2020-07-07, 21:14
Medlem
baggebo1s avatar
Det här skriver han förvisso inte själv, men att han retweetar det visar att han är inne på helt rätt spår. Det här är en rätt klockren sågning:
Citat:
Det största problemet med althögern är att de tror att folkgemenskap och -identitet kommer utifrån istället för inifrån. Som ett resultat av detta tillbringar de sina liv med att försöka anpassa sig till de otroligt snäva ramar de själva skapar

Vad är ens trad? Massa tomt prat om stam, mannaförbund(som gör vad exakt?), hemma fruar som gör sylt och lagar mat, män som läser Evola och vem mer som än inne för stunden. Twittra är också extremt viktigt och gärna bilder på blondiner i diverse fält.

De trycker ned sina genuina personligheter till förmån för konstruerade som baserar sig på de allra mest ytliga och kommersialiserade uttrycken för nations- och könstillhörighet. Kvinnorna ska prata om inredning och smink, föda barn, laga mat, vara lydiga, plocka blommor

Männen ska gymma, studera ekonomi eller juridik, ha kostym till vardags, prata om "hysteriska kvinnor".

Sedan tweetar de bilder på faluröda stugor, svensk sommar, samma två-tre kungar, texter om att mannen ska tygla kvinnan. Stugor, granskog, Karl XII, repeat.

Släpp dessa konstruerade, ytliga "Hello from Sweden!"-vykort till personligheter. Vår folkgemenskap och identitet kommer inifrån oss som folk och vi behöver inte tävla om vem som är mest tradtjej som springer på en äng.

Som @Hillebard2 avslutade avslutar även jag: kliv av ruinerna. Tillsammans kan vi skapa en kultur som utgår från oss som svenskar, oss som riktiga människor, inte dessa tomma avbilder.
https://twitter.com/sepalas1/status/1278342207016243200
Citera
2020-07-08, 10:29
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av baggebo1
Det här skriver han förvisso inte själv, men att han retweetar det visar att han är inne på helt rätt spår. Det här är en rätt klockren sågning:

https://twitter.com/sepalas1/status/1278342207016243200

Ja, det där har ju Jonasson helt rätt i. Men jag kan förstå varför Altright och andra pro-vita aktörer gärna vill ta en genväg genom att fokusera på former snarare än essens. För tyvärr har mycket gått förlorat. Rötter har huggits av och kedjan bestående av förfädernas visdom har brutits. Vi lever i en tid när människor reducerats till penningträlar. Jonasson ambitionsnivå är berömvärd men den väg han förespråkar är lång.
Citera
2020-07-08, 13:47
Medlem
lampross avatar
Citat:
Det här är en intressant figur. Hans konst är inte alls oäven
Att det tydligen är han som även målat tavlorna så är det helt klart en ny talang vi ser.
Citera
2020-07-11, 13:19
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Det här skriver han förvisso inte själv, men att han retweetar det visar att han är inne på helt rätt spår.

Vad är det för ”rätt spår” som du tycker Henrik Jonasson är inne på? Hans idéer kan sammanfattas ungefär så här:

Vi, de Första Arierna, bör bilda en ny stam som lägger av med dumheter som att vara bofasta och odla ”unket spannmål”. Istället ska vi leva som nomader, äga boskap, dundra fram över vidderna, föra krig mot grannfolk, slakta ned dem till sista man och bränna deras städer. På så sätt skapar vi oss ett nytt folk, ett nytt rike och en ny kultur. Om det hela går på tok och vi istället blir slaktade är ingen skada skedd eftersom ”döden är vacker” och ”mitt folk älskar döden”. Gud tycker också av någon anledning att det är bra att vi ”kastar vårt Liv i Dödens avgrund” och ”bringar Sanning och Ordning till jorden genom vårt offer”.

Mitt i allt detta blodiga brännande, slaktande och offrande är det dock viktigt att ha i åtanke att det judiska folket inte kan klandras för det elände som drabbat svenskarna:

https://twitter.com/HenrikJonasson3/...51555265789955

Allt detta är ju ganska fantasifullt, originellt och inte sällan välformulerat. Det funkar säkert utmärkt som koncept för något slags lajvrollspel. Men eftersom du inte har postat den här tråden i rollspelsforumet utan i ett forum för politik undrar jag vad du menar att Henrik Jonassons idéer har för politisk relevans.
Citera
2020-07-11, 21:07
Medlem
Citat:
Sedan har han även en hel del tänkvärda åsikter som han med romantisk-poetiskt patos sjunger för dem som vill lyssna. Det verkar finnas två centrala teman i idéerna, det första handlar om manligt och kvinnligt:

Han måste vara hämtad i från medeltiden, ty jag har då sällan stött på en mer vedervärdig kvinnosyn än denna. Så här har han mage att uttrycka sig,

Citat:
Alla värdiga samhällen är grundade på en Traditionell, patriarkal ordning. Men en sådan ordning kräver mer än att mannen innehar den materiella makten i familjen och samhället – mer än bara moral och heder. Den kräver att mannen verkligen vet sig stå ovan kvinnan.

