2022-05-11, 17:25
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av herregudvadgott
Alright, sommaren närmar sig med stormsteg. Nu bor jag rätt lång norrut, men den börjar komma hit.

Jag har bara ett barn, på 2 1/2 månad, så jag vill tro att sommaren blir ungefär som våren varit - se till att ungen får i sig mat, och får sova ordentligt. Och solkräm ska man väl komma ihåg.

Några andra tips för en litenliten?
Myggnät.
Citera
2022-05-11, 21:17
Medlem
Hovslättsmannens avatar
Semestrarna med barnen är guld. Brukar boka vandrarhem någonstans, och bara gå och driva en vecka, äta mycket ute och så. Barnen får kolla hur mycket på skärmar de vill. De tröttnar ändå snart och vill hitta på något. Äta glass, bada, snacka skit.

Alla älskar att dega, och har man tur så har man inte gängat sig med någon sån där pestig person med överdrivet kontrollbehov, som ska "styra upp" allt ("skärmfritt", "laga riktig mat", "familjeråd").
Citera
2022-05-11, 21:20
Medlem
svartblods avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen
Semestrarna med barnen är guld. Brukar boka vandrarhem någonstans, och bara gå och driva en vecka, äta mycket ute och så. Barnen får kolla hur mycket på skärmar de vill. De tröttnar ändå snart och vill hitta på något. Äta glass, bada, snacka skit.

Alla älskar att dega, och har man tur så har man inte gängat sig med någon sån där pestig person med överdrivet kontrollbehov, som ska "styra upp" allt ("skärmfritt", "laga riktig mat", "familjeråd").

Exakt. Klarar man bara av att chilla med familjen så är alla glada. Alla jävla måsten man har resterande 47 veckorna kan man väl skrota på semestern. Sova, äta och chilla...
Citera
2022-05-12, 17:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av llundberg57
Menar du att du inte kan bestämma över dina barn? Vem har makten i huset egentligen?
Nu har jag inga småbarn men när vi hade det så var det inget som helst snack om vem som bestämde och det visste ungarna också.
Jag behövde aldrig säga till mer än en gång. Tolererade aldrig något tjafs.
Haha detta är en gammal tråd, dyker upp varje år när semestern närmar sig.
I alla fall, min uppfattning detta år är att det inte är barnen det är fel på, det är samhället..

Sen..som alla människor har barn olika temprament, tempo, intresse etc och man lär sig att tackla det.
Älskar dem! det är det handlar om iaf
Citera
2022-05-12, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hovslättsmannen

Låter superskönt...jag är däremot själv, lite rädd åka iväg för långt själv med dem..
Citera
2022-07-05, 09:42
Medlem
Är det någon annan som känner behov av semester från sin familj? Det förväntade (i alla fall inom mitt umgänge) är att man ska umgås med sin familj på semestern trots att man umgås med sin familj all övrig tid också. Jag känner oftast att vi i vår familj skulle må mättre av att vara ifrån varandra på semestern. I alla fall i högre utsträckning dela upp oss och göra saker på varsitt håll.
Citera
2022-07-05, 10:00
Medlem
Jag är hemma med småbarnen nu, jag och sambon har inte semester samtidigt vilket suger. Längtar till att få börja jobba igen och barnen längtar till förskolan.
Hade vi varit hemma allihopa hade det varit en annan femma men nu är jag i princip själv med ungarna i 4 veckor.
Hur mycket lekande, fotbollande, badande det än blir så vill dom bara ha mer mer mer och det blir det ändå tjat och gnäll och bråk och ständigt på vakt. Samtidigt som hushållssysslorna läggs helt på mig. Sedan helt dyngslut efter 1 timmes nattning för att sedan somna senast 22.00 för att sedan kliva upp 05.00 när dom vaknar igen.

