2021-07-14, 20:31
Medlem
I stort sett har det gått bra med barnen. Inget kaos när kläder ska på och inget större tjafs vid matbordet. Möjligen att den yngste bör äta mer grönsaker men man vill ju inte tjata.

Hjälpsamma var de också och plockade undan efter sig när måltiden var avslutad. Därefter fick de göra som de ville med skärmtiden. Den yngste är 32 år och den äldste fyller snart 40 år.
Citera
2021-07-23, 19:17
Medlem
Bästa tiden på dygnet börjar närma sig, när barnen sover efter en varm och händelserik dag. Det ska röjas öveallt. Mer än vad föräldrarna egentligen vill MEN, nu när man kan sätta sig i lugn o ro , tända grillen, ta en bärs o snacka om vad vi gjort idag. Fantastiskt. Skål
Citera
2021-07-24, 09:48
Medlem
Har 4 barn - 8, 7, 5 och 3 år. Oftast är jag en vuxen per 4 barn (en bebis kräver mycket uppmärksamhet) och jag har aldrig vågat gå med alla 4 till badhuset vilket de älskar.

Men just denna sommar går det utmärkt att gå tillsammans till äventyrsbadet. Medan stora barn roar sig mer eller mindre själva så tar jag hand om två mindre barn. Alla är nöjda och trötta efter 2 timmars simning, åkande vattenrutschbanor, springande upp o ner på trappor mm.

Längtar efter att denna semester är över.
Citera
2022-04-27, 07:06
Sommaren närmar sig. Hur blir er semester med barnen i år?

Vi fokuserar på mycket aktiviteter. Vad det är spelar mindre roll - lekplats, strand, besöka folk, gå i affärer (Biltema är som ett lekland) eller vad som - bara man kommer iväg och gör saker som barnen tycker är spännande. Som andra sagt är det också viktigt att ha hyfsad koll på mattider så rutinerna följs någorlunda. Sen kan man ju vara hemma och ta det lugnt och rita eller leka också om det varit en intensiv dag.

Att låta barnen vara med och fixa saker är jätteviktigt. Hänga tvätt, baka eller städa, så de lär sig att sådana saker är delar av en normal dag och man gör saker ihop.

Skärmtid? Ja litegrann men inte iånga stunder och inte stället för något annat. En halvtimmes TV medan vi fixar middagen t ex, men skulle aldrig sätta barnen vid en platta istället för att gå och leka.
Citera
2022-04-27, 09:04
Medlem
Vilken äcklig och ängslig medelklasstråd det här var då.

Jag lägger mycket tid på mina barn. Spelar fotboll på gräsmattan, spelar brädspel, läser godnattsagor osv. Gjorde det ännu mer när de var mindre. Men det rör sig ändå om ett fåtal timmar av dagen. Resten av tiden får de göra vad de känner för. Om det är att hoppa i studsmattan, läsa en bok, kolla på youtube, cykla, spela FIFA eller rita lägger jag mig inte i så mycket längre. Då får man ju aldrig göra något annat.
Citera
2022-04-27, 18:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag börjar: det regnar så alla planer på utomhus-aktiviteter fick slopas. Barnen vill endast sitta framför tv och tvspel. Frugan har en vision av en ”skärmfri semester”.

Detta förhindras genom att man PÅ FÖRHAND kommer överens om vad som ska gälla på semestern antingen att du gör upp det med din fru eller tillsamman med frun och barnen. Då kan regler för skärmtid bestämmas eller om den rentutav ska vara skärmfri. Hade ni med tv och tv-spel på semestern medan frun har en vision om en skärmfri semester ? Ja det är ju att bädda för konflikter.

Citat:
Minstingen är i en period att hon vill vara med sina större syskon och får hon inte det, jävlas hon allt vad hon kan. Hon är högljudd, noll självbevarelsedrift och rejält trotsig. ”Nej” och ”sluta” är våra vanligaste ord.

Borde det inte kunna ha lösts med att hon fått gå in på sitt rum eller dylikt tills hon går med på att uppföra sig ordentligt ?

Citat:
Världen är deras ostron - de kan gå ut och studsa studsmatta, spela sällskapsspel, läsa en bok, leka med varann, sparka boll, leka kurragömma - men det enda de vill, hela tiden, är ha skärmtid.

Kvarstår problemet än i dag ? Allmänt är väl det bästa att från början bestämma hur mycket skärmtid det sak vara och så pedagogiskt som möjligt förklara för barnen VARFÖR man begränsar skärmtiden, alltså mer utförliga förklaringar än "Därför att jag säger det" eller "det är inte bra med för mycket skärmtid".
Citera
2022-05-07, 11:46
Medlem
Det lär inte vara mycket till avkopplande semester. Särskilt inte när man har småbarn.
Citera
2022-05-09, 09:03
Medlem
llundberg57s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av popll
Du har inte små barn va?
Menar du att du inte kan bestämma över dina barn? Vem har makten i huset egentligen?
Nu har jag inga småbarn men när vi hade det så var det inget som helst snack om vem som bestämde och det visste ungarna också.
Jag behövde aldrig säga till mer än en gång. Tolererade aldrig något tjafs.
Citera
2022-05-09, 14:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tangerinescience
Sommaren närmar sig. Hur blir er semester med barnen i år?

Vi fokuserar på mycket aktiviteter. Vad det är spelar mindre roll - lekplats, strand, besöka folk, gå i affärer (Biltema är som ett lekland) eller vad som - bara man kommer iväg och gör saker som barnen tycker är spännande. Som andra sagt är det också viktigt att ha hyfsad koll på mattider så rutinerna följs någorlunda. Sen kan man ju vara hemma och ta det lugnt och rita eller leka också om det varit en intensiv dag.

Att låta barnen vara med och fixa saker är jätteviktigt. Hänga tvätt, baka eller städa, så de lär sig att sådana saker är delar av en normal dag och man gör saker ihop.

Skärmtid? Ja litegrann men inte iånga stunder och inte stället för något annat. En halvtimmes TV medan vi fixar middagen t ex, men skulle aldrig sätta barnen vid en platta istället för att gå och leka.

Fan vad präktig man kan vara. Låt barnen hitta på saker själva också. Allt bevöver inte styras upp. Vill dom sitta vid datorn hela dagen är det ok. Vill dom ut och leka på gården ok. Skulle aldrig tvinga mina pojkar att hänga tvätt och städa något annat än deras rum.

Självklart åker vi på semester. Det blir en tripp till Skåne för att hälsa på släkten samt en del dagsutflykter som museum och nöjesparker.
Citera
2022-05-10, 10:39
Medlem
BuckshotBills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av EnLitenFrys
Jag vet, övergående problem. Snart är de äldre och klarar sig själva.
Så är det ju. Det finns två liv: livet före barn och livet efter. Med barn så kommer stress, press, konflikter och evigt surrande, semester eller inte. Det visste jag om innan jag skaffade barn. Man får gilla läget.
https://www.youtube.com/watch?v=Vbeuyr06dMo
Senast redigerad av BuckshotBill 2022-05-10 kl. 10:51.
Citera
2022-05-10, 18:32
Bannlyst
Ja det suger att ha barn.
Citera
2022-05-11, 16:45
Medlem
herregudvadgotts avatar
Alright, sommaren närmar sig med stormsteg. Nu bor jag rätt lång norrut, men den börjar komma hit.

Jag har bara ett barn, på 2 1/2 månad, så jag vill tro att sommaren blir ungefär som våren varit - se till att ungen får i sig mat, och får sova ordentligt. Och solkräm ska man väl komma ihåg.

Några andra tips för en litenliten?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in