2020-07-06, 02:39
Medlem
MrsVanity1s avatar
Nu ska väl inte kanske jag uttala mig som inte har barn.
Men angående perfekta instagram bilder ,det skulle jag skita i .
Man har ju varit hos familjer som har barn och semester och det ser ut som de flesta beskriver ,men så är ju instagram inte verkligheten ibland eller oftast.
Tycker ni kämpar på bra !
Senast redigerad av MrsVanity1 2020-07-06 kl. 02:43.
Citera
2020-07-06, 06:33
Medlem
stom72s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag börjar: det regnar så alla planer på utomhus-aktiviteter fick slopas. Barnen vill endast sitta framför tv och tvspel. Frugan har en vision av en ”skärmfri semester”. Minstingen är i en period att hon vill vara med sina större syskon och får hon inte det, jävlas hon allt vad hon kan. Hon är högljudd, noll självbevarelsedrift och rejält trotsig. ”Nej” och ”sluta” är våra vanligaste ord.

Världen är deras ostron - de kan gå ut och studsa studsmatta, spela sällskapsspel, läsa en bok, leka med varann, sparka boll, leka kurragömma - men det enda de vill, hela tiden, är ha skärmtid.

Och som förälder vill man bara ha en stunds lugn och ro ibland. Inget skrik, höra sig själv tänka, slappna av.

Jag vet, övergående problem. Snart är de äldre och klarar sig själva.

Datorns uppfinnare, Charles Babbage, var praktiserande satanist.
Citera
2020-07-06, 06:51
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av byrikaberta
Balanscykel är faktiskt the shit. Testa får du se. Steget till riktig cykel utan stödhjul blir väldigt litet när de rullat runt på en sån först.

nä jag kommer inte testa en balanscykel .. Jag kan redan cykla och jag tror dessutom inte att det finns särskilt stora sådana
Citera
2020-07-06, 07:31
Medlem
Haajibs avatar
Varför get du ungen en platta om de bara blir dumma i huvudet av det?
Citera
2020-07-06, 07:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tomkartong
Jag är ständigt stressad och på helspänn och jag förstår inte hur andra familjer med småbarn kan vara så lugna och harmoniska.
De är varken lugna eller harmoniska men för vissa är det extremt viktigt att verka lyckad, även om man så måste ljuga om det...
Moderarorn rassa här i tråden t.ex, full av skit och har troligen inte ens barn.
Tipset är att inte lyssna på såna, faktiskt ska man inte lyssna eller jämföra sig med någon alls. Gör det som passar bäst för dig och din familj.

Sen kan jag hålla med om att det såklart är bra att aktivera ungarna så de somnar i tid på kvällen sen men ska man börja sträva efter att vara en perfekt förälder i någon annans ögon så kommer man bara känna sig misslyckad och konstant gå med dåligt samvete, mer än vad man som förälder redan gör.

Själv försöker jag komma ut så mycket som möjligt eller åtminstone göra något kreativt, bygga lego är nästan roligare för mig än för ungen!

Men man ska inte ha dåligt samvete ifall man bara ör hemma framför datorn en hel dag, äter mackor till lunch och middag eller liknande. Det är självklart viktigt med gränser och att barn får en bra, varierande, lärorik uppväxt men man måste faktiskt välja sina strider...

Senast redigerad av Blalotus 2020-07-06 kl. 07:49.
Citera
2020-07-06, 07:46
Medlem
Hamsterbolls avatar
Inga skärmar här! Totalt vidrigt att sätta så små barn framför en skärm.

När det regnar så sitter vi och målar med färger och limmar med paljetter vid köksbordet. Minstingen kryper omkring på golvet och försöker lära sig gå. Jag och mannen kan dricka kaffe och läsa tidningen eller en bok vid bordet samtidigt som barnen pysslar.

När de tröttnat på pyssel så går vi ut. På med regnkläder och så letar vi efter pölar och sniglar och grodor. Ibland går vi till en sjö, men oftast till skogen. Mysigt när regnet öser ner.

Efter utelek så är det lunchdags. Alla är lite frusna så det är mysigt att hjälpas åt i köket. Lagar mat som alla kan hjälpas åt med (utom bebisen såklart). Paj, tacos, pizza, varma mackor är populärt och enkelt.

