När blev han kristen? Kollade in hans Twitter och det dominerar just nu. Minns att jag kritiserade hans trevande religiösa försök tidigare i tråden genom att påpeka att jungianism är något helt annat än den hedendom han verkade eftersträva. Det jag ser nu är ett uppköp från Jung iallafall.
Det finns också ett intresse för medeltiden som åtminstone inte var lika starkt förut. Jag antar att de sakerna hänger ihop, även om det lyckligtvis är en protestantisk, starkt syndamedveten kristendom han har intresserat sig för, möjligen påverkad av intresset för göticism (en klart modern, icke-medeltida strömning). Tycker det är upplyftande, det är något varje svensk bör bekanta sig med åtminstone någon gång i livet, även om man kanske inte bör stanna där för länge.
Man kan inte ändra världen till det bättre innan man först inser, att allt redan är som det ska. Gud är i sin himmel. Och det är en synd att kasta bort de gåvor han skänkt till jorden.
Det kan inte växa något gott ur ett frö i vinden, bara enslighet och agg. Fula ångor och svek.
https://twitter.com/HenrikJonasson3/...44365905731593
Gud slår den som är högmodig till marken. Han väver samman varje synd under livets gång, bara för att kapa dom med ett enda hugg. Han har en poetisk precision, som träffar där det känns. Men just därför är han god.
Som ett slag i ansiktet, och plötsligt vet man vem man är.
https://twitter.com/HenrikJonasson3/...76785417809947
Den här typen av protestantism ligger närmare hedendomen än vad jungianismen någonsin kan göra. Fokuset på syndamedvetenhet och majestätisk gudomlig aktivitet leder till en syn på människan som begränsad och den påtagliga verkligheten som meningsfull. Det är bra saker.
Det är dock en instabil religion: förr eller senare måste man konfrontera att den skiljer sig kraftigt från den tidiga kristendomen, och är i konflikt med den utvecklingskurva som följer av kristendomens kärna. Kristendomens centrala budskap är inte att världen är härlig, utan att Gud inte är av den här världen, och att det enda som ytterst är meningsfullt är att försvinna bort från världen. Den positiva kraft som finns i typiskt svensk protestantism kommer sig av komponenter som inte är kristna.