Nej, detta gäller förstås inte längre, när vi nationella kvinnor nu äntligen ställer oss i första ledet i vår nations ödeskamp, och för vår nations uppvaknande. Att en sådan mansgris som du, verkligen skulle lyckas finna något konstnärligt uttryck i denna smörja är förstås föga förvånande, men vi nationella kvinnor avser förstås att utmana dig på detta område.

Vi vill ha möjligheten att diskutera dina konstnärliga insikter,

förutsatt att du inte anser oss för underlägsna, att ta den konstnärliga debatten med en sådan upphöljd gestalt som dig.
Senast redigerad av Socialdarwinist 2020-07-11 kl. 21:47.
Citera
2020-07-12, 21:03
Medlem
baggebo1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten
Vad är det för ”rätt spår” som du tycker Henrik Jonasson är inne på? Hans idéer kan sammanfattas ungefär så här:

Vi, de Första Arierna, bör bilda en ny stam som lägger av med dumheter som att vara bofasta och odla ”unket spannmål”. Istället ska vi leva som nomader, äga boskap, dundra fram över vidderna, föra krig mot grannfolk, slakta ned dem till sista man och bränna deras städer. På så sätt skapar vi oss ett nytt folk, ett nytt rike och en ny kultur. Om det hela går på tok och vi istället blir slaktade är ingen skada skedd eftersom ”döden är vacker” och ”mitt folk älskar döden”. Gud tycker också av någon anledning att det är bra att vi ”kastar vårt Liv i Dödens avgrund” och ”bringar Sanning och Ordning till jorden genom vårt offer”.

Mitt i allt detta blodiga brännande, slaktande och offrande är det dock viktigt att ha i åtanke att det judiska folket inte kan klandras för det elände som drabbat svenskarna:

Allt detta är ju ganska fantasifullt, originellt och inte sällan välformulerat. Det funkar säkert utmärkt som koncept för något slags lajvrollspel. Men eftersom du inte har postat den här tråden i rollspelsforumet utan i ett forum för politik undrar jag vad du menar att Henrik Jonassons idéer har för politisk relevans.
Du vet mycket väl att jag inte kommer att försvara någon typ av icke-antisemitism, eller som i det här fallet närmast anti-antisemitism. Det är en vidrigt tweet, oavsett om den är korkad eller ond.

Det jag gillar med Jonasson är hans konstnärliga förmåga, hans poetiska utryckssätt, hans högt inställda sikte, flera av hans aforismer. Jag har inte utmålat honom som någon "räddare av den vita rasen" eller kartlagt hans hela produktion för att garantera att det inte förekommer idiotier.

Som du såg redan i mitt andra inlägg så reservade jag mig mot hans politisk-filosofiska skrifter. Hans blod- och dödsdyrkan och hans förintelselusta känns också rätt störd ibland t.ex. Men han har höjt sig ur mängden och förtjänar en tråd. Och tråden platsar i det här forumet eftersom han helt klart tillhör "den nationella rörelsen" i bred bemärkelse. Utställningen i Svenskarnas Hus (som drivs av DFS som diskuteras i det här forumet) är ett exempel på detta.
Citera
2020-07-13, 08:07
Medlem
baggebo1s avatar
Ny artikel på Motpol:
Citat:
Europas nationer har blott en uppgift kvar, och det är att föda nästa arie. Att gå under, så att Himlen kan födas på nytt, i ett nytt herrefolk, i en ny kamp, i ett nytt dundrande hjul. Vi som känner det gudomliga kalla; vi som vill älska med Solens strålande renhet, och dö med skymningens stormande flammor; vi som vill se allt gry på nytt i våra söners ljusa ögon, och upprepa världens stora kamp in i oändligheten – vi måste inse att dessa känslor inte har sitt ursprung i det Sverige som redan dött, utan i ett Rike som ännu inte finns. Att vår kärlek tillhör ett folk som ännu inte fötts, ett folk där vi själva är de första förfäderna.

Det gamla Sveriges skönhet och storhet finns inte längre. Gamarna hackar redan på hennes lik. Men vi finns, vi som älskar det vackra och det storslagna. Och denna kärlek kan inte komma från ett ruttnande lik – det är Solens Rike som ropar på oss, Himlen som väntar på att få blomma, Gud som vill leva och dö igen. Vi som känner Himlen flöda genom vårt eget blod – vi är inte svenskar, utan Den Första Ariern, född på nytt.
Citat:
Det kommer finnas många sätt att försörja en stam i det Sverige som väntar. Råna dom som sålde vårt land. Plundra de företag och banker som slog oss i penningens bojor. Sälj knark till de svaga själar som ändå valt att tyna bort. Ta böndernas mark i utbyte mot skydd. Var legoknektar åt de räddhågsna som ropar efter säkerhet. Och framförallt – röva bort de vackraste kvinnorna, så att vår stam kan växa med friska och starka söner.