Sedan äter vi. Då är det som mest kaos. Mycket mat hamnar på golvet och det är livat. Men så har vi flera barn också i åldern 0-6 år!

Efter lunch är det fri lek. Pappa och mamma måste städa upp och diska. Barnen leker på rummet eller i huset.

Sedan pusslar vi, läser böcker högt, dansar.

På kvällen tar vi ofta ett kvällsbad i sjön! Eller i badkaret. Finns massa roliga pyssel och lekar att göra i badet.

Jag måste nog säga att semester med barnen är supermysigt. Det enda jag saknar med att vara barnfri är lugna middagar. Men jag är ju hemmafru så det är ju ingen skillnad nu bara för att det är semester.
Citera
2020-07-06, 07:53
Medlem
Igår regnade det och vi var hemma inomhus precis hela dagen.

Jag spelade Fifa20 på xbox med min 9-åriga son (han slår mig), vi spelade brädspel alla fyra, la pussel med dottern på 4 år, byggde lego med sonen, la pärlplattor med dottern...

Förutom detta så lekte dottern på sitt rum med dockskåpet och grabben läste en bok.

Men det där är ändå bara en bråkdel av dagen. Förmiddagen tittade de på TV. Sommarlovsmorgon, allsköns dynga på de barnkanaler vi har, de kolla på youtube, spelar spel och allt möjligt.

Helt ärligt så undrar jag varför det anses så fint att läsa en bok eller spela brädspel men så fult att "sitta bakom en skärm". Skärmen i sig är ju inte farlig. Den förstör inte synen. Visst, man får ingen motion av skärmen. Men det får man inte av boken eller brädspelet heller. Dessutom märker jag på min son att han lär sig en massa av sin tid bakom mobilen och datorn. Han snappar upp hur spel fungerar tusen ggr snabbare än mig. Han lär sig lite engelska osv också. Förstår inte varför det skulle vara bättre att sitta och slå en tärning... Socialt? Han chattar med sina kompisar och spelar i samma "världar" som dem. De tycker det är jättespännande.

Självklart spelar de fotboll, hoppar studsmatta, cyklar, badar och allt sånt där också. Men är det dåligt väder, vad ska han göra?

Ofta är det mer eller mindre hysteriska mammor som har ångest över detta. Min fru är inget undantag men hon är för lat för att göra nåt åt det.

Apropå semester med barn så visst, det är ingen total avkoppling som det var före barnen. Men det blir bättre när de blir äldre. Nu ska vi t ex åka på semester utan barnvagn för första gången sen 2011. Nu fungerar det mesta för oss ganska bra och vi kan koppla av. Vi har haft många semestrar med dålig sömn, bråk och slit. Så om vi kan få lite extra lugn då och då tack vare en skärm eller två så får det fan vara så.
Citera
2020-07-06, 07:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Inga skärmar här! Totalt vidrigt att sätta så små barn framför en skärm.

När det regnar så sitter vi och målar med färger och limmar med paljetter vid köksbordet. Minstingen kryper omkring på golvet och försöker lära sig gå. Jag och mannen kan dricka kaffe och läsa tidningen eller en bok vid bordet samtidigt som barnen pysslar.

När de tröttnat på pyssel så går vi ut. På med regnkläder och så letar vi efter pölar och sniglar och grodor. Ibland går vi till en sjö, men oftast till skogen. Mysigt när regnet öser ner.

Efter utelek så är det lunchdags. Alla är lite frusna så det är mysigt att hjälpas åt i köket. Lagar mat som alla kan hjälpas åt med (utom bebisen såklart). Paj, tacos, pizza, varma mackor är populärt och enkelt.

Sedan äter vi. Då är det som mest kaos. Mycket mat hamnar på golvet och det är livat. Men så har vi flera barn också i åldern 0-6 år!

Efter lunch är det fri lek. Pappa och mamma måste städa upp och diska. Barnen leker på rummet eller i huset.

Sedan pusslar vi, läser böcker högt, dansar.

På kvällen tar vi ofta ett kvällsbad i sjön! Eller i badkaret. Finns massa roliga pyssel och lekar att göra i badet.

Jag måste nog säga att semester med barnen är supermysigt. Det enda jag saknar med att vara barnfri är lugna middagar. Men jag är ju hemmafru så det är ju ingen skillnad nu bara för att det är semester.

