur de plockade aktievinnare.

Skillnaden mot nu är att dagens tech bolag faktiskt gör något. Ingen saknar Jonas Birgersson och Framfab eller von Holstein. Däremot skulle miljoner eller miljarder sakna Google, Facebook, Amazon och Apple.

Njo, till del sant (Birgersson hette han ja! Tack). Men Google och Fejjan har peakat för länge sedan, och kommer aldrig generera de intäkter marknader förväntar sig.

Apropå SEK och guldet. "Kronan stärks" - nja, förvisso sant. Men minns när en dollar kostade 6 SEK och Euron stod i 9. Sedan dess har Sverige haft lägre inflation än både USA och övriga EU och på lång sikt är växelkursen ingenting annat än ett instrument för att justera för olika inflationstakter. Historiskt är kronan billig fortfarande.

Guldhaussen är väl ett tecken på uppvaknande, pengarna måste ju s a s ha någonstans att ta vägen.
Citera
2020-07-25, 17:23
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag sitter kvar på mina svenska teknikaktier och räknar kallt med uppgång.

Sälj! Nollavkastning är bättre än att vara med i raset. Och när sedan raset (30 till 40 % på OMX) kommer säger förstå-sig-på-arna att "sitt lugnt i båten" och "aktier alltid bäst på lång sikt" m fl floskler. Och du sitter där med i värsta fall halverat kapital...
Citera
2020-07-25, 17:34
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
De enorma mängd pengar som söker sig till börsen härrör inte från arbetarnas lönekonton. Det finns tre huvudsakliga källor:
1) Nytryckta pengar från riksbankerna.
2) Pengar från råvarustinna länder som tjänat mycket när efterfrågan hela tiden ökat.
Och så den kanske minsta, men intressantaste:
3) Pengar från företag och privatpersoner som varit de stora vinnarna i de senaste 15 årens digitaliserings- och IT-boom. Pengar som inte rimligen kan återinvesteras men som söker avkastning.
4) ja, och så en liten rännil från pensionfonder etc, men det är bara lika mycket som alltid. Det är inte vad som driver börserna

Kategorierna 2), 3) och 4) är investeringar som driver börsuppgång och som ökar i värde när börsen går upp men som också får sin beskärda del av nedgångar när dessa kommer.

Den stora frågan är vad som kommer hända med 1).
Expansionen har varit så stor och våldsam så det är nästan svårt att begripa. Om man en dag skall återföra pengarna så blir det nästan omöjligt att inte starta en ond spiral. Man måste ju ta tillbaka pengar från marknaden. Visserligen har man vältrat över en del av problemen på privatpersoner (genom till exempel bostadslån) och därmed spridit riskerna en del, men därmed har man också gjort det svårare att använda räntan som styrmedel; höjd ränta är också en risk för recession eftersom det påverkar konsumtionen i en allt högre grad allteftersom skuldberget växer.

Själv börjar jag luta åt att dessa pengar aldrig kommer att dras tillbaka och att statsskulderna aldrig kommer att regleras. Dom har helt enkelt vuxit sig för stora.

Samtidigt kommer det en dag då tillgången på gratis lån är slut; när långivarna börjar begära ränta på pengarna. Det kommer även att drabba riksbankerna och statsbudgetarna och i förlängningen också konsumtionen.
Det skulle kunna gå riktigt illa. En global depression. Men jag är säker på att finansgenier och nationalekonomer just nu grubblar på sätt att eliminera QE och statsskulder; jag kan bara inte komma på hur dom skulle göra.
Kom gärna med förslag.

(Det jag redan räknat ut är att den lille mannen kommer bli lidande; fast det behöver man ju inte vara ekonom för att förstå).

Insiktsfullt inlägg. Det är det som är problemet - "söker avkastning", som inte kommer att finnas vid stagnerad real ekonomi. Och betänk - apropå att råden från renommérade nationalekonomer om att "inte sälja nu" kommer att stå som spön i backen; varje gång ekonomkören är ense (kronförsvaret var jättebra, Hekscher, Wicksell och alla ledande namnen 1919 propsade på att en återgång till 1914 års prisnivå var nödvändig, vilket utlöste den hemmabyggda 20-talsdepressionen, etc etc). Ergo; när alla ekonomer säger samma sak vet man att det är pure bullocks...
Citera
2020-07-25, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GoggeGogelius
Apropå SEK och guldet. "Kronan stärks" - nja, förvisso sant. Men minns när en dollar kostade 6 SEK och Euron stod i 9. Sedan dess har Sverige haft lägre inflation än både USA och övriga EU och på lång sikt är växelkursen ingenting annat än ett instrument för att justera för olika inflationstakter. Historiskt är kronan billig fortfarande.

