2020-07-05, 00:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TonyK
Byt bank.

Ja sannerligen. här blir det nedladdning av kontoutdrag och div genomgång av vad som finns på inloggningen sedan är det GARDIN SEVERIN för Sparbanken Skåne / Swedbank. Vilka töntar.
Dessutom , två lite avlägsna kompisar till mig som gick på ekonomisk 2 årig linje resp social linje på gymnasiet på 90-talet och är ganska långt från akademiska sitter nu med höga positioner i den bankens styrelse etc.
Citera
2020-07-05, 00:15
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elmen87
Det var 11 transaktioner 1-30 juni.
Vi har städat förråd mkt under corona-tiden och sålt det vi inte använder på FB marketplace/Blocket
500.- insatt Dator såld (köpt sommaren 2015 för 1200 kr)
200.- beg varor köpta 2010-2016 ca
563.- beg varor
450.- beg varor
800.- insatt (fel, återbet 3/7)
216.- beg varor
809.- beg varor
700.- beg varor
500.- beg varor
909.- beg varor
980.- beg varor
=6 627.-

Maila denna lista och förklaring till banken, det bör räcka!

Helt sjukt för övrigt! Hade det varit tusen gånger högre belopp så hade de skickat julkort istället!
Citera
2020-07-05, 00:17
Medlem
Det viktiga här är att svara utan att svara (då uppfyller du kravet de ställer). Du skall aldrig skriva till din bank och förklara dina transaktioner på ett tydligt sätt. Numera sitt runt 1 500 personer anställda för varje storbank (de var 10-20 för fyra år sen när personlig bankman hade ansvaret) och terroriserar privatpersoner. De bryter ofta helt öppet mot den fria rörligheten av pengar inom EU och massa annat. Allt som du berättar förs in i stora databaser och blir en del av övervakningen av dig. Staten/bankerna skall inte ha rätt att övervaka dig, däremot utreda om allvarligt brott. Principen är viktig i detta fall. Svara så här:

Jag minns inte vad de små struntsummorna handlade om exakt, men rimligtvis har personen haft en skuld till mig som reglerades. (Håna och svara. Alla betalningar är på grund av en "skuld").

Sen ställer du motfrågor:

1. Hur väljer banken ut transaktioner som de vill titta extra på?
2. Behandlar ni alla kunder lika när ni gör detta? Mao, är det slumpmässigt.
3. Jag upplever att ni vill fylla på era databaser för att visa finansinspektionen hur duktiga ni är. Kan ni påvisa hur detta antagande inte skulle stämma? Ni har väl ett volymmål?

Banken kommer sen kontakta dig igen med 15-20 % sannolikhet, men efter 2-3 veckor. Då påminner du om att de inte har svarat på dina frågor. Du påpekar igen att du inte för en loggbok på transaktioner som motsvarar kostnaden för ett restaurangbesök.

Citat:
980.- beg varor
=6 627.-
Citera
2020-07-05, 00:22
Medlem
De skriver också att man ska bifoga kvitton på köp/försäljning. Jag har nog inte skrivit ett kvitto till någon på flera år. Det är ju i Swish appen som det finns kvitto på gjord betalning och ofta en text vad det är. Mer kvitto än så har jag inte och jag tänker inte förfalska och ställa ut handlingar i efterhand.
De skickar ut ett brev där de pga en person de inte har någon affär med begär in underlag för 11 transaktioner på mellan 200-980 kr / st insatt i juni. Det är helt ok . Det kommer att ta mig 1-2 tim då jag ska försöka minnas allt och gå igenom mail , sms, facebook m.m. och vara säker på vad det är. Det är ok sålänge man tar kontakt och bemöter på ett normalt sett och frågar när jag kan inkomma med detta. Nu har jag semester och barnen förstår inte varför jag ska sitta med detta.
De kräver kvitton, genomgång m m och de ska ha allt inom vardagar 72 tim.

Jag tycker det är

1) Horribelt bemötande och jag kommer såklart aldrig mer har med den banken att göra som behandlar och bemöter mig så respektlöst

2) ugglor i mossen ? vad är det som står på ? är det någon förlaga som Skatteverket beställt av dem? Något utredningjobb? Jag har fått skönsbeskattning för många år sen som jag till slut fick återbetald. Nu har jag startat eget och vips är det igång igen att jag måste förklara transaktioner.
Citera
2020-07-05, 00:30
Medlem
Citat:
Ja , dock tycker jag det är väldigt magstarkt

1) man är kund i banken i 44 år.

2) en okänd privatperson som swishat mig tar kontakt med bankens utredningsavdelning och har polisanmält eftersom jag inte svarat på hans meddelande på blocket på 2 dygn då jag var bortrest.

3) Samma dag beslutar de sig för att stänga ner allt mitt engagemang om jag inte svarar inom 4 arbetsdagar . Man ska svara 7 dagar efter brevets datum och brevet kom dagen efter. Det blir 4 dygn att svara sedan släcker de ner allt och spolar 44 år av bolån, lönekonto, fonder , aktier , obligationer och allt annat engagemang ut ur toaletten och ser som värdelöst.

Är du en kund med bolån fonder aktier m.m? Vore panik isåfall.
I första inlägget insinuerar du att det är ett konto utan aktivitet?
Citera
2020-07-05, 00:33
Hört flera som fått dylik uppmaning. Väldigt märkligt, med tanke på summorna.

