2022-07-06, 04:17
Medlem
Kongruensbojds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jennahaze
Dottern vill bada. Vi går ner till havet. Det är för kallt, tycker hon. Vi går upp. Det blåser kallt, tycker hon. Går tillbaka till ’camp’. Hinner sätta mig ner och få upp lite solvärme. Hon vill bada. Ner igen. Nu kommer vi i. Jag lär henne slänga sig i vågorna. Det är kul. Väldigt kul! ”Pappa, jag är bajsnödig”. Upp. Hämta pengar till betaltoaletten. Springa dit i panik. Krångla av blöt baddräkt. Vänta. ”Det kommer inget.”. På med blöt baddräkt. Ner i havet, fånga vågor. ”Pappa… jag är bajsnödig..”. Upp. Hämta pengar. Springa i panik. Stå en lång stund och stimulera leverans. Äntligen! Ner till stranden. Andra barnet missnöjt och har sand i hela ansiktet/munnen, sambon matt. Det blåser. Tittar upp. Om jag läser molnen rätt har vi 6-7 minuter solsken framför oss. Nu njuter vi!

Pecunia non olet. Väldigt svenskt har det blivit att man måste betala för toalettbesök.

Väl i vattnet ska man akta sig för vassa mussel- och snäckskal, brännmaneter och fjärsingen. Men de där få gångerna solen skiner och luften är varm och havet inbjudande blått och ljummet - då är det paradiset. Mina ungar kunde lika gärna fötts i havet. Så mycket älskar de att bada.

Måste rekommendera alla att skaffa ett såntdär litet tält man slår upp på två sekunder (men packar ner på 10 minuter, snyft) som skydd från insyn, solen och vinden. Och ha alltid med mer vätska än som behövs.
Citera
2022-07-06, 05:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av System76
Ingen solkräm åt den lilla… Det är skugga som gäller och inget annat.

Barn blir lätt väldigt varma i solen och bränner sig oerhört lätt. Solkräm hjälper med att barnet inte bränner sig, men huden är väldigt tunn och solstrålarna går hårt även i vävnaderna under huden och där hjälper solkräm föga mycket till.

Myggnät till vagnen är ett måste. Friskluft är väldigt bra däremot, så passa på med med långa promenader etc ute i friska luften.

UV-strålar letar sig in i skuggade områden. Små barn skall ha solkräm OCH hålla sig i skuggan.

Mer än hälften av UV-strålningen når skuggan. Solkräm är till för att reflektera strålning.
Citera
2022-07-06, 08:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SorgsenNationalist
UV-strålar letar sig in i skuggade områden. Små barn skall ha solkräm OCH hålla sig i skuggan.

Mer än hälften av UV-strålningen når skuggan. Solkräm är till för att reflektera strålning.

Jag har aldrig smörjt in en 3 månader gammal bebis och jag har 4 barn. Inget av barnen har någonsin bränt sig i solen.

Medveten om att solskyddskräm är en hyfsat ny uppfinning?
Citera
2022-07-06, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Harsettdetmesta
I stort sett har det gått bra med barnen. Inget kaos när kläder ska på och inget större tjafs vid matbordet. Möjligen att den yngste bör äta mer grönsaker men man vill ju inte tjata.

Hjälpsamma var de också och plockade undan efter sig när måltiden var avslutad. Därefter fick de göra som de ville med skärmtiden. Den yngste är 32 år och den äldste fyller snart 40 år.

Haha, detta fick mig att skratta högt.
Är själv på semester med familjen i skrivande stund. Kanske återkommer med något av relevans.
Citera
2022-07-06, 11:15
Medlem
Facades avatar
3 års trots.
Frugan jobbar.
Försöker göra en rolig vecka.
Allt går åt helvete. Allt.
Vad man än gör så är det skit. Lekparken, skrik och bråk. Leos lekland, skrik och bråk. Yoump, skrik och bråk.
Så jävla tråkigt att allt man gör, hur mycket man än anstränger sig så är det skrik och bråk.

Värdelöst som fan. Hade lika gärna kunnat jobba och haft honom på dagis där han inte trotsar…
Citera
2022-07-06, 13:27
Medlem
3:e dagen på "semestern". 3 och 4-åring. Satt precis och tänkte att jag har kämpat mig igenom halva första veckan, 3½ vecka kvar tills jag får vila ut på arbetet. Kom sedan på att jag tagit 10 föräldradagar också.

Känns olidligt.

Värst är att jag minns fortfarande hur skönt det var med semester. Göra det man vill, i sin takt. Sovmorgon, dricka rosé i solen, hälsa på folk, grilla, äta ute, läsa... Nu är semester = slit dygnet runt. Vidrigt.
Citera
2022-07-06, 13:41
Medlem
Fiskmånglarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
3 års trots.
Frugan jobbar.
Vad man än gör så är det skit. Lekparken, skrik och bråk. Leos lekland, skrik och bråk. Yoump, skrik och bråk.
Så jävla tråkigt att allt man gör, hur mycket man än anstränger sig så är det skrik och bråk.

Värdelöst som fan. Hade lika gärna kunnat jobba och haft honom på dagis där han inte trotsar…
Trist period du går igenom, men trots all skit skulle du aldrig välja bort att ha barn.
Det kommer en tid när barnet/barnen är självgående, då minns du denna tid med ett leende.
Och njuter av all frihet som du helt plötsligt har.
Citera
2022-07-06, 17:18
Medlem
Rasseltasss avatar
6- och 8-åringar på analog semester ute I spenaten. Ingen TV och inget wifi men mycket natur.

Det går bättre än väntat, delvis för att vi haft tur med vädret. Solen skiner. Men det är goa ungar också.
Citera
2022-07-06, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Antar att alla Svenssons börjar söka sig till sommarstugor och släktingar utanför riskgrupper i sommar. I flödet är det fullt av glada familjer och vackra bilder på naturen och god mat.

Så, berätta hur det är på riktigt. Vad har ni gjort idag, hur mycket har det bråkats? Vill ni ha semester från semestern än?
Jag bor på en ort som får mycket säsongsturister. Det är intresserant att se hur familjerna är. Många barn skiker och gråter och många par i alla åldrar grälar öppet på gatorna. Men många är också glada och gulliga med varandra.
Citera
2022-07-06, 22:07
Medlem
Facades avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fiskmånglaren
Trist period du går igenom, men trots all skit skulle du aldrig välja bort att ha barn.
Det kommer en tid när barnet/barnen är självgående, då minns du denna tid med ett leende.
Och njuter av all frihet som du helt plötsligt har.

Javisst är det bara en period.
Grabben har varit hur härlig som helst fram tills denna trots och jag hoppas det går tillbaka till som det var innan inom snar framtid.
Det är otroligt tråkigt att försöka göra något trevligt för honom just nu och det dödar all motivation för att ens anstränga sig.
Citera
2022-07-10, 18:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Facade
3 års trots.
Frugan jobbar.

Jag var ensamstående ända sedan får början. Den här åldern var skit! Inte bara blir man begränsad från sitt egna liv med barn 100%. Men trotsande barn gör livet till ett helvete. Allt blir bara jobbigt.

Hur fan kan man vilja ha fler barn när man redan har ett? Finns andra ensamstående mammor som väljer att skaffa en till senare. Hur kan man inte bli avskräckt?
Citera
2022-07-10, 18:25
Medlem
Pungpuckels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vansterpartiet
Småbarnsmor i närheten hängde sig en vecka in på semestern.

På riktigt?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in