Det viktiga här är att svara utan att svara (då uppfyller du kravet de ställer). Du skall aldrig skriva till din bank och förklara dina transaktioner på ett tydligt sätt. Numera sitt runt 1 500 personer anställda för varje storbank (de var 10-20 för fyra år sen när personlig bankman hade ansvaret) och terroriserar privatpersoner. De bryter ofta helt öppet mot den fria rörligheten av pengar inom EU och massa annat. Allt som du berättar förs in i stora databaser och blir en del av övervakningen av dig. Staten/bankerna skall inte ha rätt att övervaka dig, däremot utreda om allvarligt brott. Principen är viktig i detta fall. Svara så här:
Jag minns inte vad de små struntsummorna handlade om exakt, men rimligtvis har personen haft en skuld till mig som reglerades. (Håna och svara. Alla betalningar är på grund av en "skuld").
Sen ställer du motfrågor:
1. Hur väljer banken ut transaktioner som de vill titta extra på?
2. Behandlar ni alla kunder lika när ni gör detta? Mao, är det slumpmässigt.
3. Jag upplever att ni vill fylla på era databaser för att visa finansinspektionen hur duktiga ni är. Kan ni påvisa hur detta antagande inte skulle stämma? Ni har väl ett volymmål?
Banken kommer sen kontakta dig igen med 15-20 % sannolikhet, men efter 2-3 veckor. Då påminner du om att de inte har svarat på dina frågor. Du påpekar igen att du inte för en loggbok på transaktioner som motsvarar kostnaden för ett restaurangbesök.
Citat:
Ursprungligen postat av
elmen87
980.- beg varor
=6 627.-