2023-09-22, 00:07
Medlem
Awkwardmans avatar
Inget kul. Bara att bita ihop och logga ut.
Citera
2023-09-22, 01:45
Medlem
kato85s avatar
Köpte Minishort DAX x10 08:15 och sålde dessa några minuter efter öppningen.

Prickade botten runt 09:25 och köpte Minilong OMXS30 x10 som jag sedan sålde runt 10-tiden.

Efter detta gjorde jag inget innan 12:48 då jag återigen köpte Minilong OMXS30 x10, men det skulle visa sig att indexet skulle vidare ned (trend is your friend) och jag höll i och ökade innehavet i instrumentet fram till jag gav upp och sålde med förlust 14:28

När indexet rusade kort därefter ångrade jag mig och köpte återigen Minilong OMXS30 x10 och fyrdubblade nu positionen och red på vågen fram till 15:45 då jag sålde.
Här borde jag egentligen slutat för dagen eftersom jag kände på mig att dagshögsta hade nåtts kl 16:00 (vilket sker ganska ofta runt denna tid)

Såg indexet rasa igen och trodde botten var nådd så köpte Minilong OMXS30 x10 igen 16:10 men sedan sjönk indexet ytterligare och jag låg kvar i positionen till stängning då jag sålde av.

Dagen slutade på plus, men det blev inte mycket. Idag var det inte värt allt jobb.
Viktigt att hålla sig till trenden.
Senast redigerad av kato85 2023-09-22 kl. 01:48.
Citera
2023-09-22, 07:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Truefighter
Jag vill gärna äga aktier för att få vara kapten på min egen skuta och den utmaningen det innebär. Med det sagt har jag även en fond del som jag tycker är bra också och lite intressant.
Så för min del handlar det mycket om ett stort intresse. Resan är minst lika viktig som målet.
Jag har två fonder, Spiltan Investmentbolag Sverige och Swedbank Robur Asia, resten aktier och mest tråkiga gamla stofiler som tex Investor, Lundbergs, Industrivärden, Lautor, Berkshire Hathaway, Apple, LMVH, SAMPO, inte ett enda förhoppningsbolag
Citera
2023-09-22, 17:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1717-1776
Jag har två fonder, Spiltan Investmentbolag Sverige och Swedbank Robur Asia, resten aktier och mest tråkiga gamla stofiler som tex Investor, Lundbergs, Industrivärden, Lautor, Berkshire Hathaway, Apple, LMVH, SAMPO, inte ett enda förhoppningsbolag
Jo jag tycker det ser bra och tryggt ut med det.
Själv äger jag också flera av de Investmentbolaget du nämner direkt eller en mindre del genom fonder. Fast en del annat även och med lite högre risk. Man kan säga att de är "stofiler" som du skriver men jag tycker inte alls de är tråkiga och det är kul att följa med i deras utveckling. Trevlig helg!
Citera
2023-09-22, 18:44
Medlem
Jag passade på att ta hem vinster och minska i sånt jag inte tycker håller måttet.

Så nu har jag 13% cash i min portfölj str gå in med om det blir stökigt i höst. Ska minska mera i annat jag tycker har hög risk, litet potential samt ta hem vinster de närmaste veckorna.
Citera
2023-09-25, 09:33
Medlem
Black.Panthers avatar
Sålde mina intrum blev för trött av att se de röda siffrorna. Köpte industrivärden A för pengarna. La in pengar o köpte SEB aktier o la min första order på en fond. Avanza global, så lyssnat på en del av er o andra. Det tar tydligen flera dag innan det syns på kontot.

Ska bli intressant o följa. Speqta går ned som vanligt.
Citera
2023-09-26, 13:18
Medlem
Black.Panthers avatar
Det är rött idag igen. Minns knappt när jag hade stabila blå siffror. För några månader sen låg jag på 20% plus, nu ligger jag på -2%

Känns hopplöst. Vet inte vad jag gör för fel, jag har ju stora starka bolag mestadels.

Blir intressant o följa fonden när den går igenom o se om den kan ge mig lite blå siffror. Just nu känns det mest bortkastade pengar o lägga dem på börsen, kan lika gärna köpa kläder o den där klockan jag vill ha.
Citera
2023-09-26, 14:56
Medlem
Det går bra för mig är fortfarande +2,9675% enligt mina egna beräkningar.

