Citat:
Ursprungligen postat av
jennahaze
Dottern vill bada. Vi går ner till havet. Det är för kallt, tycker hon. Vi går upp. Det blåser kallt, tycker hon. Går tillbaka till ’camp’. Hinner sätta mig ner och få upp lite solvärme. Hon vill bada. Ner igen. Nu kommer vi i. Jag lär henne slänga sig i vågorna. Det är kul. Väldigt kul! ”Pappa, jag är bajsnödig”. Upp. Hämta pengar till betaltoaletten. Springa dit i panik. Krångla av blöt baddräkt. Vänta. ”Det kommer inget.”. På med blöt baddräkt. Ner i havet, fånga vågor. ”Pappa… jag är bajsnödig..”. Upp. Hämta pengar. Springa i panik. Stå en lång stund och stimulera leverans. Äntligen! Ner till stranden. Andra barnet missnöjt och har sand i hela ansiktet/munnen, sambon matt. Det blåser. Tittar upp. Om jag läser molnen rätt har vi 6-7 minuter solsken framför oss. Nu njuter vi!
Pecunia non olet. Väldigt svenskt har det blivit att man måste betala för toalettbesök.
Väl i vattnet ska man akta sig för vassa mussel- och snäckskal, brännmaneter och fjärsingen. Men de där få gångerna solen skiner och luften är varm och havet inbjudande blått och ljummet - då är det paradiset. Mina ungar kunde lika gärna fötts i havet. Så mycket älskar de att bada.
Måste rekommendera alla att skaffa ett såntdär litet tält man slår upp på två sekunder (men packar ner på 10 minuter, snyft) som skydd från insyn, solen och vinden. Och ha alltid med mer vätska än som behövs.