Växelkursen är väl ett mått på hur mycket vi producerar relativt hur mycket vi konsumerar, allt jämfört med ett annat land.

För 10 år sedan stog Schweizer-francen i 6,50, idag 9,50. Vi har producerat för dåligt jämfört med Schweizarna.
Sverige och Schweiz var de enda Europeiska länderna som inte var indragna i andra världkriget. På 60-talet fick man betala 1,25 kronor för en franc. Våra valutor var ungefär lika mycket värda.
Se'n tog vi en annan väg, och idag kostar en franc 9,50.

Så historiskt har kronan inte stärkts, annat än mot misslyckade valutor som Venezuelas bolívar. Sedan 60-talet ligger vi i en nedåtgående trend. (Fördelarna med att slippa kriget räckte bara dit).
Citera
2020-07-25, 17:49
Medlem
GoggeGogeliuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HenAnnan
Växelkursen är väl ett mått på hur mycket vi producerar relativt hur mycket vi konsumerar, allt jämfört med ett annat land.

För 10 år sedan stog Schweizer-francen i 6,50, idag 9,50. Vi har producerat för dåligt jämfört med Schweizarna.
Sverige och Schweiz var de enda Europeiska länderna som inte var indragna i andra världkriget. På 60-talet fick man betala 1,25 kronor för en franc. Våra valutor var ungefär lika mycket värda.
Se'n tog vi en annan väg, och idag kostar en franc 9,50.

Så historiskt har kronan inte stärkts, annat än mot misslyckade valutor som Venezuelas bolívar. Sedan 60-talet ligger vi i en nedåtgående trend. (Fördelarna med att slippa kriget räckte bara dit).

Jo - teoretiskt (och även i praktiken, som med fallet Schweiz) så skall produktivitetsutvecklingen in i analysen. Men antar man den densamma, måste på lång sikt förändrade växelkurser finnas där för att justera för olika prisutveckling i olika valutor.

Kronan är i nuläget "billig" - ja. Just pga av ok produktivitetsutveckling och låg inflation i över 20 års tid. Sedan finns andra saker att ta hänsyn till, dollarns roll som reservvaluta etc.
Citera
2020-07-25, 19:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ZiggeZiggarett
Vilka tänker du där?

Typ Garo sitter jag och blir hänförd av... va falls!

Varför inte Nilsson Elektriska också som tech stock, haha

Men jag håller med, man måste vara selektiv.

Zoom och Autodesk nämnde jag igår, man kan också nämna Paypal. Den var dyr när året började på 110 dollar, nu är den extremt dyrt på 172.
Finns en del bolag som ska sälja molntjänster, mycket hög värdering, ingen direktavkastning och ska konkurrera med Google och Microsoft. Mycket tveksamt.

Jag är på tjur på FAANG eftersom Big Data är Big Money men hur många övriga teknikbolag ska leva upp till sin värdering har jag svårt att se! Det är så jag tänker.

Men aa, jag ska ju vara helt ärlig med att säga att min vinst för året hade varit bra mycket större om jag ägt några Ny Teknikfonder.
Citera
2020-07-25, 23:18
Medlem
Citat:
Det finns en massa pengar som sitter vid sidlinjen. Från stora institutionella spelare till superrika. Man har väntat på det stora fallet och avundsjukt sett retail investerare tjäna enorma summor på rallyt. Nu håller media på att skapa ett narrativ att vi är i en tech bubbla. Man drar en massa paralleller till koncentrationen av börsvärde till ett fåtal bolag som skedde under IT-kraschen. Syftet är att skrämma småsparare att sälja.

Blir det inte exakt lika mycket pengar vid sidlinjen efter att dessa du nämner har köpt in sig? Någon annan måste ju ha sålt motsvarande och fått mer pengar.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in