2020-12-14, 20:08
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:4x (3x positioner)
Sälj: 15:5x
Vinst: +1.73%

S&P går upp som en raket vid öppning, men tysken följer inte alls efter utan följer efter endast när S&P tickar ned. Säljer för att ta ev. nya positioner senare. Om S&P korrigerar ned något kommer DAX gå rätt ned i sopen. Då vill jag inte sitta med 3x positioner som följer med.

-

BULL GULD x20
Köp: 12:3x-14:3x (5x positioner)
Sälj: 14.5x
Vinst: +9.27%

Börjar med att testa vattnen men får bli sittande på runt -0.2% i 2 timmar, noterar dock bullish divergence efter dessa två timmar. Skjuter in mer och priset skjuter sedan upp så att vinsten harvar på kring +2-3% istället.

Säljer när RSI på 1 min når 93 under ett par sekunder och vinsten går från +3 till +9.8% under samma intervall.

-

BULL DAX x20
Köp: 15:5x-16:0x (2x positioner)
Sälj: 16:1x
Vinst: +0.17%

Säljer av vid bearish divergence för S&P, risken att tysken följer med ned blir för hög.

-

BULL DAX x20
Köp: 16:2x-18:5x (5x positioner)
Sälj: 19:5x
Vinst: -2.78%

Det går ned efter förra säljet, tar först en position och sedan en ytterligare när MACD börjar gå mot kryss under nollan på 5 min. De andra två tas när DAX bryter nivå samtidigt om S&P vägrar att gå ned trots skyhög RSI på 5 min. S&P går ned senare och drar då tysken med sig, men något måttligt.

Positionen harvar på kring +/-1% och sedan på runt -2% efter stängning.
Får till slut ta förlust, risken blir för stor att ligga med 5x positioner med 20x hävstång över natten.
Jag tror däremot att det kan gå upp, men ... tror gör man i kyrkan.

-

BULL SP500 x20
Köp: 19:3x (1x position)
Vinst: +0.86%

Satsar på bullish divergence på 30 min och sätter stopp väldigt tight under. Någon bullish divergence inträffar dessvärre inte, men däremot börjar nivåer brytas på 5 min uppåt efter 30 min stängt varpå min stoploss inte stöts på.

-

BULL GULD x18
Köp: 16:4x-17:0x (3x positioner)
Vinst: +0.89%

Får en hyffsad position men guldet harvar istället på runt +2% för att sedan ett kort tag gå negativt. Säljer av innan stängning till liten vinst.

-

Allt som allt en ganska knepig dag där det som var tydliga köplägen väldigt trögt grusades samt en dag där S&P normalt sett skulle haft en något större effekt på övriga EU-index men där detta dessvärre uteblev. Guldet var idag något enklare trots den betydligt högre volatiliteten som ibland kan vara något stressig.
Citera
2020-12-15, 01:17
Medlem
stockcocks avatar
Hur det går? Tja, typ såhär:

https://www.youtube.com/watch?v=AwISukW6lvY
Citera
2020-12-15, 01:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VarmaDrycker
Veckan slutade med en bra dag, ca +1,5% samtidigt som OMXS30 gick -0,8%. Återigen konfirmering att satsa på momentum och tillväxt, nischat mot tech, spelbolag och liknande. Även mina innehav i fonder går lysande nu, med enrgiomställning som främsta draglok (BNP Paribas Energy Transition och Handelsbanken Hållbar Energi ligger båda över +100% senaste 12 månaderna). PPM-portföljen hade en svacka under november, men är nu nästan tillbaka på ATH, så det mesta ångar på. Hade sett ännu ljusare ut iaf jag hållt fingrarna borta från kinabilarna och/eller litat ännu mer på Aktieentrepenören.

Tycker att det här är en intressant strategi, att varje månad helt enkelt köpa den fond som gått bäst, av alla fonder som finns att välja på.

Har du lust att dela med dig vilka fonder det blivit, samt utfallet för respektive?
Citera
2020-12-15, 10:45
Medlem
Luftgevars avatar
Tja, ungefär såhär https://www.youtube.com/watch?v=0-7IHOXkiV8&ab_channel=KALEO
Citera
2020-12-15, 18:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Tja, ungefär såhär https://www.youtube.com/watch?v=0-7IHOXkiV8&ab_channel=KALEO
Well... Don't give up!
https://www.youtube.com/watch?v=wV-uzm7Hfcw

Segade sig upp till 43,78% idag. Bäst gick Bayn Group, Embracer, Fortnox och PowerCell.
Citera
2020-12-15, 20:05
Medlem
sinewaves avatar
Dagens avslut,

BULL DAX x20
Köp: 08:5x-09:0x (3x positioner)
Sälj: 09:1x
Vinst: +4.75%

Väntar på någon typ av pullback så kliver av. Liten pullback kommer senare men tjurarna står på sig, kliver in nedan igen.