Köpte Cibus för ett par dagar sen på 113kr, den dagen hade den dippat ner på 112,35kr och så började den gå uppåt.

Har sett Cibus vara på 119kr förut så tänkte bättre köpa den innan den går upp för mycket så köpte den på 113kr.

Va lite för ivrig ville köpa som SENAST 28:e September (DENNA TORSDAG) för ta del utav utdelningen, men borde ha väntat mer för skulle kunna köpa nu på 107kr och få 6kr extra som vinst.

Men sånt händer, köpte mest föra veckan för jag va lite för ivrig och för jag har en massa möten denna vecka så va inte säker om jag skulle hinna köpa aktier och om jag kunde pricka rätt denna vecka på Cibus.
Citera
2023-09-26, 19:04
Medlem
KJosefs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Black.Panther
Det är rött idag igen. Minns knappt när jag hade stabila blå siffror. För några månader sen låg jag på 20% plus, nu ligger jag på -2%

Känns hopplöst. Vet inte vad jag gör för fel, jag har ju stora starka bolag mestadels.

Blir intressant o följa fonden när den går igenom o se om den kan ge mig lite blå siffror. Just nu känns det mest bortkastade pengar o lägga dem på börsen, kan lika gärna köpa kläder o den där klockan jag vill ha.

Jag tror det är bra köpläge på fonden nu då värderingen är ganska låg. Runt PE 14 typ. Det kan givetvis gå ner mer så man måste ha tålamod (som man alltid ska ha med aktier) men långsiktigt borde det vara bra att börja handla globala aktier just nu. Det är vad jag tror i alla fall. Det är roligare när aktierna går upp varje dag men långsiktigt kan det vara bra med lite nedgång så man kommer in på lägre nivåer.

Man kan inte direkt utvärdera en strategi efter hur den går på kort tid. Till och med globala aktier eller statspapper, som är jättebra strategier, har tioårsperioder där avkastningen är noll och ingenting om man tittar i historien. Det enda som funkar är att vara långsiktig. Jag tycker också det är kul att kolla mina aktier nästan varje dag men man får inte direkt någon information av detta. Det är mest brus på kort sikt.
Senast redigerad av KJosef 2023-09-26 kl. 19:10.
Citera
2023-09-26, 19:53
Medlem
Black.Panthers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef
Jag tror det är bra köpläge på fonden nu då värderingen är ganska låg. Runt PE 14 typ. Det kan givetvis gå ner mer så man måste ha tålamod (som man alltid ska ha med aktier) men långsiktigt borde det vara bra att börja handla globala aktier just nu. Det är vad jag tror i alla fall. Det är roligare när aktierna går upp varje dag men långsiktigt kan det vara bra med lite nedgång så man kommer in på lägre nivåer.

Man kan inte direkt utvärdera en strategi efter hur den går på kort tid. Till och med globala aktier eller statspapper, som är jättebra strategier, har tioårsperioder där avkastningen är noll och ingenting om man tittar i historien. Det enda som funkar är att vara långsiktig. Jag tycker också det är kul att kolla mina aktier nästan varje dag men man får inte direkt någon information av detta. Det är mest brus på kort sikt.

Tack för ditt inlägg. Gav lite hopp i alla fall, även om det låter jobbigt med tio års ökenvandring.

Vad tycker du förresten om aktier som Boliden, Africa oil och w5 solutions?

Jag har fyra företag nu, funderar på om jag ska köra på med fonder o sen ta de två sistnämnda och Boliden alt Volvo.

Trevlig kväll
Citera
2023-10-02, 09:26
Medlem
Det går utmärkt.

https://imgur.com/a/8VJGw3p
Citera
2023-10-02, 11:20
Medlem
MrLevaLivets avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KJosef

Ja och gäller att köpa skiten till rätt pris. Hur gör du t ex med Elkem nu? De hade det tufft i senaste rapporten men jag tänker framåt, ligger och småköper löpande, GAV på 22,50. Axien står på 21,56. Känns som jäkligt intressant läge att tanka på, obs dock att torrt krut är ett måste, som du säger, kan ta tid detta, när recessionsspöket hoppar fram ur närmaste garderob!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in