Haha. Pics or it didn't happen. Har jag hamnat på familjeliv helt plötsligt?

Låt mig gissa, du dricker inte så mycket som en cl vin framför dina barn heller?
Citera
2020-07-06, 08:03
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Haha. Pics or it didn't happen. Har jag hamnat på familjeliv helt plötsligt?

Låt mig gissa, du dricker inte så mycket som en cl vin framför dina barn heller?

Jo jag dricker vin varje dag i princip. Kanske därför jag orkar med!

Haha nej, men seriöst. Det blir vad man gör det till. Det är svinjobbigt att ha barn, men också roligt! Vi har dessutom våra barn hemma så vi är kanske lite luttrade. Måste liksom hitta på pyssel och utflykter varje dag. Så semester är som en vanlig vecka för oss, förutom att pappa är med också.

Men ut i naturen, bada, gå i skogen, plocka bär, plocka stenar och pinnar att pyssla med... det är mitt bästa tips. Utomhus sköter barnen sig själva i princip och dessutom blir de trötta lagom till läggdags. Vilket barn inte blir av skärmtid.
Citera
2020-07-06, 08:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Okej, jag har inte hela natten på mig, så detta blir mitt sista svar. Det finns en dag imorgon också!
Inte ens skolan hade en aning om detta iPad-projekt som helt plötsligt Stockholms kommun beslutade sig för som "ett experiment" (endast vissa utvalda skolor). Min son hade redan gått i den skolan i 4 år när detta projekt sattes in. Börja flytta på ett barn som skaffat kompisar...det gör man inte hur som helst.

Du är också kvinna antar jag?

Var är det som är så farligt med skärmar?
Citera
2020-07-06, 08:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Jo jag dricker vin varje dag i princip. Kanske därför jag orkar med!

Haha nej, men seriöst. Det blir vad man gör det till. Det är svinjobbigt att ha barn, men också roligt! Vi har dessutom våra barn hemma så vi är kanske lite luttrade. Måste liksom hitta på pyssel och utflykter varje dag. Så semester är som en vanlig vecka för oss, förutom att pappa är med också.

Men ut i naturen, bada, gå i skogen, plocka bär, plocka stenar och pinnar att pyssla med... det är mitt bästa tips. Utomhus sköter barnen sig själva i princip och dessutom blir de trötta lagom till läggdags. Vilket barn inte blir av skärmtid.

Vi har också våra barn hemma sen mars. Min fru sliter med att boka in andra familjer, åka på utflykter osv osv (jag jobbar hemifrån och kan oftast inte vara med). Men det är ju inte hela dagen direkt. Oftast åker de iväg efter lunch och är hemma till middagen. Resten av tiden får barnen göra lite vad de vill. Jag tror inte de far illa av det. Vår äldste är jättedålig på att underhålla sig själv. Alltid varit. När han var 3-4 år och vi bodde i lägenhet var det verkligen asjobbigt. Nu leker han med kompisar, studsar studsmatta, spelat fotboll osv. Men han spelar även dataspel några timmar varje dag. Och kollar på sina favorit-youtubers. So what?

Vår lilla leker och har sig med sina dockor, mjukisdjur, pärlplattor, pussel osv osv. Men hon gillar också att sitta med min telefon uppkrupen i en soffa och titta på typ "Skönheten och odjuret", "Frost" eller "Tangled" (Rapunzel). Eller nåt annat hon hittar.
Citera
2020-07-06, 08:12
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Jag var likadan som grabb, ville mest sitta framför datorn och pappa blev arg stängde av routern ibland. Jag kan fortfarande komma ihåg hur tråkigt jag tyckte annat kunde vara. Under småbarnsåren lär det nog att ha ett tankemönster att lugn och ro endast är en lyx man får sällan. Har ju inte själv barn men vet ju hur syrran har det, även om hon och hennes kille sköter det exemplariskt så är det där lugn o ro ändå en lyx man verkligen kan njuta av senare när barnen blir äldre. Något barn inte glömmer är upplevelser iallafall, så om man lämnar plattan hemma medans man drar ut på någon upptäcksfärd så kommer dom komma ihåg det. Det gör jag iallafall, det minns jag som starkast inte alla timmar framför datorn.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in