2020-07-05, 17:00
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rassa
https://m.babyshop.se/10-springcykel...kaAh_iEALw_wcB

Cykel utan trampor. Bra balansträning så att dom inte vaggas in i tryggheten att förlita sig på stödhjul.

sepåfan sån har jag nog sett när jag tänker efter. men jag tror mer på stödhjul istället
Citera
2020-07-05, 17:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag börjar: det regnar så alla planer på utomhus-aktiviteter fick slopas. Barnen vill endast sitta framför tv och tvspel. Frugan har en vision av en ”skärmfri semester”. Minstingen är i en period att hon vill vara med sina större syskon och får hon inte det, jävlas hon allt vad hon kan. Hon är högljudd, noll självbevarelsedrift och rejält trotsig. ”Nej” och ”sluta” är våra vanligaste ord.

Världen är deras ostron - de kan gå ut och studsa studsmatta, spela sällskapsspel, läsa en bok, leka med varann, sparka boll, leka kurragömma - men det enda de vill, hela tiden, är ha skärmtid.

Och som förälder vill man bara ha en stunds lugn och ro ibland. Inget skrik, höra sig själv tänka, slappna av.

Jag vet, övergående problem. Snart är de äldre och klarar sig själva.

Skulle du inte kunna vara lite kreativ. Samla in alla skärmar på natten när fienden sover. Sen sprider du ut dom uppe i träd, under stenar och gömda på andra ställen med en kilometers avstånd och ritar upp en skattkarta som även innehåller rebusar som gör dom sysselsatta en hel dag. Naturligtvis ser du till att det bara är 5% batteritid kvar per enhet så dom inte blir sittande i något träd.

Min erfarenhet är att det är ganska lätt att kicka i gång ungar, under tio i alla fall, så dom släpper skärmarna, men jag är ju wt och kan ta ut svängarna lite mer och göra riktigt galna saker utan att behöva bry mig.
Citera
2020-07-05, 17:01
Medlem
Hallsakaefts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Merdive
Håller med, tanten har ju helt rätt. Bara lås in alla ipads och skit tills semestern är slut.

Exakt ungarna kommer väl va skogsokiga första dagarna med regelrätt abstinens och psykologiskt avtändning med nedstämdhet men sen när de varit utan ett tag kommer de inte sakna skiten tror jag
Citera
2020-07-05, 17:09
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Halvtimme? Då räknas väl inte filmer antar jag??

Nja, dom tittar inte så ofta på filmer som är såpass långa. Men även om dom gör det så är det ändå en paus efter en halvtimme, tar bort deras ipads och säger ”nu är det dags att gå ut och leka” eller nåt i den stilen.
Citera
2020-07-05, 17:36
Medlem
Citat:
Jag börjar: det regnar så alla planer på utomhus-aktiviteter fick slopas. Barnen vill endast sitta framför tv och tvspel. Frugan har en vision av en ”skärmfri semester”. Minstingen är i en period att hon vill vara med sina större syskon och får hon inte det, jävlas hon allt vad hon kan. Hon är högljudd, noll självbevarelsedrift och rejält trotsig. ”Nej” och ”sluta” är våra vanligaste ord.

Världen är deras ostron - de kan gå ut och studsa studsmatta, spela sällskapsspel, läsa en bok, leka med varann, sparka boll, leka kurragömma - men det enda de vill, hela tiden, är ha skärmtid.

Och som förälder vill man bara ha en stunds lugn och ro ibland. Inget skrik, höra sig själv tänka, slappna av.

Jag vet, övergående problem. Snart är de äldre och klarar sig själva.

Ska de leka kurragömma, hoppa studsmatta osv i regnet?

Vi har varit hemma alla fyra sen mitten av mars. Går faktiskt ganska bra. Men man får acceptera en hel del skärmtid. Förstår faktiskt inte varför alla morsor (90% av de med moralpanik är kvinnor) ska få panik över det. Ungarna lär sig en hel del nyttigt faktiskt.
Citera
2020-07-05, 17:52
Medlem
NormanRosemonts avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du har inte små barn va?

Hur gjorde familjer förr i tiden då?
Citera
2020-07-05, 17:52
Medlem
scoremaxs avatar
Nu mådde jag dåligt idag, så det blev lite speciellt,men alla andra dagar så lirar vi boll, airsoft, springer i löpspåret eller tränar kamp.

Minst en 1h varje dag skall vi motionera tillsammans, det är det enda "Måste" som vi har på oss i familjen.

