Citat:
Ursprungligen postat av
EnLitenFrys
Nej, självklart får de göra inne-grejer när det regnar. Mer frustrationen när de i varje givet läge föredrar platta, tv och tvspel framför allt annat.
Jag är inte prompt emot skärmtid - jag vill ju också slappa lite framför tvn eller xboxen ibland - men det är frustrerande att det är det ENDA de vill göra. Typ.
Så ta bort plattan, tv:n och tv-spelet då. Ha en regel på en maxtid för platta / tv varje dag, tex efter middagen är det en timme skärmtid, sen stängs den av, punkt slut. Ett djävla liv i början blev det när vi skar ner skärmtiden men dom vänjer sig.
Nu vet jag inte hur gamla dina barn är men mina är tre och fem och vi leker med Lego, pussel, klossar, ritar och målar, leker med Playdoo, läser böcker, mm. Träjärnväg från Brio har vi också, den är poppis. Och var ute när ni kan, leta upp en bäck och bygg fördämningar, det är kul.
Alla brädspel som fanns när jag växte upp har väl fallit i glömska men har man läskunniga barn, lär dom spela Monopol, Trivial Pursuit, mm. Och alla kortspel som finns: Svälta räv, Finns i sjön, Skitgubbe, diverse poker- varianter. UNO spelade jag skitmycket när jag var liten. Jakten på den försvunna diamanten är ett fantastiskt brädspel, bör finnas på eBay.