Har själv Swedbank, och swishar ibland betydligt större summor frekvent och aldrig hört av banken.
Citera
2020-07-05, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oosetnvaast
Det viktiga här är att svara utan att svara (då uppfyller du kravet de ställer). Du skall aldrig skriva till din bank och förklara dina transaktioner på ett tydligt sätt. Numera sitt runt 1 500 personer anställda för varje storbank (de var 10-20 för fyra år sen när personlig bankman hade ansvaret) och terroriserar privatpersoner. De bryter ofta helt öppet mot den fria rörligheten av pengar inom EU och massa annat. Allt som du berättar förs in i stora databaser och blir en del av övervakningen av dig. Staten/bankerna skall inte ha rätt att övervaka dig, däremot utreda om allvarligt brott. Principen är viktig i detta fall. Svara så här:

Jag minns inte vad de små struntsummorna handlade om exakt, men rimligtvis har personen haft en skuld till mig som reglerades. (Håna och svara. Alla betalningar är på grund av en "skuld").

Sen ställer du motfrågor:

1. Hur väljer banken ut transaktioner som de vill titta extra på?
2. Behandlar ni alla kunder lika när ni gör detta? Mao, är det slumpmässigt.
3. Jag upplever att ni vill fylla på era databaser för att visa finansinspektionen hur duktiga ni är. Kan ni påvisa hur detta antagande inte skulle stämma? Ni har väl ett volymmål?

Banken kommer sen kontakta dig igen med 15-20 % sannolikhet, men efter 2-3 veckor. Då påminner du om att de inte har svarat på dina frågor. Du påpekar igen att du inte för en loggbok på transaktioner som motsvarar kostnaden för ett restaurangbesök.

OK är det så mycket folk som jobbar med sånt här idag och folk utan taktkänsla och förstånd så förstår jag brevets uppkomst. De kanske vidarebefordrar alla inputs och lägger en flagga. Sen för utredningsavd nåt att göra.

Då blir det snart massor av såna här fall som mitt.

Dessutom är det ju bevisligen så att de banken skickat brevet just pga den utomstående privatpersonen.
Han hade skrivit till mig på Blocket 29/6 och när han inte fått svar 1/7 hade han polisanmält och gett banken polisanmälan för att få sina pengar åter. Vi har löst detta och hade kontakt kort efter. Banken skickade mig brevet samma dag eller dagen efter som han anmält.
Citera
2020-07-05, 00:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LDRLDR
Är du en kund med bolån fonder aktier m.m? Vore panik isåfall.
I första inlägget insinuerar du att det är ett konto utan aktivitet?

Jag har bytt bank sedan drygt ett halvår och har 0,00 överallt i swedbank. Jag ska inte använda denna alls egentligen. Nu har det kommit in swish dit som jag satt tillbaka till min riktiga bank.
Citera
2020-07-05, 00:36
Medlem
Det jag har märkt med just swisch och insättningar är aldrig beloppet utan hur också transaktionerna har kommit.

Säg att du får 8000 sek en månad och sedan kanske 5000 sek två månader efter, då brukar det aldrig fråga. Däremot om man får säg 500 sek 2 gånger i veckan under en månad kommer det frågor.

Väldigt konstigt, har själv fått in 12 000 sek för två år sedan utan att de frågade.
Citera
2020-07-05, 00:42
Medlem
Jag svarar så här ungefär:
"De 10 transaktionerna totalt 5827 kr är loppissaker vi sålt på enbart Blocket, FB marketplace . insättning 800 kr avser ångrat köp återbet. 3/7. Kvitton finns inte mer än swish-transaktionen och meddelande där."

Lägger upp det här sen och berättar hur det går. Antar att 1000-tals får samma brev varje vecka då av swedbank.
Citera
2020-07-05, 00:48
Medlem
Nej, gör inte det. Förklara inte en enda transaktion. Det är som att samtala med polisen. Allt du säger kan eller kommer att användas emot dig för att expandera frågeställningar. Beloppet är så små att det rör sig om trakasserier från deras sida. Om du skriver ditt dumma förslag finns en risk för att de också begär in underlag osv. Berätta aldrig någonting. Du skall inte behöva berätta för din bank att du använder Blocket, FB marketplace eller något om ditt privata strul så länge summan är under 150 000 kronor.

Citat:
Jag svarar så här ungefär:
"De 10 transaktionerna totalt 5827 kr är loppissaker vi sålt på enbart Blocket, FB marketplace . insättning 800 kr avser ångrat köp återbet. 3/7. Kvitton finns inte mer än swish-transaktionen och meddelande där."

Lägger upp det här sen och berättar hur det går. Antar att 1000-tals får samma brev varje vecka då av swedbank.
Citera
2020-07-05, 01:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av oosetnvaast
Nej, gör inte det. Förklara inte en enda transaktion. Det är som att samtala med polisen. Allt du säger kan eller kommer att användas emot dig för att expandera frågeställningar. Beloppet är så små att det rör sig om trakasserier från deras sida. Om du skriver ditt dumma förslag finns en risk för att de också begär in underlag osv. Berätta aldrig någonting. Du skall inte behöva berätta för din bank att du använder Blocket, FB marketplace eller något om ditt privata strul så länge summan är under 150 000 kronor.

Jag svarar så här ungefär och skickar inte in brevet nu direkt, de får tåla sig en vecka eller så :

"Hej,

Jag fick Ert brev 2 juli. Det är 10 transaktioner, totalt 5 827 kr. Jag kikade på den första , 200 kr , och jag minns inte denna insättning, inte heller de andra av dessa 5 827 kr. Sedan finns det en på 800 kr som vi backade häromdagen . Den är återbet 3/7.
Jag har varit kund i 44 år i Sparbanken Finn, numera Sparbanken Skåne och haft bolån, konton och placeringstillgångar hos er och aldrig behövt föra kassabok över mitt konto tidigare och redogöra för det

Tack! Ha en fortsatt trevlig sommar!

mvh
"
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in