Citat:
Ursprungligen postat av
fittbena
Tycker att det här är en intressant strategi, att varje månad helt enkelt köpa den fond som gått bäst, av alla fonder som finns att välja på.
Har du lust att dela med dig vilka fonder det blivit, samt utfallet för respektive?
Jag har kört momentumstrategin alldeles för kort tid för att det skall vara någon statistisk signifikans i utfallet. Gick över till den i PPM i juli och har där gått +13% sedan dess, och det är väl svårt att säga om det är bättre eller sämre än min tidigare strategi. Totalt sett är min PPM upp +17% i år vilket är klart bättre än mitt snitt för tidigare år, som är ca +10,5%, men det är ju omöjligt att säga om det beror på strategibytet eller bara är slumpvariation. I PPM har jag nu alltid de 5 fonder som presterat bäst de senaste 12 månaderna. Just nu är det Handelsbanken hållbar energi, Spiltan småbolag, Evli Sverige småbolag, JP Morgan China, samt Black Rock World Technology. Eftersom jag alltid lägger in ett fondbyte så fort en fond ramlat ur topp 5 så har jag nu byte på gång av Kinafonden mot Aktia Nordic Small cap. Förmodligen tappar man lite på de täta bytena strategin innebär, eftersom det ibland ligger en liten slant oplacerad under övergången, så kanske går det att finslipa den delen lite.