2020-07-06, 23:13
Medlem
Necriss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Locifer
Exakt varför skulle en iPad framkalla närsynthet? Är dåligt för ögat att låsa sig vid kort avstånd. Men därvidlag är det ingen skillnad mot en bok.
Klart det är. Du har en ljuskälla som lyser samtidigt, som du stirrar rakt in i, dessutom på kort avstånd.
Citera
2020-07-06, 23:16
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Necris
Klart det är. Du har en ljuskälla som lyser samtidigt, som du stirrar rakt in i, dessutom på kort avstånd.
Precis så! Tack för att det finns några tänkande därute ✨🙏🏻✨
Citera
2020-07-07, 00:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Inga skärmar här! Totalt vidrigt att sätta så små barn framför en skärm.

När det regnar så sitter vi och målar med färger och limmar med paljetter vid köksbordet. Minstingen kryper omkring på golvet och försöker lära sig gå. Jag och mannen kan dricka kaffe och läsa tidningen eller en bok vid bordet samtidigt som barnen pysslar.

När de tröttnat på pyssel så går vi ut. På med regnkläder och så letar vi efter pölar och sniglar och grodor. Ibland går vi till en sjö, men oftast till skogen. Mysigt när regnet öser ner.

Efter utelek så är det lunchdags. Alla är lite frusna så det är mysigt att hjälpas åt i köket. Lagar mat som alla kan hjälpas åt med (utom bebisen såklart). Paj, tacos, pizza, varma mackor är populärt och enkelt.

Sedan äter vi. Då är det som mest kaos. Mycket mat hamnar på golvet och det är livat. Men så har vi flera barn också i åldern 0-6 år!

Efter lunch är det fri lek. Pappa och mamma måste städa upp och diska. Barnen leker på rummet eller i huset.

Sedan pusslar vi, läser böcker högt, dansar.

På kvällen tar vi ofta ett kvällsbad i sjön! Eller i badkaret. Finns massa roliga pyssel och lekar att göra i badet.

Jag måste nog säga att semester med barnen är supermysigt. Det enda jag saknar med att vara barnfri är lugna middagar. Men jag är ju hemmafru så det är ju ingen skillnad nu bara för att det är semester.
Är du sarkastisk?
Citera
2020-07-07, 00:23
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hamsterboll
Inga skärmar här! Totalt vidrigt att sätta så små barn framför en skärm.

När det regnar så sitter vi och målar med färger och limmar med paljetter vid köksbordet. Minstingen kryper omkring på golvet och försöker lära sig gå. Jag och mannen kan dricka kaffe och läsa tidningen eller en bok vid bordet samtidigt som barnen pysslar.

När de tröttnat på pyssel så går vi ut. På med regnkläder och så letar vi efter pölar och sniglar och grodor. Ibland går vi till en sjö, men oftast till skogen. Mysigt när regnet öser ner.

Efter utelek så är det lunchdags. Alla är lite frusna så det är mysigt att hjälpas åt i köket. Lagar mat som alla kan hjälpas åt med (utom bebisen såklart). Paj, tacos, pizza, varma mackor är populärt och enkelt.

Sedan äter vi. Då är det som mest kaos. Mycket mat hamnar på golvet och det är livat. Men så har vi flera barn också i åldern 0-6 år!

Efter lunch är det fri lek. Pappa och mamma måste städa upp och diska. Barnen leker på rummet eller i huset.

Sedan pusslar vi, läser böcker högt, dansar.

På kvällen tar vi ofta ett kvällsbad i sjön! Eller i badkaret. Finns massa roliga pyssel och lekar att göra i badet.

Jag måste nog säga att semester med barnen är supermysigt. Det enda jag saknar med att vara barnfri är lugna middagar. Men jag är ju hemmafru så det är ju ingen skillnad nu bara för att det är semester.

Citat:
Ursprungligen postat av Fleshsuckforum
Är du sarkastisk?

Heh, helt sjukt att så många bygger upp sina liv kring barnen. INGET liv själv, bara barnen. Vad är poängen!?! Även föräldrarna måste ju trivas (de flesta beklagar sig här på FB). Så lever inte vi ialf. Vi gör saker som främst vi vuxna gillar. Barn får anpassa sig och självklart gör man saker som de gillar också, men det är inte det som styr.
Citera
2020-07-07, 00:34
Medlem
Wheeler88s avatar
Finns nog mycket gott att säga om barn också. Men i 2020 är ju individen i centrum. Alltså du som förälder. Man har alltid ett val liksom

Men jag tror innerst inne att ni tycker det är värt varje gång ni får tampas med era små odågor. För gör ni inte det är det jag som häcklar dem på gatan sen när de inte kan bete sig.
Citera
2020-07-07, 00:49
Medlem
Mangelinas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
Finns nog mycket gott att säga om barn också. Men i 2020 är ju individen i centrum. Alltså du som förälder. Man har alltid ett val liksom