Sedan om nån frågar nått om semestern så får man använda sitt mest påklistrade leende och berätta hur skööööönt det är och hur uuuuunderbart det är att få vara med barnen <3<3<3
Citera
2022-07-05, 16:07
Medlem
Incendios avatar
Ni som är trötta - trösta er med att tiden går fort(och när den gått saknar man det gamla). Jag har knappt sett röken av tioåringen i sommar. Först var det träningsläger, sedan skulle hon promt till morfar och så är det kompisar, kompisar, kompisar. Saknar henne.
Citera
2022-07-05, 18:02
Medlem
Sockermissbrukares avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Incendio
Ni som är trötta - trösta er med att tiden går fort(och när den gått saknar man det gamla). Jag har knappt sett röken av tioåringen i sommar. Först var det träningsläger, sedan skulle hon promt till morfar och så är det kompisar, kompisar, kompisar. Saknar henne.

Det är sjukt för jag vet att du har så rätt i det du skriver och att jag kommer känna likadant den dagen mina barn är i den åldern.

Men ändå kan jag inte låta bli att stundtals känna att jag skulle först behöva en barnfri semester med min sambo en vecka. Och sedan ytterligare en vecka där jag är helt själv och har semester från familjen.

Men semestern med familjen är också rolig, särskilt när man är ute och hittar på saker, sambo och barn är nöjda och det är fint väder. Det kan vara det finaste som livet har att erbjuda.
Citera
2022-07-05, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Roxic
Myggnät.

Ingen solkräm åt den lilla… Det är skugga som gäller och inget annat.

Barn blir lätt väldigt varma i solen och bränner sig oerhört lätt. Solkräm hjälper med att barnet inte bränner sig, men huden är väldigt tunn och solstrålarna går hårt även i vävnaderna under huden och där hjälper solkräm föga mycket till.

Myggnät till vagnen är ett måste. Friskluft är väldigt bra däremot, så passa på med med långa promenader etc ute i friska luften.
Citera
2022-07-05, 22:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PommesFritz
Jag är hemma med småbarnen nu, jag och sambon har inte semester samtidigt vilket suger. Längtar till att få börja jobba igen och barnen längtar till förskolan.
Hade vi varit hemma allihopa hade det varit en annan femma men nu är jag i princip själv med ungarna i 4 veckor.
Hur mycket lekande, fotbollande, badande det än blir så vill dom bara ha mer mer mer och det blir det ändå tjat och gnäll och bråk och ständigt på vakt. Samtidigt som hushållssysslorna läggs helt på mig. Sedan helt dyngslut efter 1 timmes nattning för att sedan somna senast 22.00 för att sedan kliva upp 05.00 när dom vaknar igen.

Sedan om nån frågar nått om semestern så får man använda sitt mest påklistrade leende och berätta hur skööööönt det är och hur uuuuunderbart det är att få vara med barnen <3<3<3

Fan vad härligt.
Citera
2022-07-05, 23:03
Medlem
Dottern vill bada. Vi går ner till havet. Det är för kallt, tycker hon. Vi går upp. Det blåser kallt, tycker hon. Går tillbaka till ’camp’. Hinner sätta mig ner och få upp lite solvärme. Hon vill bada. Ner igen. Nu kommer vi i. Jag lär henne slänga sig i vågorna. Det är kul. Väldigt kul! ”Pappa, jag är bajsnödig”. Upp. Hämta pengar till betaltoaletten. Springa dit i panik. Krångla av blöt baddräkt. Vänta. ”Det kommer inget.”. På med blöt baddräkt. Ner i havet, fånga vågor. ”Pappa… jag är bajsnödig..”. Upp. Hämta pengar. Springa i panik. Stå en lång stund och stimulera leverans. Äntligen! Ner till stranden. Andra barnet missnöjt och har sand i hela ansiktet/munnen, sambon matt. Det blåser. Tittar upp. Om jag läser molnen rätt har vi 6-7 minuter solsken framför oss. Nu njuter vi!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in