2023-10-03, 17:10
Medlem
Aktierna har rasat sisådär 50% sen man köpte de (-12,91% idag). Hade kunnat gjort något kul för pengarna istället.

Tror även att företaget har konkat innan året är slut.
Citera
2023-10-03, 18:03
Avslutad
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan
Aktierna har rasat sisådär 50% sen man köpte de (-12,91% idag). Hade kunnat gjort något kul för pengarna istället.

1. Sälj alla dina aktier.
2. Köp en global indexfond (som har en låg avgift) för pengarna istället.
3. Månadsspara och bry dig inte om avkastningen kortsiktigt (du kommer inte kunna tajma marknaden).

Du kommer att tacka dig själv om 30 år om du gör detta nu!
Citera
2023-10-03, 19:07
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja och gäller att köpa skiten till rätt pris. Hur gör du t ex med Elkem nu? De hade det tufft i senaste rapporten men jag tänker framåt, ligger och småköper löpande, GAV på 22,50. Axien står på 21,56. Känns som jäkligt intressant läge att tanka på, obs dock att torrt krut är ett måste, som du säger, kan ta tid detta, när recessionsspöket hoppar fram ur närmaste garderob!

Det jag gjort är att om jag får en signal att köpa en billig aktie (och jag äger faktiskt Elkem) då behåller jag den ett år från inköpstillfället. Med 14% DA signalerade marknaden jättetydligt att Elkem stod för en nedgång. Om man ska köpa aktien då kan man inte direkt sälja rakt in i den förväntade nedgången utan jag vill ge affären åtminstone lite tid att återhämta sig. Men om vi går in i Juni 2024 och aktien inte är billig så kommer jag sälja den. Det är lite samma visa med typ Billerud och Stora Enso dvs de förlorar pengar men jag tror man ska ge dom lite tid innan man ger upp.

Folk har undersökt hur ofta man ska ombalansera billiga portföljer och 1 år är typ en rimlig balans mellan att undvika transaktionskostnader och ha så bra portfölj som möjligt.
Citera
2023-10-03, 23:00
Avstängd
EgoistNs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrLevaLivet
Ja och gäller att köpa skiten till rätt pris. Hur gör du t ex med Elkem nu? De hade det tufft i senaste rapporten men jag tänker framåt, ligger och småköper löpande, GAV på 22,50. Axien står på 21,56. Känns som jäkligt intressant läge att tanka på, obs dock att torrt krut är ett måste, som du säger, kan ta tid detta, när recessionsspöket hoppar fram ur närmaste garderob!

Ouch vad mycket jag ligger back på Elkem f n. Fast det går ju inte att släppa dem nu..
Har dock nyttjat nedgången till att snygga till gavet till 20:91, vilket skulle kunna visa sig vara vettigt på lite sikt. För tillfället känner jag mig dock som en tvättäkta idiot..
Citera
2023-10-04, 00:16
Avstängd
EgoistNs avatar
...Eller också är man lite streetsmart och gör en lång rockad till MSTR och nåt bra energy-bolag?
Tvivel är underskattat..
Senast redigerad av EgoistN 2023-10-04 kl. 00:44.
Citera
2023-10-04, 07:31
Medlem
Börsen suger o kommer gå ner ytterligare i det korta perspektivet - övergått mer o mer till korta räntor, sparkonton och på fonden Carnegi Bear.
Oro i världen och pessimism/hög inflation biter sig fast, svårt att hitta vinnare nu!

Visst, långsiktigt vinner börsen men jag som inte vill/kan vänta mer än 5 år säkrar det lilla man har för att ev återkomma när bättre tider kommer (2025/26?)
Citera
2023-10-04, 16:05
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Det jag gjort är att om jag får en signal att köpa en billig aktie (och jag äger faktiskt Elkem) då behåller jag den ett år från inköpstillfället. Med 14% DA signalerade marknaden jättetydligt att Elkem stod för en nedgång. Om man ska köpa aktien då kan man inte direkt sälja rakt in i den förväntade nedgången utan jag vill ge affären åtminstone lite tid att återhämta sig. Men om vi går in i Juni 2024 och aktien inte är billig så kommer jag sälja den. Det är lite samma visa med typ Billerud och Stora Enso dvs de förlorar pengar men jag tror man ska ge dom lite tid innan man ger upp.

Folk har undersökt hur ofta man ska ombalansera billiga portföljer och 1 år är typ en rimlig balans mellan att undvika transaktionskostnader och ha så bra portfölj som möjligt.

Tack, bra feedback!

Citat:
Ursprungligen postat av EgoistN
Ouch vad mycket jag ligger back på Elkem f n. Fast det går ju inte att släppa dem nu..
Har dock nyttjat nedgången till att snygga till gavet till 20:91, vilket skulle kunna visa sig vara vettigt på lite sikt. För tillfället känner jag mig dock som en tvättäkta idiot..

Haha, ja fy fan, jag kämpar på här också, GAV 21,50. Enda fördelen nu är väl att jag endast hunnit upp i 683 st axier, har dock samma idiotkänsla, detta med att stressa in när macro suger, varför inte nöja sig och chilla med sina ca 4%-iga räntekonton? Nejdå in och kriga skall jag, suck och stön, haha.
Citera
2023-10-04, 20:39
Avslutad
Varför investerar ni i ”frimärksaktier”?
Citera
2023-10-04, 21:25
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MickelMan

Vilka aktier har du köpt?
Citera
2023-10-05, 10:31
Medlem
Även om mycket gått dåligt har mitt kapital ökat med ca 10% i och med att aktier och annat är i andra valutor.
Grattis till alla som hade 5% äkta guld i portföljen.
Citera
2023-10-05, 13:14
Medlem
KJosefs avatar
Jag är sen några dagar tillbaka plus på Billerud, Nordic Paper och Stora Enso så jag är nöjd med mitt beslut att inte paniksälja efter första dåliga rapporten utan hålla lite längre. Det är dock fortsatt väldigt osäkert framåt så kan antingen bli jättebra eller stora förluster men jag kommer som sagt hålla dessa minst ett halvår till.
Citera
2023-10-05, 17:56
Medlem
Minus minus och mer minus är väl hur mitt konto ser ut just nu men jag fortsätter att lägga in 10k varje månad.

Känns segt dock när man ser att det ändå blir mindre hela tiden. 😅
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in