I år beslutade jag mig för att det skall bli bästa sommaren ever.

Bada, fiska, göra utflykter.

Då hinner dom med lite lagom med skärmtid också.
Senast redigerad av scoremax 2020-07-05 kl. 17:55.
Citera
2020-07-05, 19:00
Medlem
EnLitenFryss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Ska de leka kurragömma, hoppa studsmatta osv i regnet?

Vi har varit hemma alla fyra sen mitten av mars. Går faktiskt ganska bra. Men man får acceptera en hel del skärmtid. Förstår faktiskt inte varför alla morsor (90% av de med moralpanik är kvinnor) ska få panik över det. Ungarna lär sig en hel del nyttigt faktiskt.

Nej, självklart får de göra inne-grejer när det regnar. Mer frustrationen när de i varje givet läge föredrar platta, tv och tvspel framför allt annat.

Jag är inte prompt emot skärmtid - jag vill ju också slappa lite framför tvn eller xboxen ibland - men det är frustrerande att det är det ENDA de vill göra. Typ.
Citera
2020-07-05, 20:04
Medlem
Med barn på 3 och 1 år så försöker man överleva dagen och göra sina barn så trötta som möjligt så att man slipper kämpa vid läggdags. Typ.
Vi försöker ha någon form av utflykt varje dag- gå till lekplats, cykla till skogen, åka och handla, hälsa på kusiner/kompisar osv. Ibland är det svårt. Precis som ts så skriks det ofta "NEJ" "SLUTA".
Jag är ständigt stressad och på helspänn och jag förstår inte hur andra familjer med småbarn kan vara så lugna och harmoniska.
Citera
2020-07-05, 20:33
Moderator
Rassas avatar
Citat:
Nej, självklart får de göra inne-grejer när det regnar. Mer frustrationen när de i varje givet läge föredrar platta, tv och tvspel framför allt annat.

Jag är inte prompt emot skärmtid - jag vill ju också slappa lite framför tvn eller xboxen ibland - men det är frustrerande att det är det ENDA de vill göra. Typ.

Så ta bort plattan, tv:n och tv-spelet då. Ha en regel på en maxtid för platta / tv varje dag, tex efter middagen är det en timme skärmtid, sen stängs den av, punkt slut. Ett djävla liv i början blev det när vi skar ner skärmtiden men dom vänjer sig.

Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men mina är tre och fem och vi leker med Lego, pussel, klossar, ritar och målar, leker med Playdoo, läser böcker, mm. Träjärnväg från Brio har vi också, den är poppis. Och var ute när ni kan, leta upp en bäck och bygg fördämningar, det är kul.

Alla brädspel som fanns när jag växte upp har väl fallit i glömska men har man läskunniga barn, lär dom spela Monopol, Trivial Pursuit, mm. Och alla kortspel som finns: Svälta räv, Finns i sjön, Skitgubbe, diverse poker- varianter. UNO spelade jag skitmycket när jag var liten. Jakten på den försvunna diamanten är ett fantastiskt brädspel, bör finnas på eBay.
Senast redigerad av Rassa 2020-07-05 kl. 20:46.
Citera
2020-07-05, 21:14
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotebro-conny
Skulle du inte kunna vara lite kreativ. Samla in alla skärmar på natten när fienden sover. Sen sprider du ut dom uppe i träd, under stenar och gömda på andra ställen med en kilometers avstånd och ritar upp en skattkarta som även innehåller rebusar som gör dom sysselsatta en hel dag. Naturligtvis ser du till att det bara är 5% batteritid kvar per enhet så dom inte blir sittande i något träd.
Idén var ju bra på papper, men kostar knark om du måste köpa vattentäta skal till alla ipads
Citera
2020-07-05, 21:21
Medlem
Mangelinas avatar
Sonen har blivit ett lite äldre "barn" och kommit in i tonårsdimman, så här sovs det till åtminstone kl.13 om jag inte går in med kastrullock och smäller

Så hårt som han pluggat med höga betyg i vår unnar vi honom den sömnen (att vakna utan väckning eller väckarklocka) och friheten att äntligen få vara uppe lite senare på kvällarna och han får faktiskt huuuuur mycket skärmtid han vill. Vi hinner med naturupplevelser, båtliv och annat härligt också däremellan, så varför inte? Alla ska ju få sin del av den härliga sommarkakan och han tycker tydligen den biten är godast just nu
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in