2020-07-06, 08:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Jag var likadan som grabb, ville mest sitta framför datorn och pappa blev arg stängde av routern ibland. Jag kan fortfarande komma ihåg hur tråkigt jag tyckte annat kunde vara. Under småbarnsåren lär det nog att ha ett tankemönster att lugn och ro endast är en lyx man får sällan. Har ju inte själv barn men vet ju hur syrran har det, även om hon och hennes kille sköter det exemplariskt så är det där lugn o ro ändå en lyx man verkligen kan njuta av senare när barnen blir äldre. Något barn inte glömmer är upplevelser iallafall, så om man lämnar plattan hemma medans man drar ut på någon upptäcksfärd så kommer dom komma ihåg det. Det gör jag iallafall, det minns jag som starkast inte alla timmar framför datorn.

Vi gör verkligen allt det där. Ungarna är bortskämda som f-n. Tror snarare vi lägger för mycket tid på dem.

Jag kan verkligen inte komma ihåg att mina föräldrar lekte med mig eller gjorde så mycket extra enkom för min skull. Min mormor däremot spelade mycket kort med mig och vi gick på små utflykter osv. Mamma och pappa hade inte tid (eller lust) helt enkelt. Som yngre barn lekte jag oerhört mycket med lego. Hade även en bilbana kommer jag ihåg. Och sen när jag blev lite äldre läste jag mycket serietidningar och en del ungdomsböcker. Vi hade inte ens nån dator förrän jag gick på gymnasiet. Jag var dessutom ensambarn och hade inga syskon att bråka/leka med.

Däremot tränade pappa vårt pojklag i fotboll och ställde upp och skjutsade till tävlingar i andra sporter väldigt ofta. Han var otroligt engagerad i sånt. Däremot satt han aldrig på golvet och lekte med mig.
Citera
2020-07-06, 08:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Är ju inte playdoo som är kul utan att umgås med sina barn. Känner du inte igen dig i att det inte är så viktigt exakt vad man gör så länge man får vara med människor man älskar?

Nej, jag skulle skilja mig direkt från min fru om hon betedde sig som ett barn. Hur mycket jag än älskade henne.
Citera
2020-07-06, 08:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wexxz
Kan dom inte cykla?
De kan cykla. Bor i staden så jag vill inte att de cyklar nattetid. För mycket konstigt folk ute då.
Citera
2020-07-06, 09:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag börjar: det regnar så alla planer på utomhus-aktiviteter fick slopas. Barnen vill endast sitta framför tv och tvspel. Frugan har en vision av en ”skärmfri semester”. Minstingen är i en period att hon vill vara med sina större syskon och får hon inte det, jävlas hon allt vad hon kan. Hon är högljudd, noll självbevarelsedrift och rejält trotsig. ”Nej” och ”sluta” är våra vanligaste ord.

Världen är deras ostron - de kan gå ut och studsa studsmatta, spela sällskapsspel, läsa en bok, leka med varann, sparka boll, leka kurragömma - men det enda de vill, hela tiden, är ha skärmtid.

Och som förälder vill man bara ha en stunds lugn och ro ibland. Inget skrik, höra sig själv tänka, slappna av.

Jag vet, övergående problem. Snart är de äldre och klarar sig själva.

hahaha, exakt på pricken som vi har det.
Innan skärm satt de barn vi har som nu är äldre med tidiga smartphones, allt för att inte aktivera sig med allt man köpt.

Semestern är helvetet för föräldrarna då dom har barnen 100% av tiden.

Vi har två kullar (samma fru till alla) och dom äldre när dom blev 13-14 gjorde ALLT för att sabotera ALLT som var familjeaktiviteter upp tills dom blev 18-19.
Jag har förstått först i efterhand varför det alltid var kaos när jag och min fru alltid drog åt samma håll. Riktiga tredjekolonnare men nu börjar dom lugna ner sig.

Vi känner alltid att vi gör för lite, den perfekta bilden är man inte ens i närheten av.
Beror till viss del på att vi flyttat runt i hela jädra världen för mitt jobb och har barn i två omgångar.
Citera
2020-07-06, 09:20
Medlem
moderator-hatarens avatar
Skitväder o inget o göra... vad gör man då? man tar till det enda som gör en lycklig på riktigt

SPRITEN!
Citera
2020-07-06, 09:23
Medlem
Kul läsning,

-finns olika typer av barn, passiva och aktiva, introverta och extroverta.
-finns olika typer av föräldrar läs ovan.
-finns olika skolor, olika vänner olika allt.

När vi växte upp flyttade vi till ett villaområde med mest äldre så jag hade inga vänner i närområdet.
Sen gick vi i skola 30 minuter bort med buss.
Det påverkade såklart hur jag lekte med andra barn på fritiden.

Sen finns det föräldrar i denial som även i en anonym tråd på FB målar den perfekta bilden trots att dom sitter och skåpsuper för att orka med
Citera
2020-07-06, 09:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av moderator-hataren
Skitväder o inget o göra... vad gör man då? man tar till det enda som gör en lycklig på riktigt

SPRITEN!

Vi hade en tung period med barn och jobb, inte mellan oss.
Det var bara för mycket under ett par år.
Herregud vad vi drack för att orka med, var på bolaget var och varannan dag.
Sen vid något tillfälle går det bara över och kom just på att jag inte rört en droppe alkohol sedan Januari.
Citera
2020-07-06, 09:45
Medlem
Bara-Robins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Inga skärmar här! Totalt vidrigt att sätta så små barn framför en skärm.

