Flashback bygger pepparkakshus!
2020-07-19, 01:18
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Nordiad
Vad grundar ni påståendet att ts "åker på att betala..."?

Nja jag ser det inte som en direkt självklarhet att TS ska betala per automatik. Men eftersom denne trots allt sagt att han/hon ska ersätta vasen så hamnar man ju i en annan sits.

Själv hade jag nog bara ryckt på axlarna och sagt ”det var ju synd, händer alltid olyckor när barn leker med bollar inomhus”.

Vill man inte förstöra relationen med familjen så gör man nog bäst i att försöka lösa situationen.
Men då med en inbetald självrisk, inte 35.000.
Citera
2020-07-19, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod
Nja jag ser det inte som en direkt självklarhet att TS ska betala per automatik. Men eftersom denne trots allt sagt att han/hon ska ersätta vasen så hamnar man ju i en annan sits.

Själv hade jag nog bara ryckt på axlarna och sagt ”det var ju synd, händer alltid olyckor när barn leker med bollar inomhus”.

Vill man inte förstöra relationen med familjen så gör man nog bäst i att försöka lösa situationen.
Resonerar man så är det givetvis begripligt, men finns en risk att åtagande att betala självrisken uppfattas som att ts skulle känna sig ansvarig ändå. Det som problematiserar det hela är förstås att ts på ett tidigt stadium sagt sig villig att betala, detta utan att då veta värdet.
Citera
2020-07-19, 01:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av FruFri
Hämtade idag min 6-åring som varit på barnkalas i ett ab de flådigare hemmen i villaområdet där vi bor. Vid hämtning berättade födelsedagsbarnets mamma att det skett en liten "incident" under kalaset. I samband med att barnen lekt en lek där de kastat bollar i en hink (inomhus!) missade min son hinken och blev då jättearg. I affekt ska han ha kastat bollen hårt åt ett annat håll och träffat en vas som då gått sönder. Jag beklagade såklart det inträffade och erbjöd mig pliktskyldigat att ersätta vasen. Kalasvärdinnan tackade för detta och har nu under kvällen återkommit med kontonummer och en summa: 35 000 kr! Tydligen var det en unik glasvas av Astrid Gate (aldrig hört om människan). Trodde ju att det skulle handla om hundralappar, vad ska jag ta mig till. Kan ju tycka att människorna är galna som har bollkastningstävling för 6-åringar i ett hem med sådana rariteter. Vad säger ni? Hur kommer jag ur detta?

Ni får författa ett svarsbrev där ni meddelar att ni efter konsultationer kommit fram till att ansvaret inte ligger på oss (eller sonen) enär ingen skadegörelse förekommit, uppenbar olycka. Anbefall vasägarinnan att göra skadeanmälan till sitt försäkringsbolag.
Citera
2020-07-19, 01:45
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abius
Innan du ens funderar på det hade jag begärt kvitto/bevis på att vasen faktiskt kostade 35k. Om så är fallet hade jag försökt få de via hemförsäkringen eller dylikt, men hade absolut inte blint fört över 35k.

Mvh
Bra inlägg. Det enda vettiga. Till att börja med be att få bevis på att vasen var så dyr. Be sedan att få vasen och försök kontrollera att det stämmer. Gör det det så ring din hemförsäkring.
Citera
2020-07-19, 01:46
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boqpod

Det är ju ditt barn du får ju ta ansvar för vad han/hon gör. Klart man som förälder får ersätta skit ens barn har sönder.
Citera
2020-07-19, 01:53
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Det är ju ditt barn du får ju ta ansvar för vad han/hon gör. Klart man som förälder får ersätta skit ens barn har sönder.
Att tillåta bollekar inomhus där man dessutom förvarar sin ovärderliga (bildliga) Mingvas är oaktsamt. Jag hade ingalunda betalat om min son hade pajat den. Hade jag själv varit ägaren till den söndriga vasen och varit så dum hade jag inte ens kommit på tanken att fråga efter pengar vare sig för vasen eller för självrisken.
Citat:
Ägarinnan av vasen skall göra anmälan till sitt försäkringsbolag. Därest bolaget ersätter skadan påföres självrisk, även den skall betalas av ägarinnan. Det handlar om en olycka, inte om skadegörelse, då kan ingen annan lastas för det även om skadan åsamkats av annan person.
Detta är det enda rätta, i min åsikt.
Citera
2020-07-19, 01:57
Medlem
Kaffemedaffes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lapapp
Att tillåta bollekar inomhus där man dessutom förvarar sin ovärderliga (bildliga) Mingvas är oaktsamt. Jag hade ingalunda betalat om min son hade pajat den. Hade jag själv varit ägaren till den söndriga vasen och varit så dum hade jag inte ens kommit på tanken att fråga efter pengar vare sig för vasen eller för självrisken.

Detta är det enda rätta, i min åsikt.
Vad snackar du om? Läste du trådstarten? Barnet har inte missat hinken och träffat vasen utan i affekt kastat en boll (ej del av leken) på vasen.
Citera
2020-07-19, 01:59
Medlem
boqpods avatar
Citat:
Resonerar man så är det givetvis begripligt, men finns en risk att åtagande att betala självrisken uppfattas som att ts skulle känna sig ansvarig ändå. Det som problematiserar det hela är förstås att ts på ett tidigt stadium sagt sig villig att betala, detta utan att då veta värdet.

Precis, där uppstod dilemmat.
Citera
2020-07-19, 02:00
Moderator
Lapapps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Vad snackar du om? Läste du trådstarten? Barnet har inte missat hinken och träffat vasen utan i affekt kastat en boll (ej del av leken) på vasen.
Exakt. En sexåring. Alla med erfarenhet av småbarn vet hur affektlabila de är. När vi får över ungar som jag inte säkert vet är lugna plockar jag undan släktvaserna och förbjuder all form av bollsport inomhus. Skulle definitivt förebrå mig själv om någon dampunge skulle förstöra gammelfarmors finvas.
Citera
2020-07-19, 02:01
Medlem
Peyotedudes avatar
Shit, låter som ett avsmitt av seinfield.

Det skulle hon tagit i beräkning när där är barnkalas och bollar.
Citera
2020-07-19, 02:02
Medlem
Jag tror inte på den här tråden. Känns osannolikt att man har en vas för 35 000kr öht och ännu mer osannolikt att man har den framme i ett hus där man har barnkalas.
Citera
2020-07-19, 02:15
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ägarinnan av vasen skall göra anmälan till sitt försäkringsbolag. Därest bolaget ersätter skadan påföres självrisk, även den skall betalas av ägarinnan. Det handlar om en olycka, inte om skadegörelse, då kan ingen annan lastas för det även om skadan åsamkats av annan person.

Precis så är det. Det är för sådana här händelser man har en allriskförsäkring.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in