2021-03-26, 00:16
Medlem
bcdefgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingetbranick
Kul, träffsäkert och lagom elakt
Tackar - att vara lagom elak ska vara min målsättning framöver, hur omöjligt det än må vara!
Min önskan för nästa säsong är att tvillingarna Weng fortsätter att skapa rubriker utan att bli farliga i spåren!
Tillägg: det märkliga med den gångna säsongen är att de flesta svenska längdstjärnorna på damsidan har goda skäl att vara väldigt nöjda samtidigt som de har goda skäl att vara missnöjda. Undantaget är Moa L, Falken och Rönnlund som nog mest är missnöjda. På herrsidan känns det enklare, de kan antingen vara nöjda (Porris. Burman, Oskar) eller missnöjda (Calle, Thorn, Häggas)
Senast redigerad av bcdefg 2021-03-26 kl. 00:32.
Citera
2021-03-26, 11:20
Medlem
13:00 idag presenterar Nent group hur de ska sända världscup mm kommande år.

Verkar gå att följa presskonferensen via tex Viaplay, Expressen mm.
Citera
2021-03-26, 12:19
Medlem
bajjenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd

”Se vilka profiler som kommer guida er genom skidspåren”

Spännande
Citera
2021-03-26, 12:20
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av martinSigurd

Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn
”Se vilka profiler som kommer guida er genom skidspåren”

Spännande

Diskuteras i mediatråden: (FB) Vintersport i media
Citera
2021-03-27, 15:25
Medlem
Il.Malizias avatar
Hur långa brukar VM/Olympiska spår för längd och skidskytte vara ungefär?
Om man vill bygga en arena och spårområde som ska kunna ha VM eller OS; hur långt krävs?

Lugnet i Falun verkar vara 15 km som mest. Är det ungefär den längden som krävs? Och lite varierad terräng på det?
Citera
2021-03-27, 17:39
Medlem
Svenske skistjerner krever like lange løp som gutta – får støtte fra Ulvang.

De svenske langrennskvinnene krever at de skal få like lange løp som mennene i VM, OL og verdenscupen. FIS-topp Vegard Ulvang stiller seg bak oppropet.
– Det er kjemperart at guttene går dobbelt så langt som oss i for eksempel skiathlon. Det er nesten litt krenkende, sier stjerneskuddet Frida Karlsson.

De svenske langrennskvinnene har skrevet et opprop. Der krever de at FIS tar grep og lar utøvere av begge kjønn gå like lange løp.

– Det er bra at dere i mediene løfter debatten, og vi damene kommer til å være sterke sammen, sier Charlotte Kalla.

– I fotballen har kvinner og menn 90 minutter pluss overtid. Det er det samme i de fleste sporter. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være sånn i langrennssporten. Det er en konservativ tradisjon at vi skal kjøre kortere enn guttene, sier Svahn.

Vegard Ulvang leder langrennskomiteen i Det internasjonale skiforbundet (FIS). Han vender tommelen opp for det svenske oppropet.

– Det har min fulle støtte, og det er på høy tid. Dette er en sak som har vært på agendaen lenge uten å få særlig gehør. Så det er flott at den nå reises av svenske jenter, sier han til NTB.

Vi får håpe flere tenner på dette.
Citera
2021-03-27, 17:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pronh
Svenske skistjerner krever like lange løp som gutta – får støtte fra Ulvang.

De svenske langrennskvinnene krever at de skal få like lange løp som mennene i VM, OL og verdenscupen. FIS-topp Vegard Ulvang stiller seg bak oppropet.
– Det er kjemperart at guttene går dobbelt så langt som oss i for eksempel skiathlon. Det er nesten litt krenkende, sier stjerneskuddet Frida Karlsson.

De svenske langrennskvinnene har skrevet et opprop. Der krever de at FIS tar grep og lar utøvere av begge kjønn gå like lange løp.

– Det er bra at dere i mediene løfter debatten, og vi damene kommer til å være sterke sammen, sier Charlotte Kalla.

– I fotballen har kvinner og menn 90 minutter pluss overtid. Det er det samme i de fleste sporter. Jeg ser ingen grunn til at det ikke skal være sånn i langrennssporten. Det er en konservativ tradisjon at vi skal kjøre kortere enn guttene, sier Svahn.

Vegard Ulvang leder langrennskomiteen i Det internasjonale skiforbundet (FIS). Han vender tommelen opp for det svenske oppropet.