När det regnar så sitter vi och målar med färger och limmar med paljetter vid köksbordet. Minstingen kryper omkring på golvet och försöker lära sig gå. Jag och mannen kan dricka kaffe och läsa tidningen eller en bok vid bordet samtidigt som barnen pysslar.

När de tröttnat på pyssel så går vi ut. På med regnkläder och så letar vi efter pölar och sniglar och grodor. Ibland går vi till en sjö, men oftast till skogen. Mysigt när regnet öser ner.

Efter utelek så är det lunchdags. Alla är lite frusna så det är mysigt att hjälpas åt i köket. Lagar mat som alla kan hjälpas åt med (utom bebisen såklart). Paj, tacos, pizza, varma mackor är populärt och enkelt.

Sedan äter vi. Då är det som mest kaos. Mycket mat hamnar på golvet och det är livat. Men så har vi flera barn också i åldern 0-6 år!

Efter lunch är det fri lek. Pappa och mamma måste städa upp och diska. Barnen leker på rummet eller i huset.

Sedan pusslar vi, läser böcker högt, dansar.

På kvällen tar vi ofta ett kvällsbad i sjön! Eller i badkaret. Finns massa roliga pyssel och lekar att göra i badet.

Jag måste nog säga att semester med barnen är supermysigt. Det enda jag saknar med att vara barnfri är lugna middagar. Men jag är ju hemmafru så det är ju ingen skillnad nu bara för att det är semester.

Sitta och läsa för sig själv när man kan pyssla och leka med de små änglarna? Ta tillvara på tiden med de små istället och försvinn inte in i eran egen värld. Barnen behöver er som mest i den där åldern. Ta lite ansvar.
Att ge barnen paj är att göra det lätt för sig. Bara baka och laga mat. Lägg lite mer än ett par timmar på maten och släng ihop en snabb sallad från landet också. Det är inte bra med så mycket kolhydrater som du verkar ge dina barn.
Städa och diska kan ni göra när barnen sover. Eller är det för mycket begärt att umgås med sina barn istället för att unna sig en massa ledig tid om kvällarna? Är ni så trötta så kan ni gå och lägga er tidigare.
Vad är du för WT-morsa egentligen?
Citera
2020-07-06, 09:48
Medlem
Hamsterbolls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bara-Robin
Sitta och läsa för sig själv när man kan pyssla och leka med de små änglarna? Ta tillvara på tiden med de små istället och försvinn inte in i eran egen värld. Barnen behöver er som mest i den där åldern. Ta lite ansvar.
Att ge barnen paj är att göra det lätt för sig. Bara baka och laga mat. Lägg lite mer än ett par timmar på maten och släng ihop en snabb sallad från landet också. Det är inte bra med så mycket kolhydrater som du verkar ge dina barn.
Städa och diska kan ni göra när barnen sover. Eller är det för mycket begärt att umgås med sina barn istället för att unna sig en massa ledig tid om kvällarna? Är ni så trötta så kan ni gå och lägga er tidigare.
Skärpning!

Klart vi slänger ihop en sallad från landet också. Barnen hjälper till att själva plocka salladsblad, jordgubbar, sockerärtor, lök, kål och tomater. Vi har även egna höns om du undrar.
Citera
2020-07-06, 09:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hallsakaeft
sepåfan sån har jag nog sett när jag tänker efter. men jag tror mer på stödhjul istället
Då tror du fel. Båda mina barn gick från balanscykel till trampcykel utan stödhjul när de var drygt 3 år. Balanscykel är oslagbart.

Det är samma när föräldrar tror att barnen kommer upp på benen snabbare för att de tränar i en gåstol. Helt motsatt effekt, då barnet aldrig behöver träna upp sin egen balans.
Citera
2020-07-06, 09:55
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Joxxorz
Då tror du fel. Båda mina barn gick från balanscykel till trampcykel utan stödhjul när de var drygt 3 år. Balanscykel är oslagbart.

Det är samma när föräldrar tror att barnen kommer upp på benen snabbare för att de tränar i en gåstol. Helt motsatt effekt, då barnet aldrig behöver träna upp sin egen balans.

Men stödhjul justerar man långsamt upp så att cykeln måste luta mer och mer för att de ska ta i med tiden ....!?
Citera
2020-07-06, 10:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kaffemedaffe
Så du hade ingen susning om att det förekom skärmar på skolan och ovetandes placerade du dina barn där. När terminen börjar får de iPads och detta får du såklart reda på direkt när de får dem. Nu hade du kunnat omplacera dina barn i en annan skola direkt men det gjorde du inte. Du hade kunnat flytta, men det gjorde du inte. Det finns saker som är viktigare än dina barns syn. Det är ok att det är så. Men det är du som har valt.

Nu kan ja ha rätt mycket sympati med honom som du beter dig som bror duktig mot.

Exakt ALLA vet ju att det finns pedofiler på dagis, fritids och inom idrotten men folk blir ändå oförklarligt förbaskade när deras barn våldtas. Det står ju dom fritt att inte låta barnen gå utanför dörren så dom inte riskerar något.

så som du håller på kan man ju resonera i all oändlighet
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in