2020-07-04, 23:09
Medlem
Swedbank vill veta mer om 10 st swish insättningar juni 2020, kommer annars stänga mitt engagemang om 10 dagar.

Vad står på? Är detta

A) något standardbrev de kör med till alla som har engagemang hos dem med nästan 0 aktivitet och kunder de inte känner att de behöver

B) undersökning initierad av att en privatperson handlat av mig på blocket och inte fått varan snabbt och anmält mig till swish. De har skickat ut detta brev samma dag och inget sånt har kommit under alla år jag haft bankkonto som myndig dvs 25+ år

C) något som beror på att jag startat enskild firma 1 maj ? De önskade se transaktioner för juni månad

D) något helt annat ?
Citera
2020-07-04, 23:11
Medlem
skulle säga B,C

Vad vinner man i denna omröstning?
Citera
2020-07-04, 23:15
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Dom försöker väl kompensera sina baltiska penningtvätterier i mångmiljardklass, genom att bli övernitiska mot svenska småsparare.
Citera
2020-07-04, 23:17
Medlem
Jag tycker det låter väldigt märkligt och dramatiskt. Om de inte får förklaring inom 5 arbetsdagar så "kommer ditt engagemang avslutas"

Jag har varit kund i banken sedan 1976.

https://www.sparbankenskane.se/priva...du-svarar.html
Citera
2020-07-04, 23:20
Medlem
godboys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Swedbank vill veta mer om 10 st swish insättningar juni 2020, kommer annars stänga mitt engagemang om 10 dagar.

Vad står på? Är detta

A) något standardbrev de kör med till alla som har engagemang hos dem med nästan 0 aktivitet och kunder de inte känner att de behöver

B) undersökning initierad av att en privatperson handlat av mig på blocket och inte fått varan snabbt och anmält mig till swish. De har skickat ut detta brev samma dag och inget sånt har kommit under alla år jag haft bankkonto som myndig dvs 25+ år

C) något som beror på att jag startat enskild firma 1 maj ? De önskade se transaktioner för juni månad

D) något helt annat ?
De vill veta om 10 insättningar? Är det stora belopp? Har ibland 50-70 insättningar på en månad om vi skramlar till någon på jobbet. Kan även bli en del när vi är ute o äter.

Nu har jag i o f inte Swedbank, men alla banker har ju samma regler.
Citera
2020-07-04, 23:52
Medlem
Det var 11 transaktioner 1-30 juni.
Vi har städat förråd mkt under corona-tiden och sålt det vi inte använder på FB marketplace/Blocket
500.- insatt Dator såld (köpt sommaren 2015 för 1200 kr)
200.- beg varor köpta 2010-2016 ca
563.- beg varor
450.- beg varor
800.- insatt (fel, återbet 3/7)
216.- beg varor
809.- beg varor
700.- beg varor
500.- beg varor
909.- beg varor
980.- beg varor
=6 627.-
Citera
2020-07-04, 23:53
Medlem
Citat:
Det var 11 transaktioner 1-30 juni.
Vi har städat förråd mkt under corona-tiden och sålt det vi inte använder på FB marketplace/Blocket
500.- insatt Dator såld (köpt sommaren 2015 för 1200 kr)
200.- beg varor köpta 2010-2016 ca
563.- beg varor
450.- beg varor
800.- insatt (fel, återbet 3/7)
216.- beg varor
809.- beg varor
700.- beg varor
500.- beg varor
909.- beg varor
980.- beg varor
=6 627.-

Jaha, kan du delge detta på flashback så kan du väl ge banken samma info.
Citera
2020-07-05, 00:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av B.Dowie
Jaha, kan du delge detta på flashback så kan du väl ge banken samma info.
Ja jag mailar dem den listan men det som får mig att reagera är att jag varit kund i 44 år i samma bank och nu kommer de stänga hela mitt engagemang om jag inte svarar inom 5 arbetsdagar. Låter som något mycket värre och att det blir en fortsättning på detta.

Dessutom har de skrivit brevet exakt dagen efter en privatperson som köpte en sak och hade efterlyst den

1 juli 21:14 skrev han på Blocket "maa av avsaknaden av försendelsekvitton, avtalade varor, och din otillgänglighet har jag polisanmält ärendet i syfte att kunna få banken att reversera betalningen"

Jag satt och väntade på hans adress och var sedan bortrest 2 dygn just när han hade hört av sig och börjat undra om leveransen .

Jag kopplar helt klart brevet från banken till hans anmälan.
Citera
2020-07-05, 00:00
Medlem
Citat:
Jag tycker det låter väldigt märkligt och dramatiskt. Om de inte får förklaring inom 5 arbetsdagar så "kommer ditt engagemang avslutas"

Jag har varit kund i banken sedan 1976.

https://www.sparbankenskane.se/priva...du-svarar.html

Byt bank.
Citera
2020-07-05, 00:02
Medlem
Läskigs avatar
Det är väl bara att skriva att du haft en loppis. Är det inte allt för anmärkningsvärda siffror det handlar om så kommer de nöja sig med det...

Det är hårdare regler nu än vad det var för trettio år sedan när det kommer till bankverksamhet, ibland har man oturen att hamna i deras filter när man gör mycket transaktioner, brukar aldrig vara några problem om man har en vettig förklaring.
Senast redigerad av Läskig 2020-07-05 kl. 00:04.
Citera
2020-07-05, 00:04
Medlem
nu svarade han idag på blocket "Idag 11:31
Bifogar skärmdump från konversation med Blockets kundtjänst. Dialog med Swedbanks utredningsavdelning/Polismyndigheten har skett via telefon där avslut har bekräftats muntligt. Vill du ha egen bekräftelse på detta kan du säkerligen prata direkt med Polisen."
Citera
2020-07-05, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Läskig
Det är väl bara att skriva att du haft en loppis. Är det inte allt för anmärkningsvärda siffror det handlar om så kommer de nöja sig med det...

Det är hårdare regler nu än vad det var för trettio år sedan när det kommer till bankverksamhet, ibland har man oturen att hamna i deras filter när man gör mycket transaktioner, brukar aldrig vara några problem om man har en vettig förklaring.

Ja , dock tycker jag det är väldigt magstarkt

1) man är kund i banken i 44 år.

2) en okänd privatperson som swishat mig tar kontakt med bankens utredningsavdelning och har polisanmält eftersom jag inte svarat på hans meddelande på blocket på 2 dygn då jag var bortrest.

3) Samma dag beslutar de sig för att stänga ner allt mitt engagemang om jag inte svarar inom 4 arbetsdagar . Man ska svara 7 dagar efter brevets datum och brevet kom dagen efter. Det blir 4 dygn att svara sedan släcker de ner allt och spolar 44 år av bolån, lönekonto, fonder , aktier , obligationer och allt annat engagemang ut ur toaletten och ser som värdelöst.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in