2020-08-02, 16:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Det är egentligen målgruppen just byggare och vvsare och dess attityd som skapar ett orättvisa, oftast i grunden mobbare och har vidrig kvinnosyn

Läraren och socionomer har inte det och har inget med pk att göra utan för att man skall vara lojal åt samhället och få betalt för sin godhet

Hur skapar deras attityd och kvinnosyn orättvisa menar du?
Den största anledningen till att dom tjänar bra är att dom förväntar sig det för att utgöra det skitjobbet annars; blir ju skillnad mot lärare som verkligen vill jobba som lärare, kanske t.o.m. är drömmen, hen kommer ju inte sluta jobba som lärare bara för att lönen inte är attraktiv.

Socionomer och lärare kan ändå lyfta rätt höga ersättningar efter ett årtionden eller två i sina professioner, fast om man nöjer sig med en relativ skräplön, inte är aggressiv i sina löneförhandlingar och vägrar byta arbetsplats så kommer lönen bli därefter.
Citera
2020-08-02, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pmatt
Hur skapar deras attityd och kvinnosyn orättvisa menar du?
Den största anledningen till att dom tjänar bra är att dom förväntar sig det för att utgöra det skitjobbet annars; blir ju skillnad mot lärare som verkligen vill jobba som lärare, kanske t.o.m. är drömmen, hen kommer ju inte sluta jobba som lärare bara för att lönen inte är attraktiv.

Socionomer och lärare kan ändå lyfta rätt höga ersättningar efter ett årtionden eller två i sina professioner, fast om man nöjer sig med en relativ skräplön, inte är aggressiv i sina löneförhandlingar och vägrar byta arbetsplats så kommer lönen bli därefter.

Sant

Du menar att stor majoritet av dem som jobbar i byggbranschen skulle ändå inte kunna ta sig in på ett universitet pga betygen och har erkännt sig själva att de är inte teoretiskt lagda

En lärare kan alltså enligt dig på 20 år få rejäl löneökning och mer förmåner och detsamma som socionom?
Citera
2020-08-02, 17:55
Medlem
Hjortronsylts avatar
I grund och botten får man lön, inte efter vad man kan, utan efter hur svår man är att ersätta.

Bygg/vvs och liknande är en bristvara och därför i stark förhandlingsposition. Deras kompetenser är dessutom något som byggs upp med erfarenhet, vilket gör det ännu svårare att hitta bra folk.
Citera
2020-08-02, 18:29
Medlem
Citat:
Sant

Du menar att stor majoritet av dem som jobbar i byggbranschen skulle ändå inte kunna ta sig in på ett universitet pga betygen och har erkännt sig själva att de är inte teoretiskt lagda

En lärare kan alltså enligt dig på 20 år få rejäl löneökning och mer förmåner och detsamma som socionom?

Jag menar att personerna inom bygg jobbar där för lönens skull, och hade lönen inte varit attraktivt hade dom jobbat med annat.

Sen så tror jag att lärare, socionomer, och väldigt många andra professioner, kan få en rejäl löneökning; dock var det inte det jag sa utan rätt höga ersättningar och mitt exempel på sådana som inte hade det utan stannade kvar i bottenträsket benämnde jag skräplön vilket utgör en liten, men distinkt, skillnad och det är att den som fortfarande har lön förmodligen inte kommer avancera lika högt som den som bryter sig loss och startar eget.
Citera
2020-08-02, 21:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hjortronsylt
I grund och botten får man lön, inte efter vad man kan, utan efter hur svår man är att ersätta.
Det är så det borde fungera. Finns dock vissa undantag t.ex. när det i praktiken bara finns en arbetsgivare.
Citera
2020-08-02, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Solarwind
Det är så det borde fungera. Finns dock vissa undantag t.ex. när det i praktiken bara finns en arbetsgivare.