– Det har min fulle støtte, og det er på høy tid. Dette er en sak som har vært på agendaen lenge uten å få særlig gehør. Så det er flott at den nå reises av svenske jenter, sier han til NTB.

Vi får håpe flere tenner på dette.
Lika långt eller åtminstone samma segrartid. Typ 12,5 km distans och 25 km skiathlon.
Citera
2021-03-27, 17:45
Medlem
bajjenns avatar

Gråa, äldre, män som bestämmer reglerna. Jag tror de kan behöva lite färsk, ung pondus från några som har andra idéer och åsikter. Det kan nog bara gynna oss alla, säger Linn Svahn.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/skiddamerna-i-upprop-om-lika-langd-pa-loppen
Citera
2021-03-27, 19:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bajjenn

Gråa, äldre, män som bestämmer reglerna. Jag tror de kan behöva lite färsk, ung pondus från några som har andra idéer och åsikter. Det kan nog bara gynna oss alla, säger Linn Svahn.

https://www.svt.se/sport/langdskidor/skiddamerna-i-upprop-om-lika-langd-pa-loppen
Undrar om det är längddamerna som initierat ett "upprop" eller om det är svensk media (TT via SVT här) med sin vanliga agendadrivande journalistik som ställt ledande frågor (och förmodligen strukit alla svar som inte passade feminism-agendan)

Nåväl ska inte göra detta till en politisk tråd, och jag kan förstå om Ebba och Frida önskar längre distanser. Men "sprinttjejerna" ska nog vara försiktiga med vad de önskar. Längre distanser kommer ju högst sannolikt missgynna de flesta i svenska damlaget.

Med det sagt så tycker jag att det kunde vara rimligt att se över de distanser där herrarna åker dubbla sträckan mot damerna och anpassa distanserna så åktiderna blir lite mer lika. T.ex. ändra skiathlonen för damer till 10 + 10 (istf 7,5 + 7,5) och ändra stafetten till 4x7,5 (istf 4x5). Men att t.ex. ändra 3 milen till en 5 mil tror jag inte kommer gynna publiken. Och viktigare än att det ska vara någon millimeter-jämndställdhet i längden på loppen är enligt mig att det blir så spännande och roliga lopp att titta på som möjligt.
Citera
2021-03-27, 19:50
Medlem
Alkibiadess avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Undrar om det är längddamerna som initierat ett "upprop" eller om det är svensk media (TT via SVT här) med sin vanliga agendadrivande journalistik som ställt ledande frågor (och förmodligen strukit alla svar som inte passade feminism-agendan)

Så fort någon av de svenska damerna försöker problematisera något om hur det fungerar i skidvärlden så skall alla nötter här på Flashback börja gapa om hur hemskt det är med feminism eller om hur agendadrivna svenska medier är. Suck.
Citera
2021-03-27, 20:07
Medlem
katws avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alkibiades
Så fort någon av de svenska damerna försöker problematisera något om hur det fungerar i skidvärlden så skall alla nötter här på Flashback börja gapa om hur hemskt det är med feminism eller om hur agendadrivna svenska medier är. Suck.

Ja nog har längdåkningen onekligen ett ålderdomligt sätt att se på detta. Det är väl inte så värst många andra idrotter som det skiljer så pass väsentligt mellan damer och herrar. Skidskyttet har ju också skillnad men inte alls lika påtagligt. I friidrotten är det väl bara i tiokamp och 110 m häck som det inte är helt lika mellan könen?
Citera
2021-03-27, 20:19
Medlem
bajjenns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bzo
Nåväl ska inte göra detta till en politisk tråd, och jag kan förstå om Ebba och Frida önskar längre distanser. Men "sprinttjejerna" ska nog vara försiktiga med vad de önskar. Längre distanser kommer ju högst sannolikt missgynna de flesta i svenska damlaget.

Linns uttalande:

– Jag ser inte att vi kvinnor är vekare och ska köra kortare bara för att det kanske inte gynnar mig själv. Jag tycker det ska bort. De här kommer flåsa de andra i nacken. Det är bara bra för sporten. Det är bra för jämställdheten.

https://www.aftonbladet.se/sportbladet/a/OQdlE3/frida-karlsson-det-ar-bara-helt-sjukt-nar-man-tanker-pa-det
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in