Men jag tror innerst inne att ni tycker det är värt varje gång ni får tampas med era små odågor. För gör ni inte det är det jag som häcklar dem på gatan sen när de inte kan bete sig.
Självklart älskar man sina barn mer än något annat och har uppoffrat många saker för att få till ett harmoniskt liv.
Just därför:
nu när barnet (äntligen) är i tonåren är det payback time . Näe, skämt å sido, men visst känner man att livet kommit tillbaka! Äntligen kan man umgås och uppleva saker och på samma premisser. Inget behöver "uppoffras". Man ser samma saker utan att ständigt behöva förklara, man skrattar åt samma saker och ser samma skrattretande detaljer i sin omgivning. Samhörighet är det bästa ordet jag kan komma på just nu.
Citera
2020-07-07, 01:16
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag börjar: det regnar så alla planer på utomhus-aktiviteter fick slopas. Barnen vill endast sitta framför tv och tvspel. Frugan har en vision av en ”skärmfri semester”. Minstingen är i en period att hon vill vara med sina större syskon och får hon inte det, jävlas hon allt vad hon kan. Hon är högljudd, noll självbevarelsedrift och rejält trotsig. ”Nej” och ”sluta” är våra vanligaste ord.

Världen är deras ostron - de kan gå ut och studsa studsmatta, spela sällskapsspel, läsa en bok, leka med varann, sparka boll, leka kurragömma - men det enda de vill, hela tiden, är ha skärmtid.

Och som förälder vill man bara ha en stunds lugn och ro ibland. Inget skrik, höra sig själv tänka, slappna av.

Jag vet, övergående problem. Snart är de äldre och klarar sig själva.
Styrka önskar jag dig! Ta det aldrig personligt. Det kostar nu, men eftersom du har förstått kommer du att bli tackad, om så inte av de dina i närtid, så av andra som också fungerar. ( Du måste dock hitta "din skärm"?)
Citera
2020-07-07, 01:17
Medlem
Viejoverdes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Självklart älskar man sina barn mer än något annat och har uppoffrat många saker för att få till ett harmoniskt liv.
Just därför:
nu när barnet (äntligen) är i tonåren är det payback time . Näe, skämt å sido, men visst känner man att livet kommit tillbaka! Äntligen kan man umgås och uppleva saker och på samma premisser. Inget behöver "uppoffras". Man ser samma saker utan att ständigt behöva förklara, man skrattar åt samma saker och ser samma skrattretande detaljer i sin omgivning. Samhörighet är det bästa ordet jag kan komma på just nu.
Gött!
Citera
2020-07-07, 01:35
Medlem
Gertrud1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du har inte små barn va?
Föräldrar bestämmer över sina barn.
De har precis lika mycket disciplin som föräldrarna själva.
Om man är offee för sina barn är man fan inte vuxen och kan inte lära barnen bli det heller.
Citera
2020-07-07, 02:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mangelina
Precis så! Tack för att det finns några tänkande därute ✨🙏🏻✨

Jasså är det klart? Om du är så säker på att så är fallet så får du gärna referera till forskning som påvisar att användande av "ljus på nära håll" ger bestående närsynthet. För med tanke på att du är och håller med "tänkare därute" så utgår jag ifrån att du läst igenom denna forskning och tänkt innan du postade ditt inlägg?
Citera
2020-07-07, 06:55
Medlem
MacEbolas avatar
”Det vi/jag retar mig på: är att barnen föredrar skärmen vid nästan varje givet tillfälle. Lägga pussel? Spela sällskapsspel? Bygga lego? Utflykt/Fotbollsplanen med kompisar? Studsa studsmatta? Skärmen trumfar allt. Minns när sonens bästa kompis ringde precis efter jag gett grönt ljus till lite skärmtid och frågade om sonen ville komma över och leka. Normalt sett säger han "JAAAAAAAAA" men nu var det "eh pappa.... kanske sen?"

Jag kan till viss del förstå det, jag tycker ju också skärmar är kul. Men det vore skoj att se lite engagemang för annat än skärmarna, på samma nivå. Typ att de vill gå ut och sparka boll eller kasta frisbee, mer än spela på plattan. Men det är väl önsketänkande...”
enlitenfrys

Det elektroniken ger är snabba belöningar. Elektroniken har förmågan och uthålligheten att rada upp belöningar och kickar i snabb takt, vilket hjärnan har svårt att stå emot, därför trumfar elektroniken kompisar, föräldrar och logik. Vissa individer är mottagligare än andra. Barnen klarar inte av att begränsa användandet själv av olika anledningar, därför behöver de vuxna att göra det åt dem.

Se’n måste jag tillägga något angående synfel och surfplattor: En möjlighet är att synfelet redan funnits då barnet började använda paddan och att synfelet upptäcktes då. Det behöver inte vara konstigare än så.
Senast redigerad av MacEbola 2020-07-07 kl. 06:57. Anledning: citat
Citera
2020-07-07, 07:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du har inte små barn va?

Inget konstigt. Själv har jag en 3- och en 6åring. Inga plattor eller mobiler. Dock tv. Den är igång kanske ett par gånger i veckan.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in