-

BULL DAX x20
Köp: 09:1x-09:2x (3x positioner)
Sälj: 10:0x
Vinst: +6.67%

Försvagning av momentum, vid sälj handlar det mer om att ta vinst.

-

BULL DAX x20
Köp: 10:1x (3x positioner)
Sälj: 10:2x
Vinst: -1.42%

Bu.
Säljer av för att ev. positionera om.

-

BULL DAX x20
Köp: 11:1x-11:2x (3x positioner)
Sälj: 17:3x
Vinst: +4.41%

Efter brott uppåt som resulterar i ingenting fyller jag på. Sen kommer ett till brott uppåt som resulterar i ... konsolidering i 2 timmar. Till slut kommer ytterligare ett brott och tysken når hela vägen upp till nästa tydliga motstånd. Då jag är nöjd med vinsten och S&P snart kommer att öppna samt att DAX har en RSI på över 75 blir det ett fint tillfälle att kliva av och vänta på att S&P öppnar eller eventuella dippar senare.

-

BULL GULD x20
Köp: 13:2x-13:5x (3x positioner)
Sälj: 14:1x
Vinst: +2.54%

Noterar pullback i en stark positiv trend. Utökar positionen i en ytterst lokal dipp som hittar support. Säljer av när guldet rusar upp samtidigt som nivån rakt av skapar bearish divergence. Guldet är vid sälj även väldigt volatil varpå det gäller att ta vinster något snabbare än senare (då risken då är att det vänder på en femöring varpå man kan gå från ok vinst till usel förlust väldigt fort).

-

BEAR DAX x15
Köp: 14:4x (1x position)
Sälj: 14:4x
Vinst: +0.39%

Samma anledning som jag säljer den långa positionen gör att jag kort tar en kort position. Kliver av när uppenbart motstånd påträffas.

-

BULL DAX x20
Köp: 15:2x (2x positioner)
Sälj: 17:2x
Vinst: +2.56%

S&P öppnar starkt och fortsätter sedan in i konsolidering vilket är positivt. Sedan uppstår bearish divergence på 5 min för just S&P varpå det börjar sacka nedåt. Köper en till position på support. Säljer mot stängning.

-

BULL SWEDBANK x3
Köp: 17:1x (1x position)
Sälj: 17:2x
Vinst: +0.37%

Går in en snabbis, hög volla varpå prisnivån ganska givet flaxar omkring (varpå man kan ta vinst helt oavsett riktning). Sätter stopp på -1%, går ur mot stängning då det inte verkar ta sig mer än runt +0.5%.

-

BULL SP500 x20
Köp: 16:0x-16:4x (2x positioner)
Sälj: 18:5x
Vinst: +7.80%

Första köp vid den gap som skapats vid öppning. Andra kommer enligt plan på 50% 'gap fill' och den tredje skulle ha kommit vid runt 90% 'gap fill' men detta inträffar inte då S&P går upp och aldrig kommer i närheten av 'gap fill' efter det andra köpet.

Det finns dock värre saker än att det bara går upp när man ligger lång.
Kliver av när jag noterar att RSI:n på 5 min börjar dra sig en bit över 70. Knappast den perfekta signalen för en exit, men jag har annat att göra än att stirra på grafer hela dagen.

-

MINI L SCANDIC
(Scandic Hotels Group)
Köp: Igår (1x position)
Sälj: -
Vinst: +6.98% (orealiserad vinst)

-

MINI L BILIA
Köp: 09:3x (1x position)
Sälj: -
Vinst: -3.83% (orealiserad förlust)

-

BULL GULD x20
Köp: 15:1x-15:3x (2x positioner)
Vinst: +2.68%

Alarmet jag satt triggas, ser att guldet gått kraftigt ned. Köp på första support. Nästa köp sker på nästa support under den första.

--------

Idag gick i princip allt vägen, det är inte så vanligt.

För tysken nyttjades idag 1-minutersdatan och de vanliga trenderna samt MACD något mer än normalt då just detta oftare än sällan har positiva utslag när priset åker berg och dalbana och där utgången upplevs kunna vara lite vad som helst (mycket brus i datan).