Lär väl finnas gott om snickare tänkte jag också och därmed borde väl lönen sänkas lite
Citera
2020-08-02, 22:52
Medlem
Citat:
Lär väl finnas gott om snickare tänkte jag också och därmed borde väl lönen sänkas lite
Och det finns säkert ännu fler jobb för dem. Ditt och mitt tyckande räcker inte så värst långt när lönen förhandlas fram.
Citera
2020-08-02, 22:59
Medlem
Är trådstartaren född i farstun?
Citera
2020-08-03, 06:13
Medlem
Brochets avatar
Citat:
Klart du känner en jurist som tar lite droger allt eftersom men han utgör ingen risk gentemot en drogpåverkad snickare som använder maskiner och kör bil

Alla är olika och det jag har förstått nu är en dessa kontorsnissar kan på sikt få bättre förutsättningar att jobba i andra branscher, säg statsvetare som kan jobba som utredare, till en viss del lärare i samhälle, politiker och jobba i Bryssel

Svårt att se någon I USA, Japan eller Abu Dhabi som skulle rekrytera en snickare eller golvläggare med samma löneanspråk som Sverige

Är man tex utbildad revisor kan man begära mycket bonusar och fördelar i jobbet. Så tror på sikt en utbildning i kontorsmiljö kommer att få jobba mer utvecklande och breda ut sig. Är man snickare förblir man snickare för all framtid, kanske vvs till en viss grad
Men din idiot.
Det spelar ingen roll om personen är prins eller flippar burgare på donken.

Jamen vafan klagar du över då? Är väl bara att packa ihop grejerna och flytta till u-land som usa eller Abu Dabi om man tycker hantverkare kostar mycket här i Sverige.

Är det något mer du vill dra ut ur röven? Vettiga hantverkare har alltid möjlighet att breda ut sig och stiga ”uppåt” om man vill.

Att du skulle ha kapaciteten att kunna jobba på ett kontor eller ha en högskoleutbildning tvivlar jag mycket starkt på. Om du nu mot förmodan skulle ha det är jag orolig på riktigt.
Citera
2020-08-03, 07:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av sweintoo
Let's face it, skolan är till största del en förvaringsplats för ungarna att vara på när föräldrarna jobbar, och ditt yrke är tämligen värdelöst. Ungarna behöver lära sig läsa, skriva och räkna, språk kan vara bra, annars kommer först vettig utbildning via högre utbildning (yrkesutbildningar och en del akademiska utbildningar inom teknik, medicin, naturvetenskap). Utbildning som genererar ett värde.
Småungarna kunde man ju sätta vid en skärm annars via lärarledd distans, jämlikt och bra med, men så var det ju det här med förvaringen och det sociala..

Sedan som sagt, tillgång och efterfrågan. Att ex. laga en bil och fixa el är det hyfsat få som klarar på egen hand (kräver många timmars övning) och dagens ungdom är mer intresserade av att kolla på youtubevideos än meka med bilar. Även den stora massan av medelklass i storstäderna som bor i lägenhet är inte särskilt praktiskt bevandrade. Som skattebetalare är jag heller inte särskilt intresserad av att betala till massa tjänstemän, hade hellre sett att skatten sänktes så företagen hade högre marginal för vinst, det är de som driver samhället framåt.

Håller med, men vi är hjärntvättade med att det är "fint att betala skyhöga skatter" och att det är "fult att tjäna pengar".
Citera
2020-08-03, 08:08
Medlem
-Mystics avatar
Akademiker är en väldigt bred term, en duktig Ingengör har garanterat bättre lön och villkor än någon hantverkare.

Men slösar du bort 3-4 år på skolbänken på något idiotiskt så ska du väl inte klaga på rörmokaren eller elektrikern?

En annan stor fördel med hantverkayrkerna är dom är nästintill 100% skyddade från automatisering. Kan du säga detsamma om diverse akademikeryrken så som ekonomer?

Det som håller tillbaka akademiker som faktiskt har väldigt komplexa yrken är väl snarare den extra skatten på höga inkomster, inte är det hantverkarna.
Senast redigerad av -Mystic 2020-08-03 kl. 08:17.
Citera
2020-08-03, 09:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av -Mystic
Akademiker är en väldigt bred term, en duktig Ingengör har garanterat bättre lön och villkor än någon hantverkare.

Men slösar du bort 3-4 år på skolbänken på något idiotiskt så ska du väl inte klaga på rörmokaren eller elektrikern?

En annan stor fördel med hantverkayrkerna är dom är nästintill 100% skyddade från automatisering. Kan du säga detsamma om diverse akademikeryrken så som ekonomer?

Det som håller tillbaka akademiker som faktiskt har väldigt komplexa yrken är väl snarare den extra skatten på höga inkomster, inte är det hantverkarna.

Kommer finnas vr glasögon på hur vi privatpersoner skall byta badrummet, en form av tutorial video och den kan också berätta tex hur mycket isolering som behövs och vad som saknas

Högst troligt en från Södermalm kan fixa badrummet på egen hand med by teknik och vips så försvinner hantverkaren för gott
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in