Citat:
Ursprungligen postat av
Offervilja
Tre eller fyra gånger har jag sedan den här tråden skapats gått in och skrivit ett inlägg, men valt att radera dem eftersom mina åsikter nog varit alldeles för löjliga. Henrik Jonasson är helt klart en spännande person. Intressant om skönhet:
https://twitter.com/HenrikJonasson3/...52367484628993
Han skulle ha ställt ut i Svenskarnas hus i början av april, men på grund av coronaviruset blev det tyvärr inställt.
Citat:
De vackraste människorna har något androgynt över sig. Då menar jag inte t.ex. en man som är feminin för att han saknar manlighet, utan en man som har något utöver en redan stabil manlighet. En feminin motsägelse, som övervinns och syntetiseras i en högre form av skönhet.
Denna aristokratiska androgynitet för tankarna till gudomlig Enhet – en skönhet som överskrider all splittring mellan Himmel och Jord, Man och Kvinna, utan att för den sakens skull glömma eller förneka den specifika roll som Gud har satt mannen och kvinnan till.
Det är ett mått på själsligt djup hur stora motsägelser man kan anamma och övervinna – hur stor del av världens splittring man kan göra till Ett, utan att förneka dess olikhet. Om man kan spegla Gud -- såsom alla olikheter flödar ur Honom, utan att någonsin lämna Honom.
Och androgyn skönhet är ett av de främsta uttrycken för detta djup. De flesta är inte menade till detta – enkla människor blir bara perversa och fula av att bryta sina roller – och det är inget fel med det. Men en ädel själ kräver motsägelser för att blomma på riktigt.
Moderniteten förnekar och förstör de roller som det är den enkla människans uppgift och fulländning att följa. Men ett lika stort brott är det att som “traditionell” förneka och förstöra den skönhet som en ädel människa uppnår, genom att bryta och sammanfoga dessa roller.
Den vackraste mannen har utöver sin styrka en fridfullhet, en finstämdhet, en ömtålig och feminin elegans i alla sina drag. Och den vackraste kvinnan har utöver sin fruktbarhet och sin ömsinta rodnad en pojkaktig slankhet, en högrest stolthet och en fast, spejande blick.
Förutom "Gud" så håller jag med. Detta är ju dock inget nytt, såklart.
Citat:
En anledning till att t.ex. nazismen inte riktigt kunde återföda den Europeiska konsten var att de nekade denna ädla skönhet. Att de bara såg manlighet i dess barska våldsamhet, och kvinnlighet i dess tunga barnafödande. Och många i högern tvingar på sig samma misstag idag.
Detta stämmer ju dock inte riktigt. Hitler själv var ju om inte annat ett exempel på det han skriver om, även om Hitler kanske inte rent fysiskt var någon jättelik barbar eller klassisk manlig skönhet.