Skillnad idag mot andra dagar är att jag var något mer nitisk med positionsstorlekarna. Stressnivån med 10-15x positionsstorlekar är visserligen en upplevelse i sig, men den typ av stress leder också betydligt enklare till förhastade felslut av olika slag.
Citera
2020-12-15, 20:20
Medlem
Paatiences avatar
Köpte en skaplig post Divio technologies i torsdags, upp 30% sen dess, mycket trevligt!
Citera
2020-12-15, 21:30
Medlem
Odagans avatar
Åt pipsvängen.. Swedish Match-2,19%, Lundin Gold-2,44 och bolaget jag tillfälligt valt att släppa, Kindred+4,07%.
Helvete vad sur jag är..
Citera
2020-12-15, 22:10
Medlem
sinewaves avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Odagan
Åt pipsvängen.. Swedish Match-2,19%, Lundin Gold-2,44 och bolaget jag tillfälligt valt att släppa, Kindred+4,07%.
Helvete vad sur jag är..

Du kanske ska sluta hoppas på att pricka raketerna.

Om inte är det få till ingen som endast har bra dagar, alla som påstår annat ljuger helt enkelt. Gå in och titta på förlorarna för dagen på Avanza och se antal ägare. Ganska många som sitter med saker som backar.

Av den portfölj jag avhandlar här kommer uteslutande all vinst från olika index.
Ett innehav stack ut och det var en gammal i Byggmax som gick över +250%, men jag fuskar och använder hävstång. Det där med att sitta på saker i flera år och hoppas att det ger vinst kanske någon gång kanske i framtiden ... Nej.

Vill man öka risken som i en aktie finns alltid hävstänger.

Men om man tittar på mina långa (tidsmässigt) innehav lämnar de specifika bolagen något att önska:
Millicom +114% (runt 3x hävstång)
Fabege +81.98% (runt 4-5x hävstång)
Telia +35.19% (runt 3x hävstång)
Scandic +6.98% (runt 2x hävstång)
Bilia -3.83% (runt 4x hävstång)

Dvs om man jämför med det andra jag är lång i:
OMX +370% (runt 3x hävstång)
Olja +436% (runt 2x hävstång)
Nasdaq +251% (runt 3x hävstång)

Att ta alla de där andra innehaven och helt enkelt uttöka i OMX, Nasdaq och lägga till S&P500 hade givit en bättre vinst än köpen i bolagen. Förutsatt snarlik hävstång då (runt 3-4x). Det är i princip något jag väntar på för övrigt, men det kräver först att någon typ av sättning för indexen kommer (se S&P och september och oktober). Att börja köpa när allt står relativt högt ... Kanske inte.

-

Ang. Avanza fick jag pengarna tillbaka för köpen, men positionerna var då inte särskilt stora. Fick även klarhet i vad som gäller och det är rakt av så att de 'gör sitt bästa' om deras system skiter sig men att de givetvis inte kan ta 100% risk varpå den jag talade med ansåg att detta är något man bör räkna in i sin riskkalkyl.

Jag ska be om ytterligare ett förtydligande, men att sitta och prata med supporten är verkligen något av en waste of time oftast. I korthet kan man få pengar tillbaka men inom rimlighetens gränser, dvs om man gör -100 000 på att deras system går ned kan det förmodligen bli svårare att få pengarna tillbaka än om man gör -10 000 eller -5 000. Ganska givet att de inte kan ta en liggande åtta i risk, men ja -- det är något 50/50.

Edit: Swedish Match tittade jag själv på igår, kommer inte ihåg varför det inte blev köp. Fanns någon analytisk orsak uppenbarligen. Den ligger på min lista i alla fall.
Senast redigerad av sinewave 2020-12-15 kl. 22:31.
Citera
2020-12-16, 06:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Paatience
Köpte en skaplig post Divio technologies i torsdags, upp 30% sen dess, mycket trevligt!

Snyggt! Själv ligger man +115% i Divio

Vilket drag det var igår, hoppas på samma kraft idag!
Citera
2020-12-16, 12:10
Medlem
Tyskland, Frankrike, London mfl. ganska kraftigt uppställ idag. Stockholm fortfarande sidled.
Citera
2020-12-16, 17:20
Medlem
Paatiences avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pyrro84
Snyggt! Själv ligger man +115% i Divio

Vilket drag det var igår, hoppas på samma kraft idag!
Bra jobbat

Sjukt att den var nere på 0,35 där ett tag.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in