Visst kommer vårt nya Rike vara mycket mindre än det som kallas Sverige idag. Visst kommer vi sträva i en ständig uppförsbacke, utan vänner någonstans. Men det gjorde även den första ariern, när han skapade Solens Rike ur ingenting. När han valde att bli den första förfadern åt Morgondagens folk. Vi kan inte lyfta det Sverige som redan störtar mot avgrunden – vi kan endast bära upp oss själva och det som är i vår makt. Men detta lilla Rike, detta nya hem vi måste hugga ur världen, kommer vara vårt till fullo. Det kommer vara ett med vår egen dröm, en gemensam ansträngning som sträcker sig mot Himlen.
https://motpol.nu/gastkronikor/2020/...efter-sverige/

Det här är till slut bara Dan Eriksson på potent poesi. Det är förvisso vackert. Jonasson menar att det blir sannare, ju vackrare det är. Jonasson borde hålla sig uppe i himlen, det är bara där en sådan regel gäller. När han gör marklandningar och försöker kränga korkad BAP/DFS-politik blir orden både fulare och falskare.
Citera
2020-07-13, 09:42
Medlem
Kvillebacken1s avatar
Citat:
Ny artikel på Motpol:

Det här är till slut bara Dan Eriksson på potent poesi. Det är förvisso vackert. Jonasson menar att det blir sannare, ju vackrare det är. Jonasson borde hålla sig uppe i himlen, det är bara där en sådan regel gäller. När han gör marklandningar och försöker kränga korkad BAP/DFS-politik blir orden både fulare och falskare.

Tror inte svenska kvinnor uppskattar att bli bortrövade och våldtagna av "ariska krigare" i Älgarås.

Varför är den nationella rörelsen i Sverige en kufmagnet?
Citera
2020-07-13, 11:57
Medlem
Stabskaptens avatar
Citat:
Ny artikel på Motpol:

Jonassons recept på vad som rent konkret bör göras här och nu är alltså att de svenskar som "känner Himlen flöda genom vårt eget blod" ska bilda ett slags brottssyndikat som säljer knark, utpressar, rånar och våldtar. De här fantasierna är inte bara fåniga utan även sjuka och osunda. Jonasson är ett exempel på hur illa det kan gå när en ung, sökande människa som vill hitta vägar framåt i vår märkliga tid förläser sig på Evola, Mishima och Nietzsche.
Citera
2020-07-13, 13:40
Medlem
Iradeorums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Socialdarwinist
Han måste vara hämtad i från medeltiden, ty jag har då sällan stött på en mer vedervärdig kvinnosyn än denna. Så här har han mage att uttrycka sig,

Nej, detta gäller förstås inte längre, när vi nationella kvinnor nu äntligen ställer oss i första ledet i vår nations ödeskamp, och för vår nations uppvaknande. Att en sådan mansgris som du, verkligen skulle lyckas finna något konstnärligt uttryck i denna smörja är förstås föga förvånande, men vi nationella kvinnor avser förstås att utmana dig på detta område.

Vi vill ha möjligheten att diskutera dina konstnärliga insikter,

förutsatt att du inte anser oss för underlägsna, att ta den konstnärliga debatten med en sådan upphöljd gestalt som dig.

Så är du ju även homoapologet. Jonasson har en adekvat kvinnosyn. Matriarkala eller ”könsjämlika” samhällen hör inte hemma i vår del av världen utan sånt finner du bara bland vissa isolerade och synnerligen primitiva infödingsstammar.
Citera
2020-07-13, 14:42
Medlem
Jag tycker det där låter väldigt psykopatiskt. Bränna, mörda, skövla och erövra. Låter som om det är Talmud och judar han har som inspiration.

Citat:
Ursprungligen postat av Stabskapten

Citera
2020-07-14, 06:38
Medlem
Citat:
Det verkar väl, tyvärr kanske, som om Jonasson även är filosof. Jag har bara lätt skummat texterna, som kan läsas på Arktos, än så länge. Men jag upptäcker igen varför jag sällan läser intervjuer med musiker jag tycker om och varför jag inte är intresserad av författare eller konstnärer när de ska förklara sin konst, och prata om budskap och liknande. Jag blir alltid besviken. Nåväl, det här tillhör ju Jonassons samlade verk, så de får också diskuteras:

https://arktos.com/author/henrik-jonasson/

Min känsla är ändå att i lika stort behov som vi är av nya poeter och konstnärer, i lika lite behov är vi av nya filosofer. Ingenting är så mättat som marknaden för "nationalistiska tänkare". Vad vi behöver nu är kännare.

Kollade igenom lite på Twitter och jag gillar faktiskt det mesta. Jag håller med om de stora dragen och det har jag alltid gjort.

Jag håller även med om att "kännare" behövs mer